Gå til innhold

Skal kjøpe symaskin, erfaringer?


sti9

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe symaskin for ca. 3000-4000, men sliter med å finne ut hvilken jeg skal kjøpe. En venninne av meg sier jeg bør ha en med elastisk rettsøm, sikksakk og gjerne falsk overlock. Noen som har symaskin som de er fornøyd med eller som har peiling på maskiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden det ser ut til å være få som ville uttale seg om symaskiner her så anbefaler jeg at du melder deg inn i "Vi sygale" på Facebook (merk at det kan ta litt tid før du blir godkjent av admin). Der er det mange forslag til symaskiner i ulike prisklasser.

Selv syr jeg på en Smarter by Pfaff 160s som er noe under din prisklasse. Kjøpte denne for å ha en symaskin til å legge opp gardiner o.l. så ville kanskje kjøpt en kraftigere maskin i dag som jeg er blitt en smule sygal og syr en del klær og diverse
Som du har fått tips om så er det lurt å ha en maskin som både kan sy vanlige sømmer og elastiske sømmer slik at du har mulighet til å sy i jersey/french terry også :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke helt relevant for spørsmålet i HI, men noe det er greit å være klar over, er at elektronisk styrte symaskiner er litt som PCer, de har en levetid, på grunn av elektronikken.

Skal du ha noe som holder i en mannsalder, er det helmekaniske symaskiner som gjelder.

Om jeg som fersk syer skulle kjøpe noe i dag, ville det vært en enkel og ganske billig symaskin med de funksjonene TS nevner, og forvente en levetid på fem år. Hva man må ut med for det, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligg iallfall unna symaskiner med plastdeler, de varer ikke lenge. 

Anonymkode: d0839...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs helt hva du skal bruke maskinen til, snakker du med folk som er superfrelst på å sy får du fort anbefalt maskiner med ørten duppedingser du ikke trenger for å gjøre enkle oppgaver. Jeg fikk for mange år siden en veldig enkel Singer symaskin i gave, og den har hold til å sy både gardiner, putetrekk, klær, vesker osv.  Min sygale venninne mener den er altfor enkel, men de færreste har behov for både symaskin, overlock og coverlock. 

Anonymkode: cbb74...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte en singer heavy duty for å kunne sy klærne til ungene, legge opp bukser osv. Den kostet bare 2000kr. Den er enkel mekanisk og står som regel klar nede på verkstedet med svart tråd. 

Etter hvert som jeg lærte meg mer begynte jeg å se bukser av gamle vadmelspledd og slike ting. Da måtte jeg innse at den egentlig ikke er kraftig nokk og har nå lyst å en ny singer med overlock til knappe 3000. Fremdeles enkel mekanisk. Lov å håpe at den er like bra 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Styr unna Singer og Toyota-maskiner. Gå for Janome eller Brother, de har gode kvalitetsmaskiner. Men meld deg inn i 'Vi sygale ' på Facebook. Der får du tips og råd om det meste (mellom alle de grelle jerseygreiene mange syr....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjøpte en symaskin i den prisklassen for 8 år siden. Da anbefalte "alle" meg å kjøpe en stødig, sterk, mekanisk symaskin. Type Janome Easy Jeans f.eks, eller Husqvarna Emerald serien. Jeg kjøpte meg sånn og var i en periode fornøyd. Men for min del, har hobbyen tatt av, og det tok ikke veldig langt tid før jeg ikke lengre var fornøyd med symaskinen allikevel. Kjøpte meg en ny, dyrere og elektronisk symaskin, det er helt annet verden. Om jeg skulle velge på nytt nå, ville jeg gått for elektronisk med engang. Hvorfor skal man egentlig velge en mekanisk symaskin, nå i 2018? Med elektronisk får man så mange flere sømmer, alfabet, automatiske knappehull, automatisk trådfeste i begynnelsen og slutten av sømmen, mange funksjoner som gjør syinga enklere og gøyere, og raskere. Og Janome Easy Jeans er kraftig overpriset for den funksjonaliteten den har, virkelig. Okey, den har kraftig motor, kraftig maskin, men har du planer om å sy i båtkalesjer? Hvis ikke, trenger du kanskje ikke så kraftig maskin allikevel. Og jeg ser det skjer veldig mange i den Vi sygale gruppa, kjøpte først Easy Jeans, men det er ikke nok sømmer, så enten bytter de til dyrere maskin, eller kjøper den nyeste og dyreste Coverstitch for å få en ekstra pyntesøm. 

Så min tips er egentlig å hoppe over symaskin i 3-4 tusen klasse. Hvis du usikker hvor mye du skal sy, og det er pynteputer og legge opp gardiner du tenker på, ja, da sånn enkel Singer symaskin til 2 000 kan være bra nok. Men hvis du vil begynne ny hobby, vurder maskin til 5000, for de pengene kan du få en elektronisk maskin fra Brother eller Bernina Bernette. Eller overnevnte Pfaff Smarter, virker bra den også, utifra beskrivelsen. 

Anonymkode: 244f8...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.5.2018 at 7:42 AM, Dorey said:

Styr unna Singer og Toyota-maskiner. Gå for Janome eller Brother, de har gode kvalitetsmaskiner. Men meld deg inn i 'Vi sygale ' på Facebook. Der får du tips og råd om det meste (mellom alle de grelle jerseygreiene mange syr....)

:fnise: synes ikke de er så grelle men nå har jeg barn selv. De alvekjolene, fra noen år siden, de var grelle. Og i fleece! husker de fortsatt..  :fnise:

Anonymkode: 244f8...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

:fnise: synes ikke de er så grelle men nå har jeg barn selv. De alvekjolene, fra noen år siden, de var grelle. Og i fleece! husker de fortsatt..  :fnise:

Anonymkode: 244f8...159

Neida, alt er ikke like ille ;) Har unger selv og syr litt i jersey jeg og. Men disse Runi-greiene alle skal trøkke på seg og ungene kan jeg spare meg for... Men smak og behag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp noe billig ræl, jeg gjorde den tabben for noen år siden. Skulle jo bare bruke den til enkle ting som gardiner o.l, så jeg kjøpte en Meister til noen hundrelapper. Og det ble mer irritasjon enn sying, for å si det sånn...

Hva med å se etter en brukt maskin i den prisklassen du har råd til? Da kan du virkelig gjøre et kupp. Nå har jeg svigermors gamle Singer fra 70-tallet, og den går som en klokke fremdeles.

Anonymkode: 2e28a...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2018 den 7.42, Dorey skrev:

Styr unna Singer og Toyota-maskiner. Gå for Janome eller Brother, de har gode kvalitetsmaskiner.

 

Hvorfor ikke Singer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, Dorey said:

Neida, alt er ikke like ille ;) Har unger selv og syr litt i jersey jeg og. Men disse Runi-greiene alle skal trøkke på seg og ungene kan jeg spare meg for... Men smak og behag :)

dette burde skrives i den derr «ting jeg irriterer meg over i fb-grupper», men angående symønstre som selges og «alle» kjøper og bruker. Veldig enkle mønstre, minimal tilpassing av grunnmønster som er jo gratis og lett å finne på nett, og selges til 100 kr. Type, sweatshirt når panelet foran er delt i 3 deler - det er nytt mønster det, vi selger det til hundre kroner. Og hvem gidder å kjøpe sånn? alle gidder, virker det som. Skjønner ikke. :P

Anonymkode: 244f8...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange anbefaler Janome Easy jeans. Jeg ble veldig skuffet over den. Den er langt fra så bra som den blir fremstilt. Den skal visstnok tåle å sy 12 lag med dongeri, og tåle en støyt.

Vel jeg opplever den ikke som spesielt sterk, og ikke sterke enn andre maskiner. Hadde en IKEA maskin til 500 kr som ga seg på tyngre ting og taklet det.

Men prøvde en annen janome som jeg synes var kjempefin, så man må nesten prøve seg frem. 

Ja styr unna de helt billigste maskinene. Legger du på en tusenlapp eller to, så tror jeg du vil finne en bra maskin.

Anonymkode: c1e94...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg har en symaskin som jeg kjøpte for noen år siden, som jeg kan anbefale. Jeg har sydd mye forskjellige ting med den, og den fungerer helt supert til det meste. Den kosta mellom 3000 og 4000 kr.

https://www.somsenteret.no/pfaff/100755/pfaff-smarter-by-pfaff-260c-symaskin-elektronisk

Her har du en side som selger den maskinen jeg har, den er på tilbud nå.

Anonymkode: 19538...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...