AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #1 Del Skrevet 24. april 2018 Vi har automatgir, alle i familie/nære venner har automatgir. Da jeg kjørte opp synes jeg å huske at det var mulig å kjøre opp med automatgir, og da få lappen kun for dette. Er det slik i dag? Er dette vanlig? Eller må jeg skaffe en bil med manuell girkasse når poden skal begynne øvelseskjøringen? Det er jo sikkert kjekt å kunne kjøre manuell girkasse, men selv har jeg ikke kjørt en manuellbil på 20 år og ikke pokker om jeg hadde fått det til uten en hel masse øving igjen... Er manuellgir på vei ut nå tror dere, eller MÅ man ha lappen for manuellgir? Anonymkode: 5e5e7...f52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GulSol Skrevet 24. april 2018 #2 Del Skrevet 24. april 2018 Det er fremdeles sånn ja. Tok lappen på automat i november. Manuell er definitivt på vei ut, var en artikkel om det en eller annen plass for litt siden. Å kjøpe ny bil for at ungen skal lære seg manuellgiring blir litt drøyt. Du får ta deg av å lære ham hvordan trafikken fungerer, regler og samhandling osv, så kan han lære det tekniske med en kjøreskole.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lothlorien- Skrevet 24. april 2018 #3 Del Skrevet 24. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har automatgir, alle i familie/nære venner har automatgir. Da jeg kjørte opp synes jeg å huske at det var mulig å kjøre opp med automatgir, og da få lappen kun for dette. Er det slik i dag? Er dette vanlig? Eller må jeg skaffe en bil med manuell girkasse når poden skal begynne øvelseskjøringen? Det er jo sikkert kjekt å kunne kjøre manuell girkasse, men selv har jeg ikke kjørt en manuellbil på 20 år og ikke pokker om jeg hadde fått det til uten en hel masse øving igjen... Er manuellgir på vei ut nå tror dere, eller MÅ man ha lappen for manuellgir? Anonymkode: 5e5e7...f52 Har også tatt førerkort for automat. Manuell girkasse er for spesielt interesserte, og er nok ikke på plass i fremtidens biler. Har aldri angret på at jeg kjørte opp med automat. I USA f.eks., er det nesten kun automatbiler som selges. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viato Skrevet 24. april 2018 #4 Del Skrevet 24. april 2018 Har selv sertifikat for manuellgir, men har en venninne som fikk lappen og kjøpte bil omtrent samtidig som meg, og hun hadde det vanskelig med å få seg en skikkelig bil som faktisk gikk framover. Hun har hatt flere biler siden hun fikk sin første for 2 år siden. Jeg har hatt min ene bil som det ikke har vært noe galt med. Poenget er at jeg har det mye lettere med å finne førstegangs bil enn det hun har. Syns absolutt du burde la gutten din få førerkort på manuell girkasse. Foreldrene mine hadde selv automatgir, men jeg lærte lett å kjøre manuellgir med bare kjøretimer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginavn Skrevet 24. april 2018 #5 Del Skrevet 24. april 2018 Jeg synes det blir drøyt å skaffe bil med manuell gir bare fordi barnet skal lære det. Men hvis du gjør det - bensinbil med svaaaaak motor. Bakkestart/køkjøring i bakke med dette må være mitt verste mareritt. Nei, vent, det er Hufsa. *grøss* Man må ikke ha lappen for manuell gir. Jeg har det, men kjører automat Har 18 år gammel bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 1. mai 2018 #6 Del Skrevet 1. mai 2018 På 24.4.2018 den 20.56, AnonymBruker skrev: Vi har automatgir, alle i familie/nære venner har automatgir. Da jeg kjørte opp synes jeg å huske at det var mulig å kjøre opp med automatgir, og da få lappen kun for dette. Er det slik i dag? Er dette vanlig? Eller må jeg skaffe en bil med manuell girkasse når poden skal begynne øvelseskjøringen? Det er jo sikkert kjekt å kunne kjøre manuell girkasse, men selv har jeg ikke kjørt en manuellbil på 20 år og ikke pokker om jeg hadde fått det til uten en hel masse øving igjen... Er manuellgir på vei ut nå tror dere, eller MÅ man ha lappen for manuellgir? Anonymkode: 5e5e7...f52 Du kan kjøre opp til klasse B med automatgiret bil. Da får du en kode i førerkortet og er begrenset til automatgir. LEARN sier de har 30% på automatgir. Tror prosenten er lavere i nord. Det er ingen problem å øvelseskjøre med automatgir og ta lappen med manuelt gir. Hvis man senere trenger førekort for manuelt gir kan man for eksempel kjøre opp til BE med manuelt gir, eller ta en ny oppkjøring på klasse B. Det er ikke en permanent avgjørelse. Se på behovet i dag. Om ikke alt for mange år forsvinner automatkoden (slik det allerede har gjort på lastebil og buss). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå