Gå til innhold

Sykle to i bredden, nødvendig?


Ariana807

Anbefalte innlegg

Leste nettopp denne saken: 

https://www.nrk.no/ostfold/bilist-tok-kvelertak-pa-erlend-_16_-under-sykkeltur-1.14049557

Ja det er kanskje lov å sykle to i bredden, men er det nødvendig? Det skaper farlige situasjoner, både for syklist og bilfører, og ikke minst førere som i artikkelen (han handlet helt 100% feil!! Men sjønner at man blir irritert på sykklister som plent skal ta unødvendig stor plass i veibanen ved å ligge 2 i bredden). 

Noen syklister som kan veie inn og forklare hvorfor det absolutt er nødvendig med 2 i bredeen. Blir det såpass mye snakk og sosialt mens man sykler? 

Kan forstå den med bedre veigrep (enn om jeg synes de burde sykle på "sykkelstien" når den først er der), men hvorfor lage situasjonen værre og ligge 2 i bredden? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo mye lettere å prate sammen når man sykler to i bredden. 

I tillegg har man jo gleden av å få laget litt kø :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det burde ikke være nødvendig. Skjønner ikke at det er lov heller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tutte said:

Nei, det burde ikke være nødvendig. Skjønner ikke at det er lov heller.

Det er faktisk anbefalt, det minker sjansen for å bli presset ut av en bil. Det lærte jeg av denne saken.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle syklistgrupper bør sykle to i bredden. De er synligere og de tvinger bilene til å gjøre en skikkelig forbikjøring. Ergo tryggere!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte bak en hel HAUG med syklister langs en lang strekning som var utrolig svingete en gang, så ingen fikk kjørt forbi. UTROLIG egoistisk, og viser null respekt for bilister. Ingen som var villige til å flytte på seg, og her snakker jeg minst 3 - 4 i bredden... de tok seriøst hele kjørefeltet. På en lang, svingete vei langs fjellet... Det burde vært regler for syklister i traffikken.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Ms.Sommerfugl skrev:

Jeg kjørte bak en hel HAUG med syklister langs en lang strekning som var utrolig svingete en gang, så ingen fikk kjørt forbi. UTROLIG egoistisk, og viser null respekt for bilister. Ingen som var villige til å flytte på seg, og her snakker jeg minst 3 - 4 i bredden... de tok seriøst hele kjørefeltet. På en lang, svingete vei langs fjellet... Det burde vært regler for syklister i traffikken.

Myndighetene vil at vi skal sykle mer, det kommer til å bli veldig mye værre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien jeg kjører til jobb er veldig bra bygd ut: fortau, dobbel sykkelvei og så veien. Men hvlike av de 3 tror du syklistene bruker?  Ikke sykkelveien nei, SKAL ligge midt i veien.  Blir så irritert 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan tenke på er å sykle med et barn og sykle ved siden for å skjerme barnet fra biler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man sykler bare en i bredden tar mange bilister farlige forbikjøringer der syklisten lett blir presset av vegen. Ved å sykle to i bredden presser man bilistene til å ta ordentlige forbikjøringer. 

Men uten å ha lest saken bør bilister vise mer hensyn til syklister, og syklister må bli flinkere å slippe forbi. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler ikke selv, men vet at det er anbefalt å sykle to i bredden, fordi da må bilene gjøre en skikkelig forbikjøring, og ikke bare snike seg forbi og risikere å presse syklisten ut i grøfta.

Gang- og sykkelsti er ikke for rask sykling, og selv der de ser brede og fine ut, kan man ikke stole på at det ikke er en hindring rett rundt en sving, slik man bør kunne stole på bilveien. Jeg går mye på slike veier der vi bor, og opplever ofte at det er en stor haug av grus midt på gangveien, eller at det graves uten at det er satt opp varselskilt osv. Så sykler man fort og med landeveissykkeldekk, er ikke gang- og sykkelsti egnet.

Der det er ekstra smal og svingete vei, og forbikjøringer ikke er trygt, ligger gjerne syklistene tre-fire i bredden, og det er ikke for å være slemme, men for å markere at det faktisk ikke er trygt med forbikjøring. Og hadde mange syklister ligget etter hverandre en og en, så hadde det vært behov for utrolig lang rett strekning for å kjøre forbi alle sammen på en trygg måte.

Syklistene derimot, burde være mye flinkere til å stoppe i busslommer etc, og slippe forbi alle bilene, og heller få en litt dårligere tid på Strava etc.  De kan ikke både tenke maksimalt på sikkerhet, og samtidig sykle som om de er med i Tour de France. Da må de fire på tidtakingen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, beyonce_1 skrev:

Myndighetene vil at vi skal sykle mer, det kommer til å bli veldig mye værre :) 

Helt hinsides! Myndighetene tenker vel ikke over de farlige situasjonene som oppstår. På samme måte som en sinke-sjåfør langs en lang, svingete vei langs fjellet skaper farlige situasjoner, så gjør jammen meg syklister som sykler 30 + sammen det også! Og de sykler ofte ikke mer enn 40 km/t, hvor fartsgrensa er over 60!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange skriver at det å ligge to i bredden skal hindre farlige forbikjøringer, men gjør det virkelig det? Eller skaper det bare enda farligere forbikjøringer pga. irritert bilist? 

Personlig kjører jeg aldri for i med mindre jeg har ekstremt GOD sikt (og lager selv irriterte billster 😬),uavhengig om det er sykkel, scooter, traktor... Men blodet koker av og til! Og noen personligheter kan da ende opp med å ta en uforsvarlig forbikjøring. 

Ts

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Ariana807 skrev:

Jeg ser mange skriver at det å ligge to i bredden skal hindre farlige forbikjøringer, men gjør det virkelig det? Eller skaper det bare enda farligere forbikjøringer pga. irritert bilist? 

Personlig kjører jeg aldri for i med mindre jeg har ekstremt GOD sikt (og lager selv irriterte billster 😬),uavhengig om det er sykkel, scooter, traktor... Men blodet koker av og til! Og noen personligheter kan da ende opp med å ta en uforsvarlig forbikjøring. 

Ts

 

Jeg har syklet langs veier uten sykkelvei og jeg merker mange dytter meg utti kanten mest mulig og brått kommer det en dump og jeg går på trynet. Så nå sykler jeg konsekvent litt lengre utti veien nå, de får bare bli sure, men da legger de seg langt ut og over i det andre kjørefeltet og forhindrer at det blir en ulykke. For ligger jeg til høyre sniker de seg forbi og sneier både meg og den andre bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bondenisse skrev:

Når man sykler bare en i bredden tar mange bilister farlige forbikjøringer der syklisten lett blir presset av vegen. Ved å sykle to i bredden presser man bilistene til å ta ordentlige forbikjøringer. 

Men uten å ha lest saken bør bilister vise mer hensyn til syklister, og syklister må bli flinkere å slippe forbi. 

En annen ting jeg leste og (men gjelder vel helst større grupper) så er det faktisk en fordel om de ligger 2 i bredden fremfor alle på rekke. La oss si det er 20 syklister, så er det lang lettere og raskere og kjøre forbi en rekke med 10 som jo er det reelle hvis de ligger 2 i bredden enn å kjøre forbi en rekke med 20 som jo er resultatet hvis alle ligger 1 og 1 på rekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Ms.Sommerfugl said:

Jeg kjørte bak en hel HAUG med syklister langs en lang strekning som var utrolig svingete en gang, så ingen fikk kjørt forbi. UTROLIG egoistisk, og viser null respekt for bilister. Ingen som var villige til å flytte på seg, og her snakker jeg minst 3 - 4 i bredden... de tok seriøst hele kjørefeltet. På en lang, svingete vei langs fjellet... Det burde vært regler for syklister i traffikken.

Du som bilist bør ha 1,5 m avstand til syklisten når du kjører forbi. Er det en smal svingete vei, og alle disse hadde syklet på en fin rekke, så hadde du måtte ligget i motsatt kjørefelt i en lang strekning. 
Det er regler for syklister i trafikken, og det er regler for kjørende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Problemet er ikke om de ligger 2 i bredden,problemet er at de gjerne legger seg midt på veien.

Jeg kjører ikke bil selv,men "hater" Disse sportsyklistene når man ser hvordan de er. Det er sånn 5% av dem som oppfører seg ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, _popcorn_ skrev:

Du som bilist bør ha 1,5 m avstand til syklisten når du kjører forbi. Er det en smal svingete vei, og alle disse hadde syklet på en fin rekke, så hadde du måtte ligget i motsatt kjørefelt i en lang strekning. 
Det er regler for syklister i trafikken, og det er regler for kjørende. 

Jeg lå ikke rett bak dem, men var en av mange som kjørte i kø bak dem. Det er HELT OK at de ønsker å sykle, men da får de også stoppe og slippe biler forbi en gang i blant. Jeg kjører ikke forbi syklister langs en svingete vei uansett om det kun er en eller flere, fordi det er ikke trygt for verken meg eller syklistene. For øvrig er det ikke alle som tenker sånn, og syklistene skaper farlig trafikkbilde. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...