Gå til innhold

Hva var det ingen fortalte deg om fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremst: Det helsikes presset og smertene i endetarmen. Om noen spør meg om noe som helst om fødsel bruker jeg å fortelle om dette i tilfelle de bare tror at de må bæsje. Fullt klar over at man ikke kan forutse alt og at ingen kunne fortelle meg at dette kom til å skje meg. Alle fødsler er så forskjellige, men jeg hadde likt å få dette nevnt som en mulighet før fødsel.

Jeg var forberedt på smertene ("alle vet at fødsler er vonde"), men jeg slet noe helt vilt med å takle smertene når det faktsk oppsto. Ingen teknikker (pusting, liggestillinger) føltes bra og jeg er bare så takknemlig for de jordmødrene og legene som fikk meg gjennom det :nordvesta:

Ellers:
- At rier kan sitte i korsrygg. Hadde forventet i mageregionen, men følte i svært liten grad noe i magen.
- At hver gang jeg prøvde å ligge på rygg fikk jeg rier/kramper så det ble problematisk for jordmor å sjekke åpningen.
- At jeg kom til å bli SÅ støl i hele kroppen etter fødsel. Har i ettertid hørt om at det er som å jogge maraton, men ble ikke fortalt om dette på forhånd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Mye spennende. Hvor lenge varer disse etterriene noen skriver om? Opplever alle at disse er veldig ille?

ts

Anonymkode: f3bd6...13a

To-tre dager hos meg. Jeg har født to ganger og den siste var verst. Jeg ammet tvillinger og riene satte i gang så jeg sto på alle 4 i sengen og gråt mens jeg ammet. Var ikke fullt så ille når jeg føde kun ett barn. Varmepakninger er ett must!

Anonymkode: 50b9e...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fødsel er en stor og spennende opplevelse, hvor mor har orkesterplass og får med seg alt som skjer!

At amming kunne være vanskelig i starten. Jeg trodde det gikk helt av seg selv.

At man ikke nødvendigvis føler stor lykke og gjenkjennelse over barnet med en gang. Jeg var litt mer "hvem er DET? Ligner ikke på oss?!"

At kroppen kan være så full av hormoner rett etter fødsel at hendene bare rister og klarer ikke holde baby.

At man må huske å vaske babyen med klut flere ganger om dagen.

At nyfødte er utrolig nydelige, når man får landet litt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bæsjet på meg noe så inn i granskauen. Ble fortalt at det er vanlig å bæsje på seg, men så samtidig så har jeg aldri hørt om at noen faktisk har gjort det. Og ihvertfall ikke til de grader jeg gjorde det. Jeg trodde jeg var helt tømt. Det var jeg ikke

Og også hvor ekkelt "barnebek" er!

 

Anonymkode: 80382...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar! Mye spennende. Hvor lenge varer disse etterriene noen skriver om? Opplever alle at disse er veldig ille?

ts

Anonymkode: f3bd6...13a

Hver gang jeg ammet i en ukes tid. Gruer meg til neste runde, for det skal bli værre etter flere barn. De sier at førstegangs ikke får i stor grad så hadde ikke lest meg opp

Anonymkode: bf050...b87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Høsta said:

Først og fremst: Det helsikes presset og smertene i endetarmen. Om noen spør meg om noe som helst om fødsel bruker jeg å fortelle om dette i tilfelle de bare tror at de må bæsje. Fullt klar over at man ikke kan forutse alt og at ingen kunne fortelle meg at dette kom til å skje meg. Alle fødsler er så forskjellige, men jeg hadde likt å få dette nevnt som en mulighet før fødsel.

Jeg var forberedt på smertene ("alle vet at fødsler er vonde"), men jeg slet noe helt vilt med å takle smertene når det faktsk oppsto. Ingen teknikker (pusting, liggestillinger) føltes bra og jeg er bare så takknemlig for de jordmødrene og legene som fikk meg gjennom det :nordvesta:

Ellers:
- At rier kan sitte i korsrygg. Hadde forventet i mageregionen, men følte i svært liten grad noe i magen.
- At hver gang jeg prøvde å ligge på rygg fikk jeg rier/kramper så det ble problematisk for jordmor å sjekke åpningen.
- At jeg kom til å bli SÅ støl i hele kroppen etter fødsel. Har i ettertid hørt om at det er som å jogge maraton, men ble ikke fortalt om dette på forhånd.

hehe, jorg forventet smerter i korsryggen, men fikk i agen 

Anonymkode: bf050...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen fortalte meg at de første pressriene føltes likt ut som avføringstrang. Så da det oppsto så trodde jeg at jeg måtte på do. Sta som jeg er så veltet jeg meg ut av fødesenga og kreket meg på do. Satt der å trykket ei stund til jordmora sin fortvilelse (var ingen avføring pga jeg fikk klyx da jeg kom inn på føden, så tarmen var tom) helt til jordmora spurte om jeg hadde tenkt å føde ungen i do. Så da kreket jeg meg tilbake igjen. 

Visste at en fødsel var vond, men ikke at det skulle være så hinsides vondt. 

Var heller ikke så lurt å ta et lommespeil for å sjekke forholdene der nede noen dager etter fødselen. Hadde sydd ca mange sting og var hoven. Traumatiserte meg selv fullstendig. Ble heldigvis fin igjen. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den følelsen når du blir kjørt ut av føden i sengen med en baby i armkroken... altså DEN følelsen glemmer jeg aldri! Snart 28 år siden jeg opplevde det for første gang, men jammen kommer det ikke tårer i øyekroken fremdeles... ❤️

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lest meg godt opp på forhånd og hadde også en del kunnskap da jeg på den tiden hadde en jobb hvor jeg måtte gjøre mye research på graviditet og fødsel, så det eneste som overrasket meg var egentlig intensiteten på smertene. For meg var det umulig å jobbe med riene. Hadde heller ikke pauser.  Epiduralen hjalp veldig, så derfra og ut var fødsel mye mer håndterbar. 

Skal snart føde igjen og ja, jeg gruer meg mer nå som jeg har kjent på hvordan det er å være i fødsel (for meg- alle er forskjellige), men jeg gleder meg VELDIG til å møte den lille i magen. Det øyeblikket er så verdt det. Eyes on the price! 😄

Anonymkode: e2cc4...04c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pås said:

Den følelsen når du blir kjørt ut av føden i sengen med en baby i armkroken... altså DEN følelsen glemmer jeg aldri! Snart 28 år siden jeg opplevde det for første gang, men jammen kommer det ikke tårer i øyekroken fremdeles... ❤️

Jeg måtte gå jeg. Far bar baby og jeg hadde nok med meg selv.

Anonymkode: bf050...b87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte gå jeg. Far bar baby og jeg hadde nok med meg selv.

Anonymkode: bf050...b87

Hm, slutt på den lille ekstraservicen også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pås skrev:

Hm, slutt på den lille ekstraservicen også?

De fleste trilles ;) 

Anonymkode: e2cc4...04c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff

At de insisterer på at du skal dusje rett etterpå selv om du er så sliten at du egentlig ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen fortalte meg at etterrier kunne bli verre andre og tredje gang. 

Jeg følte det var så lett etter første og lå tvekroket og forbannet hele verden i flere dager etter de to andre og knasket sterke smertestillende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At epiduralen kunne ta en time før den virket

at alt blir så hovent der nede og at man er vrengt med innsiden ut etterpå. 

Hvor sabla vondt det gjør i stingene etter fødsel

at man ikke nødvendigvis merker at babyen er ute. Jeg fortsatte å presse og skjønte ikke at hun var ute først. 

At pressingrn egentlig ikke var vond, men veldig tungt arbeid bare. En skikkelig hard styrkeøkt, men det var ikke vondt før de aller siste pressene da hun stod helt nede å presset på åpningen. 

At man må vente til man har tisset før man får dra på barselhotellet. Og det er umulig å tisse selv om man har drukket 3 liter vann etter fødsel. 

Hvor godt det var med salami dagen etter! 

Hvor forskjellig jordmødre kan oppleves. Hadde en fæl en som mente jeg ikke hadde vondt når jeg kom inn, men vaktskifte like etterpå og fikk en helt fantastisk til fødselen :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Mye spennende. Hvor lenge varer disse etterriene noen skriver om? Opplever alle at disse er veldig ille?

ts

Anonymkode: f3bd6...13a

Synes ikke at etterforske var noe plagsomme etter første fødsel, men etter barn nr 3,4 og 5, kjentes det ut som om jeg skulle få en til. Hjalp heldigvis med Paracet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At man faktisk kan revne skikkelig heftig og må opereres rett etterpå... trodde aldri det ville skje meg.

Hvor mye jobb amming er.

At ikke alle fødsler ender i lykkerus og kjærlighet. Jeg følte absolutt ingen kjærlighet eller stolthet etter fødselen. Jeg tenkte mer "åja, en baby".

Anonymkode: 444ac...b68

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det var så vondt å sy. Hadde bare lest at det ikke var vondt. Og til barseltida: at jeg svetta noe helt forferdelig på natta i flere uker etterpå. Det var fælt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At riene kan kjennes langt ned i lårene

Hvor sterke etteriene kan være 

At man kan slite med underlivet resten av livet etterpå 

Anonymkode: e718c...91b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig fått vite alt om fødsel.  Fikk hjelp med tang. Hadde ingen inne i starten (jm sjekket innemellom), men plutselig var det 15 stk i rommet pga. Komplikasjoner. Glad jeg var forberedt på det. Var litt mindre forberedt på at babyen ikke skulle klare å amme til tross for at jeg hadde rikelig med melk. Og at stingene var værst dag 3/4! Skjønte ikke hvorfor det bare ble værre og værre. Jeg hadde vært så opphovnet at de ikke hadde sydd helt riktig, så da hevelsen hikk tilbake fikkbkeg vondt.  Dette er visstnok helt normalt. Det varte bare et døgn, heldigvis.

Anonymkode: a1aa1...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...