AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #1 Skrevet 4. mai 2018 Handler sosial angst generelt om det å ha angst i situasjoner og forhold med andre mennesker, eller kan det være bare på noen områder? Jeg har feks ikke noe problem med å treffe nye folk, ta initiativ til å bli kjent med andre, holde presentasjoner osv, men jeg syns det er ubehagelig å gå på butikken, å være på offentlige steder og generelt steder hvor jeg ikke skal ha noen interaksjon med de som er rundt meg. Jeg får da veldig lett tanker om at de dømmer alt jeg gjør og hvordan jeg ser ut osv. I tillegg klarer jeg aldri å slappe av med mindre jeg er helt alene, noe som gjør det å feks være på skolen eller jobb i 8 timer og nesten bare prate med andre utrolig slitsom og jeg er helt tom når jeg kommer hjem. Anonymkode: 75a99...617
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 4. mai 2018 #2 Skrevet 4. mai 2018 Det var et godt spørsmål og jeg skjønner at du lurer på dette. Har du snakket med noen om dette? Kjenner du deg igjen i at du føler angst når du er på åpne plasser? I det tilfellet kan det være agorafobi som kan forveksles med sosial angst.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #4 Skrevet 4. mai 2018 8 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Det var et godt spørsmål og jeg skjønner at du lurer på dette. Har du snakket med noen om dette? Kjenner du deg igjen i at du føler angst når du er på åpne plasser? I det tilfellet kan det være agorafobi som kan forveksles med sosial angst. Nei, det har ikke noe med åpne plasser tror jeg. Har ingenting imot det dersom det ikke er folk der. Har ikke snakket spesielt om dette. Snakker med en rådgiver siden jeg har en del generell angst og bekymringer utenom, men har i det siste prøvd å bli mer bevisst på når angsten oppstår og hvor den eventuelt blir verre. Det er i den forbindelse at jeg har begynt å tenke på det her. Anonymkode: 75a99...617
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #5 Skrevet 4. mai 2018 Akkurat nå, kvinneguide skrev: Det du beskriver høres mer ut som agorafobi Men er ikke det uavhengig av om det er folk der eller ikke? Eller har jeg misforstått? For jeg kan fint gå ute og være på åpne, store steder så lenge det ikke er folk der. Da er jeg helt avslappet. Anonymkode: 75a99...617
kvinneguide Skrevet 4. mai 2018 #6 Skrevet 4. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er ikke det uavhengig av om det er folk der eller ikke? Eller har jeg misforstått? For jeg kan fint gå ute og være på åpne, store steder så lenge det ikke er folk der. Da er jeg helt avslappet. Anonymkode: 75a99...617 Det er en som en situasjonsbestemt sosial angst, det har ikke bare med åpne rom å gjøre men åpne plasser med folkemengder, og steder med liten mulighet for å trekke seg unna.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #7 Skrevet 4. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Handler sosial angst generelt om det å ha angst i situasjoner og forhold med andre mennesker, eller kan det være bare på noen områder? Jeg har feks ikke noe problem med å treffe nye folk, ta initiativ til å bli kjent med andre, holde presentasjoner osv, men jeg syns det er ubehagelig å gå på butikken, å være på offentlige steder og generelt steder hvor jeg ikke skal ha noen interaksjon med de som er rundt meg. Jeg får da veldig lett tanker om at de dømmer alt jeg gjør og hvordan jeg ser ut osv. I tillegg klarer jeg aldri å slappe av med mindre jeg er helt alene, noe som gjør det å feks være på skolen eller jobb i 8 timer og nesten bare prate med andre utrolig slitsom og jeg er helt tom når jeg kommer hjem. Anonymkode: 75a99...617 Sier som min mor. Slapp av, de fleste mennesker bryr seg ikke en dritt om deg, de tenker bare på seg selv Anonymkode: 5b9ff...209
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 4. mai 2018 #8 Skrevet 4. mai 2018 10 minutter siden, kvinneguide skrev: Det du beskriver høres mer ut som agorafobi Helt enig, men med mindre det hemmer deg veldig er det ikke sikkert at det er en diagnose. Håper du får snakket om det med noen likevel. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #9 Skrevet 4. mai 2018 Sosial angst, har du i vertfall ikke. Anonymkode: bf7ef...eac
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #10 Skrevet 4. mai 2018 3 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Helt enig, men med mindre det hemmer deg veldig er det ikke sikkert at det er en diagnose. Håper du får snakket om det med noen likevel. Lykke til Jeg har hatt diagnosen angst før, og vet hvordan det føles. Det er heldigvis ikke like ille nå, men det har blitt litt verre i det siste, så det var jo derfor jeg tok kontakt med den rådgiveren. Anonymkode: 75a99...617
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #11 Skrevet 4. mai 2018 Disse diagnosene holder virkelig på å bli utvannet. Anonymkode: 5b9ff...209
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 4. mai 2018 #12 Skrevet 4. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt diagnosen angst før, og vet hvordan det føles. Det er heldigvis ikke like ille nå, men det har blitt litt verre i det siste, så det var jo derfor jeg tok kontakt med den rådgiveren. Anonymkode: 75a99...617 Hvilken angstdiagnose hadde du før? Det kan henge sammen med det du følte tidligere. Bra du tar tak i det slik at det ikke utvikler seg. Det er modig gjort.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #13 Skrevet 4. mai 2018 Høres ikke ut som sosial angst. En reel situasjon for meg med sosial angst; full panikk for å gå ut med søpla på dagtid. Fordi jeg er livredd for å møte på noen, at jeg skal snuble og drite meg ut osv osv alle krisetanker du kan tenke deg. Søpla er det minst sosiale du kanskje får det, om du ikke snakker med naboer da Så du kan da tenke deg hvordan butikk, jobb og alt imellom er. Jeg kan ikke sette en fot utenfor døren før jeg får angst. Får så klart angst lenge før også, grubling og alt det der. Anonymkode: 44377...33f
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #14 Skrevet 4. mai 2018 Akkurat nå, Jegskulleønskeat skrev: Hvilken angstdiagnose hadde du før? Det kan henge sammen med det du følte tidligere. Bra du tar tak i det slik at det ikke utvikler seg. Det er modig gjort. Generalisert angst. Ja, jeg er student på drømmestudiet, så jeg kan ikke la ting bli så ille som de ble sist, så derfor tenkte jeg det var best å finne noen å snakke med før det tar helt av. Anonymkode: 75a99...617
brokkolikarusell Skrevet 4. mai 2018 #15 Skrevet 4. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sosial angst, har du i vertfall ikke. Anonymkode: bf7ef...eac Dette kan godt være sosial angst jo. Jeg har sosial angst, men klarer å være frempå og i alle fall «spille» utadvent når jeg er med en eller to nye mennesker. Dersom det er tre eller flere nye mennesker på en gang sliter jeg skikkelig, da kommer ofte alle de fysiske reaksjonene som hjertebank, svette, rødme, pusteproblemer og tankekaos. Det som ofte går igjen i tilfeller av sosial angst er nemlig at man er redd for hva andre tenker om en. Alle angsttilfeller er forskjellige og oppleves forskjellig. Jeg ville nok gått til lege/psykolog/rådgiver eller lignende hvis det er veldig plagsomt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #16 Skrevet 4. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Generalisert angst. Ja, jeg er student på drømmestudiet, så jeg kan ikke la ting bli så ille som de ble sist, så derfor tenkte jeg det var best å finne noen å snakke med før det tar helt av. Anonymkode: 75a99...617 Hvordan opplevde du generalisert angst? Lurer fordi jeg har fått det og ikke skjønner hva som menes. Anonymkode: 5b9ff...209
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #17 Skrevet 4. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ikke ut som sosial angst. En reel situasjon for meg med sosial angst; full panikk for å gå ut med søpla på dagtid. Fordi jeg er livredd for å møte på noen, at jeg skal snuble og drite meg ut osv osv alle krisetanker du kan tenke deg. Søpla er det minst sosiale du kanskje får det, om du ikke snakker med naboer da Så du kan da tenke deg hvordan butikk, jobb og alt imellom er. Jeg kan ikke sette en fot utenfor døren før jeg får angst. Får så klart angst lenge før også, grubling og alt det der. Anonymkode: 44377...33f Ja, jeg bor i kollektiv og noen dager får jeg ikke laget meg middag fordi jeg ikke klarer å gå ut på kjøkkenet i tilfelle det er andre der, men hvis jeg går ut for å gå ut feks går det helt fint, så lenge jeg ikke møter på for mange. Anonymkode: 75a99...617 1
brokkolikarusell Skrevet 4. mai 2018 #18 Skrevet 4. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ikke ut som sosial angst. En reel situasjon for meg med sosial angst; full panikk for å gå ut med søpla på dagtid. Fordi jeg er livredd for å møte på noen, at jeg skal snuble og drite meg ut osv osv alle krisetanker du kan tenke deg. Søpla er det minst sosiale du kanskje får det, om du ikke snakker med naboer da Så du kan da tenke deg hvordan butikk, jobb og alt imellom er. Jeg kan ikke sette en fot utenfor døren før jeg får angst. Får så klart angst lenge før også, grubling og alt det der. Anonymkode: 44377...33f Alle opplever angst forskjellig og i større eller mindre grad Jeg har vært der du er, men heldigvis er det ikke så ille lenger. Jeg har fremdeles sosial angst, men ikke i like stor grad som før
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #19 Skrevet 4. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan opplevde du generalisert angst? Lurer fordi jeg har fått det og ikke skjønner hva som menes. Anonymkode: 5b9ff...209 Veldig mye bekymring og grubling over både store og små ting, helt totalt usannsynlige ting og litt mer realistiske ting. Veldig rastløs, høy puls, problemer med å konsentrere meg, ol. Anonymkode: 75a99...617
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #20 Skrevet 4. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg bor i kollektiv og noen dager får jeg ikke laget meg middag fordi jeg ikke klarer å gå ut på kjøkkenet i tilfelle det er andre der, men hvis jeg går ut for å gå ut feks går det helt fint, så lenge jeg ikke møter på for mange. Anonymkode: 75a99...617 Men kan du ikke trosse uviljen? Hva skjer da? Anonymkode: 5b9ff...209
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå