Gå til innhold

Er det greit med andre flagg enn det norske i 17. mai tog?


Gjest Rosetelys

Anbefalte innlegg

Gjest Rosetelys
3 minutter siden, sonush skrev:

Men hvorfor må det være bare ETT? Det at jeg ikke ville ha drept for Norge, betyr jo ikke at Norge er ikke like høyt elsket. Ville ikke drept for India heller for den saks skyld. Jeg skjønner ikke hvilke poeng du ville frem til, i den kommentaren jeg siterte. 

Jeg bor her, jeg har Norge i mitt hjerte, og elsker det mer enn du noensinne kan tenke deg, bare ikke 100% som det ENESTE landet.

Poenget er at du ikke er 100% lojal mot Norge, og det tror jeg det er svært få som ikke er 100% norske som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spurte nettopp mannen min som kommer fra et annet skandinavisk land om hvorfor han hadde med sitt land sitt flagg i toget  idag, da han gikk med våre barn. «Fordi jeg er stolt av Norge, og jeg er stolt av fødelandet mitt. Jeg er stolt over å komme fra mitt land, og å ha flyttet til Norge. Det ville jeg vise og feire idag. Derfor hadde jeg med to flagg; det norske og mitt fødeland sitt». 

- Godt nok for meg! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2018 den 21.48, sparsom skrev:

Sære mennesker. La nå barna vise hvor de kommer fra i tillegg feire nasjonal dagen i Norge. Huff.. for noe FrP folk og rasister hele Norge har blitt. Det er små barn det er snakk om.. Et lite A4 ark, og Norge viser hvor flott det er og hvor mange barn vi kan gi en ny fremtid. Stakkar mennesker som ikke har mer ting i livet enn og være imot dette. 

Du bør nok ikke legge dette på FrP.

Skulle det være et problem med utenlandske flagg i et 17. mai tog, så burde det jo være i Oslo, så her er altså hva 17. mai kommiteen i Oslo sier og mener: Link til dagens VG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner fortsatt ikke problemet i hverdagen med at jeg har to land jeg er stolt over og elsker...........

Jeg har sagt mitt, hvis ikke det er godt nok bevis på hvor mye jeg elsker Norge som MITT land, så er det ikke noe jeg kan si noe mer..........

Bare for å poengtere ift trådtema. Jeg har feiret med det fine vakre norske flagget i de 34 årene jeg har bodd her..........

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå folkens, var det mange utenlandske flagg og se i år, eller er det egentlig bare en konstruert problemstilling?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apis skrev:

Nå folkens, var det mange utenlandske flagg og se i år, eller er det egentlig bare en konstruert problemstilling?

Konstruert problemstilling, uten tvil. Så ikke en eneste her hvor vi bor. Problemstillingen kommer opp hvert år, i likhet med spørsmål om julesanger, som innvandrere får skylden for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes 17 mai handler om grunnlovsdagen til Norge. Da de ble selvstendige og fikk sin egen grunnlov. For meg er det like mye verdiene som ble hamret ned på Eidsvoll vi feirer, som noe annet. I den grad det er det norske flagget som symboliserer disse verdiene, syntes jeg et er det norske flagget som skal benyttes på 17 mai, men syntes ellers at alt som symboliserer disse verdiene, hører hjemme på grunnlovsdagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Senil

da grunnloven ble til, så det norske flagget slik ut. Vi var i union med Sverige lenge etter grunnloven ble til. Vi feier grunnloven. Ikke det norske flagg. I Sverige kaller de nasjonaldagen som flaggans dag. Da feirer man et flagg.  I Norge feirer man grunnloven. 

220px-Orlogsgjøs_1844.jpg

Unionshandelsflagg_1818_etter_Anker.jpg

Flag_of_Norway_1814.png

Endret av Senil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja, jo, men i mitt hode feirer vi både Grunnlovsdagen, unionsoppløsningen med Sverige og frigjøringen i 1945.

Dermed blir flagget endel mer symboltungt enn bare Grunnlovsdagen.

Et forbud mot andre flagg blir også litt feil i mitt hode og unødvendig i praksis. Mitt inntrykk er at de aller fleste ser at det blir feil med andre flagg. Problemet er de som tror det er intolerant å verne om det norske denne dagen. Det er tydeligvis de som skriker høyest i denne tråden også. 

Kle deg i hvilken festdrakt du vil og flagg med norsk flagg eller sløyfe, så vil alle kunne ha en trivelig dag og hylle de verdier landet og grunnloven er bygget på.

Endret av Uredd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2018 den 18.31, Kanutte skrev:

Selv i Oslo hvor det ikke er forbud mot utenlandske flagg skal du lete lenge etter andre flagg enn det norske og FN-flagget. Jeg mener derfor at et forbud er helt unødvendig. Hvem skal sørge for at et eventuelt forbud blir overholdt? Jeg tror det blir flere utenlandske flagg med et forbud enn med en oppfordring slik det er i dag. Flere vil ha andre flagg på trass.

Fasiten på den skolen jeg jobber på: Alle hadde norsk flagg selv om ikke en av elevene som gikk var etnisk norsk. Vi hadde også flagg vi lånte ut til elever som ikke hadde egne flagg. Og det helt uten forbud, bare en oppfordring om å ha med norsk flagg. Jeg så ikke noen andre som hadde utenlandske flagg heller. Så null problem i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi møtes igjen til neste år, mine damer og herrer. 🤔🤔 Samme diskusjon kommer ganske sikkert tilbake, i dagene før 17.mai. 😒😒

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...