Gå til innhold

Kristine Ullebø

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synest Kristine fikk ufortjent mye pes i går. Jeg er enig i at hun fremstod som litt aggresiv og forsvarsmodus, samtidig som jeg oppfattet litt at det er sånn hun er fra naturens side, og at en del av den oppfatta aggresiviteten egentlig er et form for engasjement. Tror hun også var veldig nervøs, og det skjønner jeg når hun gikk inn i programmet for en som må forsvare seg for bloggnorge. Hun bør likevel lære seg hvordan hun skal tøyle seg i debatter dersom hun skal delta på flere, men det var uansett tøft at hun stilte. Ulrikke har åpenbart mer erfaring enn Kristine til å delta på sånne debatter, og jeg la merke til at hun fikk veldig mye støtte, samtidig som hun også var veldig angripende mot Kristine uten at hun ble oppfattet som frekk, det bare kom ikke like tydelig frem. Hun hadde noen gode poeng, men vaklet vel mye i noe av argumentasjonen. F.eks. når hun skulle komme med forslag til retningslinjer til Blogg.no, da vaklet hun virkelig og snakket veldig svevende, da hun måtte støtte seg på Kristin. Når det er sagt så er det en debatt, og man må rekne med at folk er engasjerte og snakker i munnen på hverandre. Kristine kom dårligst ut av det, fordi hun i sin natur hever stemmer og fremstår veldig selvsikker.  

Ellers synest jeg debatten var litt rotete, selv om det var mye interessante temaer da. Når det gjelder spørsmålet kring kroppsfokus så begynte jeg å tenke på Kristines rolle versus andre i sosiale medier og tenker egentlig at hun er en liten del av problemet, men blir tildelt en stor del av skyld og ansvar pga. hennes rolle som blogger og modell. Det som jeg har lagt merke til er at sosiale medier som Instagram florerer av "normale" folk, gjerne folk som trener mye, som legger ut mye bilder av seg selv og sin treningshverdag eller normale folk som legger ut bilder av seg selv på fest i tettinntilsittende kjole eller fra stranda, og som ser smashing ut, de har gjerne brukt tid på å finne det perfekte bildet. Gjerne normale folk som er litt populære, men som ikke har noen spesiel rolle i sosiale medier, annet en å være seg selv. Det er jo en del av selfiekulturen, og jeg lurer på om det ikke er verre å se "normale" folk og venner som legger ut sånne vellykede bilder på sosiale medier. Man blir vel mye mer påvirket av hva venner gjør og legger ut, som "normale" folk? For det blir litt sånn at med modeller så ser man på det som litt urealistisk og uoppnåelig og man kan klare å sette et skille mellom dem og seg, men når det er noen innenfor samme omgangskrets som man omgås til vanlig og som man føler man blir sammenlignet med? Det er jo mye verre, og jeg tror det er her problemet ligger. Det er jo faktisk normale folk som selv er med og bidrar sterkt til dette kroppsfokuset. Dette blir ikke diskutert så mye, men man prøver heller å legge skylden over på folk som har modelljobber og jobber med eget utseende til vanlig. Det her er heller ikke noe nytt. Når jeg var i min kritiske alder på starten av 2000-tallet, så man bare på disse idealpersoner i magasiner eller i musikkvideoer på TV. Kroppsfokuset eksisterte også da, og man klarte kanskje å skille mellom seg selv og de man så i magasiner på TV, samtidig som man også opplevde å sammenligne seg med de populære jentene på skolen. Nå blir det bare mye lettere å sammenligne seg og man blir jo mer eksponert for dette en før, og bekreftelse kommer i en annen form når man gir likes.

Endret av missmcbeal
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, deedee_ skrev:

Forskjellen mellom de to er at Ulrikke ikke seksualiserer kroppen sin, mens Kristine gjør. Det handler ikke om at Kristine er tynn og derfor kan ikke hun legge ut bilder av kropp. Det habdler om hva slags bilder. Om hun legger ut bikinibilde av seg selv mens hun bader er helt ok, om hun poserer med puppene ut, rumpa ut, magen inn og med et "ta meg" blikk er det annerledes. Det hadde vært akkuratt det samme om Ulrikke seskualiserte bildene sine og, uavhengig av kroppsfasong. Synes folk er for raske til å dra "buhu slanke jenter har ikke lov å poste bilde av kropp men feite blir hylla blabla" NEI, post bilder av kropp om du vil, meb slutt å seksualiser deg selv hele tiden.

AMEN! Jeg har prøvd å formulere disse ordene i en evighet nå! Du sa det perfekt!

Det handler ikke om kroppsfasongen, men om tanken bak bildet.

Endret av Oktnxbye
  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Honey Dew said:

Det jeg reagerer litt på, er at det er tydelig at det er greit å legge ut lettkledd-bilder hvis du er litt rund/overvektig, mens det er skammelig å legge ut slike bilder hvis du er slank og veltrent.

Synes det er mye dobbeltmoral ute og går her

Akkurat! Helt enig!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, deedee_ said:

Forskjellen mellom de to er at Ulrikke ikke seksualiserer kroppen sin, mens Kristine gjør. Det handler ikke om at Kristine er tynn og derfor kan ikke hun legge ut bilder av kropp. Det habdler om hva slags bilder. Om hun legger ut bikinibilde av seg selv mens hun bader er helt ok, om hun poserer med puppene ut, rumpa ut, magen inn og med et "ta meg" blikk er det annerledes. Det hadde vært akkuratt det samme om Ulrikke seskualiserte bildene sine og, uavhengig av kroppsfasong. Synes folk er for raske til å dra "buhu slanke jenter har ikke lov å poste bilde av kropp men feite blir hylla blabla" NEI, post bilder av kropp om du vil, meb slutt å seksualiser deg selv hele tiden.

Men Ulrikke legger mye mer lettkledde bilder enn Kristine, og gjemmer det bak unskyldingen at det ikke er seksualisert? Jeg synes hennes bilder er like seksualiserte som kristines sine feks,,,,

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus

Jeg er rystet over hvor lite refleksjon det er blant bloggleserne. Det som kommer fram i denne tråden viser at man ikke har forstått hva diskusjonen dreier seg om, hvilke problemstillinger vi faktisk står overfor, og forskjellen mellom tullebildene til Ulrikke og de seksualiserte og retusjerte bildene til mange av de andre «rosajentene» på blogg og IG. 

:overrasket: 

Oppgitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, orfeus skrev:

Jeg er rystet over hvor lite refleksjon det er blant bloggleserne. Det som kommer fram i denne tråden viser at man ikke har forstått hva diskusjonen dreier seg om, hvilke problemstillinger vi faktisk står overfor, og forskjellen mellom tullebildene til Ulrikke og de seksualiserte og retusjerte bildene til mange av de andre «rosajentene» på blogg og IG. 

Oppgitt

Det viser bare enda bedre hvor stor påvirkningskraft disse influensaene har - og hvor viktig debatten er. 

Jeg blir også oppgitt. Og skremt. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, deedee_ skrev:

Egentlig føler jeg dette faller litt utenfor det temaet som ble diskutert i går? Det var vel ingen diskusjon om seksualisering av bilder? Uansett, jeg skjønner hva du tenker, men er ikke helt enig. Først så lurer jeg egentlig på hva det er som definerer seksualisering av kropp? Måtte inn og sjekke instagramkontoen både til Kristine og Ulrikke, og de er ikke de beste eksemplene på to ytterpunkter. De faller liksom litt i mellom to stoler. Det jeg tenker om Kristine er at det er et vanskelig skille noen bilder mellom det som skal oppfattes som kunstnerisk og det som kan oppfattes som seksuelt, men ser helt klart noen bilder som er på grensen. Men jeg må bla litt tilbake før jeg finner det, så jeg synest hun er kommet seg. Men har reagert på at noen bilder på bloggen kunne vært mer smakfullt for å si det sånn. Når det er sagt, så er de bildene som kan oppfattes som seksuelt litt tydelige, så hun prøver ikke å skjule det heller.

Så over til Ulrikke. Det er åpenbart at hun har et budskap om at hun ikke vil bruke kroppen seksuelt i sin fremstilling i sosiale medier, men noen ganger så er hun likevel farlig nær uten å tenke på det, fordi det gjøres mer subtilt og man ikke tenker på subteksten, og jeg vet ikke om det gjør det verre? For å ta noen eksempler. Hun bruker mye videoer, og en av de er i dusjen. Ja poenget er at hun synger, men jeg ser ikke helt poenget eller nødvendigheten med å filme seg selv i dusjen? En av videoene jeg reagerer mest på er der hun liksom skal være så uhøytydelig og danser i bare trusa og med overdel, og vrikker på rumpa. Jeg skjønner at det er ment til å være en sånn uhøytelig video der kanskje fokuset er at hun ikke er redd for å "vise sine skavanker", og ved klype igjen rmpen men jeg føler det liksom faller helt gjennom når hun må vrikke på rumpen og jeg dessuten ser på kroppen hennes som ganske bra? Den videoen virker ganske "seksualisert" på meg også blir det liksom greitt bare fordi hun sper i det noen morsomheter?

Forøvrig, det bildet som ble trekt frem av Kristine i går på direkten, det med bar rygg. Jeg synest egentlig ikke det var så ille, og jeg synest egentlig bildet var fint fordi det viser at Kristine har litt "sidevalker" selv om hun er tynn. Det er forøvrig en av bildene som jeg klart vil betegne som kunstnerisk fremfor seksualisert.

Endret av missmcbeal
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir helt feil å argumentere med at Ulrikke er dobbeltmoralsk fordi hun kristiserer samfunnsproblemet med at unge jenter tjener penger på lettkledde/seksualiserte bilder i some, og har lettkledde bilder av seg selv. 

Slik jeg ser det er Ulrikkes bilder kun ment for å uttrykke hvor latterlige bildene hun parodierer faktisk er. Hun står opp som en motvekt mot industrien, hvor det å presse rumpa og puppene opp i kameraet faktisk er seriøs business, som når ut til, og påvirker, mangfoldige mennesker. Og det er faktisk, jo mer man tenker over det, helt ABSURD, og så sinnsykt fordummende. Man kan argumentere med at "jammen det er antifeministisk og slemt å gjøre narr av andre kvinner", men jeg mener måten Ulrikke gjør det på, full av humor og ironi, er fullstendig legitimt når hun kjemper for et så stort samfunnsproblem. I tillegg blir dette samfunnsproblemet ufarliggjort og nærmest latterliggjort, ved at mange kanskje ikke ser det store bildet. 

"Alle må få gjøre som de vil" (som Hegseth til stadighet gjentok i går) er så politisk korrekt og ansvarsfraskrivende at jeg har ikke ord. Ja, klart influencere skal få gjøre som de vil (innenfor lovens, og forhåpentligvis etikkens, grenser), men hva er årsaken til at nærmest samtlige av dem VIL spille på kroppen sin og være med på å dyrke plastisk kirurgi osv.? Ved å få frem den komiske absurditeten i dette (som jeg mener Ulrikke gjør), snakke om problemet, og prøve å forandre andres tankegang, kan vi kanskje klare å etterhver snu denne trenden. 

Jeg er forøvrig enig i at Kristine ikke var den riktige motdebattanten i denne debatten. 

Endret av Eira.
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Eira. skrev:

Jeg synes det blir helt feil å argumentere med at Ulrikke er dobbeltmoralsk fordi hun kristiserer samfunnsproblemet med at unge jenter tjener penger på lettkledde/seksualiserte bilder i some, og har lettkledde bilder av seg selv. 

Slik jeg ser det er Ulrikkes bilder kun ment for å uttrykke hvor latterlige bildene hun parodierer faktisk er. Hun står opp som en motvekt mot industrien, hvor det å presse rumpa og puppene opp i kameraet faktisk er seriøs business, som når ut til, og påvirker, mangfoldige mennesker. Og det er faktisk, jo mer man tenker over det, helt ABSURD, og så sinnsykt fordummende. Man kan argumentere med at "jammen det er antifeministisk og slemt å gjøre narr av andre kvinner", men jeg mener måten Ulrikke gjør det på, full av humor og ironi, er fullstendig legitimt når hun kjemper for et så stort samfunnsproblem. I tillegg blir dette samfunnsproblemet ufarliggjort og nærmest latterliggjort, ved at mange kanskje ikke ser det store bildet. 

"Alle må få gjøre som de vil" (som Hegseth til stadighet gjentok i går) er så politisk korrekt og ansvarsfraskrivende at jeg har ikke ord. Ja, klart influencere skal få gjøre som de vil (innenfor lovens, og forhåpentligvis etikkens, grenser), men hva er årsaken til at nærmest samtlige av dem VIL spille på kroppen sin og være med på å dyrke plastisk kirurgi osv.? Ved å få frem den komiske absurditeten i dette (som jeg mener Ulrikke gjør), snakke om problemet, og prøve å forandre andres tankegang, kan vi kanskje klare å etterhver snu denne trenden. 

Jeg er forøvrig enig i at Kristine ikke var den riktige motdebattanten i denne debatten. 

Enig i at Ulrikke har mye bra å komme med. Det er viktig med en motvekt. Hun mener det sikkert ikke slik det ofte fremstår, som «bodyshaming» av tynne jenter. Det er nettopp det jeg syns hun skal tenke på til neste debatt; hvordan få frem poenget uten at det skal virke som det er lov for jenter som ikke er tynn å legge ut bilder, men tynne jenter skaper press. Fatshaming og skinnyshaming fins det masse av. Ulrikke derimot har en såkalt «normal» kropp og kan poste hva hun vil. Det er bare å se seg rundt i sosiale medier hvem som får kritikk for å legge ut lettkledde bilder. Er ikke uenig i det hun sier, for all del- jeg syns det er kjempe viktig! Kunne bare ønske debatten igår var litt annerledes. Håper de tar en ny debatt med mer fokus på plastisk kirurgi med Kristin i toppen! Hun er en viktig stemme i bloggbransjen og jeg kan 100% stå innefor det hun mener!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, orfeus skrev:

Oppgitt

Jeg forstår ikke hvorfor man skal behøve å legge ut bilder av kropp i det hele tatt, uansett hensikt. Som jeg tidligere har nevnt, det fører til økt kroppsfokus uansett. Kan man ikke være et forbilde uten å måtte bruke kroppen til å formidle enten det ene eller det andre? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MajaKaja

Etter debatten i går blir det bare mer tydelig hvor useriøs bloggbransjen faktisk er. Jeg leser blogger innimellom, men nå med en distanse og skepsis. Da jeg var yngre slukte jeg alt bloggere skrev og evnet ikke å se at dette er reklame/påvirkning. Å lese en blogg er litt som en ulykke hvor du ikke burde se, men klarer ikke å la være.

Bloggere forventes å bli tatt på alvor, men de fleste går i hi når de må argumentere for sine (uheldige) valg. Man skal ikke legge alt ansvaret over på bloggerne, men nettverkene/bloggerplattformene burde være mye mer seriøse.

På debatten i går ønsket f.eks. ikke United Influencers å stille opp. Denne bloggplattformen burde bruke mer tid på å lære opp bloggerne/influencerne sine i etikk og regelverk, og bruke mindre tid på "hvordan skal vi på best mulig måte skjule for følgerne deres at vi er selgere som ønsker å pushe produkter, og heller framstå som ektefølte venninner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Saken er at med en gang man trer inn i en rolle som påvirker i sosiale medier, så følger det faktisk med et ansvar - uavhengig om man er Ulrikke Falch eller Kristine Ullebø.

Problemet er - og som KU illustrerte så treffende i debatten - at (spesielt) rosabloggerne jevnt over nekter å ta over seg dette ansvaret. Det er foreldrene som skal ta ansvar, det er skolen som skal ta ansvar, det er bloggplattformene som skal ta ansvar, det er enkeltpersonen selv som skal ta ansvar. Bloggeren/Påvirkeren selv skal altså ikke ta ansvar for noe som helst - annet enn når påvirkningen deres faller positivt ut. Dét er ingenting annet enn ansvarsfraskrivelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker egentlig at problemet oppstår i det øyeblikket penger kommer inn i bildet. Kristine (og andre toppbloggere for den saks skyld) har valgt å ha bloggen som inntektskilde (og hvor mye snakker ikke bloggere om at blogging er en hard jobb som må bli tatt seriøst på samme måte som andre mer "vanlige" yrker??) Hun har valgt å få penger for å skrive om livet sitt. Hun har valgt å gå inn i samarbeid med sponsorer. Hun har valgt å være en influencer. Da må hun også ta ansvaret det medfører. Det nytter ikke sole seg i glansen av den positive omtalen for så å skrike høyt om nettroll og hets med en gang hun får kritikk - og gjemme seg bak "jeg er bare ung og må få lov å gjøre feil dessuten har ikke jeg valgt å være et forbilde så det er ikke min skyld". 

I hvilke andre yrker hadde man kommet seg så lett unna med den slags ansvarsfraskrivelse? Ingen som jeg kommer på. 

Den dagen toppbloggere sier "neitakk" til sponsorer og blogger fordi de syns det er gøy - uten at det gir inntekter. Ja, da må de gjerne legge ut hva de vil, uten at jeg skal blande meg inn og ha meninger om det. 

Endret av Oktnxbye
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, boski skrev:

Enig i at Ulrikke har mye bra å komme med. Det er viktig med en motvekt. Hun mener det sikkert ikke slik det ofte fremstår, som «bodyshaming» av tynne jenter. Det er nettopp det jeg syns hun skal tenke på til neste debatt; hvordan få frem poenget uten at det skal virke som det er lov for jenter som ikke er tynn å legge ut bilder, men tynne jenter skaper press. Fatshaming og skinnyshaming fins det masse av. Ulrikke derimot har en såkalt «normal» kropp og kan poste hva hun vil. Det er bare å se seg rundt i sosiale medier hvem som får kritikk for å legge ut lettkledde bilder. Er ikke uenig i det hun sier, for all del- jeg syns det er kjempe viktig! Kunne bare ønske debatten igår var litt annerledes. Håper de tar en ny debatt med mer fokus på plastisk kirurgi med Kristin i toppen! Hun er en viktig stemme i bloggbransjen og jeg kan 100% stå innefor det hun mener!

Ja, jeg ser hva du mener! Jeg har bare ikke tenkt på bildene hennes som "bodyshaming", men mer at hun gjør narr av de seksualiserte positurene og/eller antrekkene som bildene viser. Som hun også kommenterte i går angående bildet av J. Lo, ville hun få frem hvor teit det var at J. Lo hadde tatt på seg en topp hvor puppene hang utenfor, og at hun gikk på badet for å ta bilde av det. Slik jeg tolker det gjør Ulrikke narr av det faktum at kvinner i det hele tatt tar slike bilder og legger de ut, ikke at hun gjør det for å shame kroppene deres.  Kanskje dette hadde kommet bedre frem dersom bildene hun parodierte var av kvinner (og eventuelt menn) i ulike størrelser og fasonger, ikke bare "idealkroppen".

For øvrig er jeg helt enig i de som skriver at kropp ikke burde være et faktum, og at det ikke burde være nødvendig å legge ut bilder av kroppen sin i det hele tatt. Men dessverre er det jo nettopp kropp som er en stor del av problemet, og da kan kanskje satire og ironi være et av flere effektive virkemidler for å spre budskapet om at det er teit å selge kroppen sin på Internett.

Håper også at dette ikke er det siste vi hører om denne debatten, og gjerne at den blir mer seriøs enn hva den ble i går. Dette er så viktig! 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blåbærpike

17 timer siden, gjestgitt skrev:

Kan ikke forstå at Ulrikke får kritikk for enkelte bilder hun legger ut på Instagram. Instagram florerer av lettkledde slanke kvinner og jenter som hyler ut BODYGOALS. Det virker til at oppskriften for å bli en suksess på Instagram er å kle av seg og bruke kroppen som middel for å tjene penger. Ulrikke viser at litt valker og en normal BMI er ufarlig og hun gjør det med glimt i øyet. Hadde jeg vært ungdom nå til dags så ville jeg heller hatt Ulrikke som forbilde enn mange av influencerene som bruker kroppen som salgsmiddel. Jeg er glad jeg ikke vokste opp med slike "forbilder". Selv var jeg usikker på min kropp som tenåring, men slapp heldigvis kroppspresset fra sosiale medier. Ikke var jeg heller utsatt for forbilder som brukte kosmetisk kirurgi som lett løsning for å fikse "problemene" sine. Jeg fant heldigvis ut at jeg måtte jobbe med mitt eget selvbilde og mine egne verdier og det er jeg sjeleglad for, er ikke sikkert jeg hadde klart det samme i dagens samfunn som tenåring.

6 timer siden, deedee_ skrev:

Vi voksne klarer å få tak i budskapet til Ulrikke. Vi klarer å se forskjellen på lettkleddbildene hennes og lettkleddbildene til Kristine. Vi har selv ansvar for og mulighet til å velge vekk mennesker vi ikke ønsker å ha som forbilde. Barna våre derimot, de ser ikke nødvendigvis det vi ser. For de kan Ulrikke være en like stor trussel og negativ påvirker som Kristine. Kanskje enda større til og med, fordi bildene og videoene Ulrikke legger ut er likere noe de kan få til å produsere selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har Ullebø begynt å henge ut Ulrikke på Instagram-storyen sin. Hun imponerer stadig..

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eidsbergingen
13 minutter siden, Tjukk Norris skrev:

Nå har Ullebø begynt å henge ut Ulrikke på Instagram-storyen sin. Hun imponerer stadig..

Hva skjer i den IG-storyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Tjukk Norris skrev:

Aha det forklarer Ulrikke sin instagram-story.

Trist at Ullebø tyr til personangrep. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Det er helt fantastisk at noen skal vri dette til at det handler om thin-shaming.

For de aller fleste vil en kropp som KU sin være uoppnåelig. Skal en vanlig jente bli seende slik ut så må du ty til usunne metoder. Da oppstår det er problem, fordi det skaper et ideal som er uoppnåelig. Jenter vil sammenlikne seg og kjenne på nederlag med de konsekvenser det har for selvbilde og negativt forhold til egen kropp. 

Et slikt uoppnåelig ideal presenterer ikke Ulrikke. Hun er et idol for mange og viser at man kan bli likt og beundret uten å fremstå perfekt utseendemessig. Hun ser ut som deg og meg, og påfører ingen av oss et ideal som er uoppnåelig. Derfor er hun et godt forbilde.

En god del av bildene til Kristine er langt over grensen i forhold til hvordan de kan trigge lettpåvirkelige unge jenter. Det har mye med posering å gjøre. Selv om det ikke skjer så ofte lenger så kommer det med jevne mellomrom bilder der poseringen utelukkende handler om å vise en kropp der man kan se ribbein. Det helt uforståelig at man kan forsvare slike bilder på en blogg som er ment å inspirere.

Ulrikke inspirerer til å være glad i en normal kropp.

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...