Gå til innhold

Hva gjør vi med det økende problemet med incels?


Gjest Amflora Potet

Anbefalte innlegg

Gjest Amflora Potet
1 time siden, Lava Anne skrev:

Man ser for øvrig innslag av det her inne også. Flere menn er opptatt av å bevise at kvinner ikke er logiske, ikke kan bli genier, ikke er gode på rasjonalitet og tenkning. Dessverre møter jeg også på flere av dem i det virkelige liv. Men jeg orker ikke ta stilling til det lenger.

Ja, de er her inne også. Jeg har vært her siden 2012, men laget ikke profil før nå - slik sett har jeg ikke aktivt forholdt meg til disse. Men jeg ser at de aller fleste overser de - og de fortjener ikke annet, etter min mening. Dette er jo i hovedsak et kvinneforum, så det blir noe pussig å opprette en bruker her for å bare spre kvalme. 

Jeg har de i mitt virkelig liv også - men heldigvis få. Jeg har latt meg såre av de - men nå vet jeg at noen menn er hatefulle, og at jeg ikke må ta det personlig. 

Det jeg lurer litt på nå, er om ikke disse mannfolka kan stå frem? Er det noen som tørr? Disse som er ensomme og isolerte, og aldri har fått oppleve kjærlighet og omsorg? Det skulle vært veldig spennende å høres deres synspunkter rundt ekstreme incels. 

Her er en god artikkel fra BBC med personlige historier om det ufrivillige livet i sølibat: The sadness of living without sex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder terror angrepet i Canada, så kom det jo fram at mannen hadde hatt kontakt med flere kvinner som når de lærte litt mer om ham, trakk seg raskt vekk. Da tenker jeg at han var ganske gal i utgangspunktet og at de oppdaget at noe var galt. så jeg tror det blir litt feil å fokusere for mye på Incel.

I USA f.eks seriemorderen Jeffery Dahmer, homofil, turde ikke ha sex med kjæresten sin, det utviklet seg til aggresjon og til slutt voldtekter av menn hvor han avsluttet det hele med drap og kanibalisme. Helt opplagt at han hadde mange problemer fra før.

Det er selvsagt mange menn som hater kvinner og som skylder på kvinnene for at de har mislykkede eller ikke greier å innlede forhold til kvinner. Derimot så tror jeg det er mange bitre kvinner der ute også. Jeg kjenner en del kvinner som fortsatt bruker mye energi på forhold som ble avsluttet for over 10 år siden. Tror dette er ganskje jevnt fordelt faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestinnom
På 20.5.2018 den 20.17, Amflora Potet skrev:

En incels er en (eller ei) som lever i ufrivillig sølibat. Incel er satt sammen av ordene involuntray og celibacy.

En del av disse samles på forum der de radikaliseres (stort sett bare menn) der de legger all skyld på kvinner for de ikke har fått oppleve kjærlighet og sex. Det blir sagt at menn fra disse (eller ett spesielt; incels.me) står bak minst tre terrorangrep, sist i Toronto. 

Etter å lest mye om dette fenomenet og lest side opp og ned inne på incels.me ser jeg at vi har slike menn i Norge også. Jeg ser de i kommentarfelt på Facebook, og jeg ser dem her inne. 

Dette er jo jo stort sett dypt ensomme og kronisk deprimerte menn som radikaliseres og tyr til vold. 

Jeg synes det er trist og fælt, og jeg tenker på at vi må snakke om det. Ikke minst; SE han som er ensom og isolert, slik at han ikke står igjen alene med forum han ikke har godt av. 

Hva tenker dere? 

Lenke til wikipedia for dem som vil lese mer: Incel

PS: Dette er mitt første innlegg her. Bær over med meg om jeg ikke forstår "kodene" helt. 

Det er jo trist for denne gruppen...det kan jo hende at Charles Darwin hadde noen gode poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke mobilisere så mye sympati. Hva mener dere kvinner skal gjøre? Ha sex med menn de ikke liker fordi de synes synd på dem? Å ha sex er ikke en menneskerett. Hvis man mangler det som trengs for å klare å få og beholde en partner, så ja... da er det vel sånn, da? Det handler som regel ikke om utseende, men om sosiale evner og andre ting. Hvis du ikke eier empati eller sosiale antenner, ikke fikser personlig hygiene, burer deg inne foran PCen og spyr ut kvinnehat på nettet fordi du ikke får deg noe uten å innse at du (DU!!!) er problemet, da er et virkelig ikke samfunnets skyld eller kvinner sin skyld at det er slik. Det har aldri vært slik at alle finner en partner. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amflora Potet
5 timer siden, Mmmwhatever skrev:

Klarer ikke mobilisere så mye sympati. Hva mener dere kvinner skal gjøre? Ha sex med menn de ikke liker fordi de synes synd på dem? Å ha sex er ikke en menneskerett. Hvis man mangler det som trengs for å klare å få og beholde en partner, så ja... da er det vel sånn, da? Det handler som regel ikke om utseende, men om sosiale evner og andre ting. Hvis du ikke eier empati eller sosiale antenner, ikke fikser personlig hygiene, burer deg inne foran PCen og spyr ut kvinnehat på nettet fordi du ikke får deg noe uten å innse at du (DU!!!) er problemet, da er et virkelig ikke samfunnets skyld eller kvinner sin skyld at det er slik. Det har aldri vært slik at alle finner en partner. 

Når jeg har lest historiene fra disse mennene har veldig mange av de en bakgrunn med omfattende mobbing og/eller omsorgssvikt. Dét vekker min sympati samme hvor ufyselig en mann (eller en kvinne) oppfører seg. Hatet kommer et sted i fra, og det kommer fra et utenforskap. Vi må fokusere på å være mer inkluderende slik at mennesker ikke burer seg inne fremfor PCn. 

Mange har også en bakgrunn med fattigdom og fattigdom i voksen alder. Fattigdom fører også til utenforskap. Slik - med en bagasje med mobbing og fattigdom - vil jeg absolutt si at det er et samfunnsansvar. 

En del av disse skylder på kvinner, og sitt eget ansikt (som de mener er stygt), noe som opplagt nok ikke er tilfelle - da bør man vel kanskje forsøke å røske dem ut av vrangforestillingene. Jeg tenker at psykoterapi og medisinsk behandling for kronisk depresjon bør anbefales. Deretter bør trygdene og sosialhjelpsatsene økes. Vi har også et barnevern som også bør rustes opp. 

Kvinner er selvsagt ikke forpliktet til å ha sex med noen som helst, men vi bør forsøke og forstå, og ikke avskrive mennesker totalt - for disse har en tung og vanskelig bakgrunn. 

Men det er i teorien - i praksis ender også jeg opp med et "huff" og så fjerner jeg meg fra han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Amflora Potet skrev:

Når jeg har lest historiene fra disse mennene har veldig mange av de en bakgrunn med omfattende mobbing og/eller omsorgssvikt. Dét vekker min sympati samme hvor ufyselig en mann (eller en kvinne) oppfører seg. Hatet kommer et sted i fra, og det kommer fra et utenforskap. Vi må fokusere på å være mer inkluderende slik at mennesker ikke burer seg inne fremfor PCn. 

Mange har også en bakgrunn med fattigdom og fattigdom i voksen alder. Fattigdom fører også til utenforskap. Slik - med en bagasje med mobbing og fattigdom - vil jeg absolutt si at det er et samfunnsansvar. 

En del av disse skylder på kvinner, og sitt eget ansikt (som de mener er stygt), noe som opplagt nok ikke er tilfelle - da bør man vel kanskje forsøke å røske dem ut av vrangforestillingene. Jeg tenker at psykoterapi og medisinsk behandling for kronisk depresjon bør anbefales. Deretter bør trygdene og sosialhjelpsatsene økes. Vi har også et barnevern som også bør rustes opp. 

Kvinner er selvsagt ikke forpliktet til å ha sex med noen som helst, men vi bør forsøke og forstå, og ikke avskrive mennesker totalt - for disse har en tung og vanskelig bakgrunn. 

Men det er i teorien - i praksis ender også jeg opp med et "huff" og så fjerner jeg meg fra han. 

Jeg ser poenget ditt, men hjelpes - omsorgssvikt er da ikke akkurat noen nyhet. Barn har blitt sviktet av dem rundt seg i tusenvis av år. At man må prøve å hjelpe barn som har det vanskelig, sier seg selv. 

 

Et eksempel: Jeg har stor sympati for barnet ABB, som ble sviktet så grovt av sin mor, av barnevernet og flere andre instanser. Men den voksne ABB? Not so much. Man må fremdeles ta ansvar for egne handlinger (og ytringer). 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amflora Potet
38 minutter siden, Mmmwhatever skrev:

Jeg ser poenget ditt, men hjelpes - omsorgssvikt er da ikke akkurat noen nyhet. Barn har blitt sviktet av dem rundt seg i tusenvis av år. At man må prøve å hjelpe barn som har det vanskelig, sier seg selv. 

 

Et eksempel: Jeg har stor sympati for barnet ABB, som ble sviktet så grovt av sin mor, av barnevernet og flere andre instanser. Men den voksne ABB? Not so much. Man må fremdeles ta ansvar for egne handlinger (og ytringer). 

Ja, ABB er vår egen norske incel (men ikke helt, da han hadde noen seksuelle relasjoner). Jeg har null sympati, som deg, men har forståelse for hvordan det kunne gå som det gikk. Og det tenker jeg er en lærdom vi alle må ta innover oss. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Amflora Potet skrev:

Ja, ABB er vår egen norske incel (men ikke helt, da han hadde noen seksuelle relasjoner). Jeg har null sympati, som deg, men har forståelse for hvordan det kunne gå som det gikk. Og det tenker jeg er en lærdom vi alle må ta innover oss. 

 

Klokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange ting som bidrar, men det som er hovedproblemet er internett generelt og sosiale medier spesiellt. 

Ettersom folk flest neppe vil gå tilbake til "gode gamle dager" uten internett, så er nok dette noe vi må leve med fremover.

Så spørsmålet blir vel hvordan kan vi få folk som er misfornøyde og ulykkelige på grunn av opplevd urettferdighet pga teknologien til å ikke utagere, heller bare sitte stilletiende og lide

Og det er faktorer som øker og reduserre hyppighet av utagering

Hovedfaktorene kan vi ikke gjøre noe med det er autisme/asperger/utviklinghemming. Store deler av disse "incel killerne" og skoleskyttere og ABB etc har slike lidelser, de er ikke kurerbare ingenting vi får gjort med det, det måtte evt være å bure alle med slike diagnoser inne, og det er neppe populært eller lovlig :P  

Andre mindre faktorer som bidrar er omsorgssvikt, fattigdom og kultur. Disse henger også litt sammen. Men er vanskelig å gjøre så mye med. Får å få mindre forskjellig i velstand kan en senke skatter for lavtlønte mer, og øke skattene for de rike eller bruke mer oljepenger. Det vil føre til mer tilfredshet og mindre utagering på kort sikt, men slikt har konsekvenser for velstanden i snitt på lengre sikt som også kan føre til utagering... Så det er ikke så lett. Dessuten har en stor andel av fattige barn i Norge idag foreldre som sender penger ut av landet til familie der, dermed vanskeliggjør det samfunnets mulighet til å hjelpe når hjelp en tror skal gå til norske fattige barn, går til fattige barn i andre land, det har jo ikke helt effekten i Norge vi håper på, desverre.

TL:DR. Vi får egentlig ikke gjort så mye her, vi må nok bare leve med det. Eneste realistiske som vil ha litt effekt vil være reduksjon i innvandring av "unskilled labor" siden disse ofte ender opp fattige og ulykkelige i Norge grunnet bla.a arbeidsmarkedet for disse, og dermed utagerer litt mer i snitt. Ellers er det å kutte internett ledningene inn til Riket, og det vil jo ikke folk...

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/20/2018 at 8:25 PM, stan said:

Tipper vi kan se og lære av Kina og India. De har et manne overskudd på omlag 100 millioner. 

Altså millioner av menn som ikke har noen mulighet for å få seg en dame. 

Hvordan de løser dette blir jo interessant å se. 

Homofili, prostitusjon, kastrering og krigføring er jo virkemidler som er nærliggende. 

Det vil jo gå noen tiår før vi ser den fulle effekten, så den lærdommen blir for lenge å vente på (og det er ikke sikkert deres løsninger er så gode heller..)

Jeg mener dette handler om menn som ikke er så veltilpasset i samfunnet og av ymse årsaker sliter sosialt. Kanskje endel er vokst opp med gamle verdier og ikke fikser det moderne samfunnet. Men ikke alle er slik. Vi / forskere må se på oppvekstvilkår, herunder familie og skole, samt kulturbakgrunn og religion om man skal vurdere aktuelle tiltak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...