AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #1 Skrevet 26. april 2018 Det funket jo utmerket med røyking. Takket være en koordinert shaming-kampanje fra samfunnet, media og politikere, er det i dag langt færre som røyker enn bare for 10-20 år siden. Dette beviser jo at det å kollektivt skambelegge noe kan være en effektiv og vellykket måte å oppnå ønskelige adferdsendringer hos befolkningen som helhet. Så hvorfor er det så veldig fy-fy å kjøre samme strategi mot overvektsproblemet samfunnet vårt står ovenfor? Anonymkode: b5280...8b4 10
stan Skrevet 26. april 2018 #2 Skrevet 26. april 2018 Det er vel litt forskjell på å røyke og å spise? Røyke er det jo ingen som trenger, men spise må vi jo alle. Så er kunsten å spise riktig. Både ernæringsmessig og mengde. Så på hvilket punkt blir det galt? Når må man slutte? Det er ikke like enkelt som for røyking. Dessuten er nok spising og vekt knyttet nærmere til selvfølelsen, enn røyking. 25
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #3 Skrevet 26. april 2018 Fordi røyking går på sak og å snakke stygt om overvekt går på person. Og å gå på person er aldri heldig og veldig slemt. Det er lettere å slutte å røyke enn å gå ned i vekt. Å skamme seg er en av de verste følelsene vi har og jeg mener at ingen skal skamme seg over kroppen sin, uansett hvordan den er. Anonymkode: 57259...be0 26
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #4 Skrevet 26. april 2018 wow....for en intelligent sammenligning. Anonymkode: b1a58...668 16
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #6 Skrevet 26. april 2018 Syns vi skal skambelegge endel annet først. Teite kommentarer i kommentarfelt under artikler. Oversharing på Facebook. Bruk av høye hæler uten at man mestrer det. Verving. Enten det er til bokklubben eller religionen. For ikke å snakke om de tingene som er helsefarlige, som ekstremsport, sport på internasjonalt nivå, jakt og fritidsfiske og turer i påskefjellet. Koster samfunnet enormt og korsbånd og hodeskaller ryker rett som det er. Shame, shame. Anonymkode: a895d...3e2 18
SoWhat? Skrevet 26. april 2018 #7 Skrevet 26. april 2018 Nå er det faktisk sånn at røyking kan skade andre! Om en er overvektig går det vel fader meg ikke det ut over andre enn personen som er det. Kan ikke folk bare passe på seg selv, og slutte med å rakke ned på folk? Hva plager det deg om noen er overvektige?? Hvis en er venner, så kan en ta opp ting om en er bekymret for noe. Jeg har ei overvektig venninne, men langt fra sykelig. Hun har sellvtillit og trives som hun er.Alle vil ikke være trent og tynne/slanke. 7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #8 Skrevet 26. april 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er lettere å slutte å røyke enn å gå ned i vekt. Anonymkode: 57259...be0 Anonymkode: a41c0...632 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #9 Skrevet 26. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: a41c0...632 Kan si meg helt enig i det. Det er ingen som dytter en sigarett eller en snus under trynet ditt mens du prøver å slutte og sier «bare ta en, en liten en», slik man gjør med f. eks. et kakestykke.. abstinenser etter tobakk går over etter hvert, mens å gå ned i vekt handler om å ta gode valg, dag ut og dag inn i flere måneder eller kanskje et år. Det er selvsagt mye vanskeligere enn å stå imot tobakkabstinenser en kort periode. Anonymkode: 44009...118 9
Gjest ewzp0xo3hlgove Skrevet 26. april 2018 #10 Skrevet 26. april 2018 5 minutter siden, SoWhat? skrev: Nå er det faktisk sånn at røyking kan skade andre! Om en er overvektig går det vel fader meg ikke det ut over andre enn personen som er det. Kan ikke folk bare passe på seg selv, og slutte med å rakke ned på folk? Hva plager det deg om noen er overvektige?? Hvis en er venner, så kan en ta opp ting om en er bekymret for noe. Jeg har ei overvektig venninne, men langt fra sykelig. Hun har sellvtillit og trives som hun er.Alle vil ikke være trent og tynne/slanke. Det kan vel gå utover f.eks barna til den overvektige, om den som er overvektig ikke klarer å være med på ting pga. vekten? Det vil også indirekte gå utover andre i samfunnet via økte helseutgifter. Helt enig i at man ikke burde rakke ned på folk, men det er mulig å si at overvekt er noe de aller fleste ikke ønsker seg, uten at det rakker ned på de som er overvektige. Tror heller ikke det er mulig å "shame" folk ned i vekt, da de aller fleste overvektige selv ønsker å gå ned i vekt allerede.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #11 Skrevet 26. april 2018 Som nevnt, det er lettere å slutte å røyke enn det er å spise. Man kan ikke gå "cold turkey" med mat. Har sluttet å røyke. Var null problem. Hadde jeg kunnet kutte ut mat 100% hadde det ikke vært noe problem. Men det kan jeg ikke. Anonymkode: 63182...56f 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #12 Skrevet 26. april 2018 12 minutter siden, SoWhat? skrev: Nå er det faktisk sånn at røyking kan skade andre! Om en er overvektig går det vel fader meg ikke det ut over andre enn personen som er det. Kan ikke folk bare passe på seg selv, og slutte med å rakke ned på folk? Hva plager det deg om noen er overvektige?? Hvis en er venner, så kan en ta opp ting om en er bekymret for noe. Jeg har ei overvektig venninne, men langt fra sykelig. Hun har sellvtillit og trives som hun er.Alle vil ikke være trent og tynne/slanke. Har du tenkt på overvekt i et samfunnsperspektiv? Kan du da se for deg noen måter at overvekt kan skade andre i form av samfunnet som en helhet? Hvis du for eksempel tenker på risiko for sykdommer og økt belastning på hele helsetjenesten, økonomi i forhold til redusert arbeidsevne osv? Anonymkode: 29e2b...a55 3
SoWhat? Skrevet 26. april 2018 #13 Skrevet 26. april 2018 1 minutt siden, ewzp0xo3hlgove skrev: Det kan vel gå utover f.eks barna til den overvektige, om den som er overvektig ikke klarer å være med på ting pga. vekten? Det vil også indirekte gå utover andre i samfunnet via økte helseutgifter. Helt enig i at man ikke burde rakke ned på folk, men det er mulig å si at overvekt er noe de aller fleste ikke ønsker seg, uten at det rakker ned på de som er overvektige. Tror heller ikke det er mulig å "shame" folk ned i vekt, da de aller fleste overvektige selv ønsker å gå ned i vekt allerede. Du skal være bra overvektig om du ikke kan være med på aktiviteter med barna! Ser da stadig mødre med noen kilo "for mye" både på tur og ellers med ungene. Akkurat det med helseutgifter tror jeg en kan bruke mot sportsfolk også. Hvor mange syklister blir ikke skadet? Vet om to bare i det siste jeg. Så nei, den holder ikke. 4
SoWhat? Skrevet 26. april 2018 #14 Skrevet 26. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du tenkt på overvekt i et samfunnsperspektiv? Kan du da se for deg noen måter at overvekt kan skade andre i form av samfunnet som en helhet? Hvis du for eksempel tenker på risiko for sykdommer og økt belastning på hele helsetjenesten, økonomi i forhold til redusert arbeidsevne osv? Anonymkode: 29e2b...a55 Svart på det til en annen her.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #15 Skrevet 26. april 2018 Mange dumme folk her. Begge deler handler om avhengighet. Forskjellen er at det ene syns på kroppen, og det andre ikke. Det lønner seg å være sunn, hva nå en det vil bety i dagens samfunn.. Anonymkode: e37a5...836 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #16 Skrevet 26. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som nevnt, det er lettere å slutte å røyke enn det er å spise. Man kan ikke gå "cold turkey" med mat. Har sluttet å røyke. Var null problem. Hadde jeg kunnet kutte ut mat 100% hadde det ikke vært noe problem. Men det kan jeg ikke. Anonymkode: 63182...56f Jeg har alltid vært slank, så derfor spør jeg om dette fordi jeg ikke vet og lurer oppriktig; er det slik da at du føler at du MÅ spise masse mat når du først spiser eller er det slik at du ikke greier å stoppe å spise når du først spiser, og hvorfor er det sånn? Synes du virkelig mat er så godt? Blir du ikke dårlig om du spiser deg mett? Jeg blir nemlig kjempedårlig om jeg spiser meg mett. Begynner å brekke meg av alle lukter, får vondt i magen, gjerne diare osv. I tillegg er jo ikke mat så godt at det er noe interessant å sitte å tygge til evig tid. Jeg er sånn skapt at jeg kan glede meg noe enormt til et måltid og ha store forhåpninger om hva det vil smake osv, og alltid blir jeg da veldig skuffet når jeg smaker fordi det er aldri så godt som jeg hadde tenkt. Det er EN ting i hele verden jeg ikke kan stoppe å spise når jeg har det i hus og det er cashewnøtter, derfor prøver jeg å kjøpe det sjeldent eller så spiser jeg det som erstatning for mellommåltid osv. Jeg er også veldig glad i appelsin, men det er liksom nok med 1 et par ganger i uka og det er ikke akkurat noe voldsomt med kalorier. Anonymkode: 29e2b...a55
SoWhat? Skrevet 26. april 2018 #17 Skrevet 26. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mange dumme folk her. Begge deler handler om avhengighet. Forskjellen er at det ene syns på kroppen, og det andre ikke. Det lønner seg å være sunn, hva nå en det vil bety i dagens samfunn.. Anonymkode: e37a5...836 Rart at sunnhet kun skal peke på det fysiske? Hva med mentale lidelser? Er det noe som ser ut til å øke så er det nettopp det! Kanskje vi burde hatt mer fokus på det, sånn at den utviklingen stoppet? 2
Gjest ewzp0xo3hlgove Skrevet 26. april 2018 #18 Skrevet 26. april 2018 4 minutter siden, SoWhat? skrev: Du skal være bra overvektig om du ikke kan være med på aktiviteter med barna! Ser da stadig mødre med noen kilo "for mye" både på tur og ellers med ungene. Akkurat det med helseutgifter tror jeg en kan bruke mot sportsfolk også. Hvor mange syklister blir ikke skadet? Vet om to bare i det siste jeg. Så nei, den holder ikke. Det finnes da overvektige foreldre som ikke klarer gå tur, etc med barna sine? Mener du at "sportsfolk" koster samfunnet like mye som overvekiget?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2018 #19 Skrevet 26. april 2018 3 minutter siden, SoWhat? skrev: Svart på det til en annen her. Nei, du skreiv bare om barna, men jeg sa ingenting om barna. Og nei, mennesker som trener er ikke like ofte syk som overvektige, og trening gir også en reduksjon i sannsynligheten for livsstilssykdommer, så du kan ikke dra den at man en sjelden gang får en overbelastning eller noe altså. Det er ingenting sammenlignet med de som utvikler hjerte-karsykdom og diabetes og andre livsstilsrelaterte sykdommer på grunn av deres overvekt og/eller inaktivitet. Det å være bevisst på dette er viktig, og det er ikke sånn at det er stygt mot overvektige å påpeke at det er en belastning samfunnsøkonomisk. Anonymkode: 29e2b...a55 1
SoWhat? Skrevet 26. april 2018 #20 Skrevet 26. april 2018 Akkurat nå, ewzp0xo3hlgove skrev: Det finnes da overvektige foreldre som ikke klarer gå tur, etc med barna sine? Mener du at "sportsfolk" koster samfunnet like mye som overvekiget? Det er nok av idrettsskader ja. Det er mye som koster i samfunnet. Hva med alle som sliter med psyken? Alle skal trene og være i best mulig fysisk form, se bra ut osv. Det blir veldig mye press på mange, og det fører til psykiske problemer. Vi sparer liksom inn på en ting, mens vi forårsaker kostnader på annet. Litt sånn medaljens bakside. Og all forurensing vi driver med? Det koster enormt. Og en kan fortsette. Men overvektige skal liksom være problemet? Nei, takke meg til avslappede livsnytere. Som kan bære noen kg mer enn hva som liksom skal være akseptert. Tror neppe de er den største belastningen i samfunnet gitt. 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå