Gå til innhold

Gruer meg til 17.mai fordi jeg ikke har bunad.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 16 år og gruer meg skikkelig til 17.mai fordi jeg ikke har bunad. Så og si alle vennene mine har det, og de som ikke har det skiller seg virkelig ut her hvor jeg bor. Det er ikke det at vi ikke har råd til det, men det er ikke noe foreldrene mine vil prioritere å bruke penger på. Da jeg konfirmerte meg i fjor, leide jeg en bunad.

Jeg føler jeg blir sett ned på når jeg ikke har bunad, og at jeg får masse nedlatende blikk når jeg går i toget. Har aller mest lyst til å droppe å gå i tog pga dette.

Jeg vet ikke hva jeg skal bruke istedenfor, fordi alle andre har bunad vet jeg ikke hva som er «normalt» om man ikke har det. Noen som har noen tips?

Anonymkode: 7432b...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke leie bunad denne gangen også?

Anonymkode: 8cfff...78a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke se om du får leid en i år også da? Hvis ikke, så kan jeg love deg at folk flest gir en god drall i om folk stiller uten bunad. Skjønner at det er litt ubehagelig å skille seg ut i den alderen, men du er nok den eneste som bryr deg :)

Anonymkode: 25857...06e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke leie bunad denne gangen også?

Anonymkode: 8cfff...78a

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke se om du får leid en i år også da? Hvis ikke, så kan jeg love deg at folk flest gir en god drall i om folk stiller uten bunad. Skjønner at det er litt ubehagelig å skille seg ut i den alderen, men du er nok den eneste som bryr deg :)

Anonymkode: 25857...06e

Det koster jo 2000kr å leie, hvis jeg skal gjøre det hvert år kan jeg like godt bare kjøpe en bunad. Jeg har kjempelyst på bunad, synes det er superfint, men foreldrene mine forstår meg ikke.

Anonymkode: 7432b...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det koster jo 2000kr å leie, hvis jeg skal gjøre det hvert år kan jeg like godt bare kjøpe en bunad. Jeg har kjempelyst på bunad, synes det er superfint, men foreldrene mine forstår meg ikke.

Anonymkode: 7432b...0e0

Da må du rett og slett sette i gang å spare selv. Evt. kan du jo leie frem til du får deg jobb og tjener dine egne penger :) dyrt er det uansett!

Anonymkode: 25857...06e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingrid78

Jeg har heller ikke bunad. Har aldri hatt. Hadde lyst på i mange år, men nå ser jeg hvor upraktisk det er. Og jeg kan jo unne meg en ny fin kjole hvert år :laugh:. Man skiller seg jo ut i et hav av bunader, men det trenger ikke være noe negativt heller. Finn noe du synes er kjempefint, kle deg og vær stolt av det du har og den du er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner følelsen du har av å stikke deg ut, men jeg er helt sikker på at andre ikke tenker over det på den måten du gjør. Mange er mest opptatt av seg selv og sin egen bunad, hehe. Kanskje du kan få penger til å kjøpe deg en fin sommerkjole heller? 

Jeg synes at knekort sommerkjole er passende. Tenker klær med litt vårstemning, så kanskje lyse kjoler, kanskje med pasteller eller blomster. Bare hvis det er noe du er ukomfortabel med, hvis det ikke er din stil går du for en annen look :) Hvis du for eksempel er rocka kan du jo gå med en sort kjole eller skjørt/bluse, men det er fint hvis det ser ut som om du har pynta deg litt for dagen. 

Jeg mener ikke akkurat disse kjolene, men for å vise hva jeg tenker på når jeg tenker på 17.mai: 

https://www.zalando.no/closet-sommerkjole-multi-cl921c0fe-t11.html
https://www.zalando.no/fashion-union-date-sommerkjole-peasblossomwhite-faa21c03z-t11.html
https://www.zalando.no/mintandberry-sommerkjole-multicoloured-m3221c0mp-t11.html

Men du er 16 år, og da synes jeg at du står veldig fritt stilmessig. Kjole er bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må du rett og slett sette i gang å spare selv. Evt. kan du jo leie frem til du får deg jobb og tjener dine egne penger :) dyrt er det uansett!

