Gå til innhold

Er det greit med andre flagg enn det norske i 17. mai tog?


Gjest Rosetelys

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Rosetelys skrev:

Det er ikke snakk om ekskludering av mennesker her, men av andre nasjoners flagg. Det bør være lov på en dag som 17. mai. Jeg ville ikke tatt med meg det norske flagget på andre lands nasjonaldagsfeiring.

Da kunne du heller ikke vise dem at "Hei, her går en nordmann som gleder seg med dere på deres egen dag. Vinke vinke."

Ærlig talt. Før høyreekstremismen kom skyllende inn over landet, så visste alle at det var dette som var grunnen til at man så andre flagg. På 17mai på 70-, 80- og 90tallet ble folk faktisk stolte når de så en utlending som vinket til Norge med flagget sitt i forbrødringens tegn.

Dagens nasjonalistiske, proteksjonistiske nordmenn gjør meg kvalm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Norsk flagg på Norges nasjonaldag.  Alle andre er velkomne til å vaie sitt på SIN dag. Er det så vanskelig å begripe at mange frustreres av at de som nekter å la seg integrere likevel vifter med Norges flagg akkurat DEN dagen?

Flagge er en ting. Vinke til en annen med et flagg kalles ikke å vaie.

Nasjonalromantisk, klissete språkbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Drizzt skrev:

Hvorfor aksepterer du ikke IS-flagg hvis andre flagg er OK for deg? Hva med naziflagg? Alle flagg er velkomne eller hva?

:takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

:takke:

Vet du at personen påstod noe om meg som er direkte feil.

Jeg vil ha norske flagg. Også bukker du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Apis skrev:

Litt artig at Danskene hadde samme forholdet til sin konge, det sies at han red daglige rideturer rundt i København, for og holde moralen oppe under krigen, han var ikke fanget og det er tvilsomt om den norske kongen hadde blitt det, 

Hvilket land var strategisk mest viktig for tyskerne, Norge eller Danmark? Norge er geografisk også langt vanskeligere å holde, med lang kystlinje og en nær en grense til Sovjet i nord. Norge var høy prioritet for tyskerne, for høy vil de fleste kanskje si, og man kan ikke dermed trekke sluttningen om at den norske kongen ville bli behandlet likt i Norge og Danmark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tøytigern skrev:

Flagge er en ting. Vinke til en annen med et flagg kalles ikke å vaie.

Nasjonalromantisk, klissete språkbruk.

Beklager. Du er blitt skuffende ekstrem i denne tråden. Orker ikke diskutere med deg, jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Beklager. Du er blitt skuffende ekstrem i denne tråden. Orker ikke diskutere med deg, jeg.

Greit. Jeg orker ikke å diskutere med deg heller.

Makan til ekstreme folk som er her da. Dere påstår at det er en demonstrasjon mot Norge og en feiring av eget land å vise hvor man kommer fra på 17.mai, hvis man er på besøk fra feks Finland.

Duster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Tøytigern skrev:

Det er bare i Norge at man klarer å bli sinna og debattere offentlig at folk fra andre steder vil vise at de har tilknytning utenfor Norge, men i tillegg er med og fester og feirer akkurat Norge på nasjonaldagen. Så det skal bli synlig forbrødring og samhold med Norge...

Norge. Snakk om ekskluderende gjeng.

17. mai feires på mange forskjellige måter, med ulike klesdrakter, matvaner og andre ting. En ting man har til felles er at man bor i det samme landet og feirer dette landets nasjonaldag, hvor man tradisjon tro bruker landets flagg.

Da er det fullstendig respektløst å bruke andre lands flagg på denne dagen, da det er spesifikt Norge en feirer. Om det er så vanskelig å få til, så bør man heller holde seg hjemme.

Det er vel nettopp derfor man sjelden ser at folk bruker andre lands flagg på 17. mai. Mitt inntrykk er at de fleste innvandrere også setter pris på 17. mai og vil delta på lik linje som alle andre.

Man møter ikke opp i et afghansk bryllup med hjemmebrent og pølser heller, men tilpasser seg den feiringen man deltar på.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Example skrev:

17. mai feires på mange forskjellige måter, med ulike klesdrakter, matvaner og andre ting. En ting man har til felles er at man bor i det samme landet og feirer dette landets nasjonaldag, hvor man tradisjon tro bruker landets flagg.

Da er det fullstendig respektløst å bruke andre lands flagg på denne dagen, da det er spesifikt Norge en feirer. Om det er så vanskelig å få til, så bør man heller holde seg hjemme.

Det er vel nettopp derfor man sjelden ser at folk bruker andre lands flagg på 17. mai. Mitt inntrykk er at de fleste innvandrere også setter pris på 17. mai og vil delta på lik linje som alle andre.

Man møter ikke opp i et afghansk bryllup med hjemmebrent og pølser heller, men tilpasser seg den feiringen man deltar på.

Det er fullstendig respektløst å gå ut og delta som utlending, da? Hvis man er utlending, mener jeg. Man burde egentlig sitte inne med gardinene foran vinduene og late som  man ikke fins.

Faktisk er det jo direkte respektløst å ikke være nordmann når man er i Norge på 17.mai....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Norsk flagg på Norges nasjonaldag.  Alle andre er velkomne til å vaie sitt på SIN dag. Er det så vanskelig å begripe at mange frustreres av at de som nekter å la seg integrere likevel vifter med Norges flagg akkurat DEN dagen?

Ja. Det skjer så ufattelig mye rart i verden at folk boer rett og slett velge sine kamper. Jeg skjoenner ikke at folk gidder å bli provosert over ting som det skapes whataboutism over. 

Endret av Mari Y
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Apis said:

Tror nok det ikke er uvanlig for norske immigranter i USA og flagge med norske flagg 4.Juli

Det er nok heller uvanlig, ja. Men 17.mai markeres med norske flagg i utlandet.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så om å gjøre å ha med andre lands flagg på denne dagen? Er ikke det norske bra nok, hva er problemet? Jeg ser ingen ordentlige argumenter for "hvorfor vi ikke vil bruke norske flagg".

Hadde innvandrere blitt nektet flaggbruk på sine hjemlands nasjonaldager, hadde jeg syntes det var et verre problem, men hvorfor må disse absolutt brukes på 17. mai? "For å vise hvor man kommer fra" - hvorfor? Er dere som har flyttet hit ikke uansett norske statsborgere nå, og følger norsk grunnlov?

Hvis du f.eks. har et annet statsborgerskap og ikke vil gå med et norsk flagg, så kan du da delta i feiringen uten flagg, slik mange etnisk norske faktisk gjør.

Endret av Ichiko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, pinnelinn skrev:

Nei, er ikke rasist. Det er trist fordi vi tror på myten om at Norge er så multikulturelt. Det er det ikke. Verdenssamfunnet er i liten grad representert i Norge. Det er helt spesfikk kulturell gruppe som derimot er godt representert. Det gjør Norge duo-kulturelt, ikke multi.

Det er ingen myte at Norge er multikulturelt. Ifølge Statistisk Sentralbyrå er 17 % av Norges befolkning innvandrere eller barn av sådanne. 

Den største gruppen innvandrere kommer fra Europa; 446 000. 304 000 kommer fra Asia (inkl. Tyrkia). 127 000 kommer fra Afrika. 26 000 kommer fra Sør- og Mellom-Amerika. 11 000 kommer fra Nord-Amerika, og 2 000 kommer fra Oseania.

https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/innvbef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Ichiko skrev:

Det er nok heller uvanlig, ja. Men 17.mai markeres med norske flagg i utlandet.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så om å gjøre å ha med andre lands flagg på denne dagen? Er ikke det norske bra nok, hva er problemet? Jeg ser ingen ordentlige argumenter for "hvorfor vi ikke vil bruke norske flagg".

Hadde innvandrere blitt nektet flaggbruk på sine hjemlands nasjonaldager, hadde jeg syntes det var et verre problem, men hvorfor må disse absolutt brukes på 17. mai? "For å vise hvor man kommer fra" - hvorfor? Er dere som har flyttet hit ikke uansett norske statsborgere nå, og følger norsk grunnlov?

Hvis du f.eks. har et annet statsborgerskap og ikke vil gå med et norsk flagg, så kan du da delta i feiringen uten flagg, slik mange etnisk norske faktisk gjør.

For min del virker det som at det er mer om aa gjoere aa skape en debatt om at noen kanskje kan komme til å gjøre det. Og at noen- spesielt Frp- skaper et voldsomt styr over noe som er liten sjangse for at i det hele tatt skjer. 

 

For det skjoenner jeg ikke hvorfor noen skulle i det hele tatt gjoere det. Hvorfor i all verden er interressant for utledninger aa flagge utenlandske flagg på den norske nasjonaldagen? 

For det andre er ikke dette noe politiet skal måtte bruke ressurser på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Tøytigern skrev:

Det er fullstendig respektløst å gå ut og delta som utlending, da? Hvis man er utlending, mener jeg. Man burde egentlig sitte inne med gardinene foran vinduene og late som  man ikke fins.

Faktisk er det jo direkte respektløst å ikke være nordmann når man er i Norge på 17.mai....

Hvis man ikke vil ha det norske flagget, kan man kutte ut å bruke flagg da. Ingen som ville reagert på det. Det er en aktiv respektløs handling å flagge et annet flagg på 17. mai.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mrs Fraser skrev:

Det er jo ikke provoserende at lille Matthi eller Noora har med seg det finske flagget. Men det er også helt poengløst. Hvorfor har de det med? 

Fordi de er finske selvfølgelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Mari Y skrev:

Ja. Det skjer så ufattelig mye rart i verden at folk boer rett og slett velge sine kamper. Jeg skjoenner ikke at folk gidder å bli provosert over ting som det skapes whataboutism over. 

Fordi man ønsker å verne 17. mai som en feiring av Norge som nasjon. Tradisjoner er viktig i kultur, og kultur forandres stadig. 17. mai er noe av det som gjør Norge til Norge. Det finnes de av oss som faktisk setter pris på Norge som nasjon enda, og at vi faktisk ikke bare tilfeldigvis bor på samme landområde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anna Nas

Iranske Mina Bai skriver blant annet at dersom hun hadde deltatt på en nasjonaldag i Iran, som markerte for eksempel iransk historie og kultur, ville hun ikke vært imponert dersom noen dukket opp viftende med et annet flagg på markeringen. En sunn mengde nasjonalisme er nødvendig og fungerer som lim for samfunnet, ifølge Bai.

https://www.nettavisen.no/meninger/minabai/a-oppfordre-til-utenlandske-flagg-17-mai-er-det-motsatte-av-integrering/3423485506.html

Endret av Anna Nas
Fjernet et avsnitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske flagg på Norges dag

Svenske på deres dag

Tyske på deres dag

osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
1 hour ago, Tøytigern said:

Det er fullstendig respektløst å gå ut og delta som utlending, da? Hvis man er utlending, mener jeg. Man burde egentlig sitte inne med gardinene foran vinduene og late som  man ikke fins.

Faktisk er det jo direkte respektløst å ikke være nordmann når man er i Norge på 17.mai....

Som utlending går jeg med norsk bunad på 17.mai og bruker det norske flagget. Det er fordi jeg har bodd i dette flotte landet i mer enn 21 år, føler meg fullstendig integrert i samfunnet og setter mye pris på den norske nasjonalismen. For meg ville det vært respektløst å gå med det amerikanske flagget på 17.mai. 

Når det er sagt, jeg synes du bør slutte med å dra rasismekortet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Example skrev:

Hvilket land var strategisk mest viktig for tyskerne, Norge eller Danmark? Norge er geografisk også langt vanskeligere å holde, med lang kystlinje og en nær en grense til Sovjet i nord. Norge var høy prioritet for tyskerne, for høy vil de fleste kanskje si, og man kan ikke dermed trekke sluttningen om at den norske kongen ville bli behandlet likt i Norge og Danmark.

Danmark var "greit og ha" som base for invasjonen av Norge, bla flyplassene, i den offisielle norske etterkrigshistorien så hadde hverken den Norske konge eller regjering noe valg, nå derimot begynner historien og bli mer nyansert, bla er det spørsmål nå om ikke mange av de norske offiserene faktisk var mer Tyskervennlige en det som har kommet frem til nå og det var en av grunnene til at motstanden ikke var større en den var 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...