Gå til innhold

6 i historie eksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Skal snart ha privatist eksamen i historie påbygg. 

Føler jeg har grei oversikt over hele pensum, greier å se litt sammenhenger. Men siden historiepensum er gigantisk, er de litt "snillere" med karakterene da? At det ikke skal sååå mye til for å få 6? 

Hvordan kan jeg få 6? 

Takker for svar:rolleyes:

Anonymkode: c0d98...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, de er ikke snille med karakteren, det hadde ikke vært rettferdig. Du skal kunne pensum, så du må rett og slett bare dele det opp, lese og notere.

Anonymkode: 1ef74...cf2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde (fikk 6) var å lese igjennom hele pensum én gang, for så å gå igjennom hvert kapittel og skrive ned overskrift, stikkord og kort om det viktigste med mine egne ord. Jeg synes det er veldig bra læring i å omformulere ordene i boka for da må jeg konsentrere meg ekstra.

Da jeg var ferdig med det, gikk jeg på nettet for å finne mer info om hver overskrift, for der er det jo de samme hendelsene skrevet på en annen måte og jeg synes det da var lettere å få oversikt. Så skrev jeg stikkord fra det også, og så til slutt leste jeg igjennom pensum en gang til.

Masse lykke til! :)

Anonymkode: 86e65...feb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB..feb's metode er også min metode. Leser først. Lager så notater med det essensielle, med overskrifter og tekst. Lager deretter notater som er på stikkordsnivå slik at de lettere kan huskes. Pugger deretter for å forsikre meg om at jeg husker innholdet til stikkordene/knaggene. Får du spørsmål trenger du bare huske stikkordene og nøste opp derfra.

And that's how you make a 6.

Anonymkode: c5634...4b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få 6 må du kunne tenke selvstendig, sette ting inn i en større sammenheng og vise at du har forstått faget, ikke bare pugget boka.

Anonymkode: 1df25...7a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å få 6 må du kunne tenke selvstendig, sette ting inn i en større sammenheng og vise at du har forstått faget, ikke bare pugget boka.

Anonymkode: 1df25...7a0

Regner med at boka har evnet å sette ting i en større sammenheng og forstår faget - så hvis man pugger boka burde det holde..

Anonymkode: c5634...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nylig historie eksamen (tar opp fag for å studere noe annet) og de ble meget fornøyd med at jeg la frem hvordan dette påvirket oss i dag/nyheter rundt det - feks hvordan blokadene vesten har kjørt mot nord Korea nå, antagelig har ført frem til en fredsavtale som ikke har kommet i stand på 60 år. Er sikkert også lurt å kunne litt ekstra om feks Koreakrigen siden den fortsatt er høyaktuell den dag i dag. Lykke til!

Anonymkode: 8b61d...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at boka har evnet å sette ting i en større sammenheng og forstår faget - så hvis man pugger boka burde det holde..

Anonymkode: c5634...4b3

Nope. Hele poenget er du må vise at du kan tenke selv, også utenom boka, og kan bruke det du har lært, ikke bare gulpe opp det som står i boka. Les læreplanmålene.

Anonymkode: 1df25...7a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke pugg deg ihjel. Det blir ikke 6 av det. Du må vise at du forstår pensumet, ser linjer og sammenhenger. Når du gjør det, driter de i om du bommet med 2 år på årstallet for en eller annen krig.

Anonymkode: cb8e4...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du forberedelses tiden godt før du skal inn, så går det nok bra.

Lær deg å huske tingene utfra små stikkord og få ned flest mulig stikkord på arket du har lov til å ta med:) 

Utfra det jeg har erfart, så er det enklere å oppnå god karakter på muntlig privatisteksamen. 

 

Anonymkode: a639b...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2018 den 11.08, AnonymBruker skrev:

Regner med at boka har evnet å sette ting i en større sammenheng og forstår faget - så hvis man pugger boka burde det holde..

Anonymkode: c5634...4b3

Hvis du evner å gjengi fagstoffet får du en 4er. Hvis du klarer å reflektere og se sammenhenger i fagstoffet, med bruk av egne ord, da er 6eren innen rekkevidde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, stan skrev:

Hvis du evner å gjengi fagstoffet får du en 4er. Hvis du klarer å reflektere og se sammenhenger i fagstoffet, med bruk av egne ord, da er 6eren innen rekkevidde. 

Kan du teste meg? Stille et spørsmål?❤

Anonymkode: c0d98...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de som sier at du må kunne reflektere, se de store linjene og trekke paralleller til hendelser de siste årene. Jeg hadde flaks, jeg så på history channel dagen før eksamen, og fikk samme tema som på TVen. Helt utrolig. Der plukket jeg opp fakta som ikke sto i bøkene, og kunne vise at kunnskapen min gikk utenfor pensum. Da brukte jeg forberedelsestiden til å tenke hvordan den krigen kunne vært unngått, hva som gjorde at den endte som den gjorde, nøkkelpersoner i krigen og hva de trodde på/mente, hvilke hendelser i nyere historie som ligner og fint kunne endt opp i en lignende krig. Du må tenke sjæl, rett og slett.

Så for å øke sjansene kan du lage et par flashcards om de største og viktigste hendelsene i historien. Her kan du skrive i grove trekk hvem, hva, hvor, hvilke hendelser de ligner (har historien gjentatt seg), hva man kan lære av det, samt noen fakta som ikke står i bøkene. Kommer du opp i hendelsen så kan lese nærmere om datoer og hendelsesforløp i boka, men bruke flashcard for å forbedre fremføringen. 

Anonymkode: d6e59...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen teste meg?❤

Anonymkode: c0d98...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 11.5.2018 den 22.12, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Skal snart ha privatist eksamen i historie påbygg. 

Føler jeg har grei oversikt over hele pensum, greier å se litt sammenhenger. Men siden historiepensum er gigantisk, er de litt "snillere" med karakterene da? At det ikke skal sååå mye til for å få 6? 

Hvordan kan jeg få 6? 

Takker for svar:rolleyes:

Anonymkode: c0d98...d91

God fornøyelse. Skal du ha en 6er, så skal du virkelig både kunne alt stoffet og kunne fremlegge stioffet. 

Anonymkode: c9e67...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du teste meg? Stille et spørsmål?❤

Anonymkode: c0d98...d91

Hvorfor startet andre verdenskrig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, stan skrev:

Hvorfor startet andre verdenskrig? 

Mest pga. at Tyskland fikk skylden etter 1. verdenskrig, og fikk streng straff i versaillestraktaten.

Hitler ville få tyskland i den posisjonen landet fortjener - sammen med stormaktene.

Børskrakket 1929 - Tyskland hadde lånt penger av USA (pga. versaillestraktaten). Da børsen bryter sammen, kommer landet i økonomisk krise og høy arbeidsledighet. Noe Hitler får orden på, og dermed blir populær i Tyskland. 

Nasjonalisme og fascisme: Hitler ville samle alle tyske under et land. Drømmer om tysk storrike. Begynner med Østerrike og deler av Tsjekkoslovakia. Storbritannia og Frankrike godtar dette fordi de vil forhindre krig. Men når Tyskland invaderer er Polen er det nok. Da følger ikke Hitler lenger nasjonalitetsprinsippet. Frankrike og Storbritannia støtter Polen og går i krig mot Tyskland. Krigen er i gang. 

 

Hva sier du?? Riktig? Hva mer ville du sagt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Julia95 skrev:

Krigen er i gang. 

Ganske bra. 

Hvordan ble Tyskland og Japan allierte under andre verdenskrig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...