Anonymkode: 25857...06e

Joda, men det gjør ingen forskjell på det problemet hun har nå...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, funginger skrev:

Kan du/dere ikke kjøpe en brukt på finn?

Har sett litt rundt på finn, men det er ikke så stor prisforskjell på ny og brukt. Ny koster ca 35.000 med sølv, og brukt ca 30.000 med sølv. Dyrt er det jo uansett.

Anonymkode: 7432b...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du? Du kan låne min! :) jeg skal ikke bruke den i år. Kanskje høre rundt om noen har å låne. Plutselig er de gravide eller ikke passer, og vil låne bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snabeltann skrev:

Hvor bor du? Du kan låne min! :) jeg skal ikke bruke den i år. Kanskje høre rundt om noen har å låne. Plutselig er de gravide eller ikke passer, og vil låne bort. 

Er ikke så mange damer i slekta mi, og de som er bor langt vekk, og ingen er gravide e.l.

Bor i Vestfold.

Anonymkode: 7432b...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, drikkerbrushverdag skrev:

Joda, men det gjør ingen forskjell på det problemet hun har nå...

Om hun får lånt seg en bunad i år også så er jo problemet med å skille seg ut løst, selv om jeg godt skjønner at det er kjipe penger å bruke. Ellers er det jo ikke så mye å gjøre enn å spare selv til egen bunad, evt. legge helt fra seg tanken om egen bunad. 

Anonymkode: 25857...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bunad og har aldri hatt bunad heller. Bare bruker en vanlig kjole med 17.mai sløyfe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Ingrid78 skrev:

Jeg har heller ikke bunad. Har aldri hatt. Hadde lyst på i mange år, men nå ser jeg hvor upraktisk det er. Og jeg kan jo unne meg en ny fin kjole hvert år :laugh:. Man skiller seg jo ut i et hav av bunader, men det trenger ikke være noe negativt heller. Finn noe du synes er kjempefint, kle deg og vær stolt av det du har og den du er. 

Enig med deg at bunad er upraktisk, med tanke på hvor mye som faktisk følger med. Du har jo selve bunaden selvfølgelig, og så er det underskjørt, forkle, lomme, skjorte, nåler/søljer, mansjetter osv. Mye jobb å få det på seg, for ikke å snakke om å kjøre bil i det.. Jeg har bunad da btw :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange Facebook grupper der det selges kjempefine festdrakter til mellom 1000-3000kr. ( "norske bunader og festdrakter til salgs" osv.

Anonymkode: dccf7...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke bunad og droppet å gå i tog etter konf. da alle fikk bunad og ikke jeg. Folk så på meg som en taper og endel av jentene i klassen omringet meg og ville vite hvorfor jeg bare kom i en billig kjole. Jeg hadde jo ikke noe å si så jeg endte opp med å gå hjem. Sa jeg ikke følte meg bra til mamma og pappa og la meg i sengen. 

Sånn er det for mange på 17. mai. De uten bunad er utenfor samfunnet og uglesett. 

Anonymkode: c4735...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler jeg blir sett ned på når jeg ikke har bunad, og at jeg får masse nedlatende blikk når jeg går i toget. Har aller mest lyst til å droppe å gå i tog pga dette.

Anonymkode: 7432b...0e0

Dette ville jeg ikke ofret en tanke, selv om jeg forstår følelsen du har. Tror allikevel det sitter litt i hodet ditt, tviler på om noen virkelig bryr seg så mye som du tror! Anbefaler deg å kjøre din egen stil, ikke la deg styre av hva du tror andre mener. :) 

17. mai er jo veldig åpen når det gjelder antrekk, du har sikkert noe som kombineres til noe fint! :) 

Endret av beyonce_1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...