Gå til innhold

Er det bare jeg som syns bunad er stygt?


Gjest Catalina Culès

Anbefalte innlegg

Gjest Catalina Culès

Nå banner jeg nok i kjerka, men jeg har aldri forstått denne, fascinasjonen av bunad, ingen er jo fine og alle ser feite ut i dem...:ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du er alene, jfr. de ørten trådene som opprettes om denne hver eneste mai måned.

Uansett så er det greit å ikke like bunad. Jeg må innrømme at jeg synes det er merkelig å synes at alle bunader er stygge, all den tid de er veldig varierte og kommer i mange farger, mønstre og snitt, men deg om det. Selv ifører jeg meg ikke bunad for å se slank og lekker ut, men fordi jeg føler jeg viser frem et fantastisk norsk håndverk som har gått i generasjoner. Det er for meg vakkert, litt uavhengig av hvordan jeg selv tar meg ut.

Anonymkode: ffca7...71b

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe positivt er det jo med det du sier, skulle alle hatt samme smak så hadde det jo vært kjedelig.. Jeg syns bunad er fint :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange ulike varianter det finnes, og hver av dem igjen med ulike fargekombinasjoner, er det litt rart å synes alle et stygge. 

Noen er penere enn andre. 

Jeg kan føle meg fin uten å tenke at må så jeg ekstra tynn ut! 

Anonymkode: e691f...085

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at folkedrakter er særlig pene, hverken norske, svenske, tyske, peruanske, samiske eller noen andre jeg kommer på. De er glorete og har gjerne for mye av alt etter min smak, og fasongen er ofte ukledelig og får bæreren til å se større ut enn hun er. Kvinnenes hodeplagg er et kapittel for seg. Der er det mange som er direkte gyselige, men de er kanskje opprinelig laget for å gjøre konene mindre attraktive siden de tross alt er gifte og ikke bør få oppmerksomhet fra andre menn enn sine egne? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at alle ikke er like pene, og at alle ikke kler bunad.

Men at alle som en er stygge og alle som en ser feit ut i bunad syns jeg blir feil

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, hind skrev:

Jeg synes ikke at folkedrakter er særlig pene, hverken norske, svenske, tyske, peruanske, samiske eller noen andre jeg kommer på. De er glorete og har gjerne for mye av alt etter min smak, og fasongen er ofte ukledelig og får bæreren til å se større ut enn hun er. Kvinnenes hodeplagg er et kapittel for seg. Der er det mange som er direkte gyselige, men de er kanskje opprinelig laget for å gjøre konene mindre attraktive siden de tross alt er gifte og ikke bør få oppmerksomhet fra andre menn enn sine egne? 

 

De flest kysene er da heller ikke så kledelige, sikkert derfor mange dropper de

Selv kunne jeg hatt koneskaut men velger av tidshensyn å droppe det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er fæle og gammeldagse plagg som er laget for at narsissister skal vise seg frem og føle seg bedre, og at folk skal føle at bygda deres er bedre enn andre. Et plagg som oppfordrer til oss-og-dem-tenking, altså. Ikke bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den eneste, for du er i hvert fall nummer hundre som skriver om det bare her inne på Kvinneguiden de siste årene. Jeg har ikke bunad og klarer meg fint uten, men stygt synes jeg ikke det er.

Anonymkode: ca222...c40

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt lov å si at man ikke syns bunad er et pent plagg. Likevel syns jeg man skal være såpass patriotisk at man bruker det om man har det, og bruker/kjøper den som er fra et sted man har tilhørighet til. Ikke bare kjøper nordlandsbunaden fordi den er fin liksom.

For øvrig syns jeg det er litt morsomt at det er flere som velger å ikke bruke bunad og begrunner det med at det er for nasjonalistisk og en forherligelse av landet og våre verdier. Det er nettopp derfor jeg bruker min ved hver eneste passende anledning. Jeg ELSKER bunaden min, og landet mitt og folket mitt. Og jeg gleder meg til 17. mai hvor jeg kan være så nasjonalistisk og patriotisk som jeg egentlig er uten at noen ser rart på meg! Og jeg skal ha på lua som ikke engang klarer å sitte fast på hodet så jeg må festen den 1000 ganger i løpet av dagen, og jeg skal feste den med glede hver eneste gang! God 17. mai!

Anonymkode: c27d8...314

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bunader er ikke pene, og noen bunadbrukere kler ikke bunaden sin, men du skjærer alle over en kam når du sier at «bunad er stygt». Siden bunader er ganske forskjellige, blir det nesten like meningsløst som å si at «mat er vondt». :sarkasme: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
1 minutt siden, Ullvott skrev:

Noen bunader er ikke pene, og noen bunadbrukere kler ikke bunaden sin, men du skjærer alle over en kam når du sier at «bunad er stygt». Siden bunader er ganske forskjellige, blir det nesten like meningsløst som å si at «mat er vondt». :sarkasme: 

Jeg har faktisk ikke sett en bunad jeg syns er fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fru Uperfekt said:

De flest kysene er da heller ikke så kledelige, sikkert derfor mange dropper de

Selv kunne jeg hatt koneskaut men velger av tidshensyn å droppe det

Så det vil du ha meg til å tro? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bare du. Jeg syns heller ikke det er noe fint, men vi er nok i mindretall, ja. :) Tror ikke alle som bruker bunad egentlig syns det er så fantastisk fint, noen liker nok å følge saueflokken mens andre bruker det mest fordi de har arvet den eller fått den og føler at de må bruke den. Før jeg blir arrestert av bunadssnuten, jeg sier ikke at alle er sånn, men er nok noen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bunader er fine, andre ikke. Selv eier jeg ikke en bunad og er sjeleglad for det. 

Anonymkode: 02f67...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke noe begeistret for bunad. Ikke mye lekkert i mine øyne, og jeg skulle hatt godt betalt for å vise meg i en. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt lov å si at man ikke syns bunad er et pent plagg. Likevel syns jeg man skal være såpass patriotisk at man bruker det om man har det, og bruker/kjøper den som er fra et sted man har tilhørighet til. Ikke bare kjøper nordlandsbunaden fordi den er fin liksom.

For øvrig syns jeg det er litt morsomt at det er flere som velger å ikke bruke bunad og begrunner det med at det er for nasjonalistisk og en forherligelse av landet og våre verdier. Det er nettopp derfor jeg bruker min ved hver eneste passende anledning. Jeg ELSKER bunaden min, og landet mitt og folket mitt. Og jeg gleder meg til 17. mai hvor jeg kan være så nasjonalistisk og patriotisk som jeg egentlig er uten at noen ser rart på meg! Og jeg skal ha på lua som ikke engang klarer å sitte fast på hodet så jeg må festen den 1000 ganger i løpet av dagen, og jeg skal feste den med glede hver eneste gang! God 17. mai!

Anonymkode: c27d8...314

Når jeg leser på kg faller ikke akkurat ordet kjærlighet ned i hodet mitt...

Anonymkode: 30dc3...e75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker bunaden min, selv om jeg ikke synes den er så veldig fin. Den er ikke flaterende på heller ;)
Men det er et nasjonalplagg og jeg kjenner meg veldig stolt når jeg har den på meg. Jeg synes også det er fint å se alle i plaggene sine på 17 mai. Det gir en egen følelse. 
Jeg bruker jo veldig sjeldent bunaden, og synes den er veldig grei å dra frem på 17. mai.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, alle ser feite ut i dem? Bare lurer på om du har litt forskrudd syn på det med kropp. Jeg har sett mange som går i bunader som er fint sydd og som ser vakre og slanke ut i den. Jeg har nok en bunad som kunne vært sydd bedre, så jeg ser kanskje litt stor ut, men jeg bryr meg ikke om det. 

Noen her som skrev at de som går med bunad bare for å vise frem seg selv og hvor mye bedre "bygda" er enn andre. Kanskje noen bruker hovedsaklig for å føle seg fin, men jeg synest det ligger mye mer i dette plagget.

Jeg synest først og fremst bunad er fint fordi det er et tideløst plagg med røtter og tradisjoner tilbake til en gammel tid og noe man bruker opp igjen og opp igjen, man trenger ikke å stresse over å finne en ny kjole til 17.mai og alt som må passe til. Det synest jeg er så fint og enkelt at jeg vet hva jeg skal ha på meg, og ikke trenger å tenke på hva andre går med, fordi det er jo mange som går med bunad! I tillegg er det jo viderføring av en flott håndverkstradisjon som ikke mange kan. Dette synest jeg er fin motkultur mot dagens moteindustri der alt skal være nytt og byttest ut hele tiden og har dårlig kvalitet. 

Livet har jeg arvet fra bestemoren min, har sydd på ny stak. Jeg går med søljer som er mellom 100-200 år gamle. Jeg viderfører og viser frem arv. Derfor er jeg ekstra glad i og stolt av bunaden min. Det er litt godt å ha et plagg som ikke alle andre har. Om andre synest bunaden min er stygg bryr jeg meg ikke så mye om akkurat, jeg liker den og føler meg fin i den :) 

Endret av missmcbeal
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet for fasongen på bunadene er tradisjonelle plagg fra rundt 1870. Snittbildet og fasongen dengang var ikek det samme som dagens motebilde viser.

Det er helt valgfritt å ha bunad. Det er helt valgfritt å mene bunader er stygt eller pent. De fleste av oss som har bunad og som bruker bunaden vår fordi den forteller mye om hvor vi kommer fra (og det er vi stolte over), vi gir jo blaffen i at noen ikke synes bunaden vår er fin eller at vi er fine.

Riktig god 17. mai uansett hva dere skal ha på dere.

 

Anonymkode: db4d9...68c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...