Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar ultralyd hver tredje uke pga høyrisikosvangerskap. Men kan det være skadelig på noen måte å ta ultralyd så ofte? 

Anonymkode: 7fe69...c7d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar ultralyd hver tredje uke pga høyrisikosvangerskap. Men kan det være skadelig på noen måte å ta ultralyd så ofte? 

Anonymkode: 7fe69...c7d

Nei, det tror jeg ikke. Jeg gjorde det samme, barnet er friskt 

Anonymkode: f95d2...7e1

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar ultralyd hver tredje uke pga høyrisikosvangerskap. Men kan det være skadelig på noen måte å ta ultralyd så ofte? 

Anonymkode: 7fe69...c7d

Nei det er ikke farlig. Slutt å google skremselspropaganda. Da blir svangerskapet så mye hyggeligere og lettere. 

Anonymkode: 3331c...6f0

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Enig med forrige bruker! Ikke tenk at alt er farlig, prøv å kose deg :D Gro Nylander sier hun er 99,9 % sikker på at ultralyd ikke er farlig :)

Anonymkode: fe953...2a1

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke funnet noe vitenskap som tyder på det. Noen vil nok hyle ut at man skal være på den sikre siden og ikke gjøre det, men hallo - det er flere som har risikosvangerskap med flere ultralyder og barna er helt fine :) 

Anonymkode: 1252f...fe7

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på ultralyd hver 3.dag fra uke 25 pga høyrisikosvangerskap. 

Det gikk bra med babyen min.

Anonymkode: 7b234...d26

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar ultralyd hver tredje uke pga høyrisikosvangerskap. Men kan det være skadelig på noen måte å ta ultralyd så ofte? 

Anonymkode: 7fe69...c7d

Det vet man ikke med 100 % sikkerhet. Når man bruker ekstra ul så veies risikoen opp mot nødvendigheten av å bruke ul. 

Når diskusjonen rundt ønsker om innføring av en ekstra og tidlig ul raste var et av argumentene mot risikoen med flere ul i svangerskapet. 

Vi vet at enkelte tilstander hos barn øker, men vi bet ikke forklaringen på alt. 

Når det er nødvendig mrd ul, så har du vel ikke så mange valg?

Anonymkode: d0c31...9ea

  • Liker 3
Skrevet

Ultralyd er ikke noe annet enn høyfrekvente lydbølger, så nei. Det er ikke noe stråling involvert en gang, selv om det også er noe som har fått et ufortjent dårlig rykte. Alle former for mekaniske bølger er energioverføring, så vevet i kroppen vil få en minimal, midlertidig temperaturøkning, men det er også det. Den samme formen for energioverføring vil du få ved å klappe, da stiger temperaturen i håndflatene.

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det vet man ikke med 100 % sikkerhet. Når man bruker ekstra ul så veies risikoen opp mot nødvendigheten av å bruke ul. 

Når diskusjonen rundt ønsker om innføring av en ekstra og tidlig ul raste var et av argumentene mot risikoen med flere ul i svangerskapet. 

Vi vet at enkelte tilstander hos barn øker, men vi bet ikke forklaringen på alt. 

Når det er nødvendig mrd ul, så har du vel ikke så mange valg?

Anonymkode: d0c31...9ea

Har du kilder på dette? Eller har du hørt av noen som har lest at?

Anonymkode: 1252f...fe7

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den høyfrekvente lyden er sikkert stressende for babyen, men jeg tror heller ikke at det er skadelig. 

Anonymkode: a0f62...3fa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også et risikosvangerskap med UL ofte. Fikk beskjed at de var 99% sikre på at det ikke var farlig. Og heller det enn risiko for at noe skal gå galt. 

Jeg reagerte til slutt på ul gelen. Begynte å klø og fikk utslett av den. Så den måtte fort vaskes skikkelig godt av. 

Anonymkode: 95f07...9a9

Skrevet
På 1.5.2018 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Den høyfrekvente lyden er sikkert stressende for babyen, men jeg tror heller ikke at det er skadelig. 

Anonymkode: a0f62...3fa

De kan ikke høre den. Lol.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

 TS du er nevrotisk, hvorfor tror du at en undersøkelse som er veldokumentert og har vært brukt i 50 år uten bivirkninger er farlig? 

Endret av RoH
  • Liker 2
Skrevet

Sier som de andre, det er ingen holdepunkter for at det er farlig. Ved et høyrisikosvangerskap vil det være en enda høyere risiko for deg og barnet hvis man ikke skulle fulgt dere med ultralyd. 

  • Liker 3
Gjest PingPongRosadamm
Skrevet
3 timer siden, RoH skrev:

 TS du er nevrotisk, hvorfor tror du at en undersøkelse som er veldokumentert og har vært brukt i 50 år uten bivirkninger er farlig? 

TS spør jo bare et enkelt spørsmål, trenger ikke kalle henne nevrotisk av den grunn. 

Skrevet
20 minutter siden, lamorte skrev:

TS spør jo bare et enkelt spørsmål, trenger ikke kalle henne nevrotisk av den grunn. 

Noen på KG som har bedre greie på det en folkehelsa? 

AnonymBruker
Skrevet

Større sannsynlighet for venstrehendt gutt...

https://www.tv2.no/a/7816365/

Dette har jeg også hørt fra jordmor.

Hva mer kan det påvirke da?

Anonymkode: 71d8a...525

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...