AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #1 Skrevet 1. mai 2018 Jeg tar ultralyd hver tredje uke pga høyrisikosvangerskap. Men kan det være skadelig på noen måte å ta ultralyd så ofte? Anonymkode: 7fe69...c7d
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #2 Skrevet 1. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar ultralyd hver tredje uke pga høyrisikosvangerskap. Men kan det være skadelig på noen måte å ta ultralyd så ofte? Anonymkode: 7fe69...c7d Nei, det tror jeg ikke. Jeg gjorde det samme, barnet er friskt Anonymkode: f95d2...7e1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #3 Skrevet 1. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar ultralyd hver tredje uke pga høyrisikosvangerskap. Men kan det være skadelig på noen måte å ta ultralyd så ofte? Anonymkode: 7fe69...c7d Nei det er ikke farlig. Slutt å google skremselspropaganda. Da blir svangerskapet så mye hyggeligere og lettere. Anonymkode: 3331c...6f0 6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #4 Skrevet 1. mai 2018 Enig med forrige bruker! Ikke tenk at alt er farlig, prøv å kose deg :D Gro Nylander sier hun er 99,9 % sikker på at ultralyd ikke er farlig Anonymkode: fe953...2a1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #5 Skrevet 1. mai 2018 Nei, det er ikke funnet noe vitenskap som tyder på det. Noen vil nok hyle ut at man skal være på den sikre siden og ikke gjøre det, men hallo - det er flere som har risikosvangerskap med flere ultralyder og barna er helt fine Anonymkode: 1252f...fe7 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #6 Skrevet 1. mai 2018 Jeg var på ultralyd hver 3.dag fra uke 25 pga høyrisikosvangerskap. Det gikk bra med babyen min. Anonymkode: 7b234...d26 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #7 Skrevet 1. mai 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar ultralyd hver tredje uke pga høyrisikosvangerskap. Men kan det være skadelig på noen måte å ta ultralyd så ofte? Anonymkode: 7fe69...c7d Det vet man ikke med 100 % sikkerhet. Når man bruker ekstra ul så veies risikoen opp mot nødvendigheten av å bruke ul. Når diskusjonen rundt ønsker om innføring av en ekstra og tidlig ul raste var et av argumentene mot risikoen med flere ul i svangerskapet. Vi vet at enkelte tilstander hos barn øker, men vi bet ikke forklaringen på alt. Når det er nødvendig mrd ul, så har du vel ikke så mange valg? Anonymkode: d0c31...9ea 3
justdrinkingmytea Skrevet 1. mai 2018 #8 Skrevet 1. mai 2018 Ultralyd er ikke noe annet enn høyfrekvente lydbølger, så nei. Det er ikke noe stråling involvert en gang, selv om det også er noe som har fått et ufortjent dårlig rykte. Alle former for mekaniske bølger er energioverføring, så vevet i kroppen vil få en minimal, midlertidig temperaturøkning, men det er også det. Den samme formen for energioverføring vil du få ved å klappe, da stiger temperaturen i håndflatene. 6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #9 Skrevet 1. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det vet man ikke med 100 % sikkerhet. Når man bruker ekstra ul så veies risikoen opp mot nødvendigheten av å bruke ul. Når diskusjonen rundt ønsker om innføring av en ekstra og tidlig ul raste var et av argumentene mot risikoen med flere ul i svangerskapet. Vi vet at enkelte tilstander hos barn øker, men vi bet ikke forklaringen på alt. Når det er nødvendig mrd ul, så har du vel ikke så mange valg? Anonymkode: d0c31...9ea Har du kilder på dette? Eller har du hørt av noen som har lest at? Anonymkode: 1252f...fe7 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #10 Skrevet 1. mai 2018 Den høyfrekvente lyden er sikkert stressende for babyen, men jeg tror heller ikke at det er skadelig. Anonymkode: a0f62...3fa
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #11 Skrevet 1. mai 2018 Jeg hadde også et risikosvangerskap med UL ofte. Fikk beskjed at de var 99% sikre på at det ikke var farlig. Og heller det enn risiko for at noe skal gå galt. Jeg reagerte til slutt på ul gelen. Begynte å klø og fikk utslett av den. Så den måtte fort vaskes skikkelig godt av. Anonymkode: 95f07...9a9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #12 Skrevet 1. mai 2018 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/10848570/ Anonymkode: 6d031...9cf
justdrinkingmytea Skrevet 3. mai 2018 #13 Skrevet 3. mai 2018 På 1.5.2018 den 16.51, AnonymBruker skrev: Den høyfrekvente lyden er sikkert stressende for babyen, men jeg tror heller ikke at det er skadelig. Anonymkode: a0f62...3fa De kan ikke høre den. Lol. 1
RoH Skrevet 3. mai 2018 #14 Skrevet 3. mai 2018 (endret) TS du er nevrotisk, hvorfor tror du at en undersøkelse som er veldokumentert og har vært brukt i 50 år uten bivirkninger er farlig? Endret 3. mai 2018 av RoH 2
Miss.Wildfox Skrevet 3. mai 2018 #15 Skrevet 3. mai 2018 Sier som de andre, det er ingen holdepunkter for at det er farlig. Ved et høyrisikosvangerskap vil det være en enda høyere risiko for deg og barnet hvis man ikke skulle fulgt dere med ultralyd. 3
Gjest PingPongRosadamm Skrevet 3. mai 2018 #16 Skrevet 3. mai 2018 3 timer siden, RoH skrev: TS du er nevrotisk, hvorfor tror du at en undersøkelse som er veldokumentert og har vært brukt i 50 år uten bivirkninger er farlig? TS spør jo bare et enkelt spørsmål, trenger ikke kalle henne nevrotisk av den grunn.
RoH Skrevet 3. mai 2018 #17 Skrevet 3. mai 2018 20 minutter siden, lamorte skrev: TS spør jo bare et enkelt spørsmål, trenger ikke kalle henne nevrotisk av den grunn. Noen på KG som har bedre greie på det en folkehelsa?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #18 Skrevet 3. mai 2018 Større sannsynlighet for venstrehendt gutt... https://www.tv2.no/a/7816365/ Dette har jeg også hørt fra jordmor. Hva mer kan det påvirke da? Anonymkode: 71d8a...525 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå