Gå til innhold

Hva feiler det katten min?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt greit det. Jeg er anonym og du er anonym. Jeg vet at jeg er en dyrevenn vell så god som noen.

Jeg har hatt katten i 12 år. Vi har vært gjennom mye med den og med flere andre katter - og andre dyr. Jeg kjenner katten min godt og den er trygg på meg. Det er normalt for denne katten å lage lyd når den har sterke smerter. Den gjør ikke det. Den får god omsorg og stell. Mandag blir det veterinæren dersom den ikke er bedre. Dersom den feiler noe alvorlig drar den til de evige jaktmarker. Den er 12 år, har hatt et trygt og godt katteliv. Den lider ikke om den får noen dagers sykeleie hjemme i trygge omgivelser. 

Anonymkode: 35661...eb6

Men herregud da menneske, dyrlege nå eller på mandag kan være forskjellen på liv og død!

Anonymkode: f29e7...97c

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt greit det. Jeg er anonym og du er anonym. Jeg vet at jeg er en dyrevenn vell så god som noen.

Jeg har hatt katten i 12 år. Vi har vært gjennom mye med den og med flere andre katter - og andre dyr. Jeg kjenner katten min godt og den er trygg på meg. Det er normalt for denne katten å lage lyd når den har sterke smerter. Den gjør ikke det. Den får god omsorg og stell. Mandag blir det veterinæren dersom den ikke er bedre. Dersom den feiler noe alvorlig drar den til de evige jaktmarker. Den er 12 år, har hatt et trygt og godt katteliv. Den lider ikke om den får noen dagers sykeleie hjemme i trygge omgivelser. 

Du er ingen dyrevenn, da hadde du tatt med katten til dyrelege, i det minste ringt.

AnonymBruker
Skrevet

Noe så tafatt. Greit. Du har bestemt deg for å la katten lide til mandag, kjør på. Nevrologiske skader vises ikke alltid i smerter da vettu. Fantastisk katteeier. 

Anonymkode: f00f1...066

• Liker 8
Skrevet

Du skulle IKKE hatt dyr.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

En sak for Mattilsynet, kanskje? 

Anonymkode: 8b6c3...c1a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

En katt som endrer væremåte så drastisk, og som gjør fra seg inne på den måten, og heller ikke kan vekkes skikkelig lider faktisk. Det er helt tydelige tegn på at denne katten ikke har det bra. Forutenom å legge seg ned å sovne inn, så tror jeg ikke man får tydeligere tegn på at katten er syk. 
Si meg, hvilke flere tegn trenger du for å innse at katten lider? 
For meg høres dette ut som nyresvikt, eller noe lignende. Men for all del, la den få ligge å lide de siste dagene. 
Det er godt mulig den har hatt ett fint katteliv i 12 år hos dere, men dere er uansett MEGET uansvarlige dyreeiere om dere lar den lide seg igjennom de siste dagene uten å kontakte veterinær. 
En av de viktigste oppgavene til oss dyreeiere er å vite når man skal be om hjelp, og avslutte før det ender i langvarig lidelse. 

Anonymkode: 37caa...dde

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du ble så grådig fornærmet at du sluttet å svare på grunn av det, selv om jeg håper at du ikke svarer fordi du nå er hos dyrlegen. Håper det til slutt går bra med katten selv om du ikke tar dyrehold seriøst. Å ikke skaff dere flere dyr før dere faktisk har råd til enten forsikring eller en buffer til dyret.

Anonymkode: f00f1...066

• Liker 6
Gjest Anthrax
Skrevet

Dyrlege her. Du burde blitt anmeldt til MT og politi for dette. Synd du er anonym. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar du. Vi har hatt katter og andre dyr i mange år. Så lenge katten min ikke lider og jeg gir den vann og mat går det nok greit. 

Denne tråden laget jeg for å høre om andre har opplevd lignende, ikke noe annet. 

Det holder da ikke med å gi den  mat og vann! Spørsmålet er jo om den faktisk spiser og drikker det du så fint gir den!!!

Anonymkode: cb195...846

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det holder da ikke med å gi den  mat og vann! Spørsmålet er jo om den faktisk spiser og drikker det du så fint gir den!!!

