Gå til innhold

Kan jeg kjøre med vinterdekkene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et kjapt spørsmål:

I morgen, altså 1. mai, er frist for å legge om til sommerdekk. Er den regelen konstant?

Tidigere i dag snødde det ute, men det smeltet bort ganske så fort igjen, så det er ikke glatt ute (i hvert fall ikke i området jeg kjører).

Grunnen til at jeg lurer, er at jeg ikke har fått kjøpt dekk og felger ennå, men får gjort det denne uken. Kan jeg forvente å møte på kontroller i morgen og risikere bot, eller kan jeg kjøre noen dager til?

Noen som vet/har erfaring? :) Har alltid hatt dekk til sesongkravet, men med ny bil har jeg ikke rukket eller hatt råd til å ordne dette ennå, så det er en ny situasjon for meg.

Hilsen bilfersking

Anonymkode: 6dce0...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antar at du bor i nord. Tror nok ikke at politiet vil gi bøter om du kjører noen ekstra dager med vinterdekk, og spesielt ikke dersom været er ustabilt. Man skal kjøre etter forholdene. 

Anonymkode: eae68...c5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med piggdekk ut juni. Får på sommerdekkene og bytter tilbake til vinterdekk i midten av september.

Vi bor i Norge, selv om sola skinner enkelte dager er bakken frossen det meste av året. Og lave nattemperaturer gjør at vi i realiteten har vinterføre nesten 10 måneder i året.

Blitt stoppet mange ganger, aldri fått bot.

Anonymkode: 8ca16...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregelen er 1. mai, men bilen skal alltid være skodd etter føre; tilsier ikke morgendagen at det er forsvarlig med sommerdekk, så skal du heller ikke kjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør etter forholdene og om du får trøbbel med onkel så ikke vedta noen bot. Her er det 4 grader, sludd og hagl. Jeg legger ikke om før om 14 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snødde det i helga. Ser det er meldt kuldegrader fram til torsdag morgen. Jeg må over en liten fjellovergang hver morgen når jeg skal på jobb. Selv om jeg sikkert kunne kjørt på sommerdekk nå, legger jeg ikke om før værmeldingen tilsier at det er forsvarlig (tidligst torsdag slik værmeldingen ser ut nå). Som sjåfør er det ditt ansvar å sørge for at bilen er skodd etter forholdene. I fjor var det mange her som ikke la om før i juni, nettopp fordi det ikke var forsvarlig å legge om tidligere. Politiet gir ikke bot så lenge lenge forholdene tilsier at du bør kjøre med piggdekk.

Saken er litt gammel, men her kan du se hva politiet selv sier:

https://www.nordlys.no/var/motor/1-mai/her-far-du-bot-om-du-kjorer-med-piggdekk-i-dag-mens-her-slipper-du-unna/s/5-34-412216

Anonymkode: b8d2b...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville vært langt mer bekymret over kjøreferdighetene enn over en bot på en tusenlapp. 

Det er forøvrig ingen frist for å bytte til sommmerdekk. Du kan kjøre med vinterdekk hele året, såfremt de ikke har pigger. Dog er det farlig siden de har dårligere egenskaper spesielt på våt asfalt (dessuten er det lite økonomisk, vinterdekk er dyre og blir slitt fort på tørr asfalt).

Personlig foretrekker jeg å ha tre sett dekk. Pigger noen få måneder i året, piggfritt mesteparten av vinteren og sommerdekk. Da slipper jeg å bytte akkurat i "rushtiden", og jeg har større frihet til å ha vinterdekk hvis været er ustabilt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg ville Personlig foretrekker jeg å ha tre sett dekk. Pigger noen få måneder i året, piggfritt mesteparten av vinteren og sommerdekk. Da slipper jeg å bytte akkurat i "rushtiden", og jeg har større frihet til å ha vinterdekk hvis været er ustabilt.

Kjører du så mye at dette lønner seg? Spesielt vinterdekk bør jo byttes hvert 4. til 5. år likevel?

Anonymkode: 2f1ca...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et kjapt spørsmål:

I morgen, altså 1. mai, er frist for å legge om til sommerdekk. Er den regelen konstant?

Tidigere i dag snødde det ute, men det smeltet bort ganske så fort igjen, så det er ikke glatt ute (i hvert fall ikke i området jeg kjører).

Grunnen til at jeg lurer, er at jeg ikke har fått kjøpt dekk og felger ennå, men får gjort det denne uken. Kan jeg forvente å møte på kontroller i morgen og risikere bot, eller kan jeg kjøre noen dager til?

Noen som vet/har erfaring? :) Har alltid hatt dekk til sesongkravet, men med ny bil har jeg ikke rukket eller hatt råd til å ordne dette ennå, så det er en ny situasjon for meg.

Hilsen bilfersking

Anonymkode: 6dce0...515

"Sov" du da du leste om dekk og dekk regler i teoriboka, eller er du en av dem som bestod teorien på grunn av flaks og gav bort boka etterpå? 

Jeg spør fordi dekk, dekktyper og frister for å bytte til de ulike dekktypene i ulike dleer av landet faktisk er viktig å få med seg og å ha klart for seg, noe du tydeligvis ikke har fått med degnog helelr ikke slått opp i boka for å repetere. https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/04/29/195392074/dropper-du-dekkskift-det-kan-fa-alvorlige-konsekvenser

Bruk litt av tiden din og les linken. Der får du svar på det vesentlige av det du spør om. 

Anonymkode: afff6...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjører du så mye at dette lønner seg? Spesielt vinterdekk bør jo byttes hvert 4. til 5. år likevel?

Anonymkode: 2f1ca...81a

Lønner seg økonomisk? Det kommer litt an på hvordan du ser på det. Det ville nok vært billigere å bare bruke piggdekk og velge rimeligere piggdekk.

Hovedmotivasjonen min er komfor. Jeg tilbringer 8 til 12 timer av dagen i bilen. Å høre på ekstra støy fra pigger på bar asfalt er ikke noe jeg ønsker. Å bruke kun piggfritt er vanskelig fordi det er deler av året det er for glatt her til å kjøre piggfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...