Gå til innhold

Sjokkregning fra nabo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, Nicathv skrev:

Virkelig? Det var veldig dyrt til å være svart, det er jo like dyrt som hvitt arbeid. Hvorfor vil noen betale så mye for svart arbeid? 

http://www.klikk.no/bolig/oppussing/arbeidet-koster-mer-enn-du-tror-2423823

"- For faglærte tømrermestre opererer vi med en timepris på 480 kroner i timen ekskludert moms. "

Altså 600 kr/timen for hvitt arbeid. (Artikkelen er fra i fjor, så legg på et par tiere.)

Etter at jeg postet innlegget så syntes jeg selv prisen var veldig høy. Jeg har aldri kjøpt svart arbeid, så jeg er ikke dønn oppdatert. Jeg har husket feil, og  550-600 er (svart) for både kompisen min og kompisen hans sammen (dvs. to snekkere med fagbrev som jobber sammen på et prosjekt). Altså rundt 300kr pr. pers pr. time. Beklager feiliformasjonen!

Hvilket jo gjør situasjonen til TS værre. Naboen krever full håndverkerpris, bare at han gjør det svart og uten formell kompetanse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir for dumt TS, ikke betal det han krever. Har en kompis som er håndtverker, og han har pusset opp småting for venner og familie, bla. bygd større terasse til en langt lavere pris enn dette, og han må skatte av det. Dersom det var en misforståelse blir det noe annet, men her har han rett og slett lurt deg.

Å høytrykkspyle en så liten terasse ekstremt nøye tar ca 30 min. Å beise den når det er tørt tar ikke mer enn 30 min, om man er to enda kortere tid. La oss si at det tar en hel time å flytte masse greier bort fra terassen, og en hel time å bytte ut en eneste list.. Da er man oppe i 3 timer, og da er man ganske treg. Hadde betalt 250kr timen x 3 = 750 kr + materialkostnad, da hadde jeg også krevd å få beholde beisen slik at jeg kan bruke den igjen om noen år når det trengs, og vært irritert fordi jeg hadde betalt mye mer enn det var verdt i forhold til om jeg bare gjorde det selv.. 

 

Anonymkode: 679c1...f0a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en voldsom pris. Vi hadde en til å hjelpe oss med å skifte vinduer, tak og bordkledning her i fjor. Veldig flink fyr som vi fikk anbefalt av andre og han hadde en timelønn på 260 kroner tror jeg. Da måtte jeg legge inn timene hans hos skatteetaten og betale inn skatt og så holdt vi oss under 60000 til sammen for å slippe arbeidsgiveravgift. Han tok sånne handymanjobber hos folk på denne måten fordi han ikke orket/klarte papirarbeidet med å ha eget firma, men hadde masse verktøy og stillas som han hadde med hit. 

Anonymkode: 7f21f...764

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nicathv skrev:

Virkelig? Det var veldig dyrt til å være svart, det er jo like dyrt som hvitt arbeid. Hvorfor vil noen betale så mye for svart arbeid? 

http://www.klikk.no/bolig/oppussing/arbeidet-koster-mer-enn-du-tror-2423823

"- For faglærte tømrermestre opererer vi med en timepris på 480 kroner i timen ekskludert moms. "

Altså 600 kr/timen for hvitt arbeid. (Artikkelen er fra i fjor, så legg på et par tiere.)

Mange skrur opp svart arbeid prisene pga ulempene for fritiden og at de helst vil gjøre noe annet. Jeg nekter selv å jobbe svart, kun via firma innenfor normaltid. Har andre ting å gjøre på fritiden enn å legge elektriske anlegg for andre. Pluss da kan kunden få dokumentasjonen han behøver.

Anonymkode: dae62...794

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi etter for pengekravet og meld han til politi og styre. 
Jeg har selv fikset en gigantisk veranda med beising og vasking, tok meg 2 timer, og da tjente jeg ikke akkurat mye heler. 
Han svindler og prøver å lure deg igjen med å si at han "tar av prisen". 
Han har ingen dokumentasjon på at dere har avtalt pris, så selv ikke material kostnader hadde jeg betalt uten å se kvitteringen på hva faen fyren kjøpte. 

Grådig svindel, meld fra til politi. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare forklar at dere ikke avtalte pris og at du tolket det som om han hadde lyst å hjelpe for å ha noe å gjøre, men tilby betaling for materialer og en liten sum ekstra for jobben. Med mindre du har tenkt å hjelpe han med noe annet, slik at det blir gjensidig. Tenker 700kr for materialer og 1000-1500kr for jobben er ok. Ville ikke tenkt han jobber gratis helt frivillig, selv om dere ikke avtalte pris. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes han er rimelig frekk som tilbyr ts hjelp, sier ingenting om pris og forventer hun skal betale 8500! Nei vet du hva. Det hadde jeg ikke gjort. Kunne betalt de 700, men ikke noe mer. Stå på ditt!

Endret av Minnie23
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde nevnt prisen før han satte igang!

Er jo litt dumt om han fortsetter sånn hos resten av naboene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er skikkelig frekt. Moren min hadde en venninne som skulle gi vekk noen klær for en god stund siden og spurte om hun ville ha noen. Plutselig ba denne venninnen om noen tusenlapper for klærne. Moren min ble veldig sjokkert, men betalte for seg. Nå er moren min veldig raus og gir bort til andre uten å forvente en krone. Å få dette i retur er ganske hårreisende. 

For begges del tenker jeg det er lurt å bli enige om en pris i forkant. Når noen andre tilbyr deg å gjøre en tjeneste uten å si noe om pris BØR man spørre om hva de skal ha for det. Som regel sier de da ingenting, eventuelt noe smått. Så kan man heller invitere de på middag, gi en vinflaske, gjengjelde tjenesten eller lignende som takk i etterkant. Ja, det er denne naboen nå som sitter i saksa, men TS er jo også i en ubehagelig situasjon. Dette kan og bør unngås. 

8500 kr er drøyt og jeg synes ikke du bør betale for dette, men du bør betale for materialet som er brukt. Så får du heller være forberedt på et anstrengt forhold til naboen nå fremover. 

Anonymkode: f84f1...471

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi etter og betal summen. At han senket summen litt hjelper ikke. Hvis du betaler, så kommer han bare til å fortsette. Han driver jo med svindel og det er ikke greit! Skjønner du vil ha et godt forhold med naboene, men blir han sur, så får ha en bli det. Ikke ditt problem. Eneste du kan tilby å betale for materiale. 

Har det skjedd noe nytt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/20/2018 at 9:11 AM, AnonymBruker said:

Noen nevner svart arbeid, og prisen for det ligger vel rundt 6000kr? Så da må jo naboen betale skatt på det osv

 

Men det er forutsatt at man vet man leier en håndverker. TS trodde hun hadde en nabo som bare ville hjelpe, som dugnad. 

Anonymkode: 4b67c...b78

Jeg hadde tilbudt meg å betale det rimeligste alternativet INKLUDERT moms selvsagt. Lurer på hva naboen hadde sagt da.

On 5/20/2018 at 7:25 PM, AnonymBruker said:

TS her. Jeg gikk bort til ham i dag og sa at jeg var glad for arbeidet, men reagerer på prisen. Jeg sa også at andre folk jeg har snakket med reagerer på fremgangsmåten og prisen, og at jeg aldri ville ha latt ham gjøre det om jeg var klar over prisen på forhånd. Han virket liksom overrasket over at jeg tok det opp, han syns det var en fair pris, men kunne trekke fra 1500,- på regningen så vi kunne bli «ferdige med det». Følte for å kalle ham frekk og uforskammet, men orker ikke det når jeg må forholde meg til ham daglig, han er alltid ute i bakgården og durer på med et eller annet. Men vurderer å stikke innom med en oppgjørsblankett fra skattetaten som han kan få fylle ut. 

Han har forresten ordnet med terrassene og annet for flere naboer, så han har tydeligvis en liten business der. Kommer ikke til å anmelde ham da, men kanskje ta en prat med styret. 

Anonymkode: 3be51...497

GJØR DEEET! Jeg hadde nok ikke meldt det til styret, men advart andre, ja.

Anonymkode: d05f3...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pensjonisten (tidligere tømrer) i gata vår tar 200 kr timen.

Anonymkode: 1ccb3...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎20‎.‎05‎.‎2018 den 0.58, AnonymBruker skrev:

Har en nabo (pensjonert gartner) som ringte på døren min og spurte om jeg ville ha hjelp til å pusse opp terrassen (2x3,5 m). Jeg syns det var hyggelig at han ville hjelpe, han er en driftig type som stadig holder på med et eller annet her i borettslaget. Jeg sa jeg kunne rydde, skrape og vaske terassen så den ble klar for beising, men han insisterte på at han kunne ordne alt. Nevnte ingenting om pris. Så han kom hit med en kompis og vasket og beiset terassen og skiftet ut en list på fremsiden. De holdt på i tilsammen ca 7 timer. Jeg hadde selvsagt forventet å betale noen kroner for dette, men ble overrasket da han i dag kom med en regning på 8500,- kroner der 700,- var materialkostnader. Hva synes dere? Er ikke dette litt spesielt når han oppsøker en nabo og tilbyr å «hjelpe»? Jeg kunne gjort det selv, liksom.

Anonymkode: 3be51...497

Til sammenligning har vi en terrasse på 150 kvm og inkl vask brukte vi rundt 13-14 timer også. Da selvsagt beising noen dager senere enn vaskingen ellers blir jo alt ødelagt.

Anonymkode: 76f08...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.5.2018 at 1:02 AM, AnonymBruker said:

Er da bare å sende en melding/mail/brev og si at dette var noe han tilbydde som en tjeneste, og aldri nevnte noe om vederlag, penger eller godgjørelse - og at du isåfall hadde takket nei. Si beklager for misforståelsen, men å betale for noe du ikke spurte eller avtale kommer ikke til å la seg gjøre. Neste gang må han klargjøre dette, og ikke ta betalt for tjenester du verken har spurt eller godtatt

Anonymkode: d3285...ed2

Synes jeg ser for meg at en skulle ringe en kompis og spørre om han vil være med på dugnadsarbeid å fikse terrassen til naboen i en 7timer? det er veldig naivt å tro ...det er kostnader med alt. Det er ingen som ringer på døren din og spør om de kan få gjøre alt dette for å være grei, samt bære alle kostnader selv. Inkl å bestikke kompiser for å hjelpe til? wtf liksom...hvilken planet er det du lever på? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.5.2018 at 12:58 AM, AnonymBruker said:

Har en nabo (pensjonert gartner) som ringte på døren min og spurte om jeg ville ha hjelp til å pusse opp terrassen (2x3,5 m). Jeg syns det var hyggelig at han ville hjelpe, han er en driftig type som stadig holder på med et eller annet her i borettslaget. Jeg sa jeg kunne rydde, skrape og vaske terassen så den ble klar for beising, men han insisterte på at han kunne ordne alt. Nevnte ingenting om pris. Så han kom hit med en kompis og vasket og beiset terassen og skiftet ut en list på fremsiden. De holdt på i tilsammen ca 7 timer. Jeg hadde selvsagt forventet å betale noen kroner for dette, men ble overrasket da han i dag kom med en regning på 8500,- kroner der 700,- var materialkostnader. Hva synes dere? Er ikke dette litt spesielt når han oppsøker en nabo og tilbyr å «hjelpe»? Jeg kunne gjort det selv, liksom.

Anonymkode: 3be51...497

Svart arbeid...ingen kvittering, ingen ansvar hvis noe går galt, ingen fratrekk på skatt...noe av de umiddelbare som slår meg. 
Materialkostnadene må dokumenteres, selv om det høres OK ut. Noen tar materialkostander på skruejernet dem bruker f.eks.

Ingen hjelper gratis...det er ikke sånn verden fungerer. Det her var ufattelig naivt av deg, sett situasjonen i perspektiv. 

Det hele høres ikke ut som en svindel hvis du sitter igjen med et produkt som du er fornøyd med. MEN som sagt....håper du har lært noe av dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her. Var innom han og spurte etter personnr til skatteskjema, han skjønte ingenting, måtte forklare reglene for ham. Ble da enige om 5000,- for å slippe skjema. Forklarte ham også at fremgangsmåten hans ikke er bra, og at han må informere om pris på forhånd og la folk få mulighet til å takke nei. 

Xcase33, skjønner at du har toppkarakterer fra «Livets harde skole», siden du vet hvordan verden fungerer og er langt fra naiv. Gratulerer så mye med det. 

Anonymkode: 3be51...497

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Var innom han og spurte etter personnr til skatteskjema, han skjønte ingenting, måtte forklare reglene for ham. Ble da enige om 5000,- for å slippe skjema. Forklarte ham også at fremgangsmåten hans ikke er bra, og at han må informere om pris på forhånd og la folk få mulighet til å takke nei. 

Xcase33, skjønner at du har toppkarakterer fra «Livets harde skole», siden du vet hvordan verden fungerer og er langt fra naiv. Gratulerer så mye med det. 

Anonymkode: 3be51...497

Selvfølgelig skjønte han hva du mente, han spilte bare dum for å prøve å komme seg unna å betale skatt.

Anonymkode: d05f3...6cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Var innom han og spurte etter personnr til skatteskjema, han skjønte ingenting, måtte forklare reglene for ham. Ble da enige om 5000,- for å slippe skjema. Forklarte ham også at fremgangsmåten hans ikke er bra, og at han må informere om pris på forhånd og la folk få mulighet til å takke nei. 

Xcase33, skjønner at du har toppkarakterer fra «Livets harde skole», siden du vet hvordan verden fungerer og er langt fra naiv. Gratulerer så mye med det. 

Anonymkode: 3be51...497

Jøss du betalte å? Dumsnill vil jeg si du var i dette tilfellet. 

Anonymkode: 9f29b...0b8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jøss du betalte å? Dumsnill vil jeg si du var i dette tilfellet. 

Anonymkode: 9f29b...0b8

Eller bare dum... Kaste bort over 4000 kroner på en "nabotjeneste" hun lett kunne ha gjort selv...

Anonymkode: 308f9...965

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...