Anonymkode: cb195...846

Det gjør da ikke noe. Neste gang du er så syk at du driter på deg og ikke kan vekkes så er det bare å få noen til å gi deg litt mat og vann gjennom sprøyte i munnen så går det nok fint!

:sarkasme:

Anonymkode: f29e7...97c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Selv om TS er anonym kan vel en moderator spore identitet? Det er faktisk straffbart å ikke hjelpe et lidende dyr, så dette burde utvilsomt vært anmeldt! 

Anonymkode: 8b6c3...c1a

• Liker 9
Skrevet

Primært tiltak:

Sjekk grundig etter synlige skader, og ved berøring om den viser tegn til smerte noe bestemt sted. Sjekk også tannkjøtt og tenner. Kontakt veterinær.

Sekundært tiltak, hvis ingen lokalisert smerte, synlige skader eller kjent sykdom:

Vask katta så snart som mulig!

Hender rett som det er rundt disse tider at korttenkte idioter av noen gubber som skal leke vaktmester i nabolagene strør om seg med musegift og andre miljøgifter på steder der dyr kan komme i skade for å ferdes barføtt.

Har selv tatt en slik idiotgubbe på fersken i full sving, midt på offentlig tursti. Privatperson på kveldstur med kona, + stor boks giftgranulat(!). Hadde lest noe om skadedyrproblem i lokalavisa unnskyldte de seg med.. Det er selvfølgelig forbudt å bruke på den måten, men siden Folkehelseinstituttet fortsetter å tillate salg til alle og enhver uten hverken IQ- eller aldersgrense, så går det som det går.

Dersom den type forgiftning er tilfelle her, kan det fort utgjøre forskjell på liv og død å redusere dosen kroppen blir utsatt for, ved å fjerne så mye som mulig rester fra pelsen i tide.

Dyrlegene har ingen raske tester for å finne ut av slikt, og i hvert fall ingen tid til kattevask på timeplanen. Så det er noe du som ansvarlig omsorgsperson må gjøre selv.  

Hazmat dekontamineringsprosedyre kattepels:

Gjør på forhånd klar håndklær og et trygt, varmt sted der katten kan tørke og hvile. Forbered mat i form av tunfisk i vann på boks og omega3 tørrfor med laks e.l., så den har noe å styrke seg på liggende klart. Appetitten bør forhåpentligvis komme tilbake etter noen timers hvile.

De fleste katter er som kjent redde for vann så forvent et høyt adrenalinnivå med febrilsk kloring og verste fall biting. Fullt regntøy og gummihansker anbefales. Se til at alle utgangsdører holdes lukket under og etter vask så den ikke har sjans til å stikke av og bli forkjølet i tillegg. Fordel om dobesøk er unnagjort. Har du badekar så er det mer praktisk enn åpen dusj, men ikke fyll oppi vann. Bruk bare middels sterk dusjstråle for å unngå ekstra skremmende lydnivå. Bløtlegg med lunken- til passe varm temperatur. Deretter skum godt inn. Fast såpe slik som f.eks. gul Lano og grønn Sterilan kan brukes(sistnevnte er også effektiv loppeshampo). Skum inn og skyll alle kroppsdeler punkt for punkt, over og under, inkludert hale og poter minst 2-3 ganger. Observer tilstand og ta noen korte pauser underveis hvis mye pust og pes, men behold kontroll på labber. Unngå vann i øynene, vent med ørene og hodet helt til slutt. Skyll bort all såpe og parfymelukt. Klem ut restvann til det ikke drypper. Bruk håndkle, svøp inn og transporter til hvilerom for videre tørk under oppsyn, med tilgang på mat, drikke, do og mykt underlag.

Håper at det ordner seg, med friskt og langt katteliv, 20år+ fullt av trivsel.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes katten høres traumatisert ut, jeg... 

Anonymkode: e7781...66a

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Den gikk ut frisk og glad i går morges og kom hjem som en Zombie noen timer senere. Dvs den kom inn sakte og lavt og med stor pels. Så satt den seg midt på kjøkkenet og stirret rett fremfor seg - og der satt den i noen timer. Deretter forflyttet den seg og gjorde det samme i stua. Vent, i mellomtiden bæsjet den på stuegulvet og tisset i gangen. Normal avføring, men veldig unormal atferd. Etter dette har katten stort sett sovet - jeg tror den har sovet fordi den ligger i normal sovestilling med øynene igjen. Pelsen er fremdeles stor. Vi klare ikke å vekke den ordentlig.

Dette tror jeg ikke  noe på. Stor pels i hvor mange timer da? Det går ikke an. Katter setter seg heller ikke midt på golvet og sitter der i flere timer, er de i sjokk går de og gjemmer seg et sted.

Anonymkode: d5da5...394

Skrevet

Jeg har dårlig råd og jeg har hund. Jeg hadde aldri hatt råd til å betale en dyrlegeregning på 40 000. DERFOR har jeg en god forsikring på ham! Hvis du ikke har råd til forsikring eller store uforutsette utlegg, så har du ikke råd til å ha et dyr. Derfor stiller jeg meg tvilende til at du er en dyrevenn. Du er uansvarlig. Jeg hadde heller sultet enn å se at hunden min hadde det vondt/var syk. Ta med katten til dyrlege og ta ansvar for dyret du eier. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg ikke  noe på. Stor pels i hvor mange timer da? Det går ikke an. Katter setter seg heller ikke midt på golvet og sitter der i flere timer, er de i sjokk går de og gjemmer seg et sted.

Nå var vel poenget i hovedinnlegget  at dette var veldig unormal adferd, så du kan ikke ta utgangspunkt i normal katteadferd. 

Katter er ikke like. Jeg har en katt med veldig unormal adferd hver eneste dag. Ingen som kan noe om katter tror meg når jeg forteller om ting han gjør, men like fullt gjør han det. 

Anonymkode: e7781...66a

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke mer med skader på nervesystemet enn det gjør med nyresykdom. Hvorfor sånn hast mener du, når katten ikke lider?

Hvordan vet du at katten ikke lider? Jeg hadde en katt med noenlunde same symptomer som din. Naboen så at katten ble påkjørt og at den var bevisstløs. Den kom til seg igjen og ble funnet av oss etter en times tid siden den hadde gjemt seg. Katten virket "rar". Vi ringte selvsagt til dyrlegen og fikk undersøkt katten. Den hadde fått en skade i bakparten/ryggen og muligens en lett hodeskade, som en slags hjernerystelse. Dyrlegen ga katten medisin og den kom seg, heldigvis. Nå aner ikke vi hva som feiler katten din, men som dyreeier bør du selvsagt få den til dyrlegen. I alle fall ringe dyrlegen og forhøre deg. 

Vi har hatt andre katter som brått har blitt syke, blant annet nyresykdom, hvor vi dessverre har måttet avlive de samme dag som det har blitt oppdaget. Det koster selvsagt å dra til dyrlegen, men de 2000 kr det kostet å få katten undersøkt og avlivet var det beste for katten, selv om vi ikke trodde at hun lidde noe særlig. Hun drakk og spiste samme dag, søkte kontakt med oss og virket nesten som før. 

Har man ikke råd til å ha dyr, så bør man virkelig ikke ha dyr. 

Anonymkode: a5ac8...020

• Liker 1
Gjest justcurious
Skrevet

Hvordan går det med katten? Håper virkelig du skjønner at katten trenger veterinærhjelp. Vær så snill og ta ansvar og hjelp katten din :( stakkars pus, den har det ikke godt. Veterinærer har plikt til å hjelpe dyr som er i nød, ikke tenk på regningen. Det spiller ingen rolle at du ikke har mulighet til å dekke kostnadene akkurat nå. Ring og forklar situasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet

Rottegift?

Uansett, ring veterinær NÅ!

Anonymkode: 4348b...b5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Anthrax said:

Dyrlege her. Du burde blitt anmeldt til MT og politi for dette. Synd du er anonym. 

Du som er dyrlege, har du noen gang hørt om eller sett "stor pels" på katt i flere timer? Hva er det egentlig? Jeg har hatt flere katter og har aldri sett det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...