AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #1 Skrevet 26. april 2018 Hei, jeg går på p pillen microgynon. Det er 21 dagers brett. Resepten min er på ett år eller 4 pakker med 3 brett i hver. Greien er jo at du skal ha syv dager mellomrom mellom hvert brett, men jeg pleier bare å starte på neste brett. Dette betyr jo at jeg trenger flere pakker enn det i løpet av året. Får jeg ikke p pillene mine hvis jeg kommer på apoteket? Hvordan funker egentlig dette? Vær så snill å svar Anonymkode: fa668...731
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #2 Skrevet 26. april 2018 Hvis du går tom for resept må du fornye denne hos fastlegen din. Hvis resepten er utgått får du ikke hentet flere piller på apoteket. Anonymkode: 4d40e...808
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #3 Skrevet 26. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du går tom for resept må du fornye denne hos fastlegen din. Hvis resepten er utgått får du ikke hentet flere piller på apoteket. Anonymkode: 4d40e...808 Legen min sa at resepten varte i ett år, kan jeg hente så mange esker som nødvendig da? Anonymkode: fa668...731
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #4 Skrevet 26. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Legen min sa at resepten varte i ett år, kan jeg hente så mange esker som nødvendig da? Anonymkode: fa668...731 Du kan hente så mange esker som det står på resepten. Det kan du sjekke på mineresepter.no. Anonymkode: 4d40e...808
Mia.ot Skrevet 26. april 2018 #5 Skrevet 26. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kan hente så mange esker som det står på resepten. Det kan du sjekke på mineresepter.no. Anonymkode: 4d40e...808 Jeg er under 16:(
Blue Berry Skrevet 26. april 2018 #6 Skrevet 26. april 2018 På resepten står det reiteringer. Hvor mange står det?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #7 Skrevet 26. april 2018 2 minutter siden, Absurdah skrev: På resepten står det reiteringer. Hvor mange står det? Jeg er under 16, så jeg er ikke helsemyndig. Anonymkode: fa668...731
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #8 Skrevet 26. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Legen min sa at resepten varte i ett år, kan jeg hente så mange esker som nødvendig da? Anonymkode: fa668...731 p-pille respepter kan være gyldig i inntil 3 år. MEN, det er legen som setter begrensingen på hvor mange pakker du kan ta ut. Dersom det er for 1 år, så er det 4 pakker totalt på resepten. Du kan se på mineresepter.no hvor mange uttak du har gjort, og har igjen. Dersom du går rett til ett nytt brett, så vil de fire brettene for deg vare i totalt 36 uker. Da må du ta kontakt med legen for å få en ny resept. Selve gyldigheten på resepten betyr ikke at det skal være nok til å dekke hele denne perioden. Anonymkode: 027fe...e2f
Blue Berry Skrevet 26. april 2018 #9 Skrevet 26. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er under 16, så jeg er ikke helsemyndig. Anonymkode: fa668...731 Jeg jobber på apotek, og står det 4 pk er det kun det du kan hente. Da må du passe på å fornye resepten, når du henter siste pakken (Leste innlegget litt fort)
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #10 Skrevet 26. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: p-pille respepter kan være gyldig i inntil 3 år. MEN, det er legen som setter begrensingen på hvor mange pakker du kan ta ut. Dersom det er for 1 år, så er det 4 pakker totalt på resepten. Du kan se på mineresepter.no hvor mange uttak du har gjort, og har igjen. Dersom du går rett til ett nytt brett, så vil de fire brettene for deg vare i totalt 36 uker. Da må du ta kontakt med legen for å få en ny resept. Selve gyldigheten på resepten betyr ikke at det skal være nok til å dekke hele denne perioden. Anonymkode: 027fe...e2f Så når disse 36 ukene har gått. Kan jeg bare gå til legen å få ny resepet? Kommer jeg til å få den uansett? Anonymkode: fa668...731
Mia.ot Skrevet 26. april 2018 #11 Skrevet 26. april 2018 1 minutt siden, Absurdah skrev: Jeg jobber på apotek, og står det 4 pk er det kun det du kan hente. Da må du passe på å fornye resepten, når du henter siste pakken (Leste innlegget litt fort) Kan jeg fornye resepten på apoteket?
