Skadeskutt Skrevet 3. mai 2018 #21 Skrevet 3. mai 2018 6 minutter siden, aell skrev: Ja, trodde det var det som var vanlig, men nå ble jeg jo litt usikker. Tror ikke man må ta av bh, metall osv når man tar CT, da MR maskinen består av en kraftig magnet, mens CT maskinen sender ut ioniserende stråling (den er altså ulik fra MR-strålingen, og jeg er ganske sikker på at MR-scanning gir et mer detaljert bilde. Synes i alle fall det høres uansvarlig ut dersom noen sykehus ikke har som kriterier at bh skal av ved MR all den tid man ikke vet om spilene er av plast eller metall. På registreringsskjemaet stod det veldig tydelig at alt av metall måtte av inkludert bh. Virker rart at det er forskjellig fra sykehus til sykehus i alle fall.
Gjest aell Skrevet 3. mai 2018 #22 Skrevet 3. mai 2018 Akkurat nå, Skadeskutt skrev: Synes i alle fall det høres uansvarlig ut dersom noen sykehus ikke har som kriterier at bh skal av ved MR all den tid man ikke vet om spilene er av plast eller metall. På registreringsskjemaet stod det veldig tydelig at alt av metall måtte av inkludert bh. Virker rart at det er forskjellig fra sykehus til sykehus i alle fall. Ja, det sto tydelig i brevet jeg også fikk. Så jeg synes også at det høres merkelig ut. Jeg tok riktig nok MR-scan hos en privat bedrift med refusjonsavtale (ble henvist av lege), men det burde vel ikke hatt noen betydning?
Skadeskutt Skrevet 3. mai 2018 #23 Skrevet 3. mai 2018 11 minutter siden, aell skrev: Ja, det sto tydelig i brevet jeg også fikk. Så jeg synes også at det høres merkelig ut. Jeg tok riktig nok MR-scan hos en privat bedrift med refusjonsavtale (ble henvist av lege), men det burde vel ikke hatt noen betydning? Tviler på det. Jeg tok MR på vanlig sykehus.
Gjest aell Skrevet 3. mai 2018 #24 Skrevet 3. mai 2018 9 minutter siden, Skadeskutt skrev: Tviler på det. Jeg tok MR på vanlig sykehus. Ganske rart hvis ulike helseforetak driver ulik praksis på dette.
Djungelvrål Skrevet 3. mai 2018 #25 Skrevet 3. mai 2018 Jeg hadde en piercing i øret som ikke kunne tas av, tok MR som vanlig. Ingen problem.
Menice Skrevet 3. mai 2018 #26 Skrevet 3. mai 2018 Tatt MR flere ganger. Det er ikke sånn at magneten river av deg øret hvis du har piercing i det liksom. Det er ikke sånn det funker. Den kan skape små vibrasjoner på en måte, hvor hovedproblemet egentlig er at om du har metall i nærheten av der du skal ta bilde, så kan bildet bli forvrengt. Du kan heller ikke ta MR hvis du har metallsplinter, eller annet som kan skade deg innvendig om det rører litt på seg. Jeg har tatt MR av ryggen og fått beskjed om å ta av BH. (BH vil ødeleghe bildene) Nå sist tok jeg MR av kneet, med leggen full av metall (etter brudd), da kunne BH være på. Dessverre var metallet i leggen for nærme kneet til at de klarte å få brukanes bilder. Men jeg kjente ikke noe spesielt i beinet, annet enn litt lett prikking. Beinet forsvant ikke inn i maskinen selv om det er fult av metall...
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #27 Skrevet 3. mai 2018 1 hour ago, aell said: Ja, trodde det var det som var vanlig, men nå ble jeg jo litt usikker. Tror ikke man må ta av bh, metall osv når man tar CT, da MR maskinen består av en kraftig magnet, mens CT maskinen sender ut ioniserende stråling (den er altså ulik fra MR-strålingen, og jeg er ganske sikker på at MR-scanning gir et mer detaljert bilde. Det er ikke slik at MR gir mer detaljerte bilder enn CT, men at de fremstiller ulike strukturer med ulik tydelighet. Valg av modalitet avhenger ikke av hvor "detaljert" man vil ha bildene, men HVA man ønsker å fremstille. Anonymkode: 83f0d...a72
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #28 Skrevet 3. mai 2018 1 time siden, Mokkilokki skrev: Du blir jo kjørt nesten helt inn i maskinen. Er du i tvil så kontakter du de så skal gjøre undersøkelsen. ikke verre enn det. Jeg har tatt MR av hodet flere ganger og fikk beskjed at man skulle heller ikke ha sminke da kunne være partikler i produktet som kunne påvirke maskinen. De instruerer alle pasienter og spør spesifikk om hva du har på og ikke før du slipper inn i rommet der MR maskinen står. CT er det annerledes med, og mindre nøye med metaller. Denne tråden er slik som mange andre tråder på forumet full svar og av uttalelser om MR som overhodet ikke kan stemme, fordi MR maskinene blir ødelagt med den minste metallting i rommet. Bher har metall i hektene og må av. Har noen av dere sett hva som skjer når et belte med en metallspenne blir tatt inn i et rom med en MR maskin i? Holdes beltet i læret og med spennen løs så svever beltet og dras mot magnettrommelen i MR maskinen. https://www.nettavisen.no/nyheter/mann-dde-etter-a-ha-blitt-sugd-inn-i-mr-maskin/3423410822.html https://www.alerisrontgen.no/pasient/sporsmal-svar/ Merk dere særlig punkt 3 og 4. Der underbygges mine påstander i innlegget her. Anonymkode: fdb83...f69
Djungelvrål Skrevet 3. mai 2018 #29 Skrevet 3. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De instruerer alle pasienter og spør spesifikk om hva du har på og ikke før du slipper inn i rommet der MR maskinen står. CT er det annerledes med, og mindre nøye med metaller. Denne tråden er slik som mange andre tråder på forumet full svar og av uttalelser om MR som overhodet ikke kan stemme, fordi MR maskinene blir ødelagt med den minste metallting i rommet. Bher har metall i hektene og må av. Har noen av dere sett hva som skjer når et belte med en metallspenne blir tatt inn i et rom med en MR maskin i? Holdes beltet i læret og med spennen løs så svever beltet og dras mot magnettrommelen i MR maskinen. https://www.nettavisen.no/nyheter/mann-dde-etter-a-ha-blitt-sugd-inn-i-mr-maskin/3423410822.html https://www.alerisrontgen.no/pasient/sporsmal-svar/ Merk dere særlig punkt 3 og 4. Der underbygges mine påstander i innlegget her. Anonymkode: fdb83...f69 Rart at jeg kunne ta MR 3 ganger da med ørepiercing.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #30 Skrevet 3. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De instruerer alle pasienter og spør spesifikk om hva du har på og ikke før du slipper inn i rommet der MR maskinen står. CT er det annerledes med, og mindre nøye med metaller. Denne tråden er slik som mange andre tråder på forumet full svar og av uttalelser om MR som overhodet ikke kan stemme, fordi MR maskinene blir ødelagt med den minste metallting i rommet. Bher har metall i hektene og må av. Har noen av dere sett hva som skjer når et belte med en metallspenne blir tatt inn i et rom med en MR maskin i? Holdes beltet i læret og med spennen løs så svever beltet og dras mot magnettrommelen i MR maskinen. https://www.nettavisen.no/nyheter/mann-dde-etter-a-ha-blitt-sugd-inn-i-mr-maskin/3423410822.html https://www.alerisrontgen.no/pasient/sporsmal-svar/ Merk dere særlig punkt 3 og 4. Der underbygges mine påstander i innlegget her. Anonymkode: fdb83...f69 Punkt 3 sier at det er uproblematisk å ta MR med metall i kroppen, men det kan ødelegge bildene. Hvordan underbygger det dine ville påstander om at det ikke kan være metallting i rommet? Og hva med lamper, dørhåndtak og alle andre metallting som er i ethvert rom? Anonymkode: 24851...8d9
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #31 Skrevet 3. mai 2018 5 minutter siden, Peonjenta said: Rart at jeg kunne ta MR 3 ganger da med ørepiercing. Ikke dersom den 1) Ikke er magnetisk 2) Ikke sitter i nærheten av området som skal scannes. Anonymkode: 83f0d...a72
Gjest aell Skrevet 3. mai 2018 #32 Skrevet 3. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke slik at MR gir mer detaljerte bilder enn CT, men at de fremstiller ulike strukturer med ulik tydelighet. Valg av modalitet avhenger ikke av hvor "detaljert" man vil ha bildene, men HVA man ønsker å fremstille. Anonymkode: 83f0d...a72 Hmm, kan godt være det. CT brukes dog mer når det kun er mistanke om svulst etc, man "finner" lettere en god del andre nevrologiske tilstander på MR, enn ved CT. Fastlegen min sa i hvert fall til meg at MR er det mest detaljerte, men hun er ikke nevrolog, så godt mulig hun sa feil.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #33 Skrevet 3. mai 2018 1 minutt siden, aell said: Hmm, kan godt være det. CT brukes dog mer når det kun er mistanke om svulst etc, man "finner" lettere en god del andre nevrologiske tilstander på MR, enn ved CT. Fastlegen min sa i hvert fall til meg at MR er det mest detaljerte, men hun er ikke nevrolog, så godt mulig hun sa feil. Når det gjelder bløtdelsstrukturer, ja. Men det er mye annet som fremstilles bedre med CT, UL eller klassisk radiografi. Om det bare var et spørsmål om graden av detalj, ville man kun hatt én modalitet. Anonymkode: 83f0d...a72
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #34 Skrevet 3. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Punkt 3 sier at det er uproblematisk å ta MR med metall i kroppen, men det kan ødelegge bildene. Hvordan underbygger det dine ville påstander om at det ikke kan være metallting i rommet? Og hva med lamper, dørhåndtak og alle andre metallting som er i ethvert rom? Anonymkode: 24851...8d9 Ikke alle metaller er magnetiske, men mange metaller kan, selv om de ikke er det, påvirke hvordan protonene spinner i magnetfeltet, og dermed blir ikke bildene optimale. Det er ikke helt ulikt å prøve å navigere etter et magnetisk kompass rett ved siden av et stort elektromagnetisk felt. Forøvrig kan man godt vise hvilke magnetiske krefter en vanlig MR-maskin kan utøve: Anonymkode: 83f0d...a72
Gjest aell Skrevet 3. mai 2018 #35 Skrevet 3. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder bløtdelsstrukturer, ja. Men det er mye annet som fremstilles bedre med CT, UL eller klassisk radiografi. Om det bare var et spørsmål om graden av detalj, ville man kun hatt én modalitet. Anonymkode: 83f0d...a72 Det går jeg ut i fra ja, men nå tenkte jeg mer på utredning av nevrologiske lidelser man skal utrede med enten CT caput, eller MR caput. Det var dette jeg tenkte på, men du har så absolutt rett. Ville jo vært absurd å bruke CT, eller andre type røntgenbilder hvis MR-scan var det beste i alle tilfeller.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #36 Skrevet 3. mai 2018 Kan jeg ta MR hvis jeg har satt inn metall i kroppen?Det er stort sett ikke noe problem å være i en MR-maskin selv om du har satt inn metall eller protese i kroppen. Men det kan være et problem å få gode nok bilder av det området i kroppen hvor metallet eller protesen er fordi disse gir ”sorte hull” i bildene. Radiografen og radiologen vil vurdere dette under undersøkelsen. I noen tilfeller kan røntgen, CT eller ultralyd være bedre undersøkelser av disse områdene. Anonymkode: fdb83...f69
Djungelvrål Skrevet 4. mai 2018 #37 Skrevet 4. mai 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke dersom den 1) Ikke er magnetisk 2) Ikke sitter i nærheten av området som skal scannes. Anonymkode: 83f0d...a72 Den var av rustfritt stål. Alle MR undersøkelsene var av hodet.
Minya Skrevet 4. mai 2018 #38 Skrevet 4. mai 2018 6 hours ago, Peonjenta said: Den var av rustfritt stål. Alle MR undersøkelsene var av hodet. Sikker på at den ikke var av kirurgisk stål? Det er nemlig alle mine piercinger, og de er ikke magnetiske, slik at de blir ikke påvirket av magnetismen. De er likevel metall, og vil skape "sorte hull" på bildene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå