AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #21 Skrevet 18. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, jeg har ganske store bryster og den typen topper som er "in" nå (dvs. løse topper uten utringning som henger rett ned like langt ute som puppene går) får meg til å se ut som om jeg veier 20 kilo mer enn jeg gjør. Så jeg foretrekker utringede, formsittende topper, som faktisk viser at jeg ikke prøver å skjule en svær mage eller lignende. Husker godt når jeg fikk tilsnakk av en lærer i 12. klasse (gikk på en amerikansk, kristen skole) fordi jeg kledde meg upassende. Samtidig gikk flere jenter i klassen som hadde små pupper med mye mer utringede topper, uten at dette ble ansett som upassende. Har ingenting med foreldrene mine å gjøre, men jeg vet hva jeg ikke kler på bakgrunn av kroppsformen min. Bryr meg ikke så mye om hva tilfeldige anonyme forumsbrukere mener "ser lite pent ut", og mer om hva jeg selv føler meg komfortabel med. Men synes det er litt irriterende at folk må legge seg oppi hva andre går kledd i. Kan ikke folk bare få gå kledd i klær de føler seg vel i? Anonymkode: d9fee...8fc Vi snakker om barn. Ikke voksne. Anonymkode: 415ea...1af 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #22 Skrevet 18. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vi snakker om barn. Ikke voksne. Anonymkode: 415ea...1af Som sagt, jeg gikk i 12. klasse (var 16 år gammel) når jeg fikk tilsnakk for å ha gått kledd upassende. Er ikke en 16-åring et barn? Anonymkode: d9fee...8fc 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #23 Skrevet 18. mai 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg seksualiserer ikke jenters lettkleddhet, jeg påpeker at det ser lite pent ut Under argumentet "lite pent", ikke passende for anledningen" kritiseres jenters/kvinners såkalte lettkleddhet. Og dette er mye mer gjennomgående enn at saggegutter får beskjed om å dra på seg buksa. Det handler om kvinner som ses på som seksualobjekter som må ha passe mye klær på seg for å bli oppfattet som anstendige. Jeg er møkk lei av det. Anonymkode: 94ebe...07c 7
Gjest Sjokoladeknask Skrevet 18. mai 2018 #24 Skrevet 18. mai 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler om kvinner som ses på som seksualobjekter som må ha passe mye klær på seg for å bli oppfattet som anstendige. Jeg er møkk lei av det. Anonymkode: 94ebe...07c Og hvordan ser du på kvinner som har på seg kjole og ingenting under?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #25 Skrevet 18. mai 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt, jeg gikk i 12. klasse (var 16 år gammel) når jeg fikk tilsnakk for å ha gått kledd upassende. Er ikke en 16-åring et barn? Anonymkode: d9fee...8fc Nei, du er tenåring. Altså; kjønnsmoden. Anonymkode: 415ea...1af 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #26 Skrevet 19. mai 2018 11 hours ago, Miklo Velka said: Mener du at det ikke er greit i Norge å diskutere hva man anser som passende eller upassende oppførsel eller bekledning? Diskusjoner rundt hva som er passende og upassende bekledning vil lett utvikle seg til dømmende, fordømmende og overstyrende holdninger. Hvis mange nok mener at noe er upassende så kan medfører det ofte at noen føler det er greit å si direkte med ord eller signalere med kroppspråk eller på annen måte at noen kler seg uakseptabelt. Nå det medfører at voksne kritiserer barn direkte som er nakne eller i burkini på stranda så har man gått langt over grensen. Anonymkode: 6c311...0fd 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #27 Skrevet 19. mai 2018 10 timer siden, Sjokoladeknask skrev: Og hvordan ser du på kvinner som har på seg kjole og ingenting under? Er ikke det greit da? Man ser jo ikke noe.. Anonymkode: b9d94...9b0 4
Gjest Sjokoladeknask Skrevet 19. mai 2018 #28 Skrevet 19. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er ikke det greit da? Man ser jo ikke noe.. Anonymkode: b9d94...9b0 Dét spørs jo på kjolestoffet, formen og lengden.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #29 Skrevet 19. mai 2018 12 hours ago, AnonymBruker said: Som sagt, jeg gikk i 12. klasse (var 16 år gammel) når jeg fikk tilsnakk for å ha gått kledd upassende. Er ikke en 16-åring et barn? Anonymkode: d9fee...8fc Men herregud - du gikk på en kristen skole i Amerika. Hvorfor synes du innlegget ditt er relevant i tråden her? Anonymkode: 1cfa8...b07 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #30 Skrevet 19. mai 2018 Veldig forskjell på en 10-åring og en 16-åring. En 16-åring er over seksuell lavalder, og myndig om to år. En 10-åring (eller 11, 12-åring) er barn. Det er naturlig at man i tenåringsalder presser grensene litt. De finner sin seksualitet, vil gjøre seg seksuelt attraktive, og få oppmerksomhet. Jeg husker dette fra jeg var 14-15 - det var spennende å se at jeg kunne gå i en utringet singlet og oppmerksomheten det fikk fra menn. Det var en smak av makt som var helt ny. Så opplever du at det bikker, at du får oppmerksomhet du ikke liker, eller fra menn du finner frastøtende. Og at dette ikke er en veldig "reell" makt, men en midlertidig en, som er ganske tilfeldig. Men det er en erfaring jentene må gjøre selv, på godt og vondt. Det blir feil om voksne kvinner skal presse sine "metoo"-greier over på disse jentene. De går jo ikke rundt og markerer seg som feminister og de har ikke peiling på hva disse anstendighetsdiskusjonene går på. Så jeg synes feminister kan droppe å gjøre unge jenter til sine små kampsaker, og heller ta det for det det er - de vil ses på som seksuelle objekter av menn. De er ikke akkurat et hjelpemiddel mot patriarkiet, snarere det motsatte. Men det er nå så. La dem drive på. Jeg synes i hvert fall foreldre kan gjøre det klart at man kler seg ulikt til ulike anledninger. Du kler deg annerledes for nasjonaldager og andre dager, fra fest til hverdag, fra skole til fritid. Det handler om å se ut som man har stelt seg om morgenen, og vise litt respekt for stedet man skal - en fin øvelse til arbeidslivet. Anonymkode: eca0c...b5c 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #31 Skrevet 19. mai 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, du er tenåring. Altså; kjønnsmoden. Anonymkode: 415ea...1af sist jeg hørte noen bruke ordet kjønnsmoden var det om en hund. Hva vet du om en 16 åring er kjønnsmoden? Ikke alle kan få barn heller. Er unge jenter sin rett til å gå med utringingen om de vil de styrt ut i fra om de har fått mensen eller ikke? La barn og unge jenter få ha kroppene sine i fred. Er det rart jenter og kvinner blir beviste sin egen kropp når det er så mye styr rundt om de går med bikinitopp når voksne naboer mener de ikke har brukt for det eller om en jente som ikke er kjønnsmoden har utringing??? Dette er helt klart meninger og holdninger jeg kommer til å be mine barn gi blaffen i når de kommer i den alderen. Om de vil gå med bikinitopp (av typen sporty) så er det helt greit og en del av deres autonomi og få lov og bestemme over egen kropp. Kvinne er kvinne verst, det er helt tydelig! Eller eldre kvinner er yngre kvinner verst! Anonymkode: 6c467...87b 3
Alvario Skrevet 19. mai 2018 #32 Skrevet 19. mai 2018 Tror dette må være stedsavhengig. Har tre barn mellom 12-16 og hverken de eller vennene deres kler seg i utfordrende klær som 20 åringer går med. 1
