Gå til innhold

I dag har jeg tatt tarmskylling!


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

det er bare tull og farlig for tarmen

så folkens våken opp og ikke kast ut pengene av vinduet og ikke skad tarmen deres..

Anonym poster: 4d41d63001d8acd92c431e143e949d65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KarstenBeate

Andreas Wahl har nettopp hatt en glimrende presentasjon av tarmskylling på programmet Folkeopplysning på TV. Konklusjonen er helt klar: Det er svært, svært vanskelig å finne noen positiv effekt av tarmskylling. Det som er helt klart er at de som selger denne "tjenesten" lyver i stor skala; det er ikke påvist at tarmskylling hjelper mot alle tingene som det påstås.

Men det som ER klart, er at tarmskylling kan ha en rekke NEGATIVE effekter, fra kvalme og diare til punktert tarm.

I de aller, aller fleste tilfeller er tarmskylling unyttig, ubehagelig, dyrt og usunt. I verste fall er det dødelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest du leker med hel

Forskerne har gått igjennom 20 medisinske studier fra de siste tiåra. I tillegg har de konsultert Natural Standard Professional Database, en database som samler evidensbasert informasjon om alternativ behandling.

Alt i alt ser det ikke ut til at behandlingen har nevneverdige positive effekter på kroppen. Mange av studiene rapporterte derimot om bivirkninger, skriver Mishori og kollegaene.

Milde bivirkninger kunne være kramper, magesmerter kvalme og oppkast, mens de mest alvorlige tilfellene dreide seg om nyresvikt, koldbrann i bekkenbunnen, akutt vannforgiftning og død på grunn av infeksjon med amøben Entamoeba histolytica.

- Det kan være alvorlige konsekvenser for de som tar tarmskylling, uansett om de foretar prosedyren på en spa eller gjør det hjemme, sier Mishori i en pressemelding fra universitetet.

I rapporten skriver forskerne:

- Tarmskylling er ikke klokt – spesielt hvis du har en sykehistorie med fordøyelseslidelser (inkludert divertikulitt, Crohns sykdom og ulcerøs kolitt) eller en sykehistorie med tarmoperasjoner, alvorlige hemoroider, nyresykdom eller hjertesykdom. Disse tilstandene øker risikoen for uheldige virkninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hvor gammel må vi være for å ta tarmskylling

Les innleggene over ditt innlegg. Det fins ingen god grunn til å ta tarmskylling. Derimot har det mange negative bivirkninger.

Spørsmålet ditt er hva som er aldersgrensen for å gjøre idiotiske ting. Det er vel 18 år som så mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Henter frem igjen denne tråden da jeg vurderer sterkt å få utført en tarmskylling.
Men lurer på den tømminga som man gjør før feks en coloskopi, vil det ha samme virkningen?
I følge det jeg leste på de første sidene her hjelper en tarmskylling bare på tykktarmen (?) og den er jo helt ren etter en tømmeprosess før en coloskopi?
Hvordan vil en evt tarmskylling hjelpe hvis ikke den tømmingen har virket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er trådstarter:

Jo, tarmskylling er bra for tarmene. Det kan ligge opp til 4-5 kg med dritt i tarmen som ikke går igjennom fordi det har stoppet opp. Dette er ikke bra, og man bør skylle tarmen sin en gang i året.

Jeg gjorde det fordi jeg har vært plaget med mye luft i magen, og innimellom forstoppelse. Dessuten har jeg candida allergi, som jeg også ville rense igjennom. Det ligger bakterier og mye sopp på innsiden av tarmene som bør skylles ut igjen..

Hva som skjer er at man får en slange opp i rompa. Det var litt halvpinlig (heldigvis en kvinnelig lege som gjorde det), for jeg følte meg som et barn der hun la meg på siden og løftet på rompeballen min for å komme til. Hun stakk forsiktig inn slangen. Det var guffent, det var så "abnormal" likssom!

Så skrur hun på kranen og temperert vann skylles igjennom tykktarmen. Det var en rar følelse. Også klemte hun på magen min imens.

Hun holdte på i 30 minutter! Etter 20 min ble jeg utålmodig og fikk dessuten vondt. Dette kom nok av at jeg hadde mye luft i magen og fikk spasmer..

Jeg følte meg lettere etterpå, men nå har jeg ganske vondt..

Jeg skal tilbake på onsdag igjen. Gruer meg, men de sa at det blir bedre da om jeg er flink til å spise riktig (ikke kål og rå grønnsaker osv)

Dette er noe alle bør gjøre, spesielt de som har allergier, og forstoppelse osv..

I morgen skal sambo dit og gjøre det. Jeg lurer på hvordan det går med han.. Syns synd på han!

Kan du anbefale en klinikk?

Anonymous poster hash: 1662d...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Tarmskylling eller noe som de kaller coffee enema, har vært mye brukt av kreftsyke pasienter og mange av dem er nå kreftfri. Tarmen dekker nemlig 80% av kroppens immunforsvar. Å styrke immunforsvar er nemlig det første man trenger når man har kreft, hvordan kan da man styrke immunforsvar når tarmveggene er dekket av mange måneders matrester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarmskylling eller noe som de kaller coffee enema, har vært mye brukt av kreftsyke pasienter og mange av dem er nå kreftfri. Tarmen dekker nemlig 80% av kroppens immunforsvar. Å styrke immunforsvar er nemlig det første man trenger når man har kreft, hvordan kan da man styrke immunforsvar når tarmveggene er dekket av mange måneders matrester?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarmskylling eller noe som de kaller coffee enema, har vært mye brukt av kreftsyke pasienter og mange av dem er nå kreftfri. Tarmen dekker nemlig 80% av kroppens immunforsvar. Å styrke immunforsvar er nemlig det første man trenger når man har kreft, hvordan kan da man styrke immunforsvar når tarmveggene er dekket av mange måneders matrester?

Dette er bare tull. Tarmveggene dekkes ikke av matrester. Les anatomi og fysiologi.

Anonymous poster hash: 8563e...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Kanskje jeg trenger en tarmskylling da... Har så problemer med luftsmerter og andre avføringsgreier. Irriterende, men kanskje verdt et forsøk... Eller så må det store kostholdsendringer til, men jeg spiser jo bra.

Uansett, har aldri tatt tarmskylling, så jeg vet dessverre ikke om det er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg trenger en tarmskylling da... Har så problemer med luftsmerter og andre avføringsgreier. Irriterende, men kanskje verdt et forsøk... Eller så må det store kostholdsendringer til, men jeg spiser jo bra.

Uansett, har aldri tatt tarmskylling, så jeg vet dessverre ikke om det er normalt.

Tarmskylling har ingen effekt utover at det potensielt kan skade den delikate tarmoverflaten og føre til verre problemer enn man hadde i utgangspunktet. La det være.

Hvis du har problemer med tarmfunksjonen, skal du heller ta det opp med en lege.

Alle fornuftige leger fraråder tarmskylling.

Anonymous poster hash: 8563e...878

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillelarve

Tarmskylling har ingen effekt utover at det potensielt kan skade den delikate tarmoverflaten og føre til verre problemer enn man hadde i utgangspunktet. La det være.

Hvis du har problemer med tarmfunksjonen, skal du heller ta det opp med en lege.

Alle fornuftige leger fraråder tarmskylling.

Anonymous poster hash: 8563e...878

Ok! :) takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 24.2.2005 den 13.31, Gjest Anonymous skrev:

Min første gang.. uff, det var vondt.

Jeg fikk spasmer i magen, og det var så vondt at jeg vred meg av smerte! Fy søren, det er ikke noe godt.

 

Hva jeg lurer på nå er om det er normalt at man har vondt i magen etterpå?

Det føles som om noen har slått meg i magen med en knyttneve..

 

Jeg vil gjerne høre andres erfaringer på dette området!

Perfekt og utnytte situasjonen til litt analkos da. Ren og pen som aldri før 😉

Anonymkode: 9114b...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
On 2/24/2005 at 2:54 PM, aline said:

siden dette er noe dere anbefaler alle, kan dere vise til fagstoff (ikke alternativmedisin, men forskning etc) som forteller at dette bør gjøres en gang i året, spesiellt av de med allergi etc?

 

jeg har vært hos flere leger og tatt mye undersøkelser pga mage/tarm, jeg har også pratet med spesialister om mageproblemer, men har ALDRI fått beskjed om at tarmskylling er tingen.

 

har også hørt at det er uenighet om denne behandlingsformen blandt leger, så dersom dette er noe dere anbefaler som noe vi med mageplager bør gjøre en gang i året, så bør det følge med fakta.

 

dette er "inngrep" som ikke akkurat er naturlige!

 

finnes det forskning som viser at det er sunt?

Unaturlige inngrep må til med dagens unaturlige kosthold, prosessert mat osv.. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...