Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tok en quiz som ligger på NRK, "Redd hvalen". Lærte mye av den.

Min innsats er å alltid ha handlenett, både i sekken og i bilen. Sorterer plasten, og prøver å la minst mulig gå i restavfallet. Kjøper aldri frukt/grønnsaker som er både innpakket i papp og deretter i plast. 

Nå skal Coop i gang med en kampanje hvor en kan hente plukkeutstyr og plukke boss i nærheten av vann, og deretter levere inn plasten. Meldt meg på det. Ser også på frivillig.no at det ligger ute info der om å være med plukking av boss.

Mulighetene er altså mange - både i det små (handlenett, mindre plastemballasje) og i det litt større (aktivt med på å plukke boss, ta seg til tid å sortere).

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, MorTil2 skrev:

Jeg tok en quiz som ligger på NRK, "Redd hvalen". Lærte mye av den.

Min innsats er å alltid ha handlenett, både i sekken og i bilen. Sorterer plasten, og prøver å la minst mulig gå i restavfallet. Kjøper aldri frukt/grønnsaker som er både innpakket i papp og deretter i plast. 

Nå skal Coop i gang med en kampanje hvor en kan hente plukkeutstyr og plukke boss i nærheten av vann, og deretter levere inn plasten. Meldt meg på det. Ser også på frivillig.no at det ligger ute info der om å være med plukking av boss.

Mulighetene er altså mange - både i det små (handlenett, mindre plastemballasje) og i det litt større (aktivt med på å plukke boss, ta seg til tid å sortere).

Om dere plukker rask på stranden, vær   obs på dette. Informer også barna "Giftampuller på stranda Finner du denne på stranden må du IKKE røre den. Kan gi øyeblikkelig lammelse av åndedrett.

Sommeren er rett rundt hjørnet, og det er flere av oss som går ut i sola for å plukke opp søppel som har blitt liggende igjen under snøen gjennom vinteren.

Om du derimot skulle finne en gjennomsiktig sylinder på omtrentlig seks centimeter i lengde, fylt med små glasskuler, skal du la dem ligge, advarer Hurum Brannvesen på sin Facebook-side.

Kan være dødelig

Ampullene stammer fra 2. verdenskrig, da tyske okkupasjonsstyrker hadde med seg utstyr for kjemiske stridsmidler. Etter krigen ble utstyret dumpet i havet, og i dag, mer enn 70 år senere, dukker de giftige ampullene opp på strender rundt omkring i landet.

Brannvesenet melder blant annet om at det har blitt funnet slike ampuller på to ulike strender på Tofte i Buskerud"

https://www.dagbladet.no/nyheter/finner-du-denne-pa-stranden-ma-du-ikke-rore-den/69746942

Anonymkode: 692ad...44a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi arver ikke jordkloden fra våre forfedre. 

Vi bare låner den fra våre barn... 

Anonymkode: 9d423...554

Gjest Lilli My
Skrevet

Ull istedenfor fleece, bomull istedenfor andre kunstfiber. Vask klær med flytende istedenfor pulver vaskemiddel, så slites det av færre fibre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er bra at man går inn for å redusere plastforbruket og bytte ut plastprodukter med alternative produkter. Men hvorfor er det ingen som reduserer bilkjøringen sin? Bilkjøring er den DESIDERT største kilden til utslipp av mikroplast i havet. Faktisk gir bilkjøring 6x større utslipp per år enn plastproduksjon. 600x ganger større utslipp enn mikroplast fra kosmetikk. 

Selv er jeg gått over til kollektivtransport, sykkel og jeg har investert i nye spasersko. Det er mitt bidrag. 

Anonymkode: 6acf2...a42

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er bra at man går inn for å redusere plastforbruket og bytte ut plastprodukter med alternative produkter. Men hvorfor er det ingen som reduserer bilkjøringen sin? Bilkjøring er den DESIDERT største kilden til utslipp av mikroplast i havet. Faktisk gir bilkjøring 6x større utslipp per år enn plastproduksjon. 600x ganger større utslipp enn mikroplast fra kosmetikk. 

Selv er jeg gått over til kollektivtransport, sykkel og jeg har investert i nye spasersko. Det er mitt bidrag. 

Bilkjøring er nok noe av det vanskeligste å forandre. Veldig mange bor ikke i byene og det er ikke så lett å ta kollektiv. Når bussen går en gang om dagen og man skal fra A til B til C og kanskje også D, da blir det problemer. I tillegg er det mange som jobber skift og turnus og da går det ikke nødvendigvis så mange busser og det kan være langt fra bussholdeplass til hjem eller arbeid. 

Det er ikke unnskyldninger, men fakta. 

Kollektivtilbudet må bli bedre mange steder før det er realitet for mange. 

Anonymkode: 0463a...307

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilkjøring er nok noe av det vanskeligste å forandre. Veldig mange bor ikke i byene og det er ikke så lett å ta kollektiv. Når bussen går en gang om dagen og man skal fra A til B til C og kanskje også D, da blir det problemer. I tillegg er det mange som jobber skift og turnus og da går det ikke nødvendigvis så mange busser og det kan være langt fra bussholdeplass til hjem eller arbeid. 

Det er ikke unnskyldninger, men fakta. 

Kollektivtilbudet må bli bedre mange steder før det er realitet for mange. 

Anonymkode: 0463a...307

Men likevel kan veldig mange endre noe. Jeg bor selv i en småby, bussen går en gang i halvtimen hver time etter klokken sekd, og vi har ikke sykkelveier. Ja, det er tungvint å måtte dra på butikken. Men nå får jeg jo trim og rekreasjon samtidig. 

Svært mange kjører bil i byene også, og det synes jeg er tull. 

Ja, det er greit å si at busstilbudet må bli bedre før flere tar buss. Men hva om svaret er at dersom flere tar buss, så må tilbudet bli bedre. I min region er enkelte strekninger blitt betraktelig mye bedre pga folkestunt. Folk startet å ta buss, det førte til at bussen var full på flere avganger - det kunne ikke busselskapet leve med at ikke alle fikk være med. Volla:bedre tilbud ganske raskt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men likevel kan veldig mange endre noe. Jeg bor selv i en småby, bussen går en gang i halvtimen hver time etter klokken sekd, og vi har ikke sykkelveier. Ja, det er tungvint å måtte dra på butikken. Men nå får jeg jo trim og rekreasjon samtidig. 

Svært mange kjører bil i byene også, og det synes jeg er tull. 

Ja, det er greit å si at busstilbudet må bli bedre før flere tar buss. Men hva om svaret er at dersom flere tar buss, så må tilbudet bli bedre. I min region er enkelte strekninger blitt betraktelig mye bedre pga folkestunt. Folk startet å ta buss, det førte til at bussen var full på flere avganger - det kunne ikke busselskapet leve med at ikke alle fikk være med. Volla:bedre tilbud ganