Gå til innhold

Sjokkregning fra nabo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en nabo (pensjonert gartner) som ringte på døren min og spurte om jeg ville ha hjelp til å pusse opp terrassen (2x3,5 m). Jeg syns det var hyggelig at han ville hjelpe, han er en driftig type som stadig holder på med et eller annet her i borettslaget. Jeg sa jeg kunne rydde, skrape og vaske terassen så den ble klar for beising, men han insisterte på at han kunne ordne alt. Nevnte ingenting om pris. Så han kom hit med en kompis og vasket og beiset terassen og skiftet ut en list på fremsiden. De holdt på i tilsammen ca 7 timer. Jeg hadde selvsagt forventet å betale noen kroner for dette, men ble overrasket da han i dag kom med en regning på 8500,- kroner der 700,- var materialkostnader. Hva synes dere? Er ikke dette litt spesielt når han oppsøker en nabo og tilbyr å «hjelpe»? Jeg kunne gjort det selv, liksom.

Anonymkode: 3be51...497

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skulle virkelig ha diskutert pris på forhånd.. 

Anonymkode: a1338...39e

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skulle virkelig ha diskutert pris på forhånd.. 

Anonymkode: a1338...39e

Nei, han burde det. Det er hans ansvar. Man kan ikke tilby noen en tjeneste, også etterpå be om lønn. Hun kan jo være grei å betale 700 kr for materiale, men hun er ikke pålagt eller pliktig til noe som helst

Anonymkode: d3285...ed2

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når avtaler ikke blir avklart på forhånd?! Dumt å ikke gjøre konkret avtaler før du sitter der med skjegget i postkassen. Høres ut som "irsk scam" opplegg.

Anonymkode: 52543...3df

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn går det når avtaler ikke blir avklart på forhånd?! Dumt å ikke gjøre konkret avtaler før du sitter der med skjegget i postkassen. Høres ut som "irsk scam" opplegg.

Anonymkode: 52543...3df

Er jo han som sitter med "sjegget i postkassen", han har ikke krav på noenting. Neste gang får han skrive kontrakt og faktisk avtale en sum, ikke tylby tjenester og forvente penger

Anonymkode: d3285...ed2

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen kontrakt, ikke betal. Så enkelt er det. Grow a pair

Anonymkode: d035d...a7d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er da bare å sende en melding/mail/brev og si at dette var noe han tilbydde som en tjeneste, og aldri nevnte noe om vederlag, penger eller godgjørelse - og at du isåfall hadde takket nei. Si beklager for misforståelsen, men å betale for noe du ikke spurte eller avtale kommer ikke til å la seg gjøre. Neste gang må han klargjøre dette, og ikke ta betalt for tjenester du verken har spurt eller godtatt

Anonymkode: d3285...ed2

Enig.

Anonymkode: 79fa0...b82

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er da bare å sende en melding/mail/brev og si at dette var noe han tilbydde som en tjeneste, og aldri nevnte noe om vederlag, penger eller godgjørelse - og at du isåfall hadde takket nei. Si beklager for misforståelsen, men å betale for noe du ikke spurte eller avtale kommer ikke til å la seg gjøre. Neste gang må han klargjøre dette, og ikke ta betalt for tjenester du verken har spurt eller godtatt

Anonymkode: d3285...ed2

Enig. Men om jeg var i en slik situasjon som ts, ville jeg tibydd meg å hjelpe den mannen med tilsvarende terassearbeid i like mange timer for å gjøre opp.

Anonymkode: 0bb25...fdd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke betalt. Kanskje for materialet, men ikke arbeidet. Spent på hva han sier ved en eventuell konfrontasjon...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å beholde naboskapet hadde jeg bladd opp, men hadde aldri igjen tatt for gitt at en tjeneste betyr tjeneste.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, visp said:

For å beholde naboskapet hadde jeg bladd opp, men hadde aldri igjen tatt for gitt at en tjeneste betyr tjeneste.

svak og dum

Anonymkode: d035d...a7d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

svak og dum

Anonymkode: d035d...a7d

Ja, selvfølgelig. Det svir nok endel å bla opp de pengene når man egentlig har lyst til å skjelle han ut, men hva skal hun vinne på å lage bråk utav dette egentlig? Det vil jo aldri skje henne igjen for hun kommer alltid til å forhøre seg om hvor mye penger det forventes for "tjenester". Det for hennes egen fred at hun skal betale; ikke for naboens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, visp said:

Ja, selvfølgelig. Det svir nok endel å bla opp de pengene når man egentlig har lyst til å skjelle han ut, men hva skal hun vinne på å lage bråk utav dette egentlig? Det vil jo aldri skje henne igjen for hun kommer alltid til å forhøre seg om hvor mye penger det forventes for "tjenester". Det for hennes egen fred at hun skal betale; ikke for naboens.

Fordi det er viktig å stå opp for seg selv og på sitt når noen prøver å svindle deg.

Du er nok en av disse som gir etter selv når du vet noen gjør noe galt mot deg. Derfor er du svak.

Hun vinner på å stå på sitt og bli sterkere til fremtidige episoder. 

Anonymkode: d035d...a7d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare spørre om å få se kontrakten der prisen står.. Jeg synes det er et altfor høyt beløp for litt nabohjelp. Har vært noen tilfeller her hvir vi bir hvor en plutselig sender faktura til styret på utført arbeid, som ikke har vært avtalt på forhånd. Her er det viktig å ikke la seg utnytte! Som du selv sier, en liten kompensasjon er på sin plass, men ikke tale om det beløpet! 

Jeg ville ikke vært redd for forholdet til naboen. Det er ikke sikkert du verken vil, eller bør, ha noe forhold til denne. Da er det best å statuere et eksempel umiddelbart. :) 

Endret av Missfitness
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er viktig å stå opp for seg selv og på sitt når noen prøver å svindle deg.

Du er nok en av disse som gir etter selv når du vet noen gjør noe galt mot deg. Derfor er du svak.

Hun vinner på å stå på sitt og bli sterkere til fremtidige episoder. 

Anonymkode: d035d...a7d

Ja, jeg har gitt mye etter tidligere i livet og har blitt mer og mer kranglete og står på mitt, men dette er en hun må forholde seg videre til. De var jo to personer som bruktt 7 timer, altså 14 timer, så jeg hadde vel tenkt at jaja, nå er det iallefall gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, visp said:

Ja, jeg har gitt mye etter tidligere i livet og har blitt mer og mer kranglete og står på mitt, men dette er en hun må forholde seg videre til. De var jo to personer som bruktt 7 timer, altså 14 timer, så jeg hadde vel tenkt at jaja, nå er det iallefall gjort.

Spiller ingen rolle om du må forholde deg til personen eller ei. En svindel er en svindel, rett skal være rett. Hun fikk ikke vite noe om pris, og så høy pris! Da skal man ikke betale denne summen. 

Så bra, håper du forsetter å være mer og mer kranglete. Ha en forsatt fin søndag :) 

Anonymkode: d035d...a7d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekk han der var da. Tilbyr naboen hjelp og krever i ettertid 500 kroner i timelønn til seg og "innleid hjelpemann":fnise: Så frekk som han har vært her hadde det ikke fristet å betale for noe annet enn materialkostnadene. Men du kan jo betale han det du hadde tenkt i utgangspunktet + materialene. 

Anonymkode: 82134...207

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, visp said:

For å beholde naboskapet hadde jeg bladd opp, men hadde aldri igjen tatt for gitt at en tjeneste betyr tjeneste.

Naboen svindler deg og du synes det er fprnuftig å bla opp? Det faller deg ikke inn at dette er noe naboen har gjort mange ganger før og slipper unna med? Hior mange gamle damer tørr si nei når regninga kommer, selv om de ikke har noe særlig å rutte med?

Anonymkode: 4b67c...b78

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Naboen svindler deg og du synes det er fprnuftig å bla opp? Det faller deg ikke inn at dette er noe naboen har gjort mange ganger før og slipper unna med? Hior mange gamle damer tørr si nei når regninga kommer, selv om de ikke har noe særlig å rutte med?

Anonymkode: 4b67c...b78

Jeg tviler på at dette er noe han har gjort business ut av. Det virker jo som om han holder på mest i nabolaget. Jeg tror det her bare ble en dum misforståelse. Hadde det vært noe som skjedde ofte hadde det sikkert vært kjent og blitt snakket litt om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...