Gå til innhold

Gruer meg til tannbehandling i narkose.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har narkose time kl 18:00-21:15  så jeg må faste fra klokka 12:00. den dagen.

Anonymkode: d7c23...141

Da spiser du et godt måltid rundt kl 11.

Anonymkode: 854ab...166

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk operert ut alle fire visdomstenner på én gang i narkose, og neste dag var jeg i fin form. Jeg hadde selvsagt litt vondt i munnen noen dager, men det var ikke noe som krevde sykemelding. Litt må man tåle. 

Anonymkode: 2a4a3...496

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da spiser du et godt måltid rundt kl 11.

Anonymkode: 854ab...166

Ja eller nærmere kvart på tolv. Får jo ikke spise på noen timer etter narkosen. Å da er det natta. Så jeg kommer nok til å legge meg når jeg kommer hjem.

Anonymkode: d7c23...141

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja eller nærmere kvart på tolv. Får jo ikke spise på noen timer etter narkosen. Å da er det natta. Så jeg kommer nok til å legge meg når jeg kommer hjem.

Anonymkode: d7c23...141

Det kan være lurt å ha myk mat liggende til de første dagene. Suppe/yoghurt, bær og lignende.

Anonymkode: 854ab...166

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk operert ut alle fire visdomstenner på én gang i narkose, og neste dag var jeg i fin form. Jeg hadde selvsagt litt vondt i munnen noen dager, men det var ikke noe som krevde sykemelding. Litt må man tåle. 

Anonymkode: 2a4a3...496

Så bra du var i fin form. Forstår jeg må tåle litt smerte. Det er lov å grue seg til det ukjente. Hva spiste du til mat?

Anonymkode: d7c23...141

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk operert ut alle fire visdomstenner på én gang i narkose, og neste dag var jeg i fin form. Jeg hadde selvsagt litt vondt i munnen noen dager, men det var ikke noe som krevde sykemelding. Litt må man tåle. 

Anonymkode: 2a4a3...496

Det er umulig å vite hvordan det er for andre. Jeg trekte noen visdomstenner selv, men den ene siden ble vond i 2 uker.

Ufint å komme med "litt må man tåle" kommentarer.

Anonymkode: 854ab...166

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan være lurt å ha myk mat liggende til de første dagene. Suppe/yoghurt, bær og lignende.

Anonymkode: 854ab...166

Takk :D Skal kjøpe inn youghurt, supper, potetmos, is, vaniljesaus, noe må jeg få i meg i hvertfall. kålrotstappe og brun saus må gjøre susen en dag.

Anonymkode: d7c23...141

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig å vite hvordan det er for andre. Jeg trekte noen visdomstenner selv, men den ene siden ble vond i 2 uker.

Ufint å komme med "litt må man tåle" kommentarer.

Anonymkode: 854ab...166

Den der er jeg enig i. Ufint! TS  skal faktisk trekke flere jeksler og operere ut ei visdomstann. Det er ikke normalt å ta så mye på en gang. Så da er det normalt at det blir ekstra smerte å kjenne på i ettertid. Men det går nok bra skal du se. Du overlever nok. Lykke til!!

Anonymkode: 5c661...7be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må i narkose for jeg klarer ikke tannbehandlingen med bare bedøvelse. Har prøvd, men tannlegen avbrøt og anbefalte narkose.

Anonymkode: d7c23...141

Kan jeg spørre deg hvordan du gikk frem med å 

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er for ille kan du gå til din fastlege og be om sykemelding. Jeg var på sykehuset og fikk tannbehandling under narkose. Det gikk fint. Det eneste jeg merket var isningen i armen når innsovingsmiddelet ble satt. Etterpå var det ikke sår hals eller mye smerter på grunn av bedøvelsen. Og jeg fikk smertestillende for flere dager med meg hjem. Kvalme hadde jeg ikke.

Du slipper heldigvis å være våken igjennom prosessen. Evt ubehag etterpå er dessverre noe du må igjennom.

Lykke til!

Anonymkode: 854ab...166

Kan jeg spørre hvordan du gikk frem med å få narkose? 

