Gå til innhold

Urenslig sykepleier. Hadde skittene negler og jeg måtte be henne sprite hendene og huden min før blodprøve. Md


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt unødvendig å bruke hansker når man tar vanlig blodprøve av et menneske uten smittsomme sykdommer. 

Anonymkode: 0d15d...0cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at du istedenfor å skrive et innlegg her, burde kontakte kommuneoverlegen/fylkesmannen og/eller pasientombudet.

Anonymkode: c56c4...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm... ser flere skriver det. Men de tre forskjellige legekontorene jeg har brukt de siste fem årene, bruke slike små servietter hver gang. Og jeg tar blodprøve relativt ofte. De gjorde det og så da jeg tok boostrix vaksine i fjor, på vaksinekontoret.

Anonymkode: 6c744...90e

Mulig noen fortsatt gjør det, men det er ikke retningslinjene. Alle som lærer å ta blodprøver nå, og de siste årene, har lært at man ikke skal sprite. 

Derimot så skal man sprite når man setter inn veneflon og når man setter intramuskulære injeksjoner, bare noen eksempler. 

Anonymkode: efa98...5d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid blitt spriter på stikkstedet. Aldri opplevd noe annet. 

Anonymkode: 1edf8...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neglelakk er faktisk godkjent å bruke for helsearbeidere på jobb nå, uansett om du jobber på sykehus eller legekontor. Men kkke ok med skitne eller lange negler da, neglene skal være Max 2 mm. 

Det er heller ikke nødvendig å sprite huden til pasienter om du skal ta blodprøver lenger, prosedyren har endret seg. Men må sprite og vaske om det er synlig tilgriset område eller om pasienten selv er meget urenslig.

du har fått et hematom i huden, altså et blåmerke. Ikke farlig og ikke farlig å bruke en større nål når man tar bp

Anonymkode: 0d15d...0cb

Kilde? 

Anonymkode: 855ab...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilde? 

Anonymkode: 855ab...8f1

https://www.fhi.no/nettpub/handhygiene/i-praksis/negler/

 

Personal på Rikshospitalet, Ullevål, dikemark, Gaustad, SSE, Aker og radium (alt som er under Oslo universitetssykehus) blir informert fra smittevern- og hygieneoverlegen at det er Ok å bruke neglelakk. Det er som fhi sier - usikkert hvordan det er med krakkelert neglelakk, men foreløpige studier som er gjort på ous tilsier at det ikke gir mer oppvekst av mikroorganismer

Anonymkode: 0d15d...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt unødvendig å bruke hansker når man tar vanlig blodprøve av et menneske uten smittsomme sykdommer. 

Anonymkode: 0d15d...0cb

Leste du at hun hadde skittene negler, eller overså du det?

Anonymkode: 6c744...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at du istedenfor å skrive et innlegg her, burde kontakte kommuneoverlegen/fylkesmannen og/eller pasientombudet.

Anonymkode: c56c4...815

Men akkurat i dag er det stengt. Og jeg kan ikke se problemet med at jeg opprettet en tråd, om det. 🙄

Anonymkode: 6c744...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Sykepleiere pleier ikke ta blodprøver, de oppgavene setter de bort til helsesekretærer og bioingeniører. 

Sprit på huden er helt unødvendig så lenge du ikke har imunsviktsykdommer eller er transplantert. Å misbruke spriten til å sprite hud med gikk de bort fra som rutine for mange tiår siden. Men du er gjerne av meget høy alder og vet hvor skapet skal stå, særlig i møte med helsepersonell og på forumet her? 

Ellers betviler jeg at noen stiller på jobb i helsevesenet med så møkkete hender. Men pasientene er gjerne farligere for helsepersonell enn omvendt særlig med hensyn til smitte. 

Anonymkode: f8e0b...dbb

Det skulle da bare mangle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neglelakk er faktisk godkjent å bruke for helsearbeidere på jobb nå, uansett om du jobber på sykehus eller legekontor. Men ikke ok med skitne eller lange negler da, neglene skal være Max 2 mm. 

Det er heller ikke nødvendig å sprite huden til pasienter om du skal ta blodprøver lenger, prosedyren har endret seg. Men må sprite og vaske om det er synlig tilgriset område eller om pasienten selv er meget urenslig.

du har fått et hematom i huden, altså et blåmerke. Ikke farlig og ikke farlig å bruke en større nål når man tar bp

Anonymkode: 0d15d...0cb

Nei. 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm... ser flere skriver det. Men de tre forskjellige legekontorene jeg har brukt de siste fem årene, bruke slike små servietter hver gang. Og jeg tar blodprøve relativt ofte. De gjorde det og så da jeg tok boostrix vaksine i fjor, på vaksinekontoret.

Anonymkode: 6c744...90e

De små serviettene virker nok bare på det psykiske ved at du tror det er rent, det er for lengst tilbakevist at de har noen som helst effekt. Antiseptikum skal virke på huden 1/2-2 min alt etter type før det har effekt, og huden er ikke fuktet lenge nok til å ha effekt av et tørk med en slik miniserviett.  Her er det nok legekontorene som ikke er oppdatert. 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har smittevernsoverlegen på Rikshospitalet, Oslo universitetssykehus godkjent for lenge siden.

Anonymkode: 0d15d...0cb

Da bommer denne smittervenlegen ganske kraftig, for nasjonal veileder for håndhygiene for ansatte i sykehus fraråder bruk av neglelakk. 

Det er uavklart hvorvidt bruk av neglelakk påvirker den mikrobiologiske floraen på helsepersonells hender.130 De få studiene som er gjennomført antyder at nylig påført neglelakk ikke påvirker forekomsten av mikroorganismer, mens krakelert eller avskallet neglelakk kan gi økt mengde av mikroorganismer, trolig på grunn av bedre levevilkår for mikroorganismer og vanskeliggjøring av håndhygiene.8,16,17,19,34 Neglelakk med farge hindrer videre kontroll med renhold av det subunguale området. Helsepersonell bør derfor ikke benytte neglelakk når de er på arbeid.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.fhi.no/nettpub/handhygiene/i-praksis/negler/

 

Personal på Rikshospitalet, Ullevål, dikemark, Gaustad, SSE, Aker og radium (alt som er under Oslo universitetssykehus) blir informert fra smittevern- og hygieneoverlegen at det er Ok å bruke neglelakk. Det er som fhi sier - usikkert hvordan det er med krakkelert neglelakk, men foreløpige studier som er gjort på ous tilsier at det ikke gir mer oppvekst av mikroorganismer

Anonymkode: 0d15d...0cb

Du må lære deg å forstå det du leser, det står at krakelert eller avskallet neglelakk kan gi økt mengde mikrorganisemer. (Neglelakk som flasser kan dessuten havne i sår og forårsake infeksjon.) Når jeg leter etter forskning gjort på OUS om neglelakkbruk finnes jeg ikke et eneste dokument, så vennligst presenter disse studiene. 

Anonymkode: cdc67...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett hver gang jeg har tatt blodprøver eller blitt satt injeksjoner på får jeg reaksjon (kul, rødhet, smerter på innstikksted), så dette er ganske vanlig bivirkning uavhengig av sykepleier/bioingeniør. Men hun sykepleieren hørtes ganske ekkel ut! Jeg hadde nok sagt strengt i fra at hun måtte ta en real håndvask eller finne en annen sykepleier!

Jeg jobber selv innen helse, setter injeksjoner og har heldigvis aldri opplevd å bevitne sviktende håndhygiene/skitne negler på noen av mine kolleger/andre i helsevesenet. Vi spriter kun før intramuskulære injeksjoner der jeg jobber (med unntak av akuttsituasjoner). Bioingeniørene spriter ikke før blodprøvetakning heller. Derfor syns jeg renslighet og fokus på håndhygiene er ekstremt viktig.

Anonymkode: 91404...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...