AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #1 Del Skrevet 8. mai 2018 Har hørt fra flere hold at ordet "ubehagelig" blir uttalt på ulike måter. Diskuterte dette med en venninne forledes, hvor vi heller ikke ble enige Blir nesten forvirret, hva er den riktige uttalelsen? U - behagelig eller ubeha-gelig Anonymkode: f42b3...a41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingrid78 Skrevet 8. mai 2018 #2 Del Skrevet 8. mai 2018 U-behaglig sier vi her i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #3 Del Skrevet 8. mai 2018 Jeg sier Ubehagli Anonymkode: 344da...9b3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 8. mai 2018 #4 Del Skrevet 8. mai 2018 ?? Ord blir jo uttalt forskjellig alt etter hva slags dialekt en har? Hva er spesielt med ordet ubehagelig? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veggdyret Skrevet 8. mai 2018 #5 Del Skrevet 8. mai 2018 Jeg sier u-be-ha-ge-li. Like mye trykk på hver stavelse. Kan ikke huske å ha hørt det annerledes heller (østlandet). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #6 Del Skrevet 8. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Har hørt fra flere hold at ordet "ubehagelig" blir uttalt på ulike måter. Diskuterte dette med en venninne forledes, hvor vi heller ikke ble enige Blir nesten forvirret, hva er den riktige uttalelsen? U - behagelig eller ubeha-gelig Anonymkode: f42b3...a41 Begge deler er like riktig, alt etter hvilken dialekt du snakker. Hvor du legger trykket i et ord, er forskjellig rundt om i landet; hører også forskjeller der på Oslo øst og vest. Anonymkode: 11960...4c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 8. mai 2018 #7 Del Skrevet 8. mai 2018 De to største bokmålsordbøkene sier begge [ubeha:´g(ə)li], altså trykk på ha. Nærmere korrekt norsk uttale enn dette, er det ikke mulig å komme. Om korrekthet er målet, da. Noen foretrekker en mer dialektfarget uttale når de leser bokmål høgt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #8 Del Skrevet 8. mai 2018 35 minutter siden, Veggdyret skrev: Jeg sier u-be-ha-ge-li. Like mye trykk på hver stavelse. Kan ikke huske å ha hørt det annerledes heller (østlandet). Som en robot i en 80-talls science fiction? Det høres litt rart ut. Jeg bor også på østlandet, og rundt meg legger folk trykket på a-en på samme måte som i behagelig, eller på u-en, avhengig av hva slags østlandsdialekt/-sosiolekt de bruker. Anonymkode: eda9c...90b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 16. mai 2018 #9 Del Skrevet 16. mai 2018 On 5/8/2018 at 8:41 PM, AnonymBruker said: Jeg bor også på østlandet, og rundt meg legger folk trykket på a-en på samme måte som i behagelig, eller på u-en, avhengig av hva slags østlandsdialekt/-sosiolekt de bruker. Anonymkode: eda9c...90b ^Dette Vil tro det mest vanlige er trykket på a, men for meg er det også like naturlig med trykket på u Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #10 Del Skrevet 16. mai 2018 On 5/8/2018 at 7:02 PM, Veggdyret said: Jeg sier u-be-ha-ge-li. Like mye trykk på hver stavelse. Kan ikke huske å ha hørt det annerledes heller (østlandet). Det tror jeg ikke er mulig, da høres du ut som en robot. Det må være (et snev av) trykk et sted i et så langt norsk ord. Anonymkode: 7a9be...e4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #11 Del Skrevet 16. mai 2018 En uttalelse er en erklæring. Du spør vel om uttale av ubehagelig, og ikke at vi skal skrive en attest for ordet? Anonymkode: 53be3...8bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #12 Del Skrevet 16. mai 2018 Jeg er opprinnelig fra Vestlandet, men har bodd østpå i veldig mange år. Uttaler ordet med tydelig trykk på a'en. Anonymkode: dc1c4...10a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #13 Del Skrevet 17. mai 2018 Jeg har trykket på a-en, men på dialekten der jeg opprinnelig kommer fra, legger trykket på u-en. Anonymkode: 96bb4...ec0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2018 #14 Del Skrevet 25. mai 2018 Dette ordet har alltid plaget meg av nettopp den grunnen, haha... Anonymkode: 2ced7...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 25. mai 2018 #15 Del Skrevet 25. mai 2018 Obehagele. Obehagle hvis det går fort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 25. mai 2018 #16 Del Skrevet 25. mai 2018 Ubehágeli/ubehàgeli. Kan ikke registrere å ha hørt u-behagelig før... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gobbledigook Skrevet 25. mai 2018 #17 Del Skrevet 25. mai 2018 Tror jeg legger trykk på ha, ja. Bergensk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå