Gå til innhold

vask av kjøkken med vindusvask?


aquiz

Anbefalte innlegg

Samboeren min er HEKTET på lukten av den sprayen man bruker på vinduer og andre blanke overflater.

MEN... I mitt hode så vasker man ikke kjøkkenbenken med slikt. Så jeg har prøvd å google for å finne informasjon om at det evt ikke fjerner bakterier, men søker sikkert feil og trenger deres hjelp! 

Hjelper ikke om det lukter godt hvis man ikke får et rent kjøkken...!:laugh: 
Er det like bra som alt annet så skal han få holde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den kjøkkensprayen dreper heller ikke bakterier. Det var en test på tv2 hjelper deg, å mikrofiberklut+ vann tok flere av bakteriene enn mikrofiberklut og kjøkkenspray. Det er til og med ikke forskjell på baderomssprayen og kjøkkensprayen, de kan brukes om hverandre. 

Men generelt er ikke sånne sprayer bra. Så jeg ville vært mer skeptisk på hvor mye av de stoffene dere får i dere av å lage mat på et kjøkken vasket med sånn spray. 

Anonymkode: 4b203...452

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller meste av vaskemidler er dårlig for miljøet, og egentlig helt unødvendig :)  Jeg bruker Zalo, grønnsåpe, eddik, natron og bakepulver til rengjøring.  

Anonymkode: 6aa99...568

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, aquiz skrev:

Samboeren min er HEKTET på lukten av den sprayen man bruker på vinduer og andre blanke overflater.

MEN... I mitt hode så vasker man ikke kjøkkenbenken med slikt. Så jeg har prøvd å google for å finne informasjon om at det evt ikke fjerner bakterier, men søker sikkert feil og trenger deres hjelp! 

Hjelper ikke om det lukter godt hvis man ikke får et rent kjøkken...!:laugh: 
Er det like bra som alt annet så skal han få holde på.

Da bør flatene i hvertfall vaskes rene for det spraymiddelet, med en klut (gjerne micreofiberklut, om flatene tåler dette) med vann synes jeg.

Anonymkode: 8f6d4...b48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om sprayen heter vindusspray, kjøkkenspray, baderomsspray eller noe annet har ingen ting å si. Den inneholder vann, såpe og parfyme uansett. Mengden av de tilsetningsstoffene som skiller disse sprayene fra hverandre er så marginale at de knapt har noen betydning. Du kan derfor vaske kjøkkenet med vindusspray og vinduene med baderomsspray uten at det skader verken kjøkken eller vinduer.

Såper og sprayer er ikke bakteriedrepende i seg selv. Det er en utbredt misforståelse. Såpe er et hjelpemiddel som løser opp skitt og fett når det kommer i kontakt med vann, slik at det blir lettere å vaske vekk. Når man har vasket vekk det som er urent, trenger man ikke bakteriedrepende midler, for da har ikke bakteriene noe å leve av og vokse på. 

At sprayer i seg selv bør unngås av helsemessige årsaker er et annet kapittel... 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal bruke spray, er det samme hvilken. 

Som allerede nevnt er jeg mer skeptisk til midlene i disse sprayene. Jeg er ikke hysterisk. Men akkurat på kjøkkenet velger jeg å bruke Zalo og mikrofiber. 

Anonymkode: d27f1...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, aquiz skrev:

Samboeren min er HEKTET på lukten av den sprayen man bruker på vinduer og andre blanke overflater.

MEN... I mitt hode så vasker man ikke kjøkkenbenken med slikt. Så jeg har prøvd å google for å finne informasjon om at det evt ikke fjerner bakterier, men søker sikkert feil og trenger deres hjelp! 

Hjelper ikke om det lukter godt hvis man ikke får et rent kjøkken...!:laugh: 
Er det like bra som alt annet så skal han få holde på.

https://www.tv2.no/a/9754024/

https://www.kk.no/helse/slik-kan-husvasken-skade-lungene-vare-69558904

Les linkene over og vurder om du vil ha regjøringsspray i hus. Når rengjøringsspray kan være like farlig som røyking så sier ikke det så rent lite. 

I tillegg kan vi få mulitresistente bakterier av rengjøringsprodukter. Alle har fått med seg at antibiotikabruk skal reduseres for å unngå multiresistente bakterier. At vaskemidler kan være like ille, bør folk også få inn i tanke og levesettet sitt. 

De flrste om ikke alle tester viser at mikrofiberkluter er bedre enn det meste annet til bruk både på kjøkken og bad. Å vaske på seg lungesykdom er bare teit, like teit som å bruke skyllemiddel og påføre både seg selv og miljøet skader -fordi det lukter så godt. :nei: Nei, det lukter ikke godt, det lukter fælt. 

Anonymkode: 940c0...73d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ullvott said:

Om sprayen heter vindusspray, kjøkkenspray, baderomsspray eller noe annet har ingen ting å si. Den inneholder vann, såpe og parfyme uansett. Mengden av de tilsetningsstoffene som skiller disse sprayene fra hverandre er så marginale at de knapt har noen betydning. Du kan derfor vaske kjøkkenet med vindusspray og vinduene med baderomsspray uten at det skader verken kjøkken eller vinduer.

Såper og sprayer er ikke bakteriedrepende i seg selv. Det er en utbredt misforståelse. Såpe er et hjelpemiddel som løser opp skitt og fett når det kommer i kontakt med vann, slik at det blir lettere å vaske vekk. Når man har vasket vekk det som er urent, trenger man ikke bakteriedrepende midler, for da har ikke bakteriene noe å leve av og vokse på. 

At sprayer i seg selv bør unngås av helsemessige årsaker er et annet kapittel... 

 

Du kan ikke vaske vinduene med baderomsspray og få rene vinduer, nei. Det blir fryktelig skjoldete. Baderomsspray tar kalk litt bedre. Men altså, i all hovedsak er disse sprayene et behov skapt av de som produserer dem.

Det aller meste lar seg vaske rent med mikrofiberkluter og vann. Jeg synes faktisk det er lettere å få vinduer rene med gode kluter enn med all verdens sprayer. Langt bedre både for helse og miljø.

Anonymkode: 7b0c5...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 5.5.2018 den 18.31, AnonymBruker skrev:

Det aller meste av vaskemidler er dårlig for miljøet, og egentlig helt unødvendig :)  Jeg bruker Zalo, grønnsåpe, eddik, natron og bakepulver til rengjøring.  

Anonymkode: 6aa99...568

Lest igjennom alle svar og jeg takker så mye til alle som har svart meg..!❤️

Jeg bruker vanligvis som den anonyme jeg siterte her nå + sitron, med mikrofiber fra norwex. 

Da er steg 2 å innprente greia, men det blir lettere nå. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...