Gå til innhold

Ja til likestilling - ja til verneplikt for kvinner


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Ååja.. hadde fått det for meg at man kunne bli innkalt til lottetjeneste etter fylte 28, om man ikke har fått barn.

Man lærer så lenge man lever :)

Det var meg, forresten, glemte visst å logge inn sist :roll:

Takk for linken til lottene, har kikket litt på den, er jo litt interessant å vite noe om sånt selv om det er ganske uaktuelt å søke seg dit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt teit å dra opp en gammel tråd, men fant denne på en profil og syntes den var nokså passende.

"Så du bildet? I VG, papirutgaven, den 30.desember 2004, på side 14?

Prøv ikke å lete etter det hvis du ikke tåler det.

Det er et sterkt bilde.

Et bilde som kan få alle ord til å føles tomme.

Et bilde som kan overvelde deg med sin totale nådeløse og brutale sannhet.

Et bilde som trolig er det sterkeste som har vært tatt siden Vietnam-krigen.

Et bilde av virkeligheten, men selve lukten får du neppe kjenne.

Nyhetsreportasjene fra Sørøst-Asia inneholdt skildringer av en strand der kilometervis av sand var dekket av bygningsrester og råtnende lik. Det stod der, jeg leste det. Men jeg forstod det ikke helt, jeg eide ikke fantasi til å foretille meg det. Ikke før jeg fikk se selve fotografiet.

Følelsen av å lure på om en av de som ligger her, er en av dine savnede kjære, får du neppe føle. Og vær du glad for det!

For i vår del av verden har vi det så forbannet trygt, at vi må bruke tid på å konstruere intriger på TV for å ha noe å glane på. Noen lever seg til og med så mye inn i såpe- og "reality"-verden at de tar med seg disse intrige-baserte splitt-og-hersk-teknikkene inn i sin egen hverdag, og sprer uhyggen i sin egen vennekrets. Kanskje til og med uten å være klar over det.

Velkommen til virkeligheten, folkens. Skaff dere et liv, uten oppkonstruerte problemer. Tenn heller et lys for de som har det vondt, og tenk over hvordan du kan hjelpe noen av dem. Når du er ferdig å tenke, går du ut og gjør det du har tenkt.

Fikk du lyst til å reise ned til de tsunami-rammede områdene, for å tilby din hjelp? Føler du deg maktesløs fordi du ikke aner hva du kunne ha av evner og kunnskaper, som kunne være til hjelp?

Dette blir ikke den siste katastrofen verden får se. Vår hjelp det stadig være behov for, og en dag kan det være oss selv som rammes, slik at våre liv og vår helse blir avhengig av andres hjelp.

Meld deg inn i Røde Kors, Norsk Folkehjelp, bli med i Sivilforsvaret, eller noe lignende. Meld deg som frivillig deltaker, og bli med på kurs. Få opplæring i hvordan du kan hjelpe andre når nøden er størst. Bli en ressurs for de som trenger hjelp. Den dagen katastrofen skjer, er det for seint å gi opplæring. Da må det handles raskt, og det er de som har opplæring som vil være nødvendige."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sneip

Er helt klart for frivillig militærtjeneste jeg!!!

Har selv vært inne et år i forsvaret (ja, jeg er jente) og alt jeg så og lærte der overbeviser meg enda mer om dette.

De av guttene som blir kalt inn til tjeneste, og som ikke vil være der, ødelegger utrolig mye for de som faktisk er motiverte!

Synes alle burde bli kalt inn til sesjon, uavhengig av kjønn, og at man deretter får søke seg dit man evnt vil.

Ikke bare blir det et bedre forsvar, man får også "de riktige" folkene i de riktige stillingene!

At jentene vinner mht til et år ekstra til utdannelse er bare tull, er overbevist om at nesten alle arbeidsgivere foretrekker en person med militær bakgrunn!!

Uansett anbefaler jeg alle jenter å dra i militæret, det er en uvurderlig opplevelse og erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...