Jeg har ekstremt med tannlege skrekk og har gått med mye smerter i 7 år nå for klarer ikke å sitte i den stolen. Har prøvd flere ganger. Må trolig rotfylle hvert fall 2 tenner Pga har noen sprekker som faktisk skjedde hos en offentlig tannlege for 7 år siden. Hun kalte det bare for blåmerker på tennene og at det ville gå over. Noe det så klart ikke gjorde og på disse årene har det bare blitt verre. Hadde sykt med tannlege skrekk før denne tannlege timen men etter timen var det verre en verst. Kan ikke betale selv for privat tannlege der de har narkose så er faktisk livredd jeg må gå sånn her. Er fare for å få betennelse inn i skjelettet fikk jeg høre av en tannlege jeg kjenner litt. Så du skjønner sikkert at siden en tannlege faktisk lagde sprekker i noen tenner så klarer jeg hvert fall ikke bare bestille vanlig time og få bedøvelse. Har prøvd sobril men kroppen var så stressa at den ikke funket før jeg var kommet hjem. 

Så virker håpløst dette her. Kan kanskje nevne at jeg er i LAR. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Teller ned ukene til jeg skal i narkose. Gruer meg til veneflonen og det plastrøret de stikker inn i blodåren. Gruer meg til spreng smerten jeg kjenner når de sprøyter inn bedøvelsen. Gruer meg til å våkne opp igjen. Kommer jeg til å kaste opp? puste normalt? sår hals etter å hatt slange i halsen? Klarer jeg å snakke? Smerter? Skal operere ut ei vistann som ligger under tannkjøttet, trekke 4 jeksler. Bakerst på alle kanter i munnen. Rotfylle midlertidig to tenner. 

Føler tannlegen bagaliserer det når han sier jeg kan gå på jobb dagen etter. Har en jobb der jeg aktivt går og står hele dagen. Lite pauser, Har aldri skikkelig matpause, for man blir avbrutt av kunder som trenger hjelp. Bekymret for om jeg klarer å få i meg mat til å ha energi til å holde ut i jobben. Føler også tannlegen ikke informerer meg om hvor smertefullt det blir de første døgnene. Ta en ibux og en paracet liksom. Snakket med en bekjent som hadde vært igjennom det samme som meg med visdomtann under tannkjøttet. Hun sa hun ikke var forbredt på den bein smerten når det gror sammen. Å hun trakk ikke flere tenner en gang. GRUER MEG!! ligger våken om nettene og tenker på dette om å om igjen. Å teller ned ukene og dagene.  Noen som har vært igjennom noe lignende?

Anonymkode: d7c23...141

Opererte ut en visdomstann oppe kirurgisk (komplisert) trekking nylig. Gikk kjempefint, men fikk faktisk 2 dager sykemelding da de måtte lukke igjen passasjen opp til bihulene og det var fare for blødning. Tilheling nede kan være lengre tid, men du får rimelig med smertestillende utskrevet. Har operert 3 av 4 visdomstenner. Ville slappet av og ikke tenkt så mye, tannleger er dyktige folk. Er det pga angst du har fått invilget narkose? 

Anonymkode: b3465...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lurerpådette skrev:

Kan jeg spørre deg hvordan du gikk frem med å 

 

Kan jeg spørre hvordan du gikk frem med å få narkose? 

Jeg har ekstremt med tannlege skrekk og har gått med mye smerter i 7 år nå for klarer ikke å sitte i den stolen. Har prøvd flere ganger. Må trolig rotfylle hvert fall 2 tenner Pga har noen sprekker som faktisk skjedde hos en offentlig tannlege for 7 år siden. Hun kalte det bare for blåmerker på tennene og at det ville gå over. Noe det så klart ikke gjorde og på disse årene har det bare blitt verre. Hadde sykt med tannlege skrekk før denne tannlege timen men etter timen var det verre en verst. Kan ikke betale selv for privat tannlege der de har narkose så er faktisk livredd jeg må gå sånn her. Er fare for å få betennelse inn i skjelettet fikk jeg høre av en tannlege jeg kjenner litt. Så du skjønner sikkert at siden en tannlege faktisk lagde sprekker i noen tenner så klarer jeg hvert fall ikke bare bestille vanlig time og få bedøvelse. Har prøvd sobril men kroppen var så stressa at den ikke funket før jeg var kommet hjem. 

Så virker håpløst dette her. Kan kanskje nevne at jeg er i LAR. 

Gått frem for å få narkose?? Tannlegen min som anbefalte narkose da jeg ikke klarte tannbehandlingen med bedøvelse. Jeg prøvde, men tannlegen avbrøt timen og anbefalte narkose. Tok meg lang tid før jeg aksepterte narkose. Er redd for narkose. Så hadde mange tlf samtaler med tannlegen og noen runder til tannpleier før jeg innså jeg måtte takke ja til narkose. Ikke noe jeg i utgangspunktet ønsket selv, da jeg har sprøyteskrekk. Høres ut som du er til feil tannlege, om ikke H*n skjønner du ønsker narkose. Håper det ordner seg for deg. 7 år er lenge.

Anonymkode: d7c23...141

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Opererte ut en visdomstann oppe kirurgisk (komplisert) trekking nylig. Gikk kjempefint, men fikk faktisk 2 dager sykemelding da de måtte lukke igjen passasjen opp til bihulene og det var fare for blødning. Tilheling nede kan være lengre tid, men du får rimelig med smertestillende utskrevet. Har operert 3 av 4 visdomstenner. Ville slappet av og ikke tenkt så mye, tannleger er dyktige folk. Er det pga angst du har fått invilget narkose? 

Anonymkode: b3465...560

Jeg klarer ikke tannbehandling med kun bedøvelse. Derfor tannlegen anbefalte meg narkose. Ikke noe jeg ønsket selv i utgangspunktet. Men har forstått at jeg ikke kommer utenom det. Prøver å slappe av, men tankene er der hver eneste dag om alt rundt narkosen og ettertiden. Takk for gode ord.

Anonymkode: d7c23...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok dette skal gå helt fint! Du vil sannsynligvis være øm i munnen og kjeven noen dager etter, og kanskje ha litt smerter. Dette vil smertestillende løse helt fint. Jeg ville kanskje bedt om en dags sykemelding eller tatt ut egenmelding for å komme meg litt etter narkose og operasjon/behandling, dette kan tannlegen gi deg. Ellers bør du, som mange allerede har skrevet, handle inn flytende/myk mat for de neste dagene. F.eks, smoothies, bær, potetstappe, supper, yoghurt, grøt, og kanskje babymat, haha. Det spiste jeg mye av etter min operasjon. Lykke til :-) 

Anonymkode: 290ff...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sviingen/isingen når de starter narkosen trenger du ikke å bekymre deg om. Det er like ubehagelig som å klø seg på solbrent hud, varer noen få sekunder, og det takler du helt fint! :)

Jeg har aldri kjent noe i halsen etter narkose, så det er nok unntaksvis at noen kan få et problem med det. Så ikke tenk for mye på det heller.

Det kan være vondt i noen dager etter behandlingen, men det kan du minimalisere ved å sørge for å ha sterke smertestillende for hånden - ta det med fastlegen din, og få noe reseptbelagt. Snakk med arbeidsgiver på forhånd, og si at det kan tenkes at du trenger en dag eller to fri etter operasjonen, det går jo på egenmelding (eller få sykemelding av fastlegen din, om nødvendig).

Dette skal nok gå veldig bra! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, T-Rex skrev:

Sviingen/isingen når de starter narkosen trenger du ikke å bekymre deg om. Det er like ubehagelig som å klø seg på solbrent hud, varer noen få sekunder, og det takler du helt fint! :)

Jeg har aldri kjent noe i halsen etter narkose, så det er nok unntaksvis at noen kan få et problem med det. Så ikke tenk for mye på det heller.

Det kan være vondt i noen dager etter behandlingen, men det kan du minimalisere ved å sørge for å ha sterke smertestillende for hånden - ta det med fastlegen din, og få noe reseptbelagt. Snakk med arbeidsgiver på forhånd, og si at det kan tenkes at du trenger en dag eller to fri etter operasjonen, det går jo på egenmelding (eller få sykemelding av fastlegen din, om nødvendig).

Dette skal nok gå veldig bra! :hug:

Tusen takk for beroligende ord. Du vet ikke hvor mye det hjelper å få høre hvordan andre har gjort det. Hvordan er det å få plastrøret skyvet inn fra veneflonen til blodåren? Kjenner du det godt?

Arbeidsgiveren vet jeg skal i narkose. Måtte jo be om feriepenger på forskudd for å klare å betale. Spurte tannlegen om sykemld  dagen etter. Siden jeg ikke er ferdig før sent på kveld. Det fikk jeg ikke. Var ikke noe i veien for å gå på jobb dagen etter. Måtte huske på å ta det med ro. Det går ikke på jobben min. med tunge løft som 50 kg jordsekker. pluss jeg står og går hele dagen. Aktiv jobb. Må be om en egenmelding tror jeg. Ikke sikkert det er så lurt å kjøre bil heller.

Anonymkode: d7c23...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok dette skal gå helt fint! Du vil sannsynligvis være øm i munnen og kjeven noen dager etter, og kanskje ha litt smerter. Dette vil smertestillende løse helt fint. Jeg ville kanskje bedt om en dags sykemelding eller tatt ut egenmelding for å komme meg litt etter narkose og operasjon/behandling, dette kan tannlegen gi deg. Ellers bør du, som mange allerede har skrevet, handle inn flytende/myk mat for de neste dagene. F.eks, smoothies, bær, potetstappe, supper, yoghurt, grøt, og kanskje babymat, haha. Det spiste jeg mye av etter min operasjon. Lykke til :-) 

Anonymkode: 290ff...4e9

Tusen takk for omtanken. Noterer meg alt som er positivt. spurte tannlegen om sykemld. dagen etterpå. Det fikk jeg ikke. Kunne fint gå på jobb, bare jeg tok det med ro. Så får ta en egenmeldings dag.

Anonymkode: d7c23...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for beroligende ord. Du vet ikke hvor mye det hjelper å få høre hvordan andre har gjort det. Hvordan er det å få plastrøret skyvet inn fra veneflonen til blodåren? Kjenner du det godt?

Anonymkode: d7c23...141

? Jeg har ikke kjent noe annet enn littegrann svie i starten - vet ikke hva som gjøres videre, siden jeg ikke har sett på. Ikke bekymre deg om det.

Nå har ikke jeg hatt narkose i forbindelse med tannbehandling, men har fått samme type bedøvelse før andre operasjoner. Operere ut visdomstenner gjorde jeg uten narkose, så mine erfaringer er ikke fra nøyaktig det du skal gjennomgå. Men summen av erfaringer mener jeg er helt relevant for det du skal få gjort.

Sørg for å ha litt kraftig smertestillende i bakhånd. Er du heldig, trenger du det ikke, men da kan du føle deg litt tryggere, og bruke det hvis du kjenner at du må.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det samme gjort. Var ingenting som var vondt eller skummelt. Dro på jobb som vanlig dagen etter. 

Anonymkode: d7d56...17f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, T-Rex skrev:

? Jeg har ikke kjent noe annet enn littegrann svie i starten - vet ikke hva som gjøres videre, siden jeg ikke har sett på. Ikke bekymre deg om det.

Nå har ikke jeg hatt narkose i forbindelse med tannbehandling, men har fått samme type bedøvelse før andre operasjoner. Operere ut visdomstenner gjorde jeg uten narkose, så mine erfaringer er ikke fra nøyaktig det du skal gjennomgå. Men summen av erfaringer mener jeg er helt relevant for det du skal få gjort.

Sørg for å ha litt kraftig smertestillende i bakhånd. Er du heldig, trenger du det ikke, men da kan du føle deg litt tryggere, og bruke det hvis du kjenner at du må.

Ja skal sørge for at jeg har smertestillende. Har sett video på youtube av innleggelse av veneflon. Å da stikker de nålen i handen. Å drar et plastikkrør lengre inn i blodåren, mens de fjerner nålen. Så det er plastrør du har i veneflonen. Å ikke nål. Nok en gang takk!!

Anonymkode: d7c23...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2018 den 23.20, AnonymBruker skrev:

Gått frem for å få narkose?? Tannlegen min som anbefalte narkose da jeg ikke klarte tannbehandlingen med bedøvelse. Jeg prøvde, men tannlegen avbrøt timen og anbefalte narkose. Tok meg lang tid før jeg aksepterte narkose. Er redd for narkose. Så hadde mange tlf samtaler med tannlegen og noen runder til tannpleier før jeg innså jeg måtte takke ja til narkose. Ikke noe jeg i utgangspunktet ønsket selv, da jeg har sprøyteskrekk. Høres ut som du er til feil tannlege, om ikke H*n skjønner du ønsker narkose. Håper det ordner seg for deg. 7 år er lenge.

Anonymkode: d7c23...141

Håper jeg møter på en tannlege som kan jobben sin. Har null problem med narkose. Syns vanlig bedøvelse er forferdelig. Vet jeg fyller alle kriterier for å få narkose men de som ikke har tannlegeskrekk selv tror ikke at det er så ille. 

Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...