Gå til innhold

Flytte til mannens hjemland?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer det om noen år. Vi har vært i Pakistan en del ganger før, og det har vært koselig, vi trives. Men så er det jo annerledes med ferie. Og nå har vi også et barn, vi planlegger flere:) 

Er det noen som har erfaring med å flytte utenlands? Hvordan er det med barn og hvis/når man kommer tilbake og skal fortsette skolegangen? Vi har sjekket ut internasjonal skole. 

Anonymkode: f1da3...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vurderer det om noen år. Vi har vært i Pakistan en del ganger før, og det har vært koselig, vi trives. Men så er det jo annerledes med ferie. Og nå har vi også et barn, vi planlegger flere:) 

Er det noen som har erfaring med å flytte utenlands? Hvordan er det med barn og hvis/når man kommer tilbake og skal fortsette skolegangen? Vi har sjekket ut internasjonal skole. 

Anonymkode: f1da3...6a6

Å flytte i seg selv er vel ikke noe problem. Når man har barn bør man tenke nøye gjennom det, slik at barna kan få en stabil oppvekst og slippe å bytte skoler. 

Anonymkode: 278eb...ccb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres skikkelig spennede ut. Lykke til :)

Anonymkode: e6716...620

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å flytte i seg selv er vel ikke noe problem. Når man har barn bør man tenke nøye gjennom det, slik at barna kan få en stabil oppvekst og slippe å bytte skoler. 

Anonymkode: 278eb...ccb

Det er jeg enig i. Samme sted, samme skole, samme folk, altså 'hjemme'. Det er veldig viktig for oss. Det krever en del planlegging. Når man har den tryggheten er det lettere å utfolde seg og utvikle seg. :)

Anonymkode: f1da3...6a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikk ejeg nok om Pakistan til p gi deg råd. Jeg bare vet at landene har blitt mye bedre mot hva det var for noen år siden?? Men det er rart om det ikke kommer noen kommentarer snart om at du kommer til og steines, bli påtvunget religiøse plagg og ditten og datten. 

Ang barn ville jeg kanskje tenkt meg om. Du vet sikkert mer om utdanningsmulighetene der enn meg, men i disse landene er det vel lavere kvalitet på utdannelsene som ikke vil bli godkjent i Norge? Kanskje det er noe å tenke på.

Anonymkode: e9342...8a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hvilket land dere skal flytte til, vil jeg anbefale dere å fortsette å snakke norsk med barna slik at de vil huske morsmålet sitt.

Jeg er lærer og har opplevd flere ganger å "få tilbake" elever som har bodd i foreldrenes hjemland i noen år, før de returnerer til Norge.  Da sliter elevene voldsomt med språket,  uavhengig om de har bodd i Pakistan,  Somalia,  Polen eller Irak.  Så oppretthold det norske dersom dere planlegger en retur hit til Norge en gang i fremtiden. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Newroz
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer det om noen år. Vi har vært i Pakistan en del ganger før, og det har vært koselig, vi trives. Men så er det jo annerledes med ferie. Og nå har vi også et barn, vi planlegger flere:) 

Er det noen som har erfaring med å flytte utenlands? Hvordan er det med barn og hvis/når man kommer tilbake og skal fortsette skolegangen? Vi har sjekket ut internasjonal skole. 

Anonymkode: f1da3...6a6

Hvor i Pakistan tenker dere å flytte? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz

Hvor gamle er barna? Hvis de er under skolealder, tenker jeg at det ikke vil være så stort å flytte dem til en internasjonal skole. Noe annet er det selvsagt å ta ut barn som er vant til norske skolen, og miljøet her i Norge til et annet land. Det finnes gode internasjonale skoler i Pakistan. Jeg ville lest meg en del opp på nett rett og slett :) 

Snakker dere norsk til dem, samtidig som de får urdu/punjabi, og kanskje engelsk fra en internasjonal skole så vil de ha et stort fortrinn videre i verden :) Og at dere flytter nedover nå, betyr ikke at dere må bo der resten av livet. Kanskje funker det veldig bra, kanskje er det ikke det store og dere reiser hjem igjen - uansett vil dere være en erfaring rikere. 

Hvis det er Lahore dere reiser til, så vil jeg anbefale å kjøpe bolig (hvis dere ikke har det allerede) og holde på den selv om dere flytter tilbake. Lahore er i en veldig økonomisk vekst, så tror det er lurt å investere i en bolig der altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Newroz skrev:

Hvor i Pakistan tenker dere å flytte? :)

Det blir mest sannsynlig Islamabad mtp skole og barn:) vi har også hus ikke langt unna Jhelum. 

Anonymkode: f1da3...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det blir mest sannsynlig Islamabad mtp skole og barn:) vi har også hus ikke langt unna Jhelum. 

Anonymkode: f1da3...6a6

Aha! :) Jeg kjenner best til Lahore, men det finnes jo mange, mange muligheter i Islamabad :) Føles det riktig, så bare gå for det tenker jeg :) 

Tror barna deres vil ha en veldig fordel senere i livet, jo mer internasjonal erfaring de har - og jo mer språk de får. De vil fortsatt være norske statsborgere, så om dere velger å flytte tilbake, eller om de selv vil når de skal studere så har de tilgang til det norske utdanningssystemet og arbeidslivet på en annen måte enn om de skulle vært pakistanske borgere og måtte søkte visum osv. Regner med at de vil ha besteforeldre her i Norge? Da de vil uansett få en sterk tilknytning til Norge, selv om dere flytter når barna er små. 

Som sagt ville jeg brukt google, og googla meg litt ihjel når det gjelder skoler. Det er ikke til å stikke under en stol at ikke alt er like bra, så få finn den skolen som er best for dine barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Newroz skrev:

Hvor gamle er barna? Hvis de er under skolealder, tenker jeg at det ikke vil være så stort å flytte dem til en internasjonal skole. Noe annet er det selvsagt å ta ut barn som er vant til norske skolen, og miljøet her i Norge til et annet land. Det finnes gode internasjonale skoler i Pakistan. Jeg ville lest meg en del opp på nett rett og slett :) 

Snakker dere norsk til dem, samtidig som de får urdu/punjabi, og kanskje engelsk fra en internasjonal skole så vil de ha et stort fortrinn videre i verden :) Og at dere flytter nedover nå, betyr ikke at dere må bo der resten av livet. Kanskje funker det veldig bra, kanskje er det ikke det store og dere reiser hjem igjen - uansett vil dere være en erfaring rikere. 

Hvis det er Lahore dere reiser til, så vil jeg anbefale å kjøpe bolig (hvis dere ikke har det allerede) og holde på den selv om dere flytter tilbake. Lahore er i en veldig økonomisk vekst, så tror det er lurt å investere i en bolig der altså :)

Tusen takk for tips! Det er en del år til hun begynner på skolen, så at vi ikke bor i nærheten av internasjonal skole er ikke så viktig enda. Vi trives ikke veldig i Lahore, det er veldig fint for shopping, vi er mer av den rolig landsby typen.. hehe. Jeg snakker verken urdu eller punjabi særlig bra, så fra meg blir det mest norsk siden vi snakker norsk hjemme. Pappaen hennes blir vel den som snakker punjabi med henne, jeg er i læringsprosessen. Du har helt rett mtp på språkene! Kanskje det er greit å reise så tidlig som mulig, tilfelle vi vil reise tilbake. Vil ha det mest mulig stabilt ift skole og venner i fremtiden for barnet..:) 

Det var virkelig til hjelp det du skrev :) tusen takk ♡ 

Anonymkode: f1da3...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips! Det er en del år til hun begynner på skolen, så at vi ikke bor i nærheten av internasjonal skole er ikke så viktig enda. Vi trives ikke veldig i Lahore, det er veldig fint for shopping, vi er mer av den rolig landsby typen.. hehe. Jeg snakker verken urdu eller punjabi særlig bra, så fra meg blir det mest norsk siden vi snakker norsk hjemme. Pappaen hennes blir vel den som snakker punjabi med henne, jeg er i læringsprosessen. Du har helt rett mtp på språkene! Kanskje det er greit å reise så tidlig som mulig, tilfelle vi vil reise tilbake. Vil ha det mest mulig stabilt ift skole og venner i fremtiden for barnet..:) 

Det var virkelig til hjelp det du skrev :) tusen takk ♡ 

Anonymkode: f1da3...6a6

Det lærer du deg fort! :) De fleste språkkurs, om du skal ha noen andre enn mannen din, er gjennom moskeer her i Norge, men det finnes noen gode apper som du kan bruke så du har en grei urdu-start i hvert fall :) Norge har mer fokus på arabisk kurs for etnisk norske, og alle andre som vil lære arabisk, men urdu og arabisk har samme alfabet (med noen tilføyninger på urdu), og kan du litt arabisk vil du kunne gjenkjenne noen ord på urdu også. Anbefaler deg å laste ned en app og leke med den frem til du reiser - kan gi mer motivasjon, og det er jo så gøy når man kjenner igjen ord også :)

Jeg tenker det er greit å reise før barnet får for mye tilknytning og venner her i Norge - i hvert fall før barnet begynner på skolen? Hvis barnet har begynt på norsk skole, og fått norske venner tror jeg det vil være verre enn om dere reiser når barnet er lite og ikke har klart å lage så tette bånd til venner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Newroz skrev:

Det lærer du deg fort! :) De fleste språkkurs, om du skal ha noen andre enn mannen din, er gjennom moskeer her i Norge, men det finnes noen gode apper som du kan bruke så du har en grei urdu-start i hvert fall :) Norge har mer fokus på arabisk kurs for etnisk norske, og alle andre som vil lære arabisk, men urdu og arabisk har samme alfabet (med noen tilføyninger på urdu), og kan du litt arabisk vil du kunne gjenkjenne noen ord på urdu også. Anbefaler deg å laste ned en app og leke med den frem til du reiser - kan gi mer motivasjon, og det er jo så gøy når man kjenner igjen ord også :)

Jeg tenker det er greit å reise før barnet får for mye tilknytning og venner her i Norge - i hvert fall før barnet begynner på skolen? Hvis barnet har begynt på norsk skole, og fått norske venner tror jeg det vil være verre enn om dere reiser når barnet er lite og ikke har klart å lage så tette bånd til venner? 

Visste ikke de lærer bort urdu i moskeene? Er det for voksne? Jeg snakker arabisk og leser og skriver helt fint, kan lese urdu ganske greit (de ordene jeg forstår), eneste er at jeg må lære setningsoppbygging og forbedre ordforrådet. Så kanskje det er bare å sette ordentlig i gang så vil det komme i løpet av kort tid:) Er det noen spesiell app du anbefaler? 

Er helt enig med deg, det beste er så tidlig som mulig. Det er lenge til hun begynner på skolen, så relasjonene til klassekamerater blir å bygge der nede:) 

Anonymkode: f1da3...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Newroz
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke de lærer bort urdu i moskeene? Er det for voksne? Jeg snakker arabisk og leser og skriver helt fint, kan lese urdu ganske greit (de ordene jeg forstår), eneste er at jeg må lære setningsoppbygging og forbedre ordforrådet. Så kanskje det er bare å sette ordentlig i gang så vil det komme i løpet av kort tid:) Er det noen spesiell app du anbefaler? 

Er helt enig med deg, det beste er så tidlig som mulig. Det er lenge til hun begynner på skolen, så relasjonene til klassekamerater blir å bygge der nede:) 

Anonymkode: f1da3...6a6

Da er du jo på veldig god vei da! :) Ikke akkurat mye som gjenstår da! Litt praksis, så skravler du i vei :) ICC mener jeg har urdu-spåkopplæring? Jeg har ikke sett så veldig på om dette er kun for barn, men hvis de har opplæring kun for barn, så går det sikkert an å spørre om de ikke kan avsette et par timer til deg også. Jeg har hatt flere apper, men når jeg ser igjennom de ulike appene nå (har sletta de så ser på google play) så mener jeg at jeg i hvert fall hadde "learn urdu quicly". 

Jeg tenker at så lenge dere er innstilt på at dette kan bli kjempebra, eller at det ikke går og at da er det bare å reise tilbake til Norge, så kommer det til å gå bra. Så lenge dere ikke har en innstilling om at dere SKAL bli i Pakistan samme hva, så blir dette mer som en test og for å se hvordan det fungerer. Fungerer det, så supert - hvis ikke, nei da kan dere reise tilbake. Og kanskje fungerer det i 10 eller 20 år, og så vil dere tilbake. Det å ha mulighetene åpne tror jeg er absolutt det viktigste når dere begir dere ut på et slikt eventyr :)

Noen jeg kjenner hadde den store drømmen om å reise tilbake til Pakistan. Barna deres var eldre enn dit (12 og 14 hvis jeg ikke tar feil), de prøvde, men fikk det ikke til, og reiste tilbake til Norge - en erfaring rikere. Da har de prøvd, og det passet ikke for dem, og i den situasjonen de var i, men de holdt døra åpen tilbake til Norge, og det var ingen krise at de reiste tilbake. De eier hus der, og er der store deler av året, men akkurat da, da de flyttet ned passet det dessverre ikke slik. 

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og ungene flyttet et år til min manns hjemland Marokko. Var et deilig år, men jeg visste i utgangspunktet at det kun skulle være et år, og det var passelig. Storkoste oss, men jeg savnet også venner, familie og jobb. 

Det er noe helt annet å bo enn å feriere. Jeg forstår språket litt, og kan snakke nok til å handle og lignende, men det jeg savnet mye var å kunne snakke mitt språk med andre enn barna. Eventuelt engelsk. Språket var litt isolerende. Jeg fikk ingen nære venner året jeg var der, fordi kommunikasjon ble for vanskelig. 

Anonymkode: 2812b...d7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er situasjonen i Pakistan i forhold til krig og terrorfare? Er det trygt? Landet er nabolandet til Afghanistan. Hilsen uvitende. 

Anonymkode: 4af83...57f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, Newroz skrev:

Da er du jo på veldig god vei da! :) Ikke akkurat mye som gjenstår da! Litt praksis, så skravler du i vei :) ICC mener jeg har urdu-spåkopplæring? Jeg har ikke sett så veldig på om dette er kun for barn, men hvis de har opplæring kun for barn, så går det sikkert an å spørre om de ikke kan avsette et par timer til deg også. Jeg har hatt flere apper, men når jeg ser igjennom de ulike appene nå (har sletta de så ser på google play) så mener jeg at jeg i hvert fall hadde "learn urdu quicly". 

Jeg tenker at så lenge dere er innstilt på at dette kan bli kjempebra, eller at det ikke går og at da er det bare å reise tilbake til Norge, så kommer det til å gå bra. Så lenge dere ikke har en innstilling om at dere SKAL bli i Pakistan samme hva, så blir dette mer som en test og for å se hvordan det fungerer. Fungerer det, så supert - hvis ikke, nei da kan dere reise tilbake. Og kanskje fungerer det i 10 eller 20 år, og så vil dere tilbake. Det å ha mulighetene åpne tror jeg er absolutt det viktigste når dere begir dere ut på et slikt eventyr :)

Noen jeg kjenner hadde den store drømmen om å reise tilbake til Pakistan. Barna deres var eldre enn dit (12 og 14 hvis jeg ikke tar feil), de prøvde, men fikk det ikke til, og reiste tilbake til Norge - en erfaring rikere. Da har de prøvd, og det passet ikke for dem, og i den situasjonen de var i, men de holdt døra åpen tilbake til Norge, og det var ingen krise at de reiste tilbake. De eier hus der, og er der store deler av året, men akkurat da, da de flyttet ned passet det dessverre ikke slik. 

Erfaringer og opplevelser er gull verdt for et flott og spennende liv:) Vi er heldige av å ha den muligheten at man kan reise vekk om det ikke er slik man håpet. Jeg har heller aldri hatt vanskelig for å tilpasse meg nye steder, så jeg har jo tanken om at dette vil bli spennende:) Jeg merker og så at mannen er veldig glad og avslappet de gangene vi har vært der, og det er så hyggelig. 

Jeg tenker det er flott at de prøvde, det er så mye bedre enn å ikke foreta seg noe og angre på at man ikke prøvde i det hele tatt. :) Litt filosofisk fra min side - man får bare ett liv, fyll det med opplevelser :)

Jeg får laste ned app og kanskje finne noen serier, eller bare henge litt ekstra foran TV hos familien så lærer jeg nok fort :P

 

Anonymkode: f1da3...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er situasjonen i Pakistan i forhold til krig og terrorfare? Er det trygt? Landet er nabolandet til Afghanistan. Hilsen uvitende. 

Anonymkode: 4af83...57f

Grenseomraadene tipper jeg man boer styre unna. Spesielt grenseomraadet mellom Pakistan og India; det er vel Kashmir det heter. Mye av urolighetene kommer fra delingen fra India. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha flyttet til Pakistan, selv uten barn. Med barn, ikke f***.

Det er et kvinneundertrykkende land, mye sensur, ingen ytringsfrihet

 

Også er det rådene fra staten

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_pakistan/id2428616/

- Praktisering av ”purdah” (skille mellom kvinner og menn) er utbredt, særlig på landsbygda og spesielt i Khyber Pakhtwunkha, Fata (Federally Administered Tribal Areas) og Balutsjistan. Derfor er det få kvinner å se ute på offentlige steder og markeder. Det anbefales å be om tillatelse før man fotograferer mennesker.

- Kvinner bør kle seg med løstsittende heldekkende gevanter og alltid ha et sjal (dupatta) tilgjengelig. Pakistan har de senere år beveget seg i en mer konservativ retning også i klesveien. Kvinner anbefales å vise hensyn med tanke på klesdrakt. Menn bør vanligvis gå kledd i lange bukser, men kan ha ¾ lange shorts og t-skjorter som fritidsantrekk.

- Klima i Islamabad: Sommeren starter i mai og varer til september og er til dels svært varm, med temperaturer over 40 grader om dagen og lite nedkjøling om natten.

- Det offentlige helsetilbudet i Pakistan har gjennomgående lav standard. For alvorligere sykdomstilfeller anbefales om mulig utreise, da sykehusstandarden ikke er god i europeisk målestokk. Et relativt nytt sykehus i Islamabad, ”Shifa International”, har god standard og kan være et godt alternativ.

- Kriminalitet: Det finnes en viss fare for kidnapping av utlendinger, især i det vestlige i Pakistan.

- Naturkatastrofer: Pakistan ligger i en høyrisikosone når det gjelder jordskjelv, og skjelv forekommer relativt ofte.  De mest utsatte områdene for slike hendelser ligger i nord og vest. Ofte har bygninger ingen eller dårlig jordskjelvsikring. Det siste store jordskjelvet var 26. oktober 2015. Dette målte 7,5 på Richters-skala.

- Terrortrusselen: Terrortrusselen i Pakistan er fortsatt reell, selv om antallet og skadeomfanget av terroraksjoner er redusert de siste årene. Sikkerhetssituasjonen kan endre seg raskt.

Det pågår militæroperasjoner rettet mot ekstreme miljøer i deler av landet.  I deler av Pakistan er sikkerhetssituasjonen meget utfordrende. Sikkerhetssituasjonen varierer i ulike deler av Pakistan og er nå mest prekær i Balutsjistan, i stammeområdene (FATA), samt i deler av Khyber Pakhtunkhwa.

I noen områder forekommer det jevnlig politisk og sekterisk motivert vold. I enkelte byer er det høy kriminalitet som også inkluderer voldelig kriminalitet.

Anonymkode: 894c7...529

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Mari Y said:

Grenseomraadene tipper jeg man boer styre unna. Spesielt grenseomraadet mellom Pakistan og India; det er vel Kashmir det heter. Mye av urolighetene kommer fra delingen fra India. 

Det er vel ganske rolig der? I den grad det er terrorfare er det vel typiske vestlige områder alla bombingen av Marriott. Har reist i Pakistan, og synes det var en nydelig opplevelse. 

Anonymkode: a705c...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...