Blue Berry Skrevet 26. april 2018 #12 Skrevet 26. april 2018 Akkurat nå, Mia.ot skrev: Kan jeg fornye resepten på apoteket? Nei. Du må kontakte lege/helsesøster/gynekolog. Vi har ingen myndighet til å ringe en rekvirent for kundene.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #13 Skrevet 26. april 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg går på p pillen microgynon. Det er 21 dagers brett. Resepten min er på ett år eller 4 pakker med 3 brett i hver. Greien er jo at du skal ha syv dager mellomrom mellom hvert brett, men jeg pleier bare å starte på neste brett. Dette betyr jo at jeg trenger flere pakker enn det i løpet av året. Får jeg ikke p pillene mine hvis jeg kommer på apoteket? Hvordan funker egentlig dette? Vær så snill å svar Anonymkode: fa668...731 Når du har hentet ut fire ganer er resepten slutt. Da må du snakke med legen eller den som skrev resepten til deg. Har du elektronisk resept så logger du inn på mineresepter.no og finne roversikt over reseptene dine, hva du har brukt og hva du har tilbake for uthenting. Anonymkode: 7da8b...5a6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #14 Skrevet 26. april 2018 Akkurat nå, Absurdah skrev: Nei. Du må kontakte lege/helsesøster/gynekolog. Vi har ingen myndighet til å ringe en rekvirent for kundene. Okey, men når jeg kommer til legen, vil jeg få ny resept uansett eller kan han si nei? Anonymkode: fa668...731
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #15 Skrevet 26. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: p-pille respepter kan være gyldig i inntil 3 år. MEN, det er legen som setter begrensingen på hvor mange pakker du kan ta ut. Dersom det er for 1 år, så er det 4 pakker totalt på resepten. Du kan se på mineresepter.no hvor mange uttak du har gjort, og har igjen. Dersom du går rett til ett nytt brett, så vil de fire brettene for deg vare i totalt 36 uker. Da må du ta kontakt med legen for å få en ny resept. Selve gyldigheten på resepten betyr ikke at det skal være nok til å dekke hele denne perioden. Anonymkode: 027fe...e2f Altså, om man hopper over pillefri uke og derfor har mindre enn 1 år på 4 pakker får man fornyet resepten når man har 1 pakke igjen f.eks. Har selv gått på p-piller da jeg var 15 av medisinske grunner og måtte også hoppe over pillefri uke, så dette vet jeg Anonymkode: 132cc...5de
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #16 Skrevet 26. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okey, men når jeg kommer til legen, vil jeg få ny resept uansett eller kan han si nei? Anonymkode: fa668...731 Du får ny resept uansett. Han sier ikke nei. Slapp helt av. Anonymkode: 132cc...5de 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #17 Skrevet 26. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får ny resept uansett. Han sier ikke nei. Slapp helt av. Anonymkode: 132cc...5de Legen KAN jo selvfølgelig si nei. Men ikke uten saklig grunn. Hvis TS feks har blodpropp i familien, så -burde- legen si nei og heller finne andre prevensjonstyper. Men hvis du først har fått en resept på p-piller er det stor sannsynlighet for at du får ny resept, TS, så dette er ingenting å engste seg for. Det er kjempefint at du spør når du lurer - og ta til deg det du lærer. Dette gjelder nemlig ikke bare for p-pilleresepter, men for nesten alle resepter Har du en helsesøster eller noe liknende du kan gå til på skolen og spørre? Det er ofte et bedre alterantiv enn å spørre totalt fremmede på internett. Man vet faktisk ikke hvem som svarer - selv om du fikk god hjelp i denne tråden. Anonymkode: 7235e...7aa 2
Blue Berry Skrevet 26. april 2018 #18 Skrevet 26. april 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okey, men når jeg kommer til legen, vil jeg få ny resept uansett eller kan han si nei? Anonymkode: fa668...731 Ja, skal mye til for at du ikke får det. Iallefall når du har fått det hos han tidligere
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #19 Skrevet 26. april 2018 Du får garantert ny resept. Bare ring legekontoret i morgen. Anonymkode: c6ee6...172
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #20 Skrevet 26. april 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: p-pille respepter kan være gyldig i inntil 3 år. MEN, det er legen som setter begrensingen på hvor mange pakker du kan ta ut. Dersom det er for 1 år, så er det 4 pakker totalt på resepten. Du kan se på mineresepter.no hvor mange uttak du har gjort, og har igjen. Dersom du går rett til ett nytt brett, så vil de fire brettene for deg vare i totalt 36 uker. Da må du ta kontakt med legen for å få en ny resept. Selve gyldigheten på resepten betyr ikke at det skal være nok til å dekke hele denne perioden. Anonymkode: 027fe...e2f Det er det helt slutt på. Resepter varer ett år fra dagen de er skrevet ut, eller til resepten er utlevert for det antall den er reiterert for. Anonymkode: 7da8b...5a6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå