Gå til innhold

Er alle menn udugelige på å holde orden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Turn off med menn som oppfører seg som late uansvarlige tenåringer. Jeg veit. 

Anonymkode: a9ffe...2e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts starter med å skrive at det var ikke store greiene som skulle gjøres, tørke litt støv og rydde litt. Senere i tråden har dette utviklet seg til alle mulige vaske og ryddeoppgaver, stryking, henge opp bilder, selge tøy på Finn osv osv. Ikke rart han har hatt en annen oppfatning av hva som skal gjøres, når ts selv beskriver det som litt småtteri i starten. 

Ellers, menns sløvhet på hjemmebane øker proporsjonalt med damers kontrollbehov på hjemmebane. Tenk litt på det når dere snakker om hvor "hjelpesløse" partneren er. 

Og ja, mange menn er slasker i heimen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler nok mer om at kvinner ofte tror de har fasit på hva som er ryddig "nok" og rent "nok".
Det er min erfaring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Ts starter med å skrive at det var ikke store greiene som skulle gjøres, tørke litt støv og rydde litt. Senere i tråden har dette utviklet seg til alle mulige vaske og ryddeoppgaver, stryking, henge opp bilder, selge tøy på Finn osv osv. Ikke rart han har hatt en annen oppfatning av hva som skal gjøres, når ts selv beskriver det som litt småtteri i starten. 

Ellers, menns sløvhet på hjemmebane øker proporsjonalt med damers kontrollbehov på hjemmebane. Tenk litt på det når dere snakker om hvor "hjelpesløse" partneren er. 

Og ja, mange menn er slasker i heimen. 

Nei, det var ikke en del av dagens ryddeøkt. Det var for å illustrere andre småting som bare hoper seg opp over tid. Det er ikke snakk om å selge tøy, men barneutstyr som står over alt og tar opp plass. Vi har fordelt en rekke oppgaver mellom oss. Jeg gjør min del. Hans bare står der til evig tid, eller til jeg gjør dem. 

Og det handler da ikke om et kontrollbehov. Det er sykt urettferdig at du på ett eller annet vis prøver å skyve mannens tiltaksløshet over på meg. Vi er voksne mennesker i et likestilt forhold, med full jobb begge to. Jeg nekter å være en sånn dame som aksepterer at mannen sluntrer unna, så alt faller på dama. 

Anonymkode: 6d40c...edf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke alene. Her måtte jeg ordne alt med kakebaking, husvask og skjortestryking før jeg gikk på kveldsvakt. Mannen vet ikke engang hvor sine egne klær ligger engang. Noen ganger går han uten boxer i dagevis fordi han ikke finner dem 😅 og jeg vil ikke finne dem for ham. Skal på jobb igjen imorgen tidlig så da måtte jeg bare gjøre alt klart, hvis ikke blir jeg nedringt med telefoner  om " hva skal jeg ta på ungen " , hvor er flagget m.m.  Dette er en oppegående mann ellers altså. 

Anonymkode: 6ec1c...6df

Hvis han klarer å finne kaffeautomaten og printeren på jobb, bør han klare å finne sine egne underbukser. Det der er jo bare fordi det er mer behagelig at du gjør alt det kjedelige.

Anonymkode: 0e753...eb3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, FactsOverFeelings skrev:

Dette handler nok mer om at kvinner ofte tror de har fasit på hva som er ryddig "nok" og rent "nok".
Det er min erfaring.

