Gå til innhold

Hva var det ingen fortalte deg om fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for alle svar! Her var en god del jeg ikke hadde tenkt på. Dette med at stingene gjør så vondt i ettertid har jeg feks ikke fått med meg. Heller ikke at man må dusje rett etterpå (mulig det varierer fra sykehus til sykehus?). Synes uansett det er greit å bevisstgjøres på alt som står her. Føler meg roligere og mer forberedt. Om noen har mer å komme med så er det bare å skrive. Tror flere kan ha nytte av en tråd som denne. 😊

ts

Anonymkode: f3bd6...13a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som tittelen sier. Er det noe du skulle ønske noen fortalte deg før din fødsel? Skal snart inn i min første. Er ikke bekymret og blir ikke redd av alle disse skrekkhistoriene man hører, jeg vet at alle kan oppleve det forskjellig. Men det er interessant å lese om særlig det som kanskje ikke så mange snakker om. Hvis det er noe 😊

Anonymkode: f3bd6...13a

- Jeg skulle ønske noen sa at det var vanlig i førstegangsfødsler at barnet ble tatt med vakuum. Det fikk jeg først vite etterpå

- at jeg fikk vite på forhånd at amming fsktisk kan være vanskelig å få til. I den grad at mange faktisk ikke har noe annet valg enn å gi mme

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Bøff Eløff skrev:

Før fødsel nr 1: at man må presse ut morkaka når man ikke orker mer. 

Jeg hosta to ganger og så var den ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske noen hadde sagt at det ikke gjør så vondt. Grudde meg masse uten grunn for det var ikke så vondt😊 

Anonymkode: 76d31...925

Var det ikke bedre å bli positivt overrasket da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel....etter å ha lest denne tråden fikk jeg IGJEN bekreftet det jeg allerede viste. Ks er en lettere vei ut. 

Jeg lå der og smilte jeg, 3 min senere lå baby på brystet. Null smerter. 

Ingen pressing,  revning, vonde sting, bæsje følelse, grusomme rier, operasjoner i etterkant osv.... 

Fikk samme premien, uten jobben.  Supert! 

Anonymkode: be4cf...ddf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Mye spennende. Hvor lenge varer disse etterriene noen skriver om? Opplever alle at disse er veldig ille?

ts

Anonymkode: f3bd6...13a

Jeg kjente etterrier bare i et par dager etter fødsel. Spesielt når jeg ammet, men de var ikke så vonde at jeg trengte smertestillende :) Mest ubehagelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At en førstegangsfødsel kan gå raskt. Vannet gikk og riene starter helt ut av det blå. 5 timer senere var babyen ute. Riene økte så plutselig i intensitet at det var vanskelig å henge med.

Hvor grusomt det var å få satt klyster samtidig som jeg hadde voldsomme rier med kort tid imellom. Hvor fornedrende det var å krype mellom toalettet og dusjen. 

At det kan ta tid å føle ordentlig kjærlighet for barnet visste jeg, men var likevel ikke forberedt på at det skulle skje meg. Følte at jeg bare lånte noens baby. 

Hvor hjelpesløs man føler seg med en liten baby som man ikke helt har lært å kjenne ennå. Hvor skummelt det er å løfte/skifte/ kle på babyen (den er jo så liten og skjør). Hvordan all sunn fornuft og all kunnskap om babyer blir borte , og hvor ofte jeg måtte ringe på jordmødrene for hjelp 😅

Anonymkode: 0083f...7fb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Bøff Eløff skrev:

Før fødsel nr 1: at man må presse ut morkaka når man ikke orker mer. 

Samme her. Hadde ikke fått med meg at morkaka skulle ut Jeg var dog ikke utslitt, så det gikk fint ved begge fødsler. De kom lett ut i begge tilfeller. Har du derimot hatt en vanvittig tung fødsel og er utslitt (babyen er ute og man endelig har kommet i mål) kan jeg forestille meg at man ikke er spesielt motivert til å begynne å presse på nytt. I hvert fall ikke hvis det kommer som en overraskelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lest en del, så det var lite som overrasket meg ved første fødsel, kanskje annet enn hvor fin opplevelse det var og hvordan morskjærligheten satte umiddelbart inn.

Men, jeg hadde ikke forventet at stingene skulle gjøre så vanvittig vondt. Jeg ble klippet og de sa det er vanlig at det er vondere enn revning, så jeg holdt ut. Det hjalp riktignok å sitte i grønnsåpebad, men det er helt klart at jeg burde bedt sykehuset eller fastlege om å se på stingene. Det er nemlig mulig å få infeksjon i sting også... så veldig, veldig vondt som varer og varer og mystisk farge på renselsen burde være grunn til å få tatt en ekstra sjekk. Hadde litt vondt andre gang også, selv om det bare var et lite sting, men tror det var for stramt. Grønnsåpebad myknet opp og gjorde susen. Ingen smerter i stinget tredje gang.

Og litt overrasket ble jeg kanskje over å få etterrier allerede etter første fødsel, men jeg opplevde det som overkommelig. Syns det var en del vondere andre og tredje gang. Men hadde god hjelp av varmeflaske på magen da, syns nesten det hjalp mer enn smertestillende.

Og etter å ha født tre ganger er jeg kanskje litt overrasket over at jeg har hatt komplikasjoner alle gangene, to ganger alvorlige. Men alt gikk bra, da, vi har jo et fantastisk helsevesen. Og mye ved fødslene opplevde jeg som bra også. Det er jo helt spesielle opplevelser jeg ikke ville vært foruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også overrasket over at vi ikke fikk noe opplæring i stell og bleieskift og sånn. Jeg hadde ikke sovet omtrent de siste 36 timene siden jeg fødte på natta. Aldri skiftet en bleie før og plutselig stod jeg der skjelven i beina og skulle lære meg selv hvordan jeg skulle skifte bleia, vaske osv. Vi fikk ikke noe å vaske med heller på barselhotellet så det ble tørkepapir og håndklær. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig satt ut av hvor fort en igangsatt setefødsel kan gå. Ingen som hadde fortalt meg det.  Var fullstendig innstilt på at det kom til å ta lang tid, først mange timer med åpningstider og så pressingen. Spesielt siden jeg var førstegangs. Var også innstilt på at det kom til å ta tid før selve fødselen startet med åpningsrier... Så for meg drypp og at vannet ble tatt og mange runder med piller... Egentlig trodde jeg det kom til å ta noen dager før det i det hele tatt startet (spesielt siden dette var tre uker før termin). 

Vel... Hos meg tok det to igangsettingspiller, så gikk plutselig vannet og jeg kjente første rie. 55 min senere var hun ute. Det gikk så fort at jeg egentlig ikke rakk å ta innover meg hva som skjedde.. Bare gjorde nøyaktig som jeg fikk beskjed om, og ventet på at det skulle bli vondere (det var vondt altså, men jeg hadde fortsatt mye å gå på) og så var hun plutselig ute. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Omo skrev:

Jeg ble også overrasket over at vi ikke fikk noe opplæring i stell og bleieskift og sånn. Jeg hadde ikke sovet omtrent de siste 36 timene siden jeg fødte på natta. Aldri skiftet en bleie før og plutselig stod jeg der skjelven i beina og skulle lære meg selv hvordan jeg skulle skifte bleia, vaske osv. Vi fikk ikke noe å vaske med heller på barselhotellet så det ble tørkepapir og håndklær. 

Hørtes ut som en veldig dårlig plass! Mens jeg ble sydd og fikk sove så fikk samboer opplæring i bleieskift og svøpe baby. De hadde massevis av bleier, vaskekluter til bleieskift, kremer og ekstra klær.

Anonymkode: 72de7...bec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde KS, men ingen hadde forberedt meg på de enorme smertene jeg fikk etterpå, og luftsmertene som satt i ryggen. Å kjære. 

Hvor mye renselsen var. Var forberedt på å blø, men det så jo ut som noen hadde slaktet en gris i senga. 

Hvor lang tid det tok å få melk, på 4 dagen kom det endelig.

At babyen ikke automatisk forstår hvordan den skal få ut melken, med riktig teknikk. Amming må faktisk læres. 

----

Hvor utrolig deilig det var å endelig få puste gjennom nesa og de urolige beina ble rolige. Ahhh, det var deilig det. Også så fort det skjedde, bare noen timer etterpå. 

Anonymkode: fc8d0...85b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel....etter å ha lest denne tråden fikk jeg IGJEN bekreftet det jeg allerede viste. Ks er en lettere vei ut. 

Jeg lå der og smilte jeg, 3 min senere lå baby på brystet. Null smerter. 

Ingen pressing,  revning, vonde sting, bæsje følelse, grusomme rier, operasjoner i etterkant osv.... 

Fikk samme premien, uten jobben.  Supert! 

Anonymkode: be4cf...ddf

Hehe, nei..

Dust..

Kan jeg komme og skrekke opp litt da: min tante hadde planlagt ks. Livmora ble ødelagt. Hu klarer ikke holde på urinen og kan ikke få flere barn pga komplikasjoner etter ks. Hadde ikke skjedd om hu hadde hatt en vaginal fødsel.

Selv om DU hadde et fint snitt, betyr ikke det at alle kommer seg unna utenkomolikasjoner. Akkurat som at,selv om jeg hadde en helt fin fødsel, minimalt med smerter, null revning, sex etter noen dager, ammingen har gått strålende, null etterrier, så er ikke alle like heldige som meg. Og kanskje er jeg ikke like heldig neste gang..

Anonymkode: ffa34...40e

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med dusjing etterpå. På svangerskapskurset lærte vi at vi skulle få hjelp til å dusje etterpå fordi man er ustø på beina. Fikk ikke dusj etter førstemann, ble liggende alene fra 04 til 09 i senga på fødestua med babyen. Da kom vaskepersonalet og jeg måtte karre meg i dusjen alene, ustø og fæl. 

Andre fødsel. At det er mulig å tisse så ufattelig mye!!!

Anonymkode: 50b9e...45e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg var oppriktig overrasket over at de bad meg om å reise meg og ta på meg klær etter jeg hadde født og de var ferdig med  å sy - hadde håpet de skulle legge meg i koma et par døgn for å hente meg inn igjen:laugh:

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jegskulleønskeat

Huff og huff... Blir det tatt hensyn til om man sliter med angst for slike ting?

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var enkelt å få ut morkaka for min del, den bare skled ut av seg selv da jeg lå i fødesenga.

Da trodde jeg det var "ferdig oppi der", og at det kanskje ville bare dryppe litt blod de neste dagene mens det grodde i livmoren.

Neida. Ingen hadde fortalt meg om alt slimet og dritten som kommer ut! En dag etter fødselen, husker ikke hvor mange dager.... men en SLIMKLADD på størrelse med og like rund som en tennisball bare datt ut av underlivet og nedi trusa en gang jeg var på sykehusdoen på fødeavdelingen. Jeg hadde akkurat tisset, tørket meg og reiste meg for å dra opp trusene igjen da slimballen ramlet ut, nedi trusa og lå der og gynget. Jeg måtte vippe den ut og ned i do.

Ingen fortalte meg at det kom så mye rart ut av underlivet i perioden etter fødsel. Jeg trodde det bare skulle komme litt blod, maks. Ikke alt det gørret og slimet etc.

Denne tar jeg som anonym! :fnise:

Anonymkode: 01763...a29

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Må man få klyster? Blir man undersøkt mye der nede? Er det mange som ser en naken? Får alle kateter? 

Huff og huff... Blir det tatt hensyn til om man sliter med angst for slike ting?

Nei, man må ikke få klyster, men dersom du ikke har vært på do på en stund kan det faktisk hjelpe for å få fortgang i fødsel. Ofte ordner kroppen deriomot opp selv, og mange blir løse i magen rett før fødsel starter eller under åpningsriene. 

Jordmor må sjekke åpning av og til (for å se hvor langt du er kommet), men om du gir beskjed om at du ønsker færrest mulig undersøkelser så tar de hensyn til dette. Jeg ble bare undersøkt 2 ganger. En ved ankomst og en for å se om jeg kunne begynne å presse. 

Du trenger ikke ligge naken! Du kan fint ha et teppe over deg nedentil feks. Når baby skal ut må derimot jordmor kunne ta i mot, og oppstår det komplikasjoner så er det ofte flere helsepersonell i rommet. Akkurat da har man gjerne andre ting å tenke på enn at noen ser deg naken. 

Anonymkode: e2cc4...04c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 6.5.2018 den 16.19, AnonymBruker skrev:

Nei, man må ikke få klyster, men dersom du ikke har vært på do på en stund kan det faktisk hjelpe for å få fortgang i fødsel. Ofte ordner kroppen deriomot opp selv, og mange blir løse i magen rett før fødsel starter eller under åpningsriene. 

Jordmor må sjekke åpning av og til (for å se hvor langt du er kommet), men om du gir beskjed om at du ønsker færrest mulig undersøkelser så tar de hensyn til dette. Jeg ble bare undersøkt 2 ganger. En ved ankomst og en for å se om jeg kunne begynne å presse. 

Du trenger ikke ligge naken! Du kan fint ha et teppe over deg nedentil feks. Når baby skal ut må derimot jordmor kunne ta i mot, og oppstår det komplikasjoner så er det ofte flere helsepersonell i rommet. Akkurat da har man gjerne andre ting å tenke på enn at noen ser deg naken. 

Anonymkode: e2cc4...04c

Jeg forstår. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...