Gå til innhold

Kristine Ullebø

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Bloggleseren skrev:

får konfirmert teorier..?

Bloggen som bare gir og gir :fnise:

Er det i det hele tatt mulig å konfirmere teorier?😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvde å Google "Konfirmere informasjon" men fikk bare opp masse kristne nettsider. Er ikke bare et forsøk på å fornorske engelske ord da?  han er jo kjent for noe svevende språkbruk. 

sophie Elise får sikkert en inderlig trang til å oppsøke en coach når hun kommer hjem fra sin ånderlige reise hun også.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Pipa skrev:

Prøvde å Google "Konfirmere informasjon" men fikk bare opp masse kristne nettsider. Er ikke bare et forsøk på å fornorske engelske ord da?  han er jo kjent for noe svevende språkbruk. 

http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=konfirmere&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge

Konfirmere informasjon = bekrefte/stadfeste informasjon.

Endret av hufsaaaaa
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, fitnessjenta skrev:

Er det i det hele tatt mulig å konfirmere teorier?😂

Ja, innen naturvitenskap finnes det en rekke teorier. En teori er altså noe man tror stemmer, i noen tilfeller temmelig sikre på at stemmer, men som man ikke har bevist godt nok ennå til at man kan si at det er en naturlov. Men greier man det kan man si at man har fått bekreftet teorien, og som kjent betyr å konfirmere det samme som å bekrefte, på norsk er verbet konfirmere som nevnt veldig farget av dette med å bekrefte/konfirmere dåpen innen kristendom :)

Endret av JackIost
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, JackIost skrev:

Hva mener du her? Var vel ikke noe feil med det? Å konfirmere er et verb som blant annet betyr det samme som å bekrefte. Tilsvarende confirm på engelsk. Riktig nok har kristendommen "stjålet" verbet gjennom dette med å "bekrefte" at man er kristen gjennom det som kalles konfirmasjon, men like fullt helt greit å bruke ordet slik hun gjør :)

Det spørs om man finner det pompøse og selvhøytidelige komisk eller ikke. :) Mange gjør det, spesielt i Skandinavia, og derfor er f.eks. Erasmus Montanus en stor klassiker her. Hvis  man finner slikt underholdende, er Mr Raae, som som kjent lekende lett blir til Mr Raw på engelsk, en evig kilde til forlystelse.

Forresten, mens vi snakker om Erasmus Montanus, som vel egentlig het Rasmus Berg: Er det noen som vet om Mr Raw har hett Fabian siden han var liten, eller om det er et navn han har tatt i voksen alder fordi 'Venjar' ikke var fabelaktig nok? Fra Venjar Raae til Fabian Raw, liksom?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Sponset coach, hmmm. Det der fremstår som litt umusikalsk i mine ører. Det er en stor forskjell på å anbefale en leppestift og det å anbefale en coach. På hvilket grunnlag (1time) kan man mene at en coach er bra? Hva slags usunn binding blir det mellom en "pasient" og en coach når coachen gir deg coaching mot at du skriver et innlegg. Innlegget bør vel være positivt for at sponsingen skal ha tjent en hensikt? Sponsing handler jo om motytelser. 

Et veldig sammentreff mellom måter å beskrive et produkt på og coachen, for det var virkelig ikke måte på hvor fornøyd hun var. Helt fantastisk hvilket utbytte hun hadde. Ganske likt som beskrivelsen av denimjakka hun kjøpte, eller sushien, eller leppestiften, eller klærne, eller , ja i grunne alt. Bør egentlig en blogger anbefale en coach for leserne sine? Og kanskje viktigst av alt, bør en coach bruke bloggere for å promotere seg selv. For det handler i grunnen ikke så rent lite om yrkesetikk dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pipa skrev:

sophie Elise får sikkert en inderlig trang til å oppsøke en coach når hun kommer hjem fra sin ånderlige reise hun også.

I norsk bruker en kun konfirmere når man snakker om bekreftelse av dåpen

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Honey Dew skrev:

Ja det var det jeg søkte meg frem til også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
1 time siden, Bloggleseren skrev:

Det spørs om man finner det pompøse og selvhøytidelige komisk eller ikke. :) Mange gjør det, spesielt i Skandinavia, og derfor er f.eks. Erasmus Montanus en stor klassiker her. Hvis  man finner slikt underholdende, er Mr Raae, som som kjent lekende lett blir til Mr Raw på engelsk, en evig kilde til forlystelse.

Forresten, mens vi snakker om Erasmus Montanus, som vel egentlig het Rasmus Berg: Er det noen som vet om Mr Raw har hett Fabian siden han var liten, eller om det er et navn han har tatt i voksen alder fordi 'Venjar' ikke var fabelaktig nok? Fra Venjar Raae til Fabian Raw, liksom?

Da jeg fikk gjennom intagramkontoen hans for en tid tilbake (og ble oppmerksom på hvor opptatt han er av idoler og vakre jenter ala heroin chic) kom jeg over Venjar interiørdesign, som drives av en med Venjar til etternavn. Hun er moren hans (hadde hilder av sønnene sine), så Venjar er nok et etternavn. Kontoen hennes er nå forøvrig gjort privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Honey Dew skrev:

1 time siden, Pipa skrev:

Ja det var det jeg søkte meg frem til også. 

Nei, ordet konfirmere betyr bekrefte :)

Så selv om begrepet i hovedsak er kjent gjennom kristendommens (og ulogisk nok den borgerlige varianten) konfirmasjon (bekreftelse av at den døpte fremdeles er Guds barn), så er det ikke galt, språklig sett, å bruke ordet i andre sammenhenger :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, JackIost skrev:

Hva mener du her? Var vel ikke noe feil med det? Å konfirmere er et verb som blant annet betyr det samme som å bekrefte. Tilsvarende confirm på engelsk. Riktig nok har kristendommen "stjålet" verbet gjennom dette med å "bekrefte" at man er kristen gjennom det som kalles konfirmasjon, men like fullt helt greit å bruke ordet slik hun gjør :)

Nei, det er ikke vanlig å bruke det på den måten i dagligtale norsk. Til og med i ordboken står det spesifisert:

konfirmere v2 (fra lat.)
1 bekrefte, stadfeste (lov, forskrift)

altså på norsk er dette et ord man bruker f.eks innenfor jus. Ordet eksisterer men hun bruker det på en feil måte. Det er kunstig og dårlig språk. "Bekrefte" ville vært mer riktig.
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, CecilieX skrev:

Sponset coach, hmmm. Det der fremstår som litt umusikalsk i mine ører. Det er en stor forskjell på å anbefale en leppestift og det å anbefale en coach. På hvilket grunnlag (1time) kan man mene at en coach er bra? Hva slags usunn binding blir det mellom en "pasient" og en coach når coachen gir deg coaching mot at du skriver et innlegg. Innlegget bør vel være positivt for at sponsingen skal ha tjent en hensikt? Sponsing handler jo om motytelser. 

Et veldig sammentreff mellom måter å beskrive et produkt på og coachen, for det var virkelig ikke måte på hvor fornøyd hun var. Helt fantastisk hvilket utbytte hun hadde. Ganske likt som beskrivelsen av denimjakka hun kjøpte, eller sushien, eller leppestiften, eller klærne, eller , ja i grunne alt. Bør egentlig en blogger anbefale en coach for leserne sine? Og kanskje viktigst av alt, bør en coach bruke bloggere for å promotere seg selv. For det handler i grunnen ikke så rent lite om yrkesetikk dette.

Jeg stusset også på dette. Men sånn er det vel når du har tatt et helgekurs og tror du har tatt snarveien til psykolog...
En psykolog ville jo aldri kunnet gjort det samme. 

Jeg syns ikke det er greit, faktisk. Spesielt med tanke på alle de yngre leserne samt. at coacher faktisk ikke er "noe" annet enn mennesker som ber deg utfordre deg selv og følge drømmene dine.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lickitung skrev:

Nei, det er ikke vanlig å bruke det på den måten i dagligtale norsk. Til og med i ordboken står det spesifisert:

konfirmere v2 (fra lat.)
1 bekrefte, stadfeste (lov, forskrift)

altså på norsk er dette et ord man bruker f.eks innenfor jus. Ordet eksisterer men hun bruker det på en feil måte. Det er kunstig og dårlig språk. "Bekrefte" ville vært mer riktig.

Jeg tipper min gamle norsklærer ville kommentert med rød skrift "det enkle er ofte det beste" og dermed antydet at bekrefte bør brukes, men det betyr altså ikke at det er galt å bruke et ord som rent faktisk betyr det samme :)

Jeg er altså ikke helt uenig i det du skriver. Nå er jeg usikker på hva personen som først latterliggjorde bruken av ordet tenkte, var vedkommende klar over ordets faktiske betydning? Latterliggjøringen er uansett sterkt overdrevet og temmelig grunnløs etter min oppfatning, men når man har bestemt seg for at man skal "ta" noen for alt de skriver, så skriker man jo ut om man tror man har funnet en kjempefeil, helt naturlig, det :)

Endret av JackIost
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er livet plutselig såå fantastisk igjen! Livet SMILER, mannen i bakgata er fantaaastisk, og kaffekoppen smaker roser! Åhhh🙄

Endret av Liima
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest CecilieX
22 minutter siden, Liima skrev:

Nå er livet plutselig såå fantastisk igjen! Livet SMILER, mannen i bakgata er fantaaastisk, og kaffekoppen smaker roser! Åhhh🙄

Det må være et spesielt bloggsyndrom, for de fleste av dem har det akkurat likt, en evig runddans fra de høyeste fjell, til de dypeste daler. Hypotesen min er at blogging gjør noe med deg som slett ikke er bra for psyken. Er det felles karaktertrekk ved de som velger å bloggen, som oppmerksomhetsbehov, behovet for å ha følgere og fans, mangelen på utdanning, navlebeskuingen, mangelen på øvelse på å jobbe sammen med andre og kunne innrette seg, som gjør det? Eller er det rett og slett så psykisk belastende å hele tiden skulle vurdere livet sitt som bloggmateriale samtidig som du vil få kritikk og dessverre også hets som gjør det? Baksiden av å blogge er jo at alle har en mening om alt det private du deler.

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristine ligger i sengen hvor man ser stay-ups og truse, broren kommenter på Instagram: "Kle på deg !!!".

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalenderpiken
4 minutter siden, Juliannaos skrev:

Kristine ligger i sengen hvor man ser stay-ups og truse, broren kommenter på Instagram: "Kle på deg !!!".

hahaha sikkert bare på tøys :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...