Gjest cupcakemonster Skrevet 19. mai 2018 #33 Skrevet 19. mai 2018 Enig med deg Ts. Ser masse unge jenter på 13 og oppover som har utringing. Synes det er upassende.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #34 Skrevet 19. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: sist jeg hørte noen bruke ordet kjønnsmoden var det om en hund. Hva vet du om en 16 åring er kjønnsmoden? Ikke alle kan få barn heller. Er unge jenter sin rett til å gå med utringingen om de vil de styrt ut i fra om de har fått mensen eller ikke? La barn og unge jenter få ha kroppene sine i fred. Er det rart jenter og kvinner blir beviste sin egen kropp når det er så mye styr rundt om de går med bikinitopp når voksne naboer mener de ikke har brukt for det eller om en jente som ikke er kjønnsmoden har utringing??? Dette er helt klart meninger og holdninger jeg kommer til å be mine barn gi blaffen i når de kommer i den alderen. Om de vil gå med bikinitopp (av typen sporty) så er det helt greit og en del av deres autonomi og få lov og bestemme over egen kropp. Kvinne er kvinne verst, det er helt tydelig! Eller eldre kvinner er yngre kvinner verst! Anonymkode: 6c467...87b AB b5c (innlegget over deg) sier det best. Det ha fler ikke om å være kvinne kvinne værst, men klok av skade. Jeg er mor selv og vil faktisk lære jenta mi å kle seg ut ifra anledningen. Jeg vil også lære henne at hun TRENGER IKKE gå halvnaken for å få oppmerksomhet fra andre. Det et klart som AB over sier, at de må lære det selv. Samtidig som vi voksne setter grenser og rammer for hva vi finner akseptabelt. Løper din fjortenåring rundt med panda mascara, lebestift klint utover ansiktet, miniskjørt og dyp utringning, så er hun fri til det. Og hun skal selvfølgelig gå i fred. Det er dog litt greit å lære henne før hun løper ut døra at klær sender signaler, og er endel av hvordan man velger å uttrykke seg og vise tilhørighet/identitet. Noen med samme preferanse vil tiltrekkes til henne, andre vil kanskje trekke seg unna, da det ikke er deres «cup of tea». - Jeg har vært fjortis sjøl, og hadde heldigvis foreldre som ga råd, satte grenser, rett og slett brydde seg. Anonymkode: 415ea...1af 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #35 Skrevet 19. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: AB b5c (innlegget over deg) sier det best. Det ha fler ikke om å være kvinne kvinne værst, men klok av skade. Jeg er mor selv og vil faktisk lære jenta mi å kle seg ut ifra anledningen. Jeg vil også lære henne at hun TRENGER IKKE gå halvnaken for å få oppmerksomhet fra andre. Det et klart som AB over sier, at de må lære det selv. Samtidig som vi voksne setter grenser og rammer for hva vi finner akseptabelt. Løper din fjortenåring rundt med panda mascara, lebestift klint utover ansiktet, miniskjørt og dyp utringning, så er hun fri til det. Og hun skal selvfølgelig gå i fred. Det er dog litt greit å lære henne før hun løper ut døra at klær sender signaler, og er endel av hvordan man velger å uttrykke seg og vise tilhørighet/identitet. Noen med samme preferanse vil tiltrekkes til henne, andre vil kanskje trekke seg unna, da det ikke er deres «cup of tea». - Jeg har vært fjortis sjøl, og hadde heldigvis foreldre som ga råd, satte grenser, rett og slett brydde seg. Anonymkode: 415ea...1af Nå handler vel diskusjonen om utringing og ikke panda maskara osv. Og diskusjonen startet med om større barn skal ha bikinitopp eller ikke. Anonymkode: 6c467...87b
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #36 Skrevet 19. mai 2018 13 hours ago, AnonymBruker said: Under argumentet "lite pent", ikke passende for anledningen" kritiseres jenters/kvinners såkalte lettkleddhet. Og dette er mye mer gjennomgående enn at saggegutter får beskjed om å dra på seg buksa. Det handler om kvinner som ses på som seksualobjekter som må ha passe mye klær på seg for å bli oppfattet som anstendige. Jeg er møkk lei av det. Anonymkode: 94ebe...07c Jeg kvinne selv, men nå er jeg møkk lei av at det er blitt umulig å kritisere kvinner for tvilsomme ting de gjør uten å bli beskyldt for å ha kvinnefientlige holdninger. Jentene har en mye mer seksualisert klesstil enn guttene og det er derfor de får mer kritikk. Det er vel ikke rart at de ses på som seksualobjekter når de kler seg som det? Og det er vel nærliggende å tro at det er nettopp den typen oppmerksomhet de ønsker når de kler seg sånn? Hvis guttene kledde seg like utfordrende kan du være sikker på at de også fikk høre det. Anonymkode: 6831f...7e6 1
Nappetass1 Skrevet 19. mai 2018 #37 Skrevet 19. mai 2018 Enig med deg ts. De seksualiserer jo seg selv, menn kan og vil kikke på puppestell som nær ramler ut av toppen de har på uavhengig av alder. Det er ekkelt og upassende! 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #38 Skrevet 19. mai 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kvinne selv, men nå er jeg møkk lei av at det er blitt umulig å kritisere kvinner for tvilsomme ting de gjør uten å bli beskyldt for å ha kvinnefientlige holdninger. Jentene har en mye mer seksualisert klesstil enn guttene og det er derfor de får mer kritikk. Det er vel ikke rart at de ses på som seksualobjekter når de kler seg som det? Og det er vel nærliggende å tro at det er nettopp den typen oppmerksomhet de ønsker når de kler seg sånn? Hvis guttene kledde seg like utfordrende kan du være sikker på at de også fikk høre det. Anonymkode: 6831f...7e6 Jeg har sett menn med så lowcut jeans at kjønnshårene har vistes. De har da gått med åpen skjorte. Dette har vært flotte, pene menn. Men det er klart jeg synes det ser rimelig tåpelig ut, når kjønnahåra dine blafrer i vinden. Moten med ekstrem utringet singlet til menn synes jeg personlig også så helt dum ut. Og det var som regel unge menn med store biceps og brystkasse som gikk med disse singletene. for all del: alle må få gå med hva de vil. Men kler du deg seksuelt, så er det jo hva folk ser. Da kan du ikke klage i ettertid på at ei gammel kjærring så på kjønnshårene eller brystkassa di, når du selv har kledd deg sånn at dette blir blikkfanget. Anonymkode: 415ea...1af
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #39 Skrevet 19. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kvinne er kvinne verst, det er helt tydelig! Eller eldre kvinner er yngre kvinner verst! Anonymkode: 6c467...87b Slutt å gulpe opp kvinnefiendtlig svada. Hvem er kvinne verst - dvs hvem gjør de verste tingene mot kvinner? Tror IKKE det er andre kvinner.... Dette er typisk splitt og hersk-teknikk, ikke fall for det! Anonymkode: 19910...e5d 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #40 Skrevet 19. mai 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kvinne selv, men nå er jeg møkk lei av at det er blitt umulig å kritisere kvinner for tvilsomme ting de gjør uten å bli beskyldt for å ha kvinnefientlige holdninger. Jentene har en mye mer seksualisert klesstil enn guttene og det er derfor de får mer kritikk. Det er vel ikke rart at de ses på som seksualobjekter når de kler seg som det? Og det er vel nærliggende å tro at det er nettopp den typen oppmerksomhet de ønsker når de kler seg sånn? Hvis guttene kledde seg like utfordrende kan du være sikker på at de også fikk høre det. Anonymkode: 6831f...7e6 At du oppfatter det slik at de kler seg som seksualobjekter betyr ikke at du har monopol på riktig tolkning og at de mener å kle seg som det eller for å få oppmerksomhet. At konservative muslimer mener at jenter som ikke dekker til håret og går i skjørt gjør det for å vise seg frem betyr ikke at jentene virkelig gjør det av den grunn. At konservative nordmenn mener at jenter i utringning eller som er toppløse (eller nakne) gjør det for å vise seg frem, betyr ikke at det er korrekt. Det er alt for mange som skal presse sine forestillinger og tolkninger på andre. Du kan ikke vite hva som er andres motiv. Anonymkode: 6c311...0fd 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå