Gå til innhold

''Ta en kaffe'' - Alltid dateramme?

Fremhevede innlegg

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis de ikke vil ta kaffe 1-til-1 etter en forelesning: men som gruppe?

Da er det for meg ganske klart at det ikke er en date.

Er det selv på et vennskapelig plan dødfødt?

Nei. Det er ikke min erfaring. At man helst vil ha med en gruppe i studiesammenheng trenger ikke handle om relasjonen til den som tar initiativ til kaffen, bare at det er hyggelig å være flere. Studiehverdagen er ofte hektisk, og da vil man kanskje få med hele gruppa når man først tar pause.

Politiske partifeller ser du jo sjeldnere enn studiekamerater, ell?

Ja, men det kommer an på. Men poenget mitt var jo at folk i for eksempel samme parti eller interesseorganisasjon er folk det kan være helt naturlig å ta en kaffe med, uten at det er snakk om en date.

Hvordan merker DU om den andre ser på kaffen som mer/mindre enn deg?

Det er som med flørting ellers - man merker det, uten at det alltid er mulig å sette fingeren på hva det er. Men noen ganger kan det jo være vanskelig å merke forskjellen på om folk bare er hyggelige og synes du er genuint hyggelig å være sammen med på et vennskapelig plan, eller om de flørter med deg. Litt på samtalene og spørsmålene de stiller, og kroppsspråk kan være indikasjoner. Også hvor ivrige de er etter å treffes igjen.

Hva om DU håper at personen ser på kaffen som mer: hva gjør du for å gjøre deg tilgjengelig?

Følger opp evnt. flørting. Tar initiativ neste gang. Sender en melding i etterkant kanskje.

Den ene vil jo på et eller annet tidspunkt eskalere til noe mer; og da er resultatet å avbryte, og avbryte relasjonen?

Nei, ikke nødvendigvis. For meg er kaffe noe man kan ta med "hvem som helst", og jeg mener også det er helt naturlig å ha venner av begge kjønn. Vennskap kan bli kjærlighet, men de må på ingen måte bli det. Men dersom noen ønsker noe mer og jeg ikke ser på vedkommende på samme måte svarer jeg litt mer avdempet, tar ikke initiativ selv og prøver ellers og sende signaler om at jeg ikke er interessert, uten at heller ikke det er helt lett å sette fingeren på hva er. 

Hva tenker du om folk du møter via treningssenteret?

Ingenting.

Anonymkode: bd4fc...6b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de ikke vil ta kaffe 1-til-1 etter en forelesning: men som gruppe?

Da er vedkommende ikke interessert i deg på et vennskapelig plan engang! :fnise:

Er det selv på et vennskapelig plan dødfødt?

Ja! 

Politiske partifeller ser du jo sjeldnere enn studiekamerater, ell?

Selvsagt, med mindre en er fulltidspolitiker og deltidsstudent. 

Hvordan merker DU om den andre ser på kaffen som mer/mindre enn deg?

Øyekontakt (et blikk kan si mer enn 1000 ord?) 

Samtaleemner (personlige vs jobb/studierelaterte fx)

Hva om DU håper at personen ser på kaffen som mer: hva gjør du for å gjøre deg tilgjengelig?

Kanskje foreslå en annen aktivitet som fx kino, prøve et nytt spisested e.l.

Den ene vil jo på et eller annet tidspunkt eskalere til noe mer; og da er resultatet å avbryte, og avbryte relasjonen?

Det er da absolutt ikke slik at den ene vil eskalere på et eller annet tidspunkt! Det er svært uheldig å ha det som utgangspunkt. Vennskap eskalerer vanligvis ikke. En har da tifoldig flere vennskap/ venner enn kjærester/forhold. Hvis det skulle være slik at den ene utvikler følelser som ikke gjengjeldes vil det helt klart være en fordel for begge å ikke sees, på en god stund hvertfall. Om dette er et nylig bekjentskap ville jeg avbrutt hele relasjonen, jeg har massevis av ekte venner og knapt nok tid til dem.  Det betyr ikke at en reiser seg opp og går umiddelbart- med mindre det har vært grenseoverskridende oppførsel/ prat. 

Hva tenker du om folk du møter via treningssenteret?

Det kommer vel helt an på personen! Hvor jeg møter noen definerer ikke hva jeg synes og tenker om dem. Det er hva de gjør og sier jeg baserer min oppfatning på. Skjønt generelt kan jeg vel si at jeg vil anta noen som trener er opptatt av å ta vare på seg selv, enten for helsa eller for forfengelighet :fnise:

Håper dette var til hjelp.  Jeg tror det beste hvis en ønsker et forhold er å være ærlig om det, ikke snike seg inn bakveien som en venn hvis det egentlig er kjæreste en ønsker. Gå heller på de plattformene som er for flørt og sjekking med en gang! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Ymra said:

Hva mener du med ingenting på siste spørsmål?

Det påvirker deg ikke om du møter de via trening = felles intr. ikke felles bekjente

Vs.

Studier/politikk. = felles intr. felles bekjente?

6 hours ago, Costa B said:

Er du helt sikker på at arenaen du blir kjent med folk på, ikke påvirker?

Ingen prater om å skjule intensjoner eller at vennskap ikke MÅ eskaleres, nei? Håper ikke det ble tolket slik! Det jeg mente med esklaring var hvis den ene etterhvert begynte å se for seg at: ''Hm... hun her var jo hyggelig! Skader ikke å se om det kan utvikles til noe mer!''-tankegangen, så må jo den ene som ENDER MED (ikke nødvendigvis planlagt) å bli forelsket: ta et skritt i riktig retning en gang?

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg forstår faktisk ingenting av denne tråden, jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts, du skriver mye uten å få frem noe poeng. 

Anonymkode: 5cd95...462

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
På 3.5.2018 den 22.44, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har mange venninner som har sagt at de til f.eks. guttevenner på vgs., studier, og jobbsammenhenger takker nei til å ta en 1-til-1 kaffe etter skole/jobb; fordi det at en gutt og en jente møtes på tomannshånd over en kaffe er definisjonen på selve ''daterammen''.

Er dere enig?

Jeg er ikke enig i denne.

Jeg har i flere tilfeller vært å drukket kafe/øl med det motsatt kjønn. To av disse på universitet, og den tredje på en konsert. 

Den første var jeg veldig usikker på, fordi jeg forsto ikke hans intensjon. Jeg så på han som en venn, og jeg ønsket ikke noe mer heller. Men han var enormt pågående i meldinger og det virket som at han likte meg, men i virkeligheten var han nærmere sagt stum. Det var for det meste jeg som snakket. Jeg forsto ikke hvorfor han ville ta en kafe om han ikke hadde en intensjon eller ønsket å prate? Etter denne kafeen spurte han meg på MELDINGER om vi skulle ta en ny. Jeg «lovte» han det, men det ble aldri noe mer. Jeg var dum nok å skape forhåpninger for han. Jeg fikk aldri mer vite om hans intensjon, da jeg sluttet å svare han og kontakten bare døde ut. Han hilser fortsatt på meg når han går forbi på universitet.... 

Den andre er en kompis av meg på universitet. Han vet jeg har dame. Vi har spist lunsj sammen alene to ganger. Tenker ikke noe over hva andre tenker om vi sitter og tar en lunsj sammen.

Den tredje er også en kompis av meg. Han er sammen med min bestevennine faktisk. Vi har veldig mange like interesserer, så vi har pleid å dra på konserter og ulike vinyl markeder sammen alene uten at dama er med. Hender at vi tar en øl også. 

Hva andre tenker om meg og det motsatte kjønn på en kafe/pub/konserter gir jeg blaffen i. Når jeg ser andre rundt meg, som tar en kafe/øl med det motsatte kjønn tenker jeg ikke at det er en date. Men det virker som at mange andre gjør det? Jeg vet ikke? Jeg har en del guttevenner, og det kan være derfor jeg driter i hvem andre rundt meg tar en kafe med.

Hvorfor tenker ikke mennesker slik når det gjelder to av samme kjønn? Det kan jo faktisk være en date det også..

Anonymkode: 65455...275

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, Overrasket said:

Jeg forstår faktisk ingenting av denne tråden, jeg. 

Neivel.

19 hours ago, AnonymBruker said:

Ts, du skriver mye uten å få frem noe poeng. 

Anonymkode: 5cd95...462

Ok.

14 hours ago, AnonymBruker said:

(...)

Den første var jeg veldig usikker på, fordi jeg forsto ikke hans intensjon. Jeg så på han som en venn, og jeg ønsket ikke noe mer heller. Men han var enormt pågående i meldinger og det virket som at han likte meg, men i virkeligheten var han nærmere sagt stum. Det var for det meste jeg som snakket. Jeg forsto ikke hvorfor han ville ta en kafe om han ikke hadde en intensjon eller ønsket å prate? Etter denne kafeen spurte han meg på MELDINGER om vi skulle ta en ny. Jeg «lovte» han det, men det ble aldri noe mer. Jeg var dum nok å skape forhåpninger for han. Jeg fikk aldri mer vite om hans intensjon, da jeg sluttet å svare han og kontakten bare døde ut. Han hilser fortsatt på meg når han går forbi på universitet.... 

Hm...

Merkelig tilfelle. Kanskje tøff bak skjermen, men ikke mann nok irl?

Den andre er en kompis av meg på universitet. Han vet jeg har dame. Vi har spist lunsj sammen alene to ganger. Tenker ikke noe over hva andre tenker om vi sitter og tar en lunsj sammen.

Nettopp. Han vet du er opptatt. Blir helt annerledes da.

Den tredje er også en kompis av meg. Han er sammen med min bestevennine faktisk. Vi har veldig mange like interesserer, så vi har pleid å dra på konserter og ulike vinyl markeder sammen alene uten at dama er med. Hender at vi tar en øl også. 

Nettopp. Han er jo i forhold selv. Blir helt annerledes da.

Hva andre tenker om meg og det motsatte kjønn på en kafe/pub/konserter gir jeg blaffen i. Når jeg ser andre rundt meg, som tar en kafe/øl med det motsatte kjønn tenker jeg ikke at det er en date. Men det virker som at mange andre gjør det? Jeg vet ikke? Jeg har en del guttevenner, og det kan være derfor jeg driter i hvem andre rundt meg tar en kafe med.

Hvorfor tenker ikke mennesker slik når det gjelder to av samme kjønn? Det kan jo faktisk være en date det også..

Oftest på kafe har du visse steretypier:

Gutt og jente på date.

Jente og jente på ''venninneskravling''.

og

Mange venninner: kalt barnevognsmafiaen, som er nybakte foreldre som samles og tar hele kaffeen.

Anonymkode: 65455...275

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på mange kafe/restaurant/øl på byen turer med kompiser, folk jeg studerer med, fra jobb, felles interesser etc. Jeg har aldri vært interessert i noe mer vennskap, og det har alltid vært en vennskapelig tone og ikke noe flørting - ingen har gitt utrykk for at de forventet at det var en date. Dette er menn som er venner, noen med kjæreste eller kone, andre single.

Det har skjedd et par ganger at noen jeg ble bedre kjent med som venn (f.eks i starten av et studie) ønsket å "date", men da har han gitt utrykk for det over messenger eller sjekket hva jeg tenker om saken før vi finner på noe igjen.

Synes egentlig tråden er interessant, for det kan være helt umulig å si - "man bare vet det" og det er ikke så lett å forklare med ord.

Skal selv ut på fredag med en jeg studerer med, og jeg klarer ikke å finne ut av om jeg vil han skal være en venn eller noe mer. Vi skal gjøre noe relatert til studiet, og så skal vi spise sammen. Vi har veldig mye til felles og har det alltid moro sammen før og etter forelesninger, det var jeg som tok iniativ til å finne på noe og han sa ja med en gang. Vil absolutt ikke si det er en date selv om jeg kanskje er litt betatt/leker med tanken, trenger tid til å bli bedre kjent før jeg vet hva jeg føler.

Om jeg ønsket å date han hadde jeg nok luftet ideen før vi dro ut, da hadde han hatt sjansen til å finne ut selv hva han tenker om det også :)

Anonymkode: 54adf...068

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært på mange kafe/restaurant/øl på byen turer med kompiser, folk jeg studerer med, fra jobb, felles interesser etc. Jeg har aldri vært interessert i noe mer vennskap, og det har alltid vært en vennskapelig tone og ikke noe flørting - ingen har gitt utrykk for at de forventet at det var en date. Dette er menn som er venner, noen med kjæreste eller kone, andre single.

This. De har allerede kjærester og koner.

Det har skjedd et par ganger at noen jeg ble bedre kjent med som venn (f.eks i starten av et studie) ønsket å "date", men da har han gitt utrykk for det over messenger eller sjekket hva jeg tenker om saken før vi finner på noe igjen.

Og hvordan endte de tilfellene?

Synes egentlig tråden er interessant, for det kan være helt umulig å si - "man bare vet det" og det er ikke så lett å forklare med ord.

Så utrolig enig! Hvorfor ''forstår'' ikke folk tråden? Haha :)

Skal selv ut på fredag med en jeg studerer med, og jeg klarer ikke å finne ut av om jeg vil han skal være en venn eller noe mer. Vi skal gjøre noe relatert til studiet, og så skal vi spise sammen. Vi har veldig mye til felles og har det alltid moro sammen før og etter forelesninger, det var jeg som tok iniativ til å finne på noe og han sa ja med en gang. Vil absolutt ikke si det er en date selv om jeg kanskje er litt betatt/leker med tanken, trenger tid til å bli bedre kjent før jeg vet hva jeg føler.

Om jeg ønsket å date han hadde jeg nok luftet ideen før vi dro ut, da hadde han hatt sjansen til å finne ut selv hva han tenker om det også :)

Ergo: du nevner ikke ordet date, bare kaffe, selv om du i teori og praksis er åpen for... alt?

Kaffe er altså ''safe'' uten å sette noen rammer, selv om det samtidig setter rammen ÅPENHET?

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

This. De har allerede kjærester og koner.

Ja noen hadde det, andre var bare kompiser hvor ingen av oss følte noe mer og da var det aldri i tankene at det kunne ligne på en date. Blir som å gå med en slektning eller annen dame fra studiet.

Og hvordan endte de tilfellene?

Da har jeg takket nei og sagt at jeg bare ser på han som en venn. I de fleste tilfellene fortsatte vi å prate/være venner, men noen ble litt "over the top" så da sa jeg at jeg var ukomfortabel med å fortsette vennskapet når han ønsket noe mer og ikke greide å la det ligge. Det har alltid gått greit, bortsett fra en som ble veldig ubehaglig, han begynte å møte opp hjemme hos meg, ringe meg hele tiden osv, så etter å ha sagt fra 3-4 ganger at han må skjerpe seg og slutte, og det ikke hjalp så måtte jeg blocke han.

Ergo: du nevner ikke ordet date, bare kaffe, selv om du i teori og praksis er åpen for... alt?

Kaffe er altså ''safe'' uten å sette noen rammer, selv om det samtidig setter rammen ÅPENHET?

Jeg er nok ganske åpen for det meste, har ikke bestemt meg for at han er "kun en venn uansett hva som skjer" eller noe, men regner med at han bare ser på meg som en venn og at han ikke tenker at jeg legger noe mer i denne dagen vi har planlagt sammen. Har lyst til å bli bedre kjent med han, og siden vi er begge single kan det jo hende noe mer utvikler seg. Dette er første gang jeg skal ut med noen som er i "kanskjeboksen", så har ikke så mye å sammenligne med. Det er egentlig deilig å kunne ta seg god tid å bli kjent med noen, uten at det er et press/forventning om at det er en date.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Minner meg om en gammel Nemi-historie, som går omtrent slik:

En fyr på telefonen spør: "Hei, Nemi! Skal vi møtes og ta en kaffe?"

Nemi tenker følgende: "Pål? Han er kjekk... Kaffe med Pål?...'Kaffe'= en øl. En øl = flere øl = enda kjekkere Pål = bli med Pål hjem = våkne opp i morgen med pulesveis."

Og svarer: "Kaffe? Nei takk, jeg har mensen denne uka."

Anonymkode: 07d3d...e43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

(...)

Jeg er nok ganske åpen for det meste, har ikke bestemt meg for at han er "kun en venn uansett hva som skjer" eller noe, men regner med at han bare ser på meg som en venn og at han ikke tenker at jeg legger noe mer i denne dagen vi har planlagt sammen. Har lyst til å bli bedre kjent med han, og siden vi er begge single kan det jo hende noe mer utvikler seg. Dette er første gang jeg skal ut med noen som er i "kanskjeboksen", så har ikke så mye å sammenligne med. Det er egentlig deilig å kunne ta seg god tid å bli kjent med noen, uten at det er et press/forventning om at det er en date.

Hvordan ønsker du han skal flørte/eskalere/kommunisere intensjonen sin?

Vedder på du selv ikke tar det første steget i den ene eller andre retningen?

2 hours ago, AnonymBruker said:

Minner meg om en gammel Nemi-historie, som går omtrent slik:

En fyr på telefonen spør: "Hei, Nemi! Skal vi møtes og ta en kaffe?"

Nemi tenker følgende: "Pål? Han er kjekk... Kaffe med Pål?...'Kaffe'= en øl. En øl = flere øl = enda kjekkere Pål = bli med Pål hjem = våkne opp i morgen med pulesveis."

Og svarer: "Kaffe? Nei takk, jeg har mensen denne uka."

Anonymkode: 07d3d...e43

Altså: LYST men ikke LOV?

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan ønsker du han skal flørte/eskalere/kommunisere intensjonen sin?

Vedder på du selv ikke tar det første steget i den ene eller andre retningen?

Det er alt for tidlig for noe slikt, om han hadde startet å flørte eller gitt uttrykk for at han vil noe mer hadde det blitt for mye akkurat nå. Må bli bedre kjent først, og finne ut selv om det er følelser/sommerfugler fra min side. Dersom jeg utvikler følelser for han frem i tid kommer jeg til å si det dersom vi fortsatt finner på ting sammen, har det moro og om jeg tror han kanskje også kan være interessert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kun en date dersom begge tror at det er en date. Feks kan ikke Lise være på date med Svein, når Svein bare treffer Lise for å ta en kaffe med en venn.

Anonymkode: 659b9...a31

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er kun en date dersom begge tror at det er en date. Feks kan ikke Lise være på date med Svein, når Svein bare treffer Lise for å ta en kaffe med en venn.

Anonymkode: 659b9...a31

Ikke enig :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Og det er svært lite overraskende egentlig.

Anonymkode: 10d4b...a0f

AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan foregår det da? En person er på date, mens den andre er det ikke?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Og det er svært lite overraskende egentlig.

Per Se definisjon:

Mann ber jente ut på kaffe = dateramme

For kvinnen = uavhengig av mannens oppfattelse = date/ikke date.

Altså:

Hvis den ENE ser på det som en date, så er HAN eller HENNES syn på kaffen isolert og fullstendig uavhengig av hva den andre part måtte mene: men viktig her: frem til den andre part gir uttrykk for hva slags relasjon HAN eller HENNE ønsker; så er det Åpenhet og Nysgjerrighet som er stikkord.

Jeg håper vi alle lever i 2018 og innser såpass:

Vi ber ikke folk ut på date; vi ber folk ut på å henge bare oss to, f.eks. ta en kaffe.

Det er basic kunnskap, håpte jeg i hvert fall! :)

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan foregår det da? En person er på date, mens den andre er det ikke?

Lest tråden i samlivsforumet om akkurat dette? Høflig vs. flørting, tror jeg den heter.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Per Se definisjon:

Mann ber jente ut på kaffe = dateramme

For kvinnen = uavhengig av mannens oppfattelse = date/ikke date.

Altså:

Hvis den ENE ser på det som en date, så er HAN eller HENNES syn på kaffen isolert og fullstendig uavhengig av hva den andre part måtte mene: men viktig her: frem til den andre part gir uttrykk for hva slags relasjon HAN eller HENNE ønsker; så er det Åpenhet og Nysgjerrighet som er stikkord.

Jeg håper vi alle lever i 2018 og innser såpass:

Vi ber ikke folk ut på date; vi ber folk ut på å henge bare oss to, f.eks. ta en kaffe.

Det er basic kunnskap, håpte jeg i hvert fall! :)

Lest tråden i samlivsforumet om akkurat dette? Høflig vs. flørting, tror jeg den heter.

Du tror fremdeles ikke at du analyserer for mye? Når jeg blir invitert ut går jeg alltid ut på grunnlag av at det er vennskap. Om det utvikler seg til å bli noe annet enn jeg trodde så tar jeg en avgjørelse der og da om det er ok for meg eller ikke. 

Men om jeg vet at jeg ikke ønsker annet enn et vennskap med noen, så sørger jeg for at det blir vanskelig å misforstå hva jeg mener. Og noen ganger vet man at noen kun er og forblir kun venn før man sier ja til en kaffe. 

Skal du gå rundt og være åpen for utvikling til date med alle og enhver så blir det bare problemer på deg fordi du ikke vil sende ut klare signaler på når du faktisk er interessert. 

Du ser faktisk ikke at taktikken din er den som slår deg i bakken hver gang du virkelig håper på en utvikling videre.

Som jeg kjenner deg fra dine andre tråder så vet jeg at du kommer til å messe på dette til du blir blå. Så jeg kan bare si med engang: Stopp. Dette fører ingensteds hen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er greit med dating innenfor en ramme. Da slipper man feiltolking og dårlig kommunikasjon. Har mange ganger opplevd flere ganger at min vanlige oppførsel i møte med nye mennesker har blitt feiltolket til at jeg har vært interessert i noe mer. Dette har i noen tilfeller vært plagsomt, spesiellt hvis det er kvinner jeg har møtt igjennom jobb eller venner. 

Når det er en date er jo intensjonen til begge klar, å finne ut om det kan bli noe mer. Å underholde venninna til dama til en kompis under en middag, eller gå ut å ta ei øl med jobben er noe helt annet, og etter min mening ikke noen arena for sjekking.

Anonymkode: b5487...716

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...