AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #21 Skrevet 4. mai 2018 Hadde vi også byttet ut den "stokk dumme" hvitsauen vi har, men villsau, da hadde de kanskje faktisk hatt mulighet til å også å beskytte seg selv mot ulven. https://www.glomdalen.no/nyheter/mener-villsau-kan-klare-ulven-bedre/s/1-57-1398807 Kanskje bonden da ikke hadde mistet så mange sau som i dag, og vi kunne latt sen stakkart rødlista sauen være i fred. Anonymkode: 68307...910 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #22 Skrevet 4. mai 2018 27 minutter siden, SoWhat? said: Fordi jeg er dritt lei bønder for tida, så ja, la ulven leve! Er medlem i ei gruppe på Fb, hvor bønder er i flertall. Makan til fordømmende og ekle folk har jeg sjelden opplevd. Meg meg og meg hele veien. Ja, du er mye snillere, som vil ofre deres framtid for å kunne føle godt om deg selv. Anonymkode: 5f2ee...eba
SoWhat? Skrevet 4. mai 2018 #23 Skrevet 4. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, du er mye snillere, som vil ofre deres framtid for å kunne føle godt om deg selv. Anonymkode: 5f2ee...eba Hva mener du?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #24 Skrevet 4. mai 2018 11 minutter siden, SoWhat? said: Snakk for deg selv jeg spiser ikke kjøtt lengre. Og jeg kaller meg hverken veganer eller vegetarianer. Jeg spiser fisk nemlig. Hvor mange rasjonelle mennesker har du møtt de siste 12 mnd? Jeg tenker at du kan forstå at jeg tenker det verste Fisk er vel fortsatt omdiskutert. Hadde jeg møtt en mann som faktisk gav en faen i dyr og som ønskte beskytte dem hadde jeg blitt imponert og glad. Om du er en empatisk person som ikke ønsker spise dyr, så er det beundringsverdig i et samfunn som mener det er kult å bli feit på et mcdonalds kosthold. Du står imot de fleste, det er uvanlig. En mann som ønsker beskytte de svake er det få av 10 minutter siden, hocane said: Hadde vært enda større lidelse for dem dersom vi sluppet dem fri. De hadde aldri overlevd vinteren. Det hadde vært redusert lidelse om vi ikke påtvang dyr graviditet. Det handler ikke om å slippe dyr fri eller ikke, det handler om å slutte avle på dyr i hundretusen tall.Vi kan utrydde ulver, vi kan utryddde sauer og kuer. Hvorfor er det verre å utrydde kuer enn ulver? Anonymkode: 362fa...c3c
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #25 Skrevet 4. mai 2018 11 minutter siden, FactsOverFeelings said: Fra en som er oppvokst på gård, vi mistet ikke ett eneste lam, eller sau til ulv, mens naboene våre mistet mange. Forskjellen? Gjerder. Fra en som har vokst opp på landet: Dette tror jeg ingenting på. Med mindre dere hadde veldig få sauer er det totalt urealistisk å gjerde inne områdene som trengs på en måte som kan stenge ut ulver. Anonymkode: 5f2ee...eba
FactsOverFeelings Skrevet 4. mai 2018 #26 Skrevet 4. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Fra en som har vokst opp på landet: Dette tror jeg ingenting på. Med mindre dere hadde veldig få sauer er det totalt urealistisk å gjerde inne områdene som trengs på en måte som kan stenge ut ulver. Anonymkode: 5f2ee...eba Vi hadde rundt 600 sau på det tidspunktet, så ikke veldig mange, men samtidig flere enn våre naboer. Disse hadde og beite "på fjellet", hvor vi bygget gjerder rundt hele vår eiendom, og sjekket disse hyppig gjennom hele året. Det er mye som er mulig dersom man gidder. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #27 Skrevet 4. mai 2018 Om det er et problem at dyrene til bøndene blir drept av ulv, så får bøndene sette inn tiltak. Jeg er også bonde, men har ikke dyr (frukt). På grunn av blant annet hjort som spiser av trær og frukt, må jeg sette inn tiltak for å redusere problemet, blant annet med gjerder rundt teigen min der hjorten ferdes. Noen ganger får vi (de andre bøndene) lov til å skyte hjorten, dersom den gjør stor skade. Dersom sauen er såpass utsatt som enkelte bønder mener, så får de starte med å gjerde den inn, bruke gjetere og se om det har en effekt. Bøndene får vel også erstatning dersom sauene blir drept av ulv eller annen rovdyr. Anonymkode: c6962...69b 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #28 Skrevet 4. mai 2018 Ulv tar en forsvinnende liten andel av sau som forsvinner på beite. Bygget opp et voldsomt fiendebilde mot den, men det er og blir en dråpe i havet. Greit nok for meg om noen mener det ikke er noen oppsider med ulv i Norge og at vi derfor like gjerne kan skyte den. Det er forsåvidt en ærlig sak å si at det er unødvendig å la en eneste sau tas av ulv når vi heller bare kan skyte ulven, selv om jeg er uenig i at vi bør utrydde all ulv i Norge av den grunn. Men at den er noe stort problem for norske sauebønder, det er bare vås. Ulven tar en svært liten andel av dyrene som forsvinner på beite, og om vi har en ulvebestand som i dag eller ingen ulv betyr egentlig ikke noe særlig for sauebøndenes kår. Retorikken fra ulvemotstanderne tilsier det motsatte, og noen vil kanskje legge ned av prinsipp, men det ville ikke blitt særlig lettere å være sauebonde uten ulven. Helt marginalt. Verre noen steder enn andre, og noen bønder er jo faktisk plaget med den, men i det store bildet er ulven på ingen måte avgjørende for norske bønders vilkår. Ikke er den noen stor risiko for folk heller. Som sagt, helt greit om man synes det er irriterende at vi gidder å ha en art her til lands som gjør noen skade som helst når vi bare kunne kvittet oss med den. Men ulvedebatten er bare et symptom på en underliggende politisk uenighet. Det er ingen grunn til at man egentlig skal bruke så mye tid på å diskutere ulven her til lands, den har bare blitt valgt ut som et surrogat for en større debatt om landbruk. Anonymkode: 85a4f...f6b 3
hocane Skrevet 4. mai 2018 Forfatter #29 Skrevet 4. mai 2018 29 minutter siden, FactsOverFeelings skrev: Vi hadde rundt 600 sau på det tidspunktet, så ikke veldig mange, men samtidig flere enn våre naboer. Disse hadde og beite "på fjellet", hvor vi bygget gjerder rundt hele vår eiendom, og sjekket disse hyppig gjennom hele året. Det er mye som er mulig dersom man gidder. Er det effektivt å ha hunder som passer og forsvarer dem?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #30 Skrevet 4. mai 2018 28 minutter siden, AnonymBruker said: Om det er et problem at dyrene til bøndene blir drept av ulv, så får bøndene sette inn tiltak. Jeg er også bonde, men har ikke dyr (frukt). På grunn av blant annet hjort som spiser av trær og frukt, må jeg sette inn tiltak for å redusere problemet, blant annet med gjerder rundt teigen min der hjorten ferdes. Noen ganger får vi (de andre bøndene) lov til å skyte hjorten, dersom den gjør stor skade. Dersom sauen er såpass utsatt som enkelte bønder mener, så får de starte med å gjerde den inn, bruke gjetere og se om det har en effekt. Bøndene får vel også erstatning dersom sauene blir drept av ulv eller annen rovdyr. Anonymkode: c6962...69b Har du vurdert å dyrke mer bønner? Det er en trend i Norge der man kjøper lokal mat. Jeg bor langt ute på landet og der er mange som kjøper dyr mat fordi det er produsert av lokale bønder. Om du selger bønner i store kvanta i din lokale matbutikk, så kan du tjene noen kroner, tenker jeg 1 minutt siden, hocane said: Er det effektivt å ha hunder som passer og forsvarer dem? Hva er meningen din, egentlig? Anonymkode: 362fa...c3c
FactsOverFeelings Skrevet 4. mai 2018 #31 Skrevet 4. mai 2018 2 minutter siden, hocane said: Er det effektivt å ha hunder som passer og forsvarer dem? Det kan jeg ikke se for meg, ulver tar lett knekken på de aller fleste hunderaser og ulver jakter i flokk, dessuten kan ikke hunden være overalt til enhver tid.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #32 Skrevet 4. mai 2018 33 minutter siden, FactsOverFeelings skrev: Vi hadde rundt 600 sau på det tidspunktet, så ikke veldig mange, men samtidig flere enn våre naboer. Disse hadde og beite "på fjellet", hvor vi bygget gjerder rundt hele vår eiendom, og sjekket disse hyppig gjennom hele året. Det er mye som er mulig dersom man gidder. at 100tusen sauer dør på utebeite hvert år, av sykdom, beinbrudd, flått mm er ikke så viktig, er ulven som tar ca 2000 sau som må drepes. Er ca 17000 sauer som dør av rovdyr på utebeite hvert år. De aller fleste blir tatt av jerv. Aldri sett diskusjon om at man må utrydde jerven. Er alltid ulven som er den store stygge. Har man dyr oasser man på de. Ja som fastoverfeelings skriver om her. Anonymkode: 98a65...449 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #33 Skrevet 4. mai 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du vurdert å dyrke mer bønner? Det er en trend i Norge der man kjøper lokal mat. Jeg bor langt ute på landet og der er mange som kjøper dyr mat fordi det er produsert av lokale bønder. Om du selger bønner i store kvanta i din lokale matbutikk, så kan du tjene noen kroner, tenker jeg Hva er meningen din, egentlig? Anonymkode: 362fa...c3c Dette handler om sauebønder som ikke ønsker å ta grep for å ta vare på dyrene sine. Anonymkode: c6962...69b
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #34 Skrevet 4. mai 2018 58 minutter siden, AnonymBruker said: Ulv er ikke utryddningstruet. De har naturlige, bærekraftige populasjoner i Russland og Nord-Amerika. De hører ikke hjem i norsk kulturlandskap. Anonymkode: e7c51...207 I Norge er den rødlistet, og det er det som gjelder. Ulven hører så absolutt til i norsk kulturlandskap. Finnes det vilt så må det også finnes rovdyr til å ta regulere bestanden. Ulv tar det enkleste byttet for å spare energi og får å ikke utsette seg selv for skader, mange jegere tar i mange tilfeller det største, og det finnes til og med premier for nedfelte okser med flest takker... Mange jegere fryder seg og ser på kvoter som noe positivt og som en bengebinge som er "deres". Kvote betyr for mange dyr, noe som er utelukkende negativt. Likevel så sutrer enormt mange jegere og de som leier ut jaktrett over at det blir færre dyr på kvota og mindre penger pga. ulv. Da ser man deres sanne sider. Jakt bør handle om å ta vare på naturen, og regulere bestanden. Om man blir snurt og harnisk over at bestanden er på et sunnere nivå så har man ingenting i skogen med børse å gjøre etter min mening. Ulven, når de opptrer i flokk, nedlegger svake og syke dyr som ville gått en pinefull møte. Bare se hvordan det har vært i Norge i vinter. Rådyr har bukket under en etter en og det er veldig mange som har blitt felt pga at de er utsultet og funnet knelende i meterhøy snø. Uten rovdyr så vil det bli mindre tilgang til mat, svake dyr går i fred og går frem til de kreperer siden de ikke har noen naturlige fiender, uten naturlige fiender vil ikke hjortedyr utvikle seg og de svake får muligheten til å formere seg, de vil heller ikke være like mye på vakt noe som påvirker områder, avkom etc. Åtselsdyr har det heller ikke enkelt da det ikke ligger igjen kadaver etter rovdyr som har spist mesteparten. Lista er lang på hvorfor rovdyr er nødvendig. Større hjortedyr og elg blir angrepet av hjortelusfluer som forårsaker pelstap slik at de fryser i hjel om vinteren. Flått utvikler seg og blir resistente mot farlige og smitsomme sykdommer (borreliose er bare starten). Hvorfor? Naturen "finner" opp andre metoder for å regulere bestanden på en langt mindre effektiv måte når det ikke er naturlige rovdyr til å gjøre jobben. Flere hjortedyr/vertsdyr = Flere parasitter, og jo flere sykdommer/smitte, jo mer effektivt. Jerven tar vi ut sammen med unger i hiet, bjørn er så få av at det ikke spiller noe rolle, samme med gaupe. Rev vil jegere ha skuddpremie på. Når en liten næring og hobbyfolk, begge med hendene langt ned i pengesekken, skal få lov til å bestemme hvordan naturen skal være så går det til helvete. Når egeninteresser triumfer absolutt alt annet så går det på bekostning av noe langt mer viktig. Fjerner man en brikke så får det konsenkvenser. Dessverre er vi så grådige og egoistiske her i landet at mange ikke evner å se det. Istedet graver de sin egen grav ved å skyte ut flokker (som holder seg unna tettbebyggelse og samarbeider om større dyr som elg) slik at de resterende blir rastløse streifdyr som må finne enkle byttedyr som sau. Bra jobba! Anonymkode: 16df6...66c 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #35 Skrevet 4. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det blir sluppet ca 2 millioner sauer ut for å beite vært år. Ca 120 000 av disse dør. Av disse 120 000 er blir ca 2000 drept av ulv. Anonymkode: 4eaea...c11 Feil. 2000 er dokumentert og helt sikkert tapt til ulv, men med tanke på at det er mange som ikke blir funnet, som blir spist opp etterpå av andre dyr osv. er det egentlig mange flere. Anonymkode: a547e...436
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #36 Skrevet 4. mai 2018 Sauene har en veldig viktig jobb i naturen, den beiter som gjør at landskapet ikke gror igjen, noe tusener av truede blomsterarter og insektarter er avhengige av! Ulven er ikke en truet art, så jeg synes det er viktigere at vi beholder sauene. For der det er ulv må folk faktisk legge ned gårdene sine. Anonymkode: a547e...436
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #37 Skrevet 4. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Sauene har en veldig viktig jobb i naturen, den beiter som gjør at landskapet ikke gror igjen, noe tusener av truede blomsterarter og insektarter er avhengige av! Ulven er ikke en truet art, så jeg synes det er viktigere at vi beholder sauene. For der det er ulv må folk faktisk legge ned gårdene sine. Anonymkode: a547e...436 Hvordan kan det ha seg at truede blomsterarter og insekter er avhengig av at landskapet holdes åpent? De er da mye mer avhengig av at landskap ikke holdes åpent, og at det er rikt med blomster, busker og gress... Har man dyr så passer man på dem, det gjelder katt, hund, hest, og sau. Ditt dyrehold, ditt ansvar. Man slipper ikke andre dyr som ikke er rustet for naturen/tilhører norsk fauna og etterlater dem til seg selv en hel sesong. At rundt 10% av sauene dør hver sommer er et godt bevis på det. Anonymkode: 16df6...66c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #38 Skrevet 6. mai 2018 Norge er jo selvfølgelig langt fra det eneste landet i verden hvor det drives med forskjellige husdyr. Men det er ikke alle land som gir kompensasjon for husdyr som blir tatt av ulv eller andre rovdyr. I andre land er bøndene faktisk nødt til å ta alle slike tap på deres egen kappe, noe som selvfølgelig fører til at de passer veldig mye bedre på husdyrene sine. Men i Norge spiller det ingen rolle om husdyr blir tatt av rovdyr, eller om de blir tatt med til slakteriet. Bøndene får jo betalt uansett. Og dersom noen blir tatt av rovdyr, så får jo bøndene mulighet til å gå jakt etter disse dyrene også... Anonymkode: c57d1...2b8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå