Gå til innhold

Finne eksakt forbrenning.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan man kan finne sin eksakte forbrenning ? Ikke det tullet med å beregne selv, for det er jo helt individuelt fra person til person. Jeg går ikke ned i vekt på 1200 kcal om dagen sammen med trening ca 5 dager i uken engang og vil finne min "personlige" forbrenning. Er det noen tester man kan ta f.eks? Hvor går jeg hen for å ta en eventuell "test" ? 

Anonymkode: 4ddd3...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke svaret du ønsker, tvertimot svaret du visste ville komme: Det er helt unødvendig. Det du trenger for å gå ned i vekt, er kaloriunderskudd, på ordentlig, og over tid. Veier du mer enn 40 kilo, går du ned på 1200 ekte kalorier. Går du ikke ned, er det fordi du ikke teller riktig, eller fordi du ikke er tålmodig nok, eller begge deler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Pringle skrev:

Ikke svaret du ønsker, tvertimot svaret du visste ville komme: Det er helt unødvendig. Det du trenger for å gå ned i vekt, er kaloriunderskudd, på ordentlig, og over tid. Veier du mer enn 40 kilo, går du ned på 1200 ekte kalorier. Går du ikke ned, er det fordi du ikke teller riktig, eller fordi du ikke er tålmodig nok, eller begge deler.

Altså, jo jeg teller riktig. I utgangspunktet skal man kunne spise 2000 kcal om dagen og allikevell gå ned i vekt med trening. Skal godt gjøres å bomme på 800 kalorier... og om jeg hadde gjort det, så skulle jeg allikevell gått ned. 

Anonymkode: 4ddd3...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvordan man kan finne sin eksakte forbrenning ? Ikke det tullet med å beregne selv, for det er jo helt individuelt fra person til person. Jeg går ikke ned i vekt på 1200 kcal om dagen sammen med trening ca 5 dager i uken engang og vil finne min "personlige" forbrenning. Er det noen tester man kan ta f.eks? Hvor går jeg hen for å ta en eventuell "test" ? 

Anonymkode: 4ddd3...a71

Det vil vel egentlig være klin umulig å finne ut? Ingen dager er like og ingen treningsøkter er like. Enkelte matvarer øker forbrenningen, andre ikke? 

Hvor lenge har du spist 1200 kalorier og trent 5 dager i uken? Du trener mye og dermed mest sannsynlig økt muskelmasse som tar plassen for fett på vektskåla. 

Anonymkode: 2df00...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil vel egentlig være klin umulig å finne ut? Ingen dager er like og ingen treningsøkter er like. Enkelte matvarer øker forbrenningen, andre ikke? 

Hvor lenge har du spist 1200 kalorier og trent 5 dager i uken? Du trener mye og dermed mest sannsynlig økt muskelmasse som tar plassen for fett på vektskåla. 

Anonymkode: 2df00...93a

Jeg tenker på grunn forbrenninga, altså hva jeg vil forbrenne i døgnet ved å sitte stille et døgn, bare for å få en sånn heads up på ca hvor mye jeg forbrenner. Njaa, jeg trener mest kondisjon, og har trent og holdt lavkalori i 3 mnd. Jeg har kun gått ned 1 kilo på de 3 mnd... og tror nok ikke jeg har økt så mye muskel masse, har målt rundt mage, lår, over alt, men det har ikke blitt noe mindre noe sted, og jeg hadde nok også sett en forbedring og fått på meg gamle klær om det var sånn det var. 

Anonymkode: 4ddd3...a71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har apple watch, den rekner ut aktive kalorier og kalorier totalt, kanskje det kan være ett alternativ? 

Anonymkode: d5d64...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler ikke på at du spiser 1200 kcal enkelte dager, og regner riktig. Men ditt totale kaloriinntak vil utgjøre mer enn 1200 kcal om du regner for hele uken og deler på 7. Det er jeg helt sikker på. Grunnen er at du trener 5 dager i uken, og det hadde du aldri hatt energi til gjennom et dagsinntak som ligger godt under din basalforbrenning. 

Anonymkode: 16620...269

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler ikke på at du spiser 1200 kcal enkelte dager, og regner riktig. Men ditt totale kaloriinntak vil utgjøre mer enn 1200 kcal om du regner for hele uken og deler på 7. Det er jeg helt sikker på. Grunnen er at du trener 5 dager i uken, og det hadde du aldri hatt energi til gjennom et dagsinntak som ligger godt under din basalforbrenning. 

Anonymkode: 16620...269

Enkelte dager... nei det er faktisk hver eneste dag. Jeg skeier ujje ut en gang og har ikke drukket alkohol i denne perioden. Jo jeg har nok energi, merker ikkenoe på energien uansett hvor lite jeg har spist. Det jeg spiser er sunt og har alle næringstoffer. Ja jeg ville nok merket det om jeg levde på loff med kcal underskudd.

Anonymkode: 4ddd3...a71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har apple watch, den rekner ut aktive kalorier og kalorier totalt, kanskje det kan være ett alternativ? 

Anonymkode: d5d64...95a

Men den regber vel ut hva et menneske som regel forbrenner ? Ikke min personlige ? 

Anonymkode: 4ddd3...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på dette selv i det siste, men har ingen svar. "Fasiten på vektnedgang, den man blir avfeid med når man stiller spørsmål her inne, er jo at ved mindre kalorier inn enn ut går man ned i vekt.

Joda, det tviler jeg ikke på. Men man kan ha så god kontroll på kaloriinntaket man bare vil, så lenge man ikke hva man forbrenner blir det et regnestykke med for mange x-er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe det er tilnærmet umulig å finne eksakt forbrenning. Det er så mange faktorer som spiller inn. 

Beste du kan gjøre er å måle (vekt, inntak, aktivitet) over en veldig lang periode, for så å lage statistikk. 

Anonymkode: 5e8ed...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men den regber vel ut hva et menneske som regel forbrenner ? Ikke min personlige ? 

Anonymkode: 4ddd3...a71

Det går ikke an å regne ut nøyaktig hva en person forbrenner fordi det ikke er et nøyatig tall å finne. 

Man kan bare finne ca tall for basalforbrenning og ca tall for forbrenning pga aktivitet. Men du sitter ikke på en unik kropp som sprenger alle energilover og klarer drifte seg selv pluss masse aktivitet på 1200 kalorier.

Ville kanskje bare lagt vekk teknologien og forsøkt bare sunn fornuft noen uker. Slankekurer har eksistert lenger enn kaloritelling.

Anonymkode: d113a...0b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men den regber vel ut hva et menneske som regel forbrenner ? Ikke min personlige ? 

Anonymkode: 4ddd3...a71

Du legger inn høyde og vekt i tillegg måler den kontinuterlig hjerte rytme. Så det er vel så nerme din personlige forbrenning du klarer og komme.

Anonymkode: d5d64...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte dager... nei det er faktisk hver eneste dag. Jeg skeier ujje ut en gang og har ikke drukket alkohol i denne perioden. Jo jeg har nok energi, merker ikkenoe på energien uansett hvor lite jeg har spist. Det jeg spiser er sunt og har alle næringstoffer. Ja jeg ville nok merket det om jeg levde på loff med kcal underskudd.

Anonymkode: 4ddd3...a71

Ok. Da er du veldig unik. Du har masse energi til å trene nesten hver dag på 1200 kcal. Og til tross for sultekur og mye trening går du ikke ned i vekt....

Uansett; du kan måle energiforbruk gjennom CO2 måling eller mer eksakt ved å drikke DLW, altså å drikke radioaktive isotoper og måle utskilling i urin. Men mest sannsynlig vil du få samme svar av en enkel BMR kalkulator: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/

Anonymkode: 16620...269

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Da er du veldig unik. Du har masse energi til å trene nesten hver dag på 1200 kcal. Og til tross for sultekur og mye trening går du ikke ned i vekt....

Uansett; du kan måle energiforbruk gjennom CO2 måling eller mer eksakt ved å drikke DLW, altså å drikke radioaktive isotoper og måle utskilling i urin. Men mest sannsynlig vil du få samme svar av en enkel BMR kalkulator: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/

Anonymkode: 16620...269

Ja, men da er jeg unik da. Jeg spiser middagen en time før jeg trener, da kan jeg trene i 2 timer uten problem. Også spiser jeg igjen når jeg kommer hjem fra trening. og litt til før eg legger meg. Drt kommer jo heeelt an på hva man spiser, 1200 kalorier er mye mat hvis man velger riktig. Kan skrive en enkel meny på hva jeg spiser, siden folk her ikke tror på meg.

Frokost ca kl 12: 40 gram havregryn kokt på 1 dl melk og 1 dl vann + litt blåbær åppå. (Ca 200 kcal) 

Middag kl15- 16: f.eks 2 stekte egg med 200g tomatbønner og masse brokkoli. (Ca 400 kcal)' eller ørretfillet med 50 g færsk pasta og litt pesto og cerrytomater og brokkoli. (Ca 500 kcal) eventuelt fiskekaker med brokkoli eller torsk i form(den nye) med brokkoli (ca 400 kcal). 250g karbonadedeig med taco krydder og grønnskaer og salsa. (Ca 350 kcal). (Noen av forslagene, men har flere retter også som ørretretten, bytta med kylling osv. Men overstiger ikke 500 kcal. 

Kvelds kl 19-20: to rugsprø med, et med egg og et med tunfisk. (Ca 270 kcal) 

Kvelds 2: kl 22 ca. F.eks 200 g cottage cheese og en gulrot (ca 200 kcal). 

Itilleg så steker jeg ingenting i fett, stekes bare rett i teflonpanna. Og jeg drikker bare vann, kaffe og innimellom litt pepsi max eller fun light. Bruker ikke smør på knekkebrødene heller. 

 

Anonymkode: 4ddd3...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at du allerede har en lav vekt når du sier du ikke går ned på 1200 kcal. For det kan ikke stemme om du er overvektig og trener.  Så du bør nok ikke slanke deg mer. 

Anonymkode: 6ca15...2cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mistenker at du allerede har en lav vekt når du sier du ikke går ned på 1200 kcal. For det kan ikke stemme om du er overvektig og trener.  Så du bør nok ikke slanke deg mer. 

Anonymkode: 6ca15...2cb

Jo! Det skal jeg si deg går an. Mulig jeg har noe ubalanse i kroppen da, lavt stoffskifte eller hormon forstyrrelser. Jeg veier 69 kilo og er 165 cm høy. Det tilsvarer akkurat grensa til overvektig. Jeg vil veie 60. Det er da jeg føler meg mest komfortabel. 

Anonymkode: 4ddd3...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du legger inn høyde og vekt i tillegg måler den kontinuterlig hjerte rytme. Så det er vel så nerme din personlige forbrenning du klarer og komme.

Anonymkode: d5d64...95a

Okei:) men jeg har veldig høy hvilepuls til vanlig, ligger imellom 70-100 i hvilepuls. Da vil den kanskje måle at jeg forbrenner mer enn jeg gjør ? 

Anonymkode: 4ddd3...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å spis annerledes? Selv fikk jeg bedre restultater da jeg kun spiste fisk isteden for kjøtt. Akkurat nå spiser jeg ikke karbohydrater til frokost, minimalt til lunsj (får lunsj på jobb så den kan være vanskelig) også trener jeg før jeg spiser ordentlig med karbohydrater. Slike ting kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Inwe skrev:

Prøv å spis annerledes? Selv fikk jeg bedre restultater da jeg kun spiste fisk isteden for kjøtt. Akkurat nå spiser jeg ikke karbohydrater til frokost, minimalt til lunsj (får lunsj på jobb så den kan være vanskelig) også trener jeg før jeg spiser ordentlig med karbohydrater. Slike ting kan hjelpe.

Har skrevet liste på noe av det mest vanlige jeg spiser lenger opp her

Anonymkode: 4ddd3...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...