Gå til innhold

Kristine Ullebø

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så glad for at debatten blir tatt. 

Kristine ønsker å være forbilde - (fra 06:36 - https://www.nrk.no/kultur/debatten_-er-bloggere-og-influensere-bevisst-sitt-ansvar-nar-det-gjelder-kroppspress_-1.13952245 ). Kristine uttaler at hun kan være forbilde ved å blogge om hverdagen sin. Og gjennom sine sosiale medier mener hun selv at hun et godt forbilde...  

Jeg har ikke fulgt med på denne bloggeren, men stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

«Bildet er bare dødskult, eg tok da i Milano»...

Toppløs i jeans på IG.

Kristine Ullebø var elendig.

Kudos for at hun stilte opp og beviste at bloggere er fullstendig blåst.

Endret av Prinsesse788
  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, blåbærpike skrev:

Jeg synes mye av det Ulrikke Falck står for er bra, men samtidig så føler jeg at det blir dobbelmoralsk. Kristine Ullebø er slank, men slanker seg ikke. Hun legger ut lettkledde bilder, og får pes for det. Ulrikke Falch er normalvektig, men ikke slank. Hun legger ut lettkledde bilder, og blir hyllet. Vil en 10 - 12 åring som følger "Vilde fra Skam" men egentlig ikke får med seg innholdet i de engelske instagram-postene hennes greie å unngå å bli påvirket av hennes bilder? Ønske seg hennes kropp? Sende likt J-Lo bilde som "Vilde fra Skam" la ut på insta til venninnene over snap? Ikke nødvendigvis. 

I tillegg synes jeg dette så vondt ut for Kristine. Jeg ser ikke en overlegen og bortskjemt jente. Når hun etter de første 3 minuttene er i konstant forsvarsmodus, så kommer den usikre jenta hun har fortalt om fra barne- og ungdomsskolen tydelig frem. Hun har vært nede og utenfor, bloggen er en av måtene hun har bygget seg opp på. Hun har skrevet positivt om skolegang, om å jobbe hardt for gode karakterer, om å følge drømmen, å tro på seg selv, være fornøyd med seg selv. Og nei, alt er ikke like positivt. Men hun er fremdeles bare en 20 år gammel jente som prøver å finne ut av livet og lærer av feilene sine underveis. Det var forøvrig flott at Kristine la seg flat og sa at hun angret på å tatt fillers, og at Kristin applauderte det. 

Jeg ser hvor du kommer fra ang Kristine. Hun er veldig usikker på seg selv, og det er helt lov, men tingen er at hun gir ut litt feil signaler til unge lesere ift det å være usikker på seg selv. Det er jo helt tydelig at hun søker bekreftelse i det hun legger ut og det gjør henne ikke mer selvsikker, heller tvert imot. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, blåbærpike said:

Jeg synes mye av det Ulrikke Falck står for er bra, men samtidig så føler jeg at det blir dobbelmoralsk. Kristine Ullebø er slank, men slanker seg ikke. Hun legger ut lettkledde bilder, og får pes for det. Ulrikke Falch er normalvektig, men ikke slank. Hun legger ut lettkledde bilder, og blir hyllet. Vil en 10 - 12 åring som følger "Vilde fra Skam" men egentlig ikke får med seg innholdet i de engelske instagram-postene hennes greie å unngå å bli påvirket av hennes bilder? Ønske seg hennes kropp? Sende likt J-Lo bilde som "Vilde fra Skam" la ut på insta til venninnene over snap? Ikke nødvendigvis. 

I tillegg synes jeg dette så vondt ut for Kristine. Jeg ser ikke en overlegen og bortskjemt jente. Når hun etter de første 3 minuttene er i konstant forsvarsmodus, så kommer den usikre jenta hun har fortalt om fra barne- og ungdomsskolen tydelig frem. Hun har vært nede og utenfor, bloggen er en av måtene hun har bygget seg opp på. Hun har skrevet positivt om skolegang, om å jobbe hardt for gode karakterer, om å følge drømmen, å tro på seg selv, være fornøyd med seg selv. Og nei, alt er ikke like positivt. Men hun er fremdeles bare en 20 år gammel jente som prøver å finne ut av livet og lærer av feilene sine underveis. Det var forøvrig flott at Kristine la seg flat og sa at hun angret på å tatt fillers, og at Kristin applauderte det. 

Jeg er veldig for at vi skal finne en middelvei. Det er ikke, og skal ikke være, svart eller hvitt. Jeg syntes hele poenget ble summert ganske fint i begynnelsen av Ulrikke - det handler mest om å bevisstgjøre. Og jeg tror Kristine kommer til å lære masse i tiden fremover, absolutt. Og hun er ung, hun SKAL få gjøre masse feil og lære av de. Poenget er egentlig ikke henne (hun blir eksempelet fordi hun er den eneste fra "den siden" - også ikke riktig, de andre turte vel ikke møte opp og ta debatten), men alle de som kanskje gjør noe de angrer på fordi en blogger ga ut rabattkode på plastisk kirurgi. Den perfekte storm, den jenta med dårlig selvfølelse og ikke liker seg selv, som møter bloggeren som ikke har etiske grenser. Derfor bør det finnes retningslinjer for bloggerne, også for deres fordel. Jeg håper, og liker å tro, at det kanskje surrer en del rundt i hodet til Kristine og andre, som de ikke er helt klar for å innrømme eller gjøre noe med enda. Det kommer. Men jeg er glad diskusjonen blir tatt offentlig, det gjør vondt, men vi må ta den.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Honey Dew skrev:

Fy for en stygg og arrogant oppførsel

Ja det kom jo tydelig frem hvem som er den selvsikre av de to.. altså Ulrikke og Kristine. Selvsikkerhet kommer innenfra og det hjelper ikke at man har en fin kropp.. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest blåbærpike
4 minutter siden, Scherbatsky skrev:

Jeg er veldig for at vi skal finne en middelvei. Det er ikke, og skal ikke være, svart eller hvitt. Jeg syntes hele poenget ble summert ganske fint i begynnelsen av Ulrikke - det handler mest om å bevisstgjøre. Og jeg tror Kristine kommer til å lære masse i tiden fremover, absolutt. Og hun er ung, hun SKAL få gjøre masse feil og lære av de. Poenget er egentlig ikke henne (hun blir eksempelet fordi hun er den eneste fra "den siden" - også ikke riktig, de andre turte vel ikke møte opp og ta debatten), men alle de som kanskje gjør noe de angrer på fordi en blogger ga ut rabattkode på plastisk kirurgi. Den perfekte storm, den jenta med dårlig selvfølelse og ikke liker seg selv, som møter bloggeren som ikke har etiske grenser. Derfor bør det finnes retningslinjer for bloggerne, også for deres fordel. Jeg håper, og liker å tro, at det kanskje surrer en del rundt i hodet til Kristine og andre, som de ikke er helt klar for å innrømme eller gjøre noe med enda. Det kommer. Men jeg er glad diskusjonen blir tatt offentlig, det gjør vondt, men vi må ta den.

Jeg er veldig enig i det du skriver, spesielt det siste. Jeg håper bare tematikken når frem til de som i programmet blir omtalt som verstingene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bare bekreftet det dårlige inntrykket jeg har av Kristine i dag.

Jeg kan forstå det at hun er usikker, men å være så totalt blottet for ydmykhet?

hun prøver ikke å late som engang! Så tidvis ut som hun hadde lyst til å drepe Ulrikke. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de diskuterer "og hvordan kan man vite om bloggeren har unge leser" (i forhold til om å legge ut om kosmetiske inngrep er greit). De skal ikke være å lov å reklamere for kosmetisk kirurgi, period. Uansett aldersgruppe eller lesegruppe. Hva folk gjør personlig får være en ting, men reklame er ikke greit. Ikke rabattkoder, ikke navn på klinikker (på blogg, hva folk deler ellers går vel under personlig), ikke detaljer. Man kan ikke begynne å sensurere bloggerne, men retningslinjer MÅ det være. For det må gå an å gjøre forskjell på en rabattkode for en ansiktsbehandling eller massasje, og f.eks fillers eller botox.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, blåbærpike said:

Jeg er veldig enig i det du skriver, spesielt det siste. Jeg håper bare tematikken når frem til de som i programmet blir omtalt som verstingene også. 

Det håper jeg virkelig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, kudos til KU at hun stiller opp. Når det er sagt, skjønner jeg hvorfor bloggerne sjeldent stiller opp på kritiske intervju. De har rett og slett ikke kompetanse eller vilje til å ta innover seg kritikk og debatten blir veldig fordummende. Jeg er også irritert på Hegseth som stiller opp som journalist og det ikke engang blir nevnt at han var nominert til vixen-pris. 

Jeg skulle ønske de tok opp mange skjulte bindingene, venninnetjenestene, gråsonene og lureriet som foregår i denne bransjen, for sånn som den er nå er det bare en diger tumleplass for vakre, tynne jenter med enormt bekreftelsesbehov uten evne til andre argumenter enn «kropp er kropp» og «dere er misunnelig». Påvirkere skal de være men ansvaret tar de ikke. 

• Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke sett hele debatten ennå, men det jeg har sett er at Kristine blir provosert, og det forstår jeg egentlig litt. Det virker som hun vil få frem at hun ikke vil at det skal bli sensurert. Hvorfor skal man kun få "lov" til å legge ut lettkledd bilde dersom man har noen ekstra kg og skal herselere slik Ulrikke gjør?

Har man en flott kropp så har man har all grunn til å være stolt uten at det trenger å bli en stor debatt ut av det, eller at andre som har flere kg på kroppen skal føle seg støtt av det. Kroppsfokus har det alltid vært og det vil alltid være, og jeg vil si at det var mer av det tidligere, men nå skal alle være så fordømt politisk korrekte og krenka at det blir stor sak ut av det hver gang, og det tror jeg er til større skade enn å poste bilder der man selv synes man er fin. Plastisk kirurgi er kanskje ikke heldig å reklamere med, men det tok hun også selvkritikk for.

Endret av Nebel86
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo sannlig ikke at Kristine Person legger ut et lettkledd bilde, men at Kristine AS gjør det. At Kristine Person trenger bekreftelse og likes er menneskelig, men Kristine AS trenger penger. Det er der behovet for regelverket er, det er ikke at man som person skal sensureres, men at man som bedrift skal reguleres. 

• Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Vackra skrev:

Problemet er jo sannlig ikke at Kristine Person legger ut et lettkledd bilde, men at Kristine AS gjør det. At Kristine Person trenger bekreftelse og likes er menneskelig, men Kristine AS trenger penger. Det er der behovet for regelverket er, det er ikke at man som person skal sensureres, men at man som bedrift skal reguleres. 

Godt poeng. Problemet er at "xPerson" og "xBedrift" ofte ikke klarer å skille hvilken rolle de har.  

Eksempel fra en annen blogger - Berg Eriksen mener at bloggen ikke er en bedrift: https://imgur.com/a/vWqSn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes hele debatten ble så feil. KU måtte stå å få hele skyllebøtta for hva hele bloggnorge gjør. Hvem hadde ikke blitt usikker og blitt defensiv når man må stå å forklare seg. Jeg syntes Kristine viser seg som en vanlig ungdom. Hun er usikker, prøver å finne seg selv og sin plass, hun skriver om følelser og representerer ikke hvordan hele bloggnorge er. Mens Kristine legger ut bilde av at hun gomler masse mat, legger Kristin Gjelsvik ut bilder av porsjoner. Det er så hyklersk å være en av de i Norge som er hardest på å fronte slike saker men fortsatt holde på slik. For å være ærlig syntes jeg Kristin og Ulrikke tråkker på unge, usikre jenter ved å fremtre som de gjør. Der de gjør det til en heksejakt. Jeg vet de mener budskapet sitt godt, men syntes det går på bekostning av nettopp oss unge. Hvem er de til å bestemme hva som er greit å legge ut og ikke? Ulrikke legger ut bilder hvor hu er mer lettkledd enn Kristine, men det er greit for hun er normalvektig og det er kult å sette seg krumrygget i lite klær å lage valker. Om det er sånn man skal komme med budskapet, så er jeg uenig i fremgangsmåten. Greit de klarer å snakke for seg i debatten der de rotter seg sammen, men de har et så forvridd syn på hele greia. Det skal være toleranse for ALLE type kropper, ikke at Kristine må gjemme bort kroppen sin fordi hun ser ut som hun gjør, men at Ulrikke kan ta et bilde av seg selv naken å legge ut bare fordi hun viser litt valker blir hyllet. Jeg syntes det er 20 andre bloggere som heller skulle frontet denne saken enn Kristine. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, Vackra said:

Helt oppriktig så tror jeg Ullebø er en av de få i blogg-Norge som faktisk deler sine tanker og bilder av kroppen sin fordi det er personlig, og ikke for å tjene penger på akkurat den biten. Jeg ser en jente som er stolt over kroppen sin og får til kunst/og modellbilder, og som gjerne vil være modell og promoterer seg selv på den måten for å få jobber, etc.

Og når det kommer til Falch så tror jeg faktisk det er verre å legge ut bilder og hylle en "normal" kropp der man blåser opp magen og gjør seg til verre for å ta opp kampen med slankere kvinner.
Let's face it; det har i flere tiår vært mer estetisk fint å være slank. Unge higer etter dette uavhengig av sosiale medier. Det har kommet frem at f.eks Dove reklamene som fikk så mye skryt for å promotere "naturlige og sunne" kropper faktisk hadde omvendt virkning, så personlig tror jeg at Falch gjør ungdommen en bjørnetjeneste.
Og en rask titt innom instagrammen hennes. Hun gjør seg til, til det verre med tekst som " I used to make funny faces in all pictures, cause I thought i was too ugly. Turns out your look is not that important. Self-love takes time, and I believe a part of it is embracing and loving your inner child" 
Ja, det er en flott beskjed, men i realiteten fungerer ikke det, for de som kjenner seg igjen i bildet vil ta det verre opp enn bildene Ullebø legger ut som er mer uoppnåelig og "goals".

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus
1 minutt siden, Nebel86 skrev:

Helt oppriktig så tror jeg Ullebø er en av de få i blogg-Norge som faktisk deler sine tanker og bilder av kroppen sin fordi det er personlig, og ikke for å tjene penger på akkurat den biten. Jeg ser en jente som er stolt over kroppen sin og får til kunst/og modellbilder, og som gjerne vil være modell og promoterer seg selv på den måten for å få jobber, etc.

Og når det kommer til Falch så tror jeg faktisk det er verre å legge ut bilder og hylle en "normal" kropp der man blåser opp magen og gjør seg til verre for å ta opp kampen med slankere kvinner.
Let's face it; det har i flere tiår vært mer estetisk fint å være slank. Unge higer etter dette uavhengig av sosiale medier. Det har kommet frem at f.eks Dove reklamene som fikk så mye skryt for å promotere "naturlige og sunne" kropper faktisk hadde omvendt virkning, så personlig tror jeg at Falch gjør ungdommen en bjørnetjeneste.
Og en rask titt innom instagrammen hennes. Hun gjør seg til, til det verre med tekst som " I used to make funny faces in all pictures, cause I thought i was too ugly. Turns out your look is not that important. Self-love takes time, and I believe a part of it is embracing and loving your inner child" 
Ja, det er en flott beskjed, men i realiteten fungerer ikke det, for de som kjenner seg igjen i bildet vil ta det verre opp enn bildene Ullebø legger ut som er mer uoppnåelig og "goals".

Det du sier viser bare at det er på høy tid kampen tas. Ulrikke er ett år eldre enn Kristine, men hundre ganger mer reflektert og moden. Kristine må gjerne være stolt av kroppen sin, skulle bare mangle, men den vanvittige jakten på oppmerksomhet og mangel på ydmykhet er noe hun må jobbe med, og hun kan være stolt uten å legge ut seksualiserte bilder til sine (svært) unge følgere.

Hvordan du kan få Ulrikkes humoristiske og uhøytidelige måte å ironisere med kvinneidealet og egen usikkerhet til å bli en bjørnetjeneste, er vanskelig å forstå. Det er vel heller den selvforherligende og egodyrkende stilen til rosabloggeren som er usunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå at Ulrikke får kritikk for enkelte bilder hun legger ut på Instagram. Instagram florerer av lettkledde slanke kvinner og jenter som hyler ut BODYGOALS. Det virker til at oppskriften for å bli en suksess på Instagram er å kle av seg og bruke kroppen som middel for å tjene penger. Ulrikke viser at litt valker og en normal BMI er ufarlig og hun gjør det med glimt i øyet. Hadde jeg vært ungdom nå til dags så ville jeg heller hatt Ulrikke som forbilde enn mange av influencerene som bruker kroppen som salgsmiddel. Jeg er glad jeg ikke vokste opp med slike "forbilder". Selv var jeg usikker på min kropp som tenåring, men slapp heldigvis kroppspresset fra sosiale medier. Ikke var jeg heller utsatt for forbilder som brukte kosmetisk kirurgi som lett løsning for å fikse "problemene" sine. Jeg fant heldigvis ut at jeg måtte jobbe med mitt eget selvbilde og mine egne verdier og det er jeg sjeleglad for, er ikke sikkert jeg hadde klart det samme i dagens samfunn som tenåring.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...