Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Det er noe jeg har lurt på en god stund nå, men ikke finner utav. 

Ble nettopp slutt mellom meg og exen, men vi er fortsatt med venner og er med hverandre og jeg har fortsatt håp for oss fordi jeg elsker han over alt på jord. Men jeg har lenge lurt på om han kan være narsissist eller hva det kalles. Han har mye av de trekkene, og jeg har lest mye om akkurat det i det siste, men jeg vet ikke hvordan jeg skal finne utav det.

Leste om at dem som er narsissister elsker ikke og har aldri elsket kjæresten, er dette virkelig sant?? Jeg var sammen med eksen i flere år, og når jeg leste om dette ble jeg veldig lei meg og frustrert..

Det virket jo som om han elsket meg når vi var sammen, men han kunne være veldig kald til tider, løy om alt og ingenting, gjorde som han ville, han bøyet seg ikke for noen(hans ord), han elsker å få oppmerksomhet, være midtpunktet i alt og når han skulle fortelle historier i sosiale sammenhenger skulle han alltid «legge på» sånn at historiene skulle høres helt syke ut, han vil ha flest mulig venner og i sosiale sammenhenger har han en ganske «flørtede attitude» og virker så overhyggelig/fløtepus mot alle bare for å nevne noe.

Leste dette om narsisisme og tok testen der jeg svarte på det som minnet om han, og fikk til svar at han kunne være det, men jeg kan jo ikke være helt sikker. Det jeg også leste er at de som har vært i forhold med sånne folk må komme seg bort fort som fy, men at det også er de vanskeligste forholdet å komme seg bort fra, og at man sliter veldig mye i ettertid..

Er det noen her som har vært i forhold med narsisister og hvordan var det? Åssen ble dere behandlet og hvordan fant dere ut at han/hun var narsisist? Hvordan oppførte han/hun seg mot deg? 

Er han narsisist må jeg vell komme meg bort fra han, men jeg kan jo ikke bare dra bare fordi jeg tror han kan være det, vil finne utav det først.

Anonymkode: 11e28...2a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søk opp scid ii og se om du kjenner han igjen der. 

Anonymkode: 2989e...3c2

Gjest andysowhat
Skrevet (endret)

Jeg har mye erfaring... tbh...

Grunnen for at det står ting som: "narsissister elsker ikke og har aldri elsket kjæresten," Rundt omkring, kommer fra historien om Narkissos. Som også er opphavet til navnet narsisisme. Narkissos er navnet gud som kommer fra den greskemytologien. Hvor Narkissos var ment til å være i et forhold med Nymfen Ekho. Men det var ingen forhold å lage, fordi Narkissos var mer opptatt av å elske segselv, over det å vise kjærlighet til Ekho. 

Mye av grunnen til Narkissos selvkjærlighet or også begrunnet Ekho. Fordi Ekho var forhekset til å gjenta det Narkissos sa. Så når Narkissos gav kjærlighets erklæringer til seg selv. så gjenfortalte Ekho det Narkissos fortalte. Det at Ekho, "trodde" eller lot Narkissos tro at disse tingene han sa om seg selv var sant, var det som til syvende sist gjorde han så ufordragelig, ubehjelpelig. At Narkissos og Ekho aldri kunne bli kjærester. Fordi Narkissos var så fortapt inn i sin egen selvkjærlighet, sitt eget speilbilde at den eneste måten han kunne komme seg ut av det. Var å drepe seg selv og bli gjenfødt. Altså hans idealer om selvkjærlighet må fjernes før han igjen kan bli et god skapning, eller bli en person som er verdt en annen persons kjærlighet. 

Så tanken at: "narsissister elsker ikke og har aldri elsket kjæresten," Kan være sant, om personen du ble sammen med var en narsissist fra dag en. Men narsissist er noe du kan bli løpet av et forhold også, vist partneren kjøper for mye inn i disse selvelskende tankene kjæresten sin har. Altså at partneren er ukritisk og ikke setter spørsmålstegn til sin kjæreste, og forguder det han sier om segselv. Så er man absolutt med på å lage en Narsissist. Da kan det være sant at han elsket deg engang i tiden. Men nå elsker han ikke annet enn segselv. 

Men igjen, om dette over er noe du ikke gjenkjenner deg i. Så er nok ordet du leter etter ikke narsissist. Men heller egoist. Egoist, er vanligvis det man må være før man blir narsissist. :) 

Hmmm...

Men du skriver at han var en løgner. Det er nok veldig viktig i den tankebanen her. Fordi om du skulle bli sammen med denne personen igjen. Hvordan skal du vite at han ikke lyger om at han elsker deg? Jeg ser mange grunner for å lyge om at jeg elsker noen. Det er ganske fint å spesielt lyge om at jeg skal fikse livet ditt, love at jeg skal hjelpe, eller lignende. Hvorfor skal jeg ikke lyge om at jeg elsker en som forteller hvor fantastisk jeg er? eller kanskje det er enda mer kynisk enn som så. Kanskje jeg lyger om at jeg elsker deg, fordi du er jo en god troende idiot som egentlig ikke betyr noe som helst for meg. Fordi jeg bryr meg bare om meg. Men det er fortsatt viktig for meg at andre ikke tror jeg er en raring. Den beste måten jeg får andre til å tro at jeg ikke er en raring og en narsissist, er jo å ha en kjæreste som elsker meg. Det å ha en kjæreste som elsker meg er jo det største symbolet som finnes for å ikke være en narsissist. ^^ Det er jo ingenting som er bedre enn å ha andre mennesker hedrer min indre kjærlighet til megselv. 

Uansett, egoister kan man fort avkle uansett. Du kan spørre de hva grunnen for at de gjør noe er. Vist det de svarer er noe obskurt (altså en løgn.) eller at de forteller at de gjør det for segselv. Så vet du at de gjør ting ut av hva som er best for de.

Problemet med slike mennesker er at de ofrer seg sjeldent for andre mennesker. Som kan være en veldig bra ting. Liksom hvorfor skal du hjelpe hver eneste gamle dame over veien? Det er jo fort ikke mulig. Fordi det krever altfor mye energi og effort av deg. Men hvor det kan bli svært problematisk, er i svært nære tette parforhold. 

En av grunnene for at man har et parforhold, er jo for at man skal hjelpe hverandre. Man hjelper hverandre med matlaging, husarbeid, regninger, planlegging, osv. Kanskje man til og med bytter på oppgaver som. Du vasker klær så vasker jeg badet, eller du vasker kjøkkenet så lager jeg middag. Eller til og med, jeg fikser hele huset om du fikser garasjen og hagen. 

Men en narsissist, en egoist. Han er ikke der for å fordele de dagligdagse gjøre mål, eller dele på de daglidagse lidelsene. Han er en ansvarsløs dritt, og han bruker heller 1 time på tull, mass, psykisk utspill og ubetydelige diskusjoner slik at du må ta mesteparten av husarbeidet, slik at du blir den som står med skjegge i postkassen, slik at du er den som står på badet og renser avløpet for ørtende gang. Mens han selv kan ligge i soffaen og skjerme seg selv i TV skjermen, og føle seg stolt over at han nok en dag kan ligge å strekke seg på soffaen til kveldens timer. 

EDIT: Jeg ble litt sint på slutten.... Du får ha lykke til! :)

Endret av andysowhat
AnonymBruker
Skrevet

Narsissist er ikke noe du blir, det er noe du er fra barns ben av. 

Anonymkode: a6707...0be

• Liker 3
Gjest andysowhat
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Narsissist er ikke noe du blir, det er noe du er fra barns ben av. 

Kilder?

Uansett, fleste kildene jeg har lest. Er at den vanligste formen for narsisstiske personer er rike foreldre som bortskjemmer barnet sitt å gir alt det den ønsker. Når den kommer ut i verden, ut av hiet sitt. Så Finnes det ikke annet enn at alle mennesker skal elske han, like mye som han har lært av sine egne foreldre å elske seg selv. Men at dette også krever en forutliggende biologiske følelsesmønstre. Skal jeg ikke si noe imot. 

Men det er ikke 100% du er født sånn. Det er en blanding.

Endret av andysowhat
AnonymBruker
Skrevet
På 4.5.2018 den 11.47, andysowhat skrev:

Kilder?

Uansett, fleste kildene jeg har lest. Er at den vanligste formen for narsisstiske personer er rike foreldre som bortskjemmer barnet sitt å gir alt det den ønsker. Når den kommer ut i verden, ut av hiet sitt. Så Finnes det ikke annet enn at alle mennesker skal elske han, like mye som han har lært av sine egne foreldre å elske seg selv. Men at dette også krever en forutliggende biologiske følelsesmønstre. Skal jeg ikke si noe imot. 

Men det er ikke 100% du er født sånn. Det er en blanding.

Jeg har bodd og vært gift med en narsissist i over 20 år. Jeg har gått i traumebehandling som følge av det. Jeg vet ikke om kildene dine har rett, jeg har sett og lært en annen versjon. De fleste narsissister, grunnen til at en kaller de for det er at det blir en personlighetsforstyrrelse, de blir narsissister fordi de skaper en fasade, en persona som ikke har noe med den de er å gjøre. De har avskåret seg fra personen seg, og skapt denne nye personen, veldig ofte pga veldig dårlige barndommer og oppvekst med mishandling.Narsissister elsker ikke seg selv, og ingen andre heller. De bruker mennesker rundt seg som en felles deig på en måte. Samme for min eksmann om han brukte meg, eller sin nye kone, han behandlet begge oss helt likt. Mens jeg hadde elsket og vært der for ham i mange år, var det eneste som tiltrakk ham ved meg, at jeg var en kilde til energi og oppmerksomhet. Mine ønsker, tanker, følelser, var ikke nødvendig å legge frem, det betydde ingenting. Man kan få narsissistiske trekk av å bo med narsissister, men man kan ikke bli en i voksen alder, der er noe som skjer etter alvorlige traumer fra barnsben av. 

Gjest andysowhat
Skrevet (endret)
On 6.5.2018 at 2:56 PM, AnonymBruker said:

Jeg har bodd og vært gift med en narsissist i over 20 år. Jeg har gått i traumebehandling som følge av det. Jeg vet ikke om kildene dine har rett, jeg har sett og lært en annen versjon. De fleste narsissister, grunnen til at en kaller de for det er at det blir en personlighetsforstyrrelse, de blir narsissister fordi de skaper en fasade, en persona som ikke har noe med den de er å gjøre. De har avskåret seg fra personen seg, og skapt denne nye personen, veldig ofte pga veldig dårlige barndommer og oppvekst med mishandling.Narsissister elsker ikke seg selv, og ingen andre heller. De bruker mennesker rundt seg som en felles deig på en måte. Samme for min eksmann om han brukte meg, eller sin nye kone, han behandlet begge oss helt likt. Mens jeg hadde elsket og vært der for ham i mange år, var det eneste som tiltrakk ham ved meg, at jeg var en kilde til energi og oppmerksomhet. Mine ønsker, tanker, følelser, var ikke nødvendig å legge frem, det betydde ingenting. Man kan få narsissistiske trekk av å bo med narsissister, men man kan ikke bli en i voksen alder, der er noe som skjer etter alvorlige traumer fra barnsben av. 

Stemmer. Jeg er enig i det du skriver.

Ja, det er forskjellige former for kjærlighet.

Jeg vet ikke hvor mange former for kjærlighettyper man har nå i dag. Men klassikeren er:
- seksuell og romantisk kjærlighet. 
- Familie kjærlighet.
- Kjærlighet til objekter og ekstensielle ting.

Narsissisme forklart på sin enkleste form. Er seksuell og romantisk kjærlighet til segselv. Men ja, å kalle seksuell kjærlighet til segselv for faktisk kjærlighet høres ganske forskrudd ut, ikke er det veldig forståelig heller. 

Nå skal jeg ikke uttale meg på det her med største sikkerhet. Fra et kulturelt perspektiv, så er det veldig forskjellig om man faktisk vil kalle dette kjærlighet eller ikke. En kristen kultur ville absolutt ikke gjort det, fordi den kulturen ofte søker til å idealisere de tingene som får oss opp om morgenen. Kjærlighet i form av agape, er noe av det beste man kan oppnå her i verden. Siden seksuell og romantisk kjærlighet til segselv er så langt ifra agape som du ioverhode kan komme, så er ikke narsissime noe som helst med kjærlighet å gjøre. Det blir heller en skam, en forskrudd greie, en forjævlighet, noe man skal styre unna.

Men I Jødisk kultur. Så ser man på kjærlighet som noe som er knyttet til det å ønske å leve. Da er det på forhånd anngitt, at så lenge du lever og ikke dreper degselv. Så er det gitt at du også elsker degselv. Du ser på degselv som en som er verdig å leve og derfor har du kjærlighet til degselv. Dette ligger dypt i deres filisofi iforhold til å forstå selvrespekt, og ta vare på enselv. Det er en viktig vei en må gå for å oppfatte sin egen kjærlighet til andre også. Fordi man må forstå kjærligheten (selvrespekten) du gir til degselv før du kan gi kjærlighet (respekt) til andre. (veldig dumt sagt tror jeg.) Men det å snakke om narsissisme som kjærlighet i denne forstand er ikke så merkelig. (Det ser ut som å lære narsissister om et slik type syn, også gjør de mindre narsissistiske. [leste jeg i en nyhets artikkel, jeg leste ikke selve forskningsartikkelen.]) 

Kjærlighet i gresk mytologi, er ofte sett på som eros. Altså kjærlighet som en lengsel og livsdrift. Så om kjærlighet er en lengsel. Så er det virkelig ikke rart å tenke som historien om narkisos forteller. Altså han føler en lengsel i segselv, derfor blir han blind til de rundt seg. mmmhh...... 

Men igjenn. Hvorfor kalle en lengsel for kjærlighet? (ikke vet jeg, snakk med grekerne i antikken.) 

Men uansett, dette får de profosjonelle diskutere. Vist du har lært at dette ikke er kjærlighet i et psykologisk perspektiv så stemmer nok det utifra vår nyeste forskning. (Og jeg blir litt vell mytologisk i min tenkning, for å si noe psykologiskt riktig om dette.) Til syvende og sist så er det som du sier narsesister er og forblir selvopptatte idioter som bare missbruker alle og alt rundt seg. Det er virkelig ikke noe som er verdt å ta vare på. 

Ugh, hvorfor er det så mange syn på hva kjærlighet er for noe.... KAN DET IKKE VÆRE ENKELT! xd *frustrert*

Endret av andysowhat
AnonymBruker
Skrevet
På 4.5.2018 den 9.54, AnonymBruker skrev:

Hei!

Ble nettopp slutt mellom meg og exen, men vi er fortsatt med venner og er med hverandre og jeg har fortsatt håp for oss fordi jeg elsker han over alt på jord. Men jeg har lenge lurt på om han kan være narsissist eller hva det kalles. Han har mye av de trekkene, og jeg har lest mye om akkurat det i det siste, men jeg vet ikke hvordan jeg skal finne utav det.

Leste om at dem som er narsissister elsker ikke og har aldri elsket kjæresten, er dette virkelig sant?? Jeg var sammen med eksen i flere år, og når jeg leste om dette ble jeg veldig lei meg og frustrert..

Det virket jo som om han elsket meg når vi var sammen, men han kunne være veldig kald til tider, løy om alt og ingenting, gjorde som han ville, han bøyet seg ikke for noen(hans ord), han elsker å få oppmerksomhet, være midtpunktet i alt og når han skulle fortelle historier i sosiale sammenhenger skulle han alltid «legge på» sånn at historiene skulle høres helt syke ut, han vil ha flest mulig venner og i sosiale sammenhenger har han en ganske «flørtede attitude» og virker så overhyggelig/fløtepus mot alle bare for å nevne noe.

Leste dette om narsisisme og tok testen der jeg svarte på det som minnet om han, og fikk til svar at han kunne være det, men jeg kan jo ikke være helt sikker. Det jeg også leste er at de som har vært i forhold med sånne folk må komme seg bort fort som fy, men at det også er de vanskeligste forholdet å komme seg bort fra, og at man sliter veldig mye i ettertid..

Er det noen her som har vært i forhold med narsisister og hvordan var det? Åssen ble dere behandlet og hvordan fant dere ut at han/hun var narsisist? Hvordan oppførte han/hun seg mot deg? 

Er han narsisist må jeg vell komme meg bort fra han, men jeg kan jo ikke bare dra bare fordi jeg tror han kan være det, vil finne utav det først.

Det er jo mange grader av narsissistisk personlighet, fra det relativt milde spekteret (som kan være ubehagelig nok) til fullt utviklet personlighetsforstyrrelse. Mellom de to ytterpunktene befinner det seg folk med ulike mengde narsissistiske trekk. I og med at du registrerer personlighetstrekk og handlinger som gjør at du lurer på om han er narsissist, betyr det uansett at noe ikke er helt som det bør være i samspillet mellom dere.

I og med at du i det hele tatt vurderer å gå tilbake til ham, ser jeg for meg at han nå når det er slutt gjør det han kan for å sjarmere deg og overbevise deg om at han respekterer deg, elsker deg og at alt kommer til å gå mye bedre nå? Vær klar over at han kanskje synes det er mest spennende med jakten og flørten, og at det er en risiko for han begynner å kjede seg og oppføre seg dårlig mot deg så snart han har klart å sjarmere deg og du overgir deg og dere blir sammen igjen. 

Det kan jo godt hende at han selv tror at alt kommer til å bli helt annerledes og helt perfekt denne gangen. Hvis det viser seg at forholdet heller ikke denne gangen blir perfekt er det selvsagt din skyld og du er dessuten ikke helt god som beskylder ham for å være kald og flørtete med andre, klengete og usikker som du er. (Lyder det kjent?)

Oftest tiltrekkes narsissister (dvs mennesker med narsissistiske trekk) av mennesker som er sårbare, empatiske og lette å manipulere. (Empatiske mennesker kan jo faktisk være lette å manipulere fordi de har masse følelser.) Mennesker som er lette å manipulere er lett bytte for narsissister (inkludert "normale" folk med narsissistiske trekk), som elsker å manipulere og er veldig gode til det. De finner fort ut hvilke knapper de skal trykke på. Det er ikke lett for deg å forstå hans logikk og tankegang, men du må forsøke å se om du ser et mønster og være realistisk. Han gir deg kanskje følelsen av å bli bekreftet nå, men hvor lenge kan du regne med at det varer?

Ønsker du en tilværelse der du aldri vet om det blir en god eller dårlig dag, vil han oppføre seg mer og mer selvsentrert og tilsvarende mindre respektfullt mot deg? Vil han flørte med andre damer foran dine øyne, vil han lyve for deg, vil du til slutt bli utrygg og usikker på at du er bra nok og at han vil være trofast? Og hva hvis du knekker, vil han være der for deg da, eller vil han heller forakte deg og trekke seg unna deg?

Det du og han opplever av vennskap/flørt her og nå, er ikke det du velger hvis du går tilbake i et forhold. Da velger du akkurat det samme som du kjenner fra før. Du må også ta med i vurderingen at det du har opplevd av vanskeligheter hittil, kan eskalere og bli verre med tiden. Ting er rett og slett så uforutsigbart at ingen kan fortelle deg hvordan dette kan bli og hvordan du vil føle deg etter en stund. Jo mer empatisk og sårbar du selv er, jo større skadepotensial.

Det aner meg at du gjerne vil tro at ting blir helt annerledes fremover. Husk at mennesker ikke forandrer personlighet over natten, og spesielt er en person med narsissistiske trekk vanskelig å endre fordi han/hun har jo ikke feil og tar ikke feil - i egne øyne. En person med sterke narsissistiske trekk klarer dessverre ikke å ta innover seg hvordan hans eller hennes handlinger føles for andre. Selvkritisk evne er ikke utviklet. Det gjør at de er uforutsigbare og utrygge å være for nær og for avhengig av. Folk med narsissistiske trekk er gjerne lette å krenke, men krenker med letthet andre. Ett sett med regler for dem, og et helt annet sett med regler for alle andre.

For din del bør det ikke være så viktig å finne ut om han har en narsissistisk personlighetsforstyrrelse eller "bare" har litt mange narsissistiske trekk. Skadepotensialet er der uansett.

Anonymkode: 077f3...201

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: ab4cc...6f1

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe med at når man begynner å søke etter forklaringer på nett og har sett mønster i atferden som er svært tvilsomme, så er det, satt på spisse, grunn til bekymring. For det er vel ikke noe man gjør med hvem som helst.

Jeg har vært i et slik forhold, og jeg fant det ut underveis, men det ble ikke helt tydelig før jeg hadde brutt og så det fra et bedre perspektiv.

Om oppførselen så var det blant annet raske skifter i humør. Uforutsigbarheten ble en forutsigbarhet.

Mine grenser og integritet ble hele tiden utfordret. Selv den minste ting kunne gjøre meg til et forferdelig menneske, og det fikk jeg enten høre gjennom full utskjelling eller en regissert straff. Som for eksempel å bli ignorert og utfryst i sosiale sammenhenger. Det var i det hele tatt en ganske ekstremt for for svart-hvitt-tenkning.

Personen viste aldri genuine uttrykk for typisk varme personlighetstrykk. Forståelse, toleranse, medfølelse, raushet og rett og slett å være en bunnsolid støtte. Sånt kan etterlignes - det gjør de jo, og det må man jo for å ikke bli utstøtt sosialt - men over tid merker du om det er noe tyngde bak det eller ikke.

Innledningsvis stiller du spørmål ved om de er kapable til å elske andre. Det avhenger nok i hvilken grad de har trekkene, men om vedkommende har personlighetsforstyrrelsen npd tror jeg ikke det er mulig. De oppsøkker bevisst personer med mye kjærlighet å gi og som er rause med å uttrykke det, men de har ingenting av det selv. Du er i grunn bare en kilde for bekreftelse i stedet for et selvstendig individ, og det er veldig ubehagelig å erkjenn det. Det måtte jeg gjøre med en person jeg på et tidspunkt var villig til å gi alt for.

Anonymkode: 768f7...0de

AnonymBruker
Skrevet
On 5/4/2018 at 11:31 AM, andysowhat said:

Jeg har mye erfaring... tbh...

Grunnen for at det står ting som: "narsissister elsker ikke og har aldri elsket kjæresten," Rundt omkring, kommer fra historien om Narkissos. Som også er opphavet til navnet narsisisme. Narkissos er navnet gud som kommer fra den greskemytologien. Hvor Narkissos var ment til å være i et forhold med Nymfen Ekho. Men det var ingen forhold å lage, fordi Narkissos var mer opptatt av å elske segselv, over det å vise kjærlighet til Ekho. 

Mye av grunnen til Narkissos selvkjærlighet or også begrunnet Ekho. Fordi Ekho var forhekset til å gjenta det Narkissos sa. Så når Narkissos gav kjærlighets erklæringer til seg selv. så gjenfortalte Ekho det Narkissos fortalte. Det at Ekho, "trodde" eller lot Narkissos tro at disse tingene han sa om seg selv var sant, var det som til syvende sist gjorde han så ufordragelig, ubehjelpelig. At Narkissos og Ekho aldri kunne bli kjærester. Fordi Narkissos var så fortapt inn i sin egen selvkjærlighet, sitt eget speilbilde at den eneste måten han kunne komme seg ut av det. Var å drepe seg selv og bli gjenfødt. Altså hans idealer om selvkjærlighet må fjernes før han igjen kan bli et god skapning, eller bli en person som er verdt en annen persons kjærlighet. 

Så tanken at: "narsissister elsker ikke og har aldri elsket kjæresten," Kan være sant, om personen du ble sammen med var en narsissist fra dag en. Men narsissist er noe du kan bli løpet av et forhold også, vist partneren kjøper for mye inn i disse selvelskende tankene kjæresten sin har. Altså at partneren er ukritisk og ikke setter spørsmålstegn til sin kjæreste, og forguder det han sier om segselv. Så er man absolutt med på å lage en Narsissist. Da kan det være sant at han elsket deg engang i tiden. Men nå elsker han ikke annet enn segselv. 

Men igjen, om dette over er noe du ikke gjenkjenner deg i. Så er nok ordet du leter etter ikke narsissist. Men heller egoist. Egoist, er vanligvis det man må være før man blir narsissist. :) 

Hmmm...

Men du skriver at han var en løgner. Det er nok veldig viktig i den tankebanen her. Fordi om du skulle bli sammen med denne personen igjen. Hvordan skal du vite at han ikke lyger om at han elsker deg? Jeg ser mange grunner for å lyge om at jeg elsker noen. Det er ganske fint å spesielt lyge om at jeg skal fikse livet ditt, love at jeg skal hjelpe, eller lignende. Hvorfor skal jeg ikke lyge om at jeg elsker en som forteller hvor fantastisk jeg er? eller kanskje det er enda mer kynisk enn som så. Kanskje jeg lyger om at jeg elsker deg, fordi du er jo en god troende idiot som egentlig ikke betyr noe som helst for meg. Fordi jeg bryr meg bare om meg. Men det er fortsatt viktig for meg at andre ikke tror jeg er en raring. Den beste måten jeg får andre til å tro at jeg ikke er en raring og en narsissist, er jo å ha en kjæreste som elsker meg. Det å ha en kjæreste som elsker meg er jo det største symbolet som finnes for å ikke være en narsissist. ^^ Det er jo ingenting som er bedre enn å ha andre mennesker hedrer min indre kjærlighet til megselv. 

Uansett, egoister kan man fort avkle uansett. Du kan spørre de hva grunnen for at de gjør noe er. Vist det de svarer er noe obskurt (altså en løgn.) eller at de forteller at de gjør det for segselv. Så vet du at de gjør ting ut av hva som er best for de.

Problemet med slike mennesker er at de ofrer seg sjeldent for andre mennesker. Som kan være en veldig bra ting. Liksom hvorfor skal du hjelpe hver eneste gamle dame over veien? Det er jo fort ikke mulig. Fordi det krever altfor mye energi og effort av deg. Men hvor det kan bli svært problematisk, er i svært nære tette parforhold. 

En av grunnene for at man har et parforhold, er jo for at man skal hjelpe hverandre. Man hjelper hverandre med matlaging, husarbeid, regninger, planlegging, osv. Kanskje man til og med bytter på oppgaver som. Du vasker klær så vasker jeg badet, eller du vasker kjøkkenet så lager jeg middag. Eller til og med, jeg fikser hele huset om du fikser garasjen og hagen. 

Men en narsissist, en egoist. Han er ikke der for å fordele de dagligdagse gjøre mål, eller dele på de daglidagse lidelsene. Han er en ansvarsløs dritt, og han bruker heller 1 time på tull, mass, psykisk utspill og ubetydelige diskusjoner slik at du må ta mesteparten av husarbeidet, slik at du blir den som står med skjegge i postkassen, slik at du er den som står på badet og renser avløpet for ørtende gang. Mens han selv kan ligge i soffaen og skjerme seg selv i TV skjermen, og føle seg stolt over at han nok en dag kan ligge å strekke seg på soffaen til kveldens timer. 

EDIT: Jeg ble litt sint på slutten.... Du får ha lykke til! :)

En person som har narsisstisk pf elsker ikke seg selv, det er en myte, Det er skammen som er grunnfølelsen i lidelsen og den innebærer mye selvforakt (det sanne selvet). Grandiositeten (det falske selvet; arrogansen, forakten for andre, troen på at man ikke trenger noen, storhetstanker m.m) er et forsvar mot skammen.

Det er heller ikke sånn at det er bare kjipe mennesker som har denne diagnosen. Det kan være venninnen som sitter time etter time og hører på alle andres historier og skuffelser eller som jobber livet av seg for bekreftelsen eller anerkjennelsens skyld.

Anonymkode: d1599...841

AnonymBruker
Skrevet

...og TS tenker at det er en god ide å la være å stemple mennesker med diagnoser man ikke har forutsetninger for å sette. At man kan kjenne igjen trekk eller at noen oppfører dårlig er ikke ensbetydende med at man har en eller annen diagnose. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 5/4/2018 at 9:54 AM, AnonymBruker said:

En person som lyver om alt og ingenting har lyving som vane, og det er ikke noe de plutselig har fått eller plutselig kan kvitte seg med. Han kommer mest sannsynlig alltid til å holde på med dette. Betyr det noe hva han er eller ikke er, er dette et menneske du vil være sammen med?

Hvor lenge har dere vært sammen og hvorfor ble det slutt? 

Anonymkode: d41a9...cb2

Skrevet

Hei!

Jeg syntes det du skriver er veldig merkelig. Du skriver at: "Er han en narsissist må jeg vel komme meg bort fra han, men jeg kan ikke bare dra fra han fordi jeg tror han kan være det, vil finne utav deg først" 

I stedet for å forsøke å sette en diagnose på gutten (noe du forsåvidt ikke er i stand til). Så tenker jeg heller at du bør tenke på om du vil være sammen med denne personen, som du går rundt og antar at kanskje kan være en narsissist? Og du skriver at lyver, gjør som han selv vil etc.

Elsker du han og tenker at han er en bra mann - så blir du. Gjør du ikke det og går rundt og forsøker å diagnotisere han - Så drar du.

AnonymBruker
Skrevet

Er det narsissten så gå.

En narsisst lyver om alt. Da jeg ble sammen min sa han det faktisk selv i "ikke hør på hva jeg sier, men se på hva jeg gjør". Skjønte det ikke da.

Unnskyldte han 100 ganger på at jeg nok misforsto da han ikke er norsk.

Det narsissten hater er det de gjør selv.

Før han her var jeg med en psykopat i 25 år, samt oppvokst med en.

Jeg tørr ikke flere forhold da jeg vet jeg er ett lett bytte.

Var damene her inne som fikk mine øyne opp.

Anonymkode: 09d50...539

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, gjest 321 skrev:

Jeg syntes det du skriver er veldig merkelig. Du skriver at: "Er han en narsissist må jeg vel komme meg bort fra han, men jeg kan ikke bare dra fra han fordi jeg tror han kan være det, vil finne utav deg først" 

I stedet for å forsøke å sette en diagnose på gutten (noe du forsåvidt ikke er i stand til). Så tenker jeg heller at du bør tenke på om du vil være sammen med denne personen, som du går rundt og antar at kanskje kan være en narsissist? Og du skriver at lyver, gjør som han selv vil etc.

Elsker du han og tenker at han er en bra mann - så blir du. Gjør du ikke det og går rundt og forsøker å diagnotisere han - Så drar du.

Enig i at det er hva personen gjør og den får en til å føle som betyr noe.

Det sagt så poengterer ts at narsissisters mangel på å bry seg om andre skremmer henne. Man kan liksom være villig til å gjøre kompromisser og ofre mye generelt, jeg kan i hvert fall det, men ikke for en som oppriktig ikke bryr seg om meg.

Anonymkode: 768f7...0de

Gjest andysowhat
Skrevet
On 14.5.2018 at 5:19 AM, AnonymBruker said:

En person som har narsisstisk pf elsker ikke seg selv, det er en myte, Det er skammen som er grunnfølelsen i lidelsen og den innebærer mye selvforakt (det sanne selvet). Grandiositeten (det falske selvet; arrogansen, forakten for andre, troen på at man ikke trenger noen, storhetstanker m.m) er et forsvar mot skammen.

Det er heller ikke sånn at det er bare kjipe mennesker som har denne diagnosen. Det kan være venninnen som sitter time etter time og hører på alle andres historier og skuffelser eller som jobber livet av seg for bekreftelsen eller anerkjennelsens skyld.

Takk for godt ekstrafyll, det er virkelig ikke lett å kombinere alle perspektivene samtidig når man skriver. :) 

Men du snakk om skam. Jeg har møtt flere som har vansker med å skille ut følelsen skam, selv om de oppfører seg etter det som høres, føles, osv videre som skam. Det virker som om de selv har satt skam følelsen til verks for å undertrykker det at de føler skam. Det er en skam å føle på skam. Har du noen tanker på å bli selvbevist på det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...