Gå til innhold

Kristen studentleder foreslår muslimsk helligdag


NordicViking

Anbefalte innlegg

Leder i Norges kristelige Studentforbund Ingvild Yrke foreslår å "gi bort" noen av de kristne helligdagene til kvinnebevegelsen, miljøbevegelsen og muslimer.

- Den internasjonale kvinnedagen 8. mars, verdens miljødag og id al-fitr eller id al-adha er gode alternative offentlige høytidsdager, sier Yrke.

Hun viser blant annet til at andredagene er en etterlevning fra den tida da mange trengte en ekstra dag på å komme seg til kirken. I tillegg mener hun at det vil være en nestekjærlig handling å gi muslimene en fridag.

Jeg synes det er trist at en såkalt "kristen studentleder" går inn for å gradvis meisle bort vår egen kulturarv til fordel for en fremmed kultur som ikke naturlig hører hjemme her. Hvorfor i all verden skal muslimer gis en særordning som andre religiøse grupper ikke får?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja fordi du tror dette kommer til å skje eller?

I sånne debatter er det alltid en eller annen venstrevrdd kjerring som starter debatten,aldri muslimene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Ja fordi du tror dette kommer til å skje eller?

Nei, jeg tror ikke dette kommer til å skje. Forslaget er lite gjennomtenkt. Du kan ikke gi en særordning til muslimer, men ikke til andre religiøse grupper (jøder, hinduer, buddhister, etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker det! Lei av pinse ponse, det mangler Eid på kalenderen! 👍🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med svenskene? De utgjør jo en av de største gruppene med utlendinger? Som broderfolk bør vi ha fridag på midtsommer og Svenska flaggans dag. 

Og alle øst-asiatene, de feirer jo nyttår etter månekalenderen. Kinesisk nyttår er jo den største festdagen i verden. Bør absolutt bli fridag. Det vil jo bedre forholdet til Kina også. 

Så må vi ikke glemme 4.juli. Som takk for all hjelpen vi fikk av USA under og etter krigen, bør vi ha dette som en fridag. 

Jeg har sikkert glemt noen? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser et slags poeng. Det er mitt inntrykk at stadig færre vet hva de forskjellige helligdagene står for og enda færre som markerer de. Da er det ikke unaturlig om man flytter fridagene til dager hvor det vil være spesielt nyttig for en større gruppe å ha de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda et skritt nærmere islamisering av landet.  Ta bare et lite skritt i gangen så er det ingen som merker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gabriel skrev:

Jeg ser et slags poeng. Det er mitt inntrykk at stadig færre vet hva de forskjellige helligdagene står for og enda færre som markerer de. Da er det ikke unaturlig om man flytter fridagene til dager hvor det vil være spesielt nyttig for en større gruppe å ha de. 

Hvem er det som opplever fridagene i mai som unyttige og bortkastet? 

Kanskje ikke alle bryr seg om det kristne innholdet i Kristihimmelfartsdag og pinsen, men det er jo deilige vårdager. Og våren nyter alle. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig ironisk at en som kaller seg Nordic Viking er bekymret for at kulturarven utslettes, i en diskusjon om redusering av kristne fridager. Godt jula fortsatt består 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.5.2018 at 1:42 PM, Catalina Culès said:

Tåpelig, vi bor i Norge, her er det kristne helligdager. 

Vi er verden mest sekulære samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...