Hos oss har alle ting stort sett en fast plass. Så hvis det eksempelvis står masse solkrem på kjøkkenbordet, så handler det ikke om at det ikke er ryddig nok, men at noen ikke har satt det tilbake der det skal være etter bruk. Det samme med aviser, solbriller, nøkler, ladere, iPad osv. Det handler også om sunn fornuft. Er det tiss nedover doskåla, ja, så er det ikke rent nok. Handler ikke om at jeg i kraft av mitt kjønn stiller urimelig høye krav til stakkars mannebeinet. Her handler det om helt grunnleggende orden i et hjem, og det å være likestilt i ansvar. Er på ingen måte manisk på disse tingene. Det flyter ofte av hverdagsrot. Men akkurat i dag skulle mannen ta ansvar. Jeg to meg to dager og rundvasket hele huset til jul, handlet inn alle julegavene og kalendergaver til barna. Pakket inn og sørget for å levere eller postlegge. Julekortene tok jeg, samme med bildealbum, småbarnsfotografering, bestilling av ferietur, sortering og salg av klær, innkjøp av alt babyutstyret osv osv. Jeg kunne skrevet en innmari lang liste, men poenget er at det skulle bare mangle om man ikke hadde noen form for forventninger til innsats av partner. Hvis jeg skulle ryddet og vasket alt etter en lang arbeidsdag, mens mannen var hjemme, hadde jeg klikka.

Anonymkode: 6d40c...edf

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, alle er ikke sånn heldigvis. I mitt forrige forhold så var det eksen som var mest opptatt av å rydde, pirke på ting som var gjort "feil", men han gjorde alltid sin del av husarbeidet.

Min far er også flink til å holde orden og rydde.

Jeg hadde ikke orket å bo med en slask. Skjønner ikke at ikke alle lærer et minimum av dette hjemme, men kanskje de kommer fra hjem der de ikke har fått sluppet til eller har høy toleranse for sånt.

Nå har jeg aldri tatt alt av husarbeid i noen av mine forhold. Fra dag én har de måttet tatt sin del. Jeg fikset ikke deres klær, ryddet ikke etter dem og drev ikke med noe dulling og dalling bare fordi forholdet var nytt. Nå sier jeg ikke at alle forhold er sånn, men jeg tror ikke at det alltid handler om at "menn er udugelige".

Det handler mer om at de ikke har fått sluppet til eller blitt for godt vant.

Anonymkode: 1c2a1...381

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, alle er ikke sånn heldigvis. I mitt forrige forhold så var det eksen som var mest opptatt av å rydde, pirke på ting som var gjort "feil", men han gjorde alltid sin del av husarbeidet.

Min far er også flink til å holde orden og rydde.

Jeg hadde ikke orket å bo med en slask. Skjønner ikke at ikke alle lærer et minimum av dette hjemme, men kanskje de kommer fra hjem der de ikke har fått sluppet til eller har høy toleranse for sånt.

Nå har jeg aldri tatt alt av husarbeid i noen av mine forhold. Fra dag én har de måttet tatt sin del. Jeg fikset ikke deres klær, ryddet ikke etter dem og drev ikke med noe dulling og dalling bare fordi forholdet var nytt. Nå sier jeg ikke at alle forhold er sånn, men jeg tror ikke at det alltid handler om at "menn er udugelige".

Det handler mer om at de ikke har fått sluppet til eller blitt for godt vant.

Anonymkode: 1c2a1...381

Igjen; skyv ansvaret over på kvinnene. Stakkars mannen har ikke sluppet til eller blitt for godt vant. Den blir for enkel altså. 

Anonymkode: 6d40c...edf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre samme oppfatning som deg TS og er med årene blitt svært skeptisk til at det finnes et ryddig mannfolk der ute som matcher meg. Er som du sier at det blir veldig uattraktivt med menn som ikke evner bedre enn en unge når det kommer til å bidra i heimen. Kan se gjennom fingrene med MYE dersom mannen kompenserer med annet type arbeid (type handy fyr som fikser det meste både inne og ute, men som ikke nødvendigvis deltar i husarbeid og matlaging når tiden brukes på annet fornuftig). Men dersom jeg skal fikse ALT både inne og ute etter en lang arbeidsdag mens mannen later seg på sofaen og ikke skjønner hva jeg "maser" for ser jeg ikke at dette er en mann som tilfører meg noe i hverdagen. Har funnet ut at dersom dette er alternativet til å være singel foretrekker jeg så absolutt å være alene. Jeg klarer meg fint alene, men vurderer sivilstatusen dersom jeg møter en mann som er verdt å satse på. Erfaringen tilsier at de dessverre ikke vokser på trær (men jada; jeg vet de finnes ;))

Anonymkode: 250aa...c66

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid78

Jeg har konkludert med det samme som deg. Med unntakav min morfar, så har alle mannfolk jeg har kjent i alle år vært sånn. Enten det er venner, kollegaer, ekser, pappa osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym90059005 skrev:

Ellers, menns sløvhet på hjemmebane øker proporsjonalt med damers kontrollbehov på hjemmebane. Tenk litt på det når dere snakker om hvor "hjelpesløse" partneren er. 

Enig, bortsett fra at det er omvendt. Jo mindre menn gjør, jo mer føler damer at de må ta ansvar. Å slutte å gjøre ting selv gjør jo ikke at mannen gjør mer, det fører bare til at ingenting blir gjort. 

Så hvis menn ikke ønsker kontrollerende partner må de rett og slett ta seg sammen og gjøre sin del. Late hjelpeløse menn er uattraktivt. 

Anonymkode: b8f4b...6a1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ingrid78 skrev:

Jeg har konkludert med det samme som deg. Med unntakav min morfar, så har alle mannfolk jeg har kjent i alle år vært sånn. Enten det er venner, kollegaer, ekser, pappa osv.

Dette jeg ser også. Men ser også at det finnes jenter/damer som heller ikke er flinke på området. Problemet er at for menn er det regelen snarere enn unntaket at de er elendige på å holde orden. For damene er det vel heller unntaksvis at man opplever noen som er som "mann" å regne i nevnte setting :glare:

Anonymkode: 250aa...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, bortsett fra at det er omvendt. Jo mindre menn gjør, jo mer føler damer at de må ta ansvar. Å slutte å gjøre ting selv gjør jo ikke at mannen gjør mer, det fører bare til at ingenting blir gjort. 

Så hvis menn ikke ønsker kontrollerende partner må de rett og slett ta seg sammen og gjøre sin del. Late hjelpeløse menn er uattraktivt. 

Anonymkode: b8f4b...6a1

Sinnsykt bra skrevet. Skikkelig spot on!

Anonymkode: 250aa...c66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke med i Ottar eller noe sånt... Men jeg spør seriøst, og litt fortvilt, om flere opplever at omtrent alle menn er håpløse i å holde orden og organisere/ferdigstille ting? Mulig jeg er veldig uheldig med menn i mitt liv. Men snakker seriøst om alt fra far, bror, sjef, samboer og ekser. For ikke å snakke om menn man er i kontakt med fra byggefirma og slike ting. Det er så sløvt og halvgodt. 

Mannen var hjemme i dag, og hadde ansvar for å ordne huset til 17. mai-selskap og pinsehelg. Ikke en voldsom oppgave, men rydde og tørke litt støv. Noe jeg kunne tatt på en time selv. Da jeg kom hjem så det om mulig verre ut enn da jeg dro. Han mener selv han virkelig har stått på. Ser han har tørket litt støv og støvsugd. Men eller er det rot på alle benker, klesvasken henger ennå, haug med håndduker, finklær til barna ikke strøket osv. Jeg mener at han har et ansvar for å fullføre hele jobben, ikke bare så forbannet halvveis. Problemet er at han ikke ser det, eller at det ikke er så nøye. Men nå går jeg faktisk og peker. Blir så sykt forbanna. Voksenopplæring! 

Anonymkode: 6d40c...edf

Nå må jeg kun snakke om min egen mann.. Å ja han er ikke den i Norge som holder mest orden,han er ikke den som holder styr på hva som skjer i forhold til barn og fritidssysler. I bunn og grunn er han egentlig en rotekopp:fnise:

Men nå har vi vært sammen og gift i 28 år å for meg betyr det mest at han er verdens beste pappa til barna og verdens snilleste mann. Jeg visste han var slik da vi giftet oss så dette bryr jeg meg null om. Jeg gjør det som skal gjøres inne i huset og han tar seg av alt ute med biler og hagen. Vi trives med dette.. 

