AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #1 Skrevet 3. mai 2018 Hei! Jeg skal ta en MR-undersøkelse for første gang om noen uker. Det er av hodet. Jeg vet ikke helt vordan det funker, men vet at jeg må fjerne piercinger og etc. Jeg har piercinger i ørene og nesen, og skal selfølgelig fjeren dem. MEN jeg har også piercinger andre steder på kroppen, som er da langt fra hodet. Må jeg fjerene absolutt alle piercingene på kroppen når jeg bare skal undersøke hodet? Takk for alle svar! Anonymkode: 3a2a3...973
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #2 Skrevet 3. mai 2018 Ja. Er en sterk magnet. Bør ikke ha noe i metall i nærheten av maskinen. Anonymkode: 98aab...662 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #3 Skrevet 3. mai 2018 Ja, det må du. Du får beskjed om dette, og fyller ut et skjema før du tar undersøkelsen. Anonymkode: 7789e...4b7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #4 Skrevet 3. mai 2018 Absolutt alt av metall må vekk før du kommer nær den maskinen... Anonymkode: f8d36...e7f
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #5 Skrevet 3. mai 2018 Jeg ville absolutt tatt ut alt. Jeg tok selv mr av hodet for en stund tilbake og glemte å ta av ringen min. Det er var jo ikke farlig at den var på, men jeg kjente det godt for å si det sånn! Dirret og nappet i fingeren min, var vedlig ubehagelig, kan se for neg at et tynt metallstolpe gjennom et hull i huden er veldig mye mer ubehagelig en en ring rundt fingeren. Anonymkode: 73f0d...214
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #6 Skrevet 3. mai 2018 Alt skal vekk. Må også ta av BH med spiler, så sportsbh f.eks må du ikke ta av. Anonymkode: 3d6db...adc
Daria Skrevet 3. mai 2018 #7 Skrevet 3. mai 2018 Jeg måtte ikke ta av spile-bh da jeg tok MR av hodet. Øredobber og nesepiercing måtte ut, men hva som var nedenfor skuldrene var visst irrelevant. 1
Gjest Tamsi Skrevet 3. mai 2018 #8 Skrevet 3. mai 2018 13 minutter siden, Daria skrev: Jeg måtte ikke ta av spile-bh da jeg tok MR av hodet. Øredobber og nesepiercing måtte ut, men hva som var nedenfor skuldrene var visst irrelevant. Er det mulig det var ct du tok? Det høres veldig rart ut.
Daria Skrevet 3. mai 2018 #9 Skrevet 3. mai 2018 Definitivt MR. Jeg stusset også litt, så jeg spurte to ganger om ikke bhen skulle av, men det skulle den ikke
EvaLena Skrevet 3. mai 2018 #10 Skrevet 3. mai 2018 Alt må vekk. Jeg fikk ikke engang lov til å gå inn på rommet med krykker og å gå uten klarte jeg ikke med 2 ødelagte bein. Måtte få hjelp av 2 personer til å komme meg inn og lagt meg på benken. Det er dritstrengt og viktig at du fjerner alt.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #11 Skrevet 3. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alt skal vekk. Må også ta av BH med spiler, så sportsbh f.eks må du ikke ta av. Anonymkode: 3d6db...adc Nei, det stemmer ikke. Vi går i mr hele tiden med pasienter, vi tar ikke av oss bhen 😀 Anonymkode: f101c...848
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #12 Skrevet 3. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det stemmer ikke. Vi går i mr hele tiden med pasienter, vi tar ikke av oss bhen 😀 Anonymkode: f101c...848 Veldig rart at jeg måtte ta de av de to siste gangene ihvertfall. Kanskje det var CT jeg tok? Har tatt så mange CT og MR at jeg blandet de to. Anonymkode: 3d6db...adc
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #13 Skrevet 3. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Veldig rart at jeg måtte ta de av de to siste gangene ihvertfall. Kanskje det var CT jeg tok? Har tatt så mange CT og MR at jeg blandet de to. Anonymkode: 3d6db...adc Ok, kanskje det er andre regler på ditt sykehus enn på vårt. Er isåfall mr du sikter til, er ikke magnet på CT. Anonymkode: f101c...848
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #14 Skrevet 3. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg skal ta en MR-undersøkelse for første gang om noen uker. Det er av hodet. Jeg vet ikke helt vordan det funker, men vet at jeg må fjerne piercinger og etc. Jeg har piercinger i ørene og nesen, og skal selfølgelig fjeren dem. MEN jeg har også piercinger andre steder på kroppen, som er da langt fra hodet. Må jeg fjerene absolutt alle piercingene på kroppen når jeg bare skal undersøke hodet? Takk for alle svar! Anonymkode: 3a2a3...973 Du kommer ikke inn på rommet der MR maskinen står uten å garantere at du ikke har metaller i kroppen. Unntaket er metall i tennene. Maskinen bruker sterke magneter. Magnetene i MR maskinene "suger" til seg alt av metaller. Du blir ødelagt der du har metall og maskinen blir ødelagt av metaller. Selv alvorlige medisiner jeg må ha i krisesituasjoner får ikke komme inn på MR rommet. Blir jeg akutt syk under MR undersøkelse så er det skrevet i journaler og henvisningene at jeg må øyeblikkelig ut av rommet der MR maskinen står. Anonymkode: fdb83...f69 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #15 Skrevet 3. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, kanskje det er andre regler på ditt sykehus enn på vårt. Er isåfall mr du sikter til, er ikke magnet på CT. Anonymkode: f101c...848 Det jeg tenkte også, så nevnte ikke CT først. Da som du sier, CT er ikke magnet. Men jeg har tatt av BH flere ganger. De nevner det her også, at bh må av; https://www.aleris.no/vi-tilbyr/sykehus-medisinske-tjenester/rontgen/mr/ Flere sykehus-sider nevner at BH må av også. Så rutinene hos ditt sykehus kan være annerledes. Anonymkode: 3d6db...adc
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #16 Skrevet 3. mai 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg tenkte også, så nevnte ikke CT først. Da som du sier, CT er ikke magnet. Men jeg har tatt av BH flere ganger. De nevner det her også, at bh må av; https://www.aleris.no/vi-tilbyr/sykehus-medisinske-tjenester/rontgen/mr/ Flere sykehus-sider nevner at BH må av også. Så rutinene hos ditt sykehus kan være annerledes. Anonymkode: 3d6db...adc Bh med jekter og spiler må av uansett om det er Røntgen eller CT. Ellers vises hekter og spiler på bildet og gjør tolkningen i området vanskelig når bildene skal tolkes. Anonymkode: fdb83...f69 1
Gjest aell Skrevet 3. mai 2018 #17 Skrevet 3. mai 2018 Da jeg tok MR caput (hode) måtte jeg ta av bh, belte, og alt av piercinger og metall. Kunne heller ikke ha på meg en bukse med metalldetaljer. Men ser at noen skriver at de ikke trengte å ta av bhen, så mulig det varierer litt fra sted til sted?
Mokkilokki Skrevet 3. mai 2018 #18 Skrevet 3. mai 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg skal ta en MR-undersøkelse for første gang om noen uker. Det er av hodet. Jeg vet ikke helt vordan det funker, men vet at jeg må fjerne piercinger og etc. Jeg har piercinger i ørene og nesen, og skal selfølgelig fjeren dem. MEN jeg har også piercinger andre steder på kroppen, som er da langt fra hodet. Må jeg fjerene absolutt alle piercingene på kroppen når jeg bare skal undersøke hodet? Takk for alle svar! Anonymkode: 3a2a3...973 Du blir jo kjørt nesten helt inn i maskinen. Er du i tvil så kontakter du de så skal gjøre undersøkelsen. ikke verre enn det. Jeg har tatt MR av hodet flere ganger og fikk beskjed at man skulle heller ikke ha sminke da kunne være partikler i produktet som kunne påvirke maskinen.
Skadeskutt Skrevet 3. mai 2018 #19 Skrevet 3. mai 2018 43 minutter siden, aell skrev: Da jeg tok MR caput (hode) måtte jeg ta av bh, belte, og alt av piercinger og metall. Kunne heller ikke ha på meg en bukse med metalldetaljer. Men ser at noen skriver at de ikke trengte å ta av bhen, så mulig det varierer litt fra sted til sted? Jeg måtte også ta av bh da jeg tok MR av hodet. Husker ikke da jeg tok CT av hodet. Var for å se etter traumeskader etter en voldsepisode. Så er litt blurry.
Gjest aell Skrevet 3. mai 2018 #20 Skrevet 3. mai 2018 32 minutter siden, Skadeskutt skrev: Jeg måtte også ta av bh da jeg tok MR av hodet. Husker ikke da jeg tok CT av hodet. Var for å se etter traumeskader etter en voldsepisode. Så er litt blurry. Ja, trodde det var det som var vanlig, men nå ble jeg jo litt usikker. Tror ikke man må ta av bh, metall osv når man tar CT, da MR maskinen består av en kraftig magnet, mens CT maskinen sender ut ioniserende stråling (den er altså ulik fra MR-strålingen, og jeg er ganske sikker på at MR-scanning gir et mer detaljert bilde.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå