Gå til innhold

Ja til likestilling - ja til verneplikt for kvinner


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg synes ikke kvinner skal inn i militæret. Det måtte i så fall være i saniteten, kjøkkenet eller andre velferdstilbud. Jeg mener dette pga kjønnslige forskjeller både i kropp og sinn. Jeg er ikke for full likestilling, men er veldig opptatt av lik lønn for likt arbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med samfunnsplikt? Alle unge jenter og gutter kalles inn til sesjon eller "sortering". De som passer til militærtjeneste får seg et år med frisk luft og fyrverkeri, mens resten "soner" samfunnstjeneste. Genialt!

:danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er helt klart for likestilling når det gjelder militærtjeneste/verneplikt!

ser ikke hvorfor ikke kvinner skal i militære på lik linje med gutta, og jeg snakker da ikke om at kvinner automatisk skal settes til kokkelering eller andre "kvinneting"... det blir nemlig IKKE likestilling!

greit nok at vi har forskjellige kropper, meg dersom du ser på hvert enkelt individ, så vet jeg om flere hankjønn som er både svakere og mindre utholdne en flere kvinner! og militæret handler vel ikke BARE om rein styrke eller? hva med taktikk, strategi, endel planlegging og andre evner som kvinner kan like godt som menn.

kjenner også menn om er flinkere kokker en både meg og noen av mine medsøstre, så hvorfor skal jeg på kjøkkenet og forpeste resten av folket? bare fordi ikke har noe som henger ned mellom beina?

nei, skal kvinner ha verneplikt pga likestilling, da får det jaggu VÆRE likestilling også da!!

også får fordeling av arbeidsoppgaver gå etter de enkeltes evner og muligheter, uavhengig av kjønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, som 29 år gammel kvinne uten barn vet jeg ikke helt... Er vel like før jeg får brev i posten :tunge1:

Men synes ærlig talt at tvungen verneplikt er en vits når forsvaret nå bygges ned i stor stil, og når det uansett er så lett å slippe som det er i dag.

Frivillig militærtjeneste må jo være rett rundt hjørnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu i svingen:

jeg er for at det skal bli likestilling jeg da, men jeg synes forøvrig kvinner/jenter da skal inn i samme alder som gutta blir kalt inn, altså i 19årsalderen!

jeg er 30 og barnløs, og synes ikke noe om den greia de har hatt om at dersom du er så og så gammel og ikke har fått barn ... DA skal du inn?

kjør inn jentene på lik linje med gutta, når de er nitten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valhalla

Jeg tror mannen er bedre egnet til å kjempe i en krig. Kvinnen bør egentlig holde seg unna kampsituasjon, men det er flere andre roller i forsvaret som kan fylles av kvinner. Det er urettferdig at kun menn må bruke et år av sitt liv og tjene en hundrings om dagen mens kvinnene får et forsprang på utdanning og jobb. De kan bli satt til andre oppgaver med samme betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest distinguished

Urettferdig å bruke et år av vårt liv? For noe tull! Vi har alt å vinne på å være i militæret. Det er en fantastisk tid å vokse på, noe som gir oss et fortrinn overfor jentene. Også det at jenter får et forsprang på utdanning å jobb er også bare piss. De får riktig nok et forsprang per definisjon, men vi menn tjener LANGT mer på å ha vært i forcen enn det ene året ekstra jentene får holde på uavbrutt.

Men uansett, jeg er enig i det du sier om at jenter bør holde seg unna en hver form for kamp situasjon. Går greit med enkelte typer jenter i forcen, men da fortrinnsvis i administrative stillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestilling er helt ok det innen visse grenser. Etter min mening må vi nok sette en grense ved måking av snø, bæring av ved og militærtjeneste.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestilling er helt ok det innen visse grenser. Etter min mening må vi nok sette en grense ved måking av snø, bæring av ved og militærtjeneste.

:roll:

Heh? Var du ironisk nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu i svingen:

jeg er for at det skal bli likestilling jeg da, men jeg synes forøvrig kvinner/jenter da skal inn i samme alder som gutta blir kalt inn, altså i 19årsalderen!

jeg er 30 og barnløs, og synes ikke noe om den greia de har hatt om at dersom du er så og så gammel og ikke har fått barn ... DA skal du inn?

kjør inn jentene på lik linje med gutta, når de er nitten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Seleena

Det som kjem til å skje med verneplikta her i landet er at den blir frivillig uansett kjønn. Eg forstår ikkje kvifor alle skal i millitæret. Det er jo alltid nokon som vil gå befalen o.l. Kan vi ikkje lage eit heidundranes stilig forsvar utav dei??

Du kan jo praktisk sett nekte forsen.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla
Det som kjem til å skje med verneplikta her i landet er at den blir frivillig uansett kjønn. Eg forstår ikkje kvifor alle skal i millitæret. Det er jo alltid nokon som vil gå befalen o.l. Kan vi ikkje lage eit heidundranes stilig forsvar utav dei??

Du kan jo praktisk sett nekte forsen.........

Fordi vi er et alt for lite land til å stole på en liten profesjonell hær. Ved et angrep bør større deler av den mannlige delen av befolkningen kunne mobiliseres. Vi trodde en gang at vi var trygge og neglisjerte forsvaret, vi tok feil og betalte prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien er jeg jo for verneplikt for jentene også, ihvertfall nå når jeg er godt over tjue og har fått barn, så jeg ikke en gang risikerer å bli innkalt til lottetjeneste.. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I teorien er jeg jo for verneplikt for jentene også' date=' ihvertfall nå når jeg er godt over tjue og har fått barn, så jeg ikke en gang risikerer å bli innkalt til lottetjeneste.. :sjarmor:[/quote']

Lottene er en sivil organisasjon i Totalforsvaret og har inegn innkallingsrett eller noe som helst. De som er lotter er det på frivillig basis og kan gjøre ulike ting, Sivilforsvaret, HV eller andre ting - hvis de har lyst og tar den utdannelsen som kreves for å tegne avtale.

Du kan lese mer her: www.lottene.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ååja.. hadde fått det for meg at man kunne bli innkalt til lottetjeneste etter fylte 28, om man ikke har fått barn.

Man lærer så lenge man lever :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...