Anonymkode: 69609...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange menn er minst like flinke til å holde orden som kvinner, men det er nok flere menn enn kvinner som er udugelige på det området. Her ser vi et tydelig skille mellom de som har fått full service av mamma og de som har blitt lært opp til å rydde opp etter seg og deltatt i arbeidsoppgavene som må gjøres i et hjem. Her har vi mødre et viktig ansvar. Det er vi som avgjør om neste generasjon kvinner skal slite med menn som ikke gjør noe hjemme eller ikke.

Anonymkode: b4f12...f33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen var hjemme i dag, og hadde ansvar for å ordne huset til 17. mai-selskap og pinsehelg. Ikke en voldsom oppgave, men rydde og tørke litt støv. Noe jeg kunne tatt på en time selv. Da jeg kom hjem så det om mulig verre ut enn da jeg dro. Han mener selv han virkelig har stått på. Ser han har tørket litt støv og støvsugd. Men eller er det rot på alle benker, klesvasken henger ennå, haug med håndduker, finklær til barna ikke strøket osv. Jeg mener at han har et ansvar for å fullføre hele jobben, ikke bare så forbannet halvveis. Problemet er at han ikke ser det, eller at det ikke er så nøye. Men nå går jeg faktisk og peker. Blir så sykt forbanna. Voksenopplæring! 

Anonymkode: 6d40c...edf

Dama var hjemme i dag, og hadde ansvar for å gjøre bilen klar til pinsetur med stasjonsvognen. Ikke en voldsom oppgave, men skifte motorolje og tennplugger. Noe jeg kunne tatt på en time selv. Da jeg kom hjem så det om mulig verre ut enn da jeg dro. Hun mener selv hun virkelig har stått på. Ser hun har jekket opp bilen og startet på arbeidet. Men ellers er det olje utover garasjegulvet, en haug med verktøy, pluggledningene henger løst, bilen fortsatt på bukker osv. Jeg mener at hun har et ansvar for å fullføre hele jobben, ikke bare så forbannet halvveis. Problemet er at hun ikke ser det, eller at det ikke er så nøye. Men nå går jeg faktisk og peker. Blir så sykt forbanna. Voksenopplæring!

Anonymkode: c5fd9...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått fra en eks som satte treningssko på spisebordet (.... Ja) til kjæreste som er nøyere enn meg. Foretrekker sistnevnte helt klart, han ser hva som må gjøres og tar virkelig sin del :)

Anonymkode: 8d78b...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke med i Ottar eller noe sånt... Men jeg spør seriøst, og litt fortvilt, om flere opplever at omtrent alle menn er håpløse i å holde orden og organisere/ferdigstille ting? Mulig jeg er veldig uheldig med menn i mitt liv. Men snakker seriøst om alt fra far, bror, sjef, samboer og ekser. For ikke å snakke om menn man er i kontakt med fra byggefirma og slike ting. Det er så sløvt og halvgodt. 

Mannen var hjemme i dag, og hadde ansvar for å ordne huset til 17. mai-selskap og pinsehelg. Ikke en voldsom oppgave, men rydde og tørke litt støv. Noe jeg kunne tatt på en time selv. Da jeg kom hjem så det om mulig verre ut enn da jeg dro. Han mener selv han virkelig har stått på. Ser han har tørket litt støv og støvsugd. Men eller er det rot på alle benker, klesvasken henger ennå, haug med håndduker, finklær til barna ikke strøket osv. Jeg mener at han har et ansvar for å fullføre hele jobben, ikke bare så forbannet halvveis. Problemet er at han ikke ser det, eller at det ikke er så nøye. Men nå går jeg faktisk og peker. Blir så sykt forbanna. Voksenopplæring! 

Anonymkode: 6d40c...edf

For kun å svare på overskriften; NEI😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...