Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gjerne kjør full debatt, hadde vært interessant å høre hva folk tenker.

Jeg personlig er likegyldig, siden ulv ikke påvirker meg på noen slags måte. Samtidig synes jeg synd på bøndene som lider unødvendige økonomiske tap pga ulv.

Bør vi ha Ulv i Norge? Og hvis ja hvorfor?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ulven hører naturlig hjemme i norsk natur,. Uten rovdyr har vi ikke intakte økosystemer,Ulven har verdi i seg selv, og det er uetisk om vi som mennesker skulle prøve å utrydde ulven fra norsk natur, det har vi ingen rett til,

Anonymkode: 9cc50...14d

• Liker 6
Skrevet

Jeg mener vi mennesker har en plikt til å hindre at arter dør ut. Det være seg ulv, salamander eller neshorn. 

At dette kan komme til å koste er åpenbart. Bønder som har økonomiske tap bør dels kompenseres, dels hjelpes over i andre virksomheter som ikke er i konflikt med rovdyrene. 

• Liker 5
Skrevet

Ble ikke Ulven utryddet på 60 tallet? Tror jeg leste en gang at ulven som lever i Norge i dag er av russisk opprinnelse, Og den type ulv hører vel uansett ikke til i norsk natur?

AnonymBruker
Skrevet

Ulv er ikke utryddningstruet. De har naturlige, bærekraftige populasjoner i Russland og Nord-Amerika. De hører ikke hjem i norsk kulturlandskap.

Anonymkode: e7c51...207

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ulv er ikke utryddningstruet. De har naturlige, bærekraftige populasjoner i Russland og Nord-Amerika. De hører ikke hjem i norsk kulturlandskap.

Anonymkode: e7c51...207

Er det jeg også trodde ja.

Den norske ulven døde ut på 60-70 tallet

AnonymBruker
Skrevet

Ja til ulv. 

Anonymkode: 98a65...449

• Liker 6
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg er også likegyldig. På den ene siden så er ikke ulven en vesentlig del av det norske økosystemet. Alt den gjør kan like gjerne mennesker gjøre. Og det er jo synd på folk som mister sau og hund til ulven. På den annen side så synes jeg den kan få lov til å være her gasnke enkelt fordi den skade den gjør er såpass liten. Trikken i Oslo er farligere enn ulven i hedemark.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, hocane said:

Gjerne kjør full debatt, hadde vært interessant å høre hva folk tenker.

Jeg personlig er likegyldig, siden ulv ikke påvirker meg på noen slags måte. Samtidig synes jeg synd på bøndene som lider unødvendige økonomiske tap pga ulv.

Bør vi ha Ulv i Norge? Og hvis ja hvorfor?

Hva er verdien av en dyreart? Om vi kan overleve uten visse dyrearter, er det noen grunn til å bevare dem?

Burde vi bry oss om amerikansk bison eller mammut?

Kanskje en reduksjon av vile dyr til og med reduserer lidelse hos dyr som må overleve uten medisinsk hjelp og som kan sulte eller fryse ihjel

Hva om vi kunne utrydde alle dyrearter uten at det hadde negative konsekvenser? Ingen tiger, gaupe, hjort eller hoggorm. Ingen ville dyr som måtte lide, risikere skader med infeksjon der de dødde smertefult og langsomt. Kanskje en slik virkelighet ville vært menneskers måte å redusere lidelse i dyrerike?

Anonymkode: 362fa...c3c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva om vi kunne utrydde alle dyrearter uten at det hadde negative konsekvenser? Ingen tiger, gaupe, hjort eller hoggorm. Ingen ville dyr som måtte lide, risikere skader med infeksjon der de dødde smertefult og langsomt. Kanskje en slik virkelighet ville vært menneskers måte å redusere lidelse i dyrerike?

Jeg tror det er dit vi er på vei

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, hocane said:

Jeg tror det er dit vi er på vei

Hva tenker du om det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at vi skal slutte å angripe den stakkers ulven. Norge har ikke mange ulver, og deler mange av dem med andre land som Sverige. Det er trist at ulven skal drepe sau. Men hva når statestikken ikke går opp? Det dør for mange sau, som ble drept av ulv, enn det er ulver i Norge. Bonder melder bortkomne sauer og sauer som har dødd av et fall som ulvebytte og får det til å se værre ut enn det er. De gjør dette for de får større pengestøtte av staen om sauen blir tatt av ulv enn om den bare faller ned en skremt. Har ikke dataen selv, men har studert med en kompis som skrev oppgave om ulv, han hadde hatt mye å tilføye her! (Bet meg ikke merke i alt han sa, men det poenget her ble sitte de godt!) 

Når det er sagt, hvorfor får ikke vi i Norge til å ha ulv og sau i naturen sammen? Leser aldri om andre land, som har en mye større andel ulver enn Norge, som har dette problemet! Kanskje vi i Norge kan lære av dem, kanskje bonden i Norge må begynne å passe bedre på sauene sine, og ikke bare sleppe dem alene ut på heia. Kanskje det er på tide å ta tilbake den gamle tradisjonen med gjetergutter som passer på flokken, slik at ulv ikke spiser dem? 

Og ulven er rødlista, bare for å ha sagt det også...

https://www.wwf.no/bibliotek/wwf_naturfakta/ulv/

https://rovdata.no/Ulv.aspx

Anonymkode: 68307...910

• Liker 4
Skrevet

Fordi jeg er dritt lei bønder for tida, så ja, la ulven leve! Er medlem i ei gruppe på Fb, hvor bønder er i flertall. Makan til fordømmende og ekle folk har jeg sjelden opplevd. Meg meg og meg hele veien.

Skjønner at de ikke syns noe om å finne sauer som er mishandlet til døde av ulv! Det må være et stygt syn. Men så er det noen som driver oppdrett av hunder som jager ulv og passer på beitet. Det var liten respons da gitt. Da mista jeg mye respekt.

De har mange muligheter til å passe på beitedyr, men de gidder ikke! Sant. 

Så ja, la ulven leve! Og la de jæ..a bøndene ta ansvar. Sorry åsså, men de er så sjukt sære og usympatiske! Bare sjekk ut selv!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir sluppet ca 2 millioner sauer ut for å beite vært år. Ca 120 000 av disse dør. Av disse 120 000 er blir ca 2000 drept av ulv. 

Anonymkode: 4eaea...c11

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det går til helvete uansett.

Anonymkode: 006a4...ddb

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes at vi skal slutte å angripe den stakkers ulven.

8 minutter siden, SoWhat? said:

Fordi jeg er dritt lei bønder for tida, så ja, la ulven leve! Er medlem i ei gruppe på Fb, hvor bønder er i flertall. Makan til fordømmende og ekle folk har jeg sjelden opplevd. Meg meg og meg hele veien.

Skjønner at de ikke syns noe om å finne sauer som er mishandlet til døde av ulv! Det må være et stygt syn. Men så er det noen som driver oppdrett av hunder som jager ulv og passer på beitet. Det var liten respons da gitt. Da mista jeg mye respekt.

Altså, vi dreper og mishandler hundretusener av sau, griser og kuer hver dag. Vi dreper dem og utsetter dem for stress og lidelse fordi vi liker smaken av en burger. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, vi dreper og mishandler hundretusener av sau, griser og kuer hver dag. Vi dreper dem og utsetter dem for stress og lidelse fordi vi liker smaken av en burger. 

Snakk for deg selv :) jeg spiser ikke kjøtt lengre. Og jeg kaller meg hverken veganer eller vegetarianer. Jeg spiser fisk nemlig. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært enda større lidelse for dem dersom vi sluppet dem fri. De hadde aldri overlevd vinteren.

Skrevet

Behold ulven, vi har allerede utryddet den en gang, i vår ignoranse.
Sauer er det nok av, dessuten kan bøndene gjøre mye for å beskytte dyrene sine, men det gidder de selvsagt ikke

Fra en som er oppvokst på gård, vi mistet ikke ett eneste lam, eller sau til ulv, mens naboene våre mistet mange. 
Forskjellen? Gjerder.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...