Gå til innhold

Overvektige unger.


Tusseladen

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om dette? Barnemishandling? Er det bare foreldrenes ansvar? Dårlig kosthold i familien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om de har feite kjæledyr i tillegg tenker jeg at det er foreldrene som har driti seg ut totalt. Noen barn kan alltids være syke eller ha en spiselyst som er vanskelig å kontrollere- noen ganger kommer dette av en dårlig fungerende sultfølelse, feil bakteriekultur i magen eller lignende. 

Anonymkode: 0baaa...67f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det absolutt er foreldrenes ansvar. Min mor er overvektig og på grunn av hennes dårlige kosthold og matvaner ble jeg også et overvektig barn. Ikke snakk om litt valpefett, men sykt overvektig. Med årene ble jeg bare større og større til jeg etterhvert flyttet for meg selv og tok kontroll. Jeg var sykelig overvektig og jeg skylder på min mor. Jeg vet at hun ikke gjorde det «med vilje», men alle foreldre burde opplyse seg selv, få kunnskap om kosthold og passe på at barna ikke blir overvektige. Overvekten i seg selv var ikke det som var ille, men all mobbingen og de psykiske problemene jeg har slitt med i ettertid er det som er ille. 

Det er ikke som at barn tenker langsiktige konsekvenser av å spise dårlig over tid, det er foreldrenes oppgave. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om de har feite kjæledyr i tillegg tenker jeg at det er foreldrene som har driti seg ut totalt. Noen barn kan alltids være syke eller ha en spiselyst som er vanskelig å kontrollere- noen ganger kommer dette av en dårlig fungerende sultfølelse, feil bakteriekultur i magen eller lignende. 

Anonymkode: 0baaa...67f

Selvfølgelig kan dette også være tilfellet, men faktisk som oftest så er det foreldre som overfører dårlig kosthold til barna. De kan ikke nekte barna brus/potetgull/is/sjokolade i hverdagene når de selv spiser det. 

Anonymkode: 974e7...e17

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreldrenes ansvar å ha et sunt og variert kosthold, selvfølgelig, men man kan ikke skylde på foreldrene at barnet er overvektig dersom kostholdet nettopp er bra. 

Min søster var overvektig som barn, mens jeg var ganske tynn, noe som kanskje sier litt. Vi fikk aldri godteri, nugatti eller juice o.l. i ukedagene, det var kun helgene. Etter hvert reduserte de det til kun lørdagen. Likevel endret ikke vekten hennes seg noe særlig. Hun var like aktiv som meg, gikk på håndball, turnet og trikset på trampoline og gress, likevel var jeg tynn og hun overvektig. Hun holdt seg også for godteri i 2!!! år uten at noen spesielt synlige endringer skjedde.

Vekten hennes forsvant gradvis etter hvert som hun vokste i lengden, og min økte med årene. Nå er vi lik størrelse, jeg vil si normalvektig.

Så nei, jeg mener ikke vi kan skylde på foreldrene at barnet er overvektig, bortsett fra hvis de bare gir barnet fett- og sukkerholdig mat osv. Mange som forhåndsdømmer, noe jeg synes er forkastelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle det barnemishandling er nok å dra det litt langt, men foreldrene har åpenbart vært for sløve til å følge opp mht kosthold og fysisk aktivitet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er barnemishandling dersom kostholdet er veldig dårlig og veldig usunt og det spises unormalt store mengder mat. Hvis kostholdet generelt er sunt nok og barnet er i aktivitet så vil det nok være en underliggende sykdom eller tilstand som fører til overvekten.

Anonymkode: b90e0...4cf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt klart barnemisshandling og er foreldrenes skyld. De burde vært fratatt barna!

Anonymkode: 12a3a...6f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om veldig overvekt tenker jeg at foreldrene burde passe bedre på med hensyn til kost og aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt klart barnemisshandling og er foreldrenes skyld. De burde vært fratatt barna!

Sånt kaller jeg en skikkelig overreaksjon. :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Føler det absolutt er foreldrenes ansvar. Min mor er overvektig og på grunn av hennes dårlige kosthold og matvaner ble jeg også et overvektig barn. Ikke snakk om litt valpefett, men sykt overvektig. Med årene ble jeg bare større og større til jeg etterhvert flyttet for meg selv og tok kontroll. Jeg var sykelig overvektig og jeg skylder på min mor. Jeg vet at hun ikke gjorde det «med vilje», men alle foreldre burde opplyse seg selv, få kunnskap om kosthold og passe på at barna ikke blir overvektige. Overvekten i seg selv var ikke det som var ille, men all mobbingen og de psykiske problemene jeg har slitt med i ettertid er det som er ille. 

Det er ikke som at barn tenker langsiktige konsekvenser av å spise dårlig over tid, det er foreldrenes oppgave. 

Selvfølgelig kan dette også være tilfellet, men faktisk som oftest så er det foreldre som overfører dårlig kosthold til barna. De kan ikke nekte barna brus/potetgull/is/sjokolade i hverdagene når de selv spiser det. 

Anonymkode: 974e7...e17

I min familie var vi 2 slanke og 2 litt lubne, så virker som om gener kan spille inn på sultfølelse osv. Men, når det er sagt, mange norske matvaner er dårlige og når barna tar etter de voksne sine vane med grandiosa og posesuppe, så er det vanskeligere for dem å holde seg slanke i voksenalder. Jeg er den eneste av mine søsken som fortsatt er slank, og det er fordi jeg innså at jeg spiste dårlig samt trente for lite. De andre søskene fortsetter å spise mye og dårlig, og trener ikke. De har alle noen kg for mye. 

Det som er litt ironisk er at jeg er den eneste veganeren, den eneste som er slank og trent med muskler, men jeg får mest tyn for mitt kosthold av besteforeldre osv. At jeg må spise kjøtt, selv om jeg er slank og har synlige muskler :P (Skal sies at jeg aldri tar opp kosthold eller kritiserer noen, men jeg får mye tyn alikevel) 

Anonymkode: 0baaa...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg begynte å bli overvektig i 10-årsalderen til tross for et sunt kosthold hjemme med godteri kun på lørdagen. Jeg kjedespiste ofte på det jeg fant i skuffer og skap, og kjøpte sjokolade for ukepengene. Ble mobbet på slutten av barneskolen, og brukte mat som trøst. Så om vi snakker om ansvar her, så ja, jeg skylder litt på foreldrene mine for de ikke tok tak i problemet. Dvs, de tok tak i mobbingen, og den sluttet på ungdomsskolen, men ingen sa noe om at jeg gjerne ikke burde veie 60 kilo som 11-åring....

Har spurt mor i ettertid, og hun sier at hun var engstelig for kommentarer om vekt ville gi meg spiseforstyrrelser. Og jeg tenker at denne tankegangen er vanlig. Man blir redd for å ta tak i overvekten til et barn fordi det er et så sensitivt område.

Jeg skulle ønske noen hjalp meg for jeg ble bare større og større. Men jobber med problemet i dag gjennom terapi og innføring av bedre vaner.

Anonymkode: af5b4...e56

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre har et ansvar for kostholdet til barnet, men jeg dømmer ikke foreldre hvis jeg ser dem med et overvektig barn jeg ikke kjenner. Det kan være så mangt som skylder overvekten. Et barn jeg kjenner til fikk medisiner pga alvorlig sykdom og fikk så mye vann i kroppen at den så overvektig ut. Mor der fikk mye tilsnakk fra fremmede når de en skjelden gang fikk perm fra sykehuset og tok seg en tur på kino f.eks. Stygge kommentarer på at hun ikke burde kjøpe sjokolade til den ungen når hen var så tjukk... Når faktum var at barnet var på streng diett og det var medisinen som gjorde at barnet så tykt ut. Folk bør passe dine egne saker når de ikke kjenner fakta.

Anonymkode: eab8f...e26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omsorgssvikt vis barnet spiser usunt og derfor er overvektig, noe som er årsaken i de fleste tilfeller, med noen få unntak.  Det er helt klart foreldrenes ansvar, men det er også viktig at kunnskap om kosthold når frem til foreldrene, til de som av en eller annen grunn ikke har denne kunnskapen.

Overvekt fører gjerne med seg sykdommer samt psykiske utfordringer for barnet. 

"Overvekt og spesielt fedme øker risikoen for type 2 diabetes, hjerte- og karsykdommer og kreft i voksen alder. Spesielt fedme har også betydning for helse og livskvalitet i barne- og ungdomsårene (WHO, 2000, 2016)."

 

Anonymkode: ee3c6...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ei jente i første klasse som mobbes sønder og sammen fordi hun er tykk. Jenta har et stoffskifteproblem, men det stør ikke skrevet i panna hennes! Resten av oss er normalvektige Hvorfor ikke bare snu nesen mot deres egne mangler isteden for å dømme andre? RYK og reis! 

Anonymkode: 685c6...ab5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei jente i første klasse som mobbes sønder og sammen fordi hun er tykk. Jenta har et stoffskifteproblem, men det stør ikke skrevet i panna hennes! Resten av oss er normalvektige Hvorfor ikke bare snu nesen mot deres egne mangler isteden for å dømme andre? RYK og reis! 

Anonymkode: 685c6...ab5

Lavt stoffskifte fører sjeldent med seg overvekt vis man spiser sunt, i riktige mengder og er medisinert riktig. Omlag 1% av overvektig barn har lavt stoffskifte, og heller ikke nødvendigvis årsaken til at de er overvektig. Mange barn med LS er ikke overvektige. 

"Som følge av mye uklarheter omkring disse to begrepene "forbrenning" og "stoffskifte", så har det også oppstått en myte som er mye utbredt, og det er at sykdommen lavt stoffskifte / hypotyreose fører til overvekt.
Det gjør den knapt. En (ubehandlet) hypotyreose kan føre til noen få kilo vektøkning, kanskje 3-4 kg, men stor overvekt har ALDRI hypotyreose / lavt stoffskifte som årsak. Har man stor overvekt, så må man altså se etter andre årsaker enn hypotyreose / lavt stoffskifte." Lommelegen

Nå det vel heller ikke de få unntakene av barna med sykdom vi diskuterer her, men friske barn som er overvektige. 

 

Anonymkode: ee3c6...e49

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til så er det ikke foreldrene og kostholdet hjemme som er årsak til overvekt hos barn, det kan være medfødt 

Vi er fem søsken, fire av oss har alltid vært tynne, mens ene broren min var et overvektig barn/ungdom. Kostholdet var sunt uten for mye søtt (fikk lørdagsgodt, og ikke i ubegrensede mengder), i tillegg så var vi en aktiv gjeng. Ble heller aldri kjørt til venner/skole/aktiviteter, måtte sykle eller gå. Mye fjellturer og skiturer. Jeg vet mamma var fortvilet over dette, hun kunne ikke stramme inn mere på kostholdet pga oss andre, men broren min la på seg to kilo bare han kikket på kjøleskapet. 

Uansett, broren min ble som ung voksen henvist til overvektsklinikk, og der fant de ut at han er insulinresistent. Fikk medisiner mot dette, samt et tilpasset kosthold, og han er nå slank. 

Blir feil å dømme foreldrene, man vet ikke historien bak 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, skruf skrev:

Av og til så er det ikke foreldrene og kostholdet hjemme som er årsak til overvekt hos barn, det kan være medfødt 

Vi er fem søsken, fire av oss har alltid vært tynne, mens ene broren min var et overvektig barn/ungdom. Kostholdet var sunt uten for mye søtt (fikk lørdagsgodt, og ikke i ubegrensede mengder), i tillegg så var vi en aktiv gjeng. Ble heller aldri kjørt til venner/skole/aktiviteter, måtte sykle eller gå. Mye fjellturer og skiturer. Jeg vet mamma var fortvilet over dette, hun kunne ikke stramme inn mere på kostholdet pga oss andre, men broren min la på seg to kilo bare han kikket på kjøleskapet. 

Uansett, broren min ble som ung voksen henvist til overvektsklinikk, og der fant de ut at han er insulinresistent. Fikk medisiner mot dette, samt et tilpasset kosthold, og han er nå slank. 

Blir feil å dømme foreldrene, man vet ikke historien bak 

 

Det er også mulig at han ble insulinresistens  pga overvekten. Høyt karbohydratinntak over lengre tid kan føre til insulinresistens. Jeg og broren min var også slank når vi var barn/ ungdom, men hadde et dårlig kosthold. Søsteren min ble overvektig. Det kan være utallige mange årsaker til det.

"Den desidert vanligste årsaken til insulinresistens er overvekt, dette blir mer uttalt hvis en samtidig beveger seg lite og spiser en del fett. Det er altså ikke slik at insulinresistens er årsak til overvekt, det er omvendt. Hvis en da begynner å mosjonere vil kroppen bli mer insulinfølsom, en minsker insulinresistensen." Diabetes.no 

Anonymkode: ee3c6...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎2018‎-‎05‎-‎17 den 1.58, AnonymBruker skrev:

Lavt stoffskifte fører sjeldent med seg overvekt vis man spiser sunt, i riktige mengder og er medisinert riktig. Omlag 1% av overvektig barn har lavt stoffskifte, og heller ikke nødvendigvis årsaken til at de er overvektig. Mange barn med LS er ikke overvektige. 

"Som følge av mye uklarheter omkring disse to begrepene "forbrenning" og "stoffskifte", så har det også oppstått en myte som er mye utbredt, og det er at sykdommen lavt stoffskifte / hypotyreose fører til overvekt.
Det gjør den knapt. En (ubehandlet) hypotyreose kan føre til noen få kilo vektøkning, kanskje 3-4 kg, men stor overvekt har ALDRI hypotyreose / lavt stoffskifte som årsak. Har man stor overvekt, så må man altså se etter andre årsaker enn hypotyreose / lavt stoffskifte." Lommelegen

Nå det vel heller ikke de få unntakene av barna med sykdom vi diskuterer her, men friske barn som er overvektige. 

 

Anonymkode: ee3c6...e49

Det står ikke lavt stoffskifte, men stoffskifteproblem. Det finns flere problemer med stoffskiftet enn bare høy/lav. Har en venninne med en sønn som har annet stoffskifteproblem, han har gått på diett hele livet, men er veldig stor alikavel. Resten av familien er normalvektig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Det står ikke lavt stoffskifte, men stoffskifteproblem. Det finns flere problemer med stoffskiftet enn bare høy/lav. Har en venninne med en sønn som har annet stoffskifteproblem, han har gått på diett hele livet, men er veldig stor alikavel. Resten av familien er normalvektig.

Hva er er annet stoffskifte problemer enn høyt og lavt? Har ikke hørt om det før, så litt nysgjerrig. 

Anonymkode: ee3c6...e49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2018 den 12.49, Tusseladen skrev:

Hva tenker dere om dette? Barnemishandling? Er det bare foreldrenes ansvar? Dårlig kosthold i familien? 

Vet du hva? Jeg tenker like lite om barn med noen kilo for mye som med barn som er undervektige, det angår meg ikke. Mennesker kommer i mange utgaver og innpakninger. De er som de er, for en grunn og den grunnen angår ikke meg. 

Sykdom kan gjøre mennesker både overvekitge og undervektige. Å spekulere i andres kropp er smålig, krenkende og noe man bare ikke gjør. Å dømme andre uten å kjenne dem sier mer om den som dømmer enn om den han fordømmer. 

Anonymkode: 3a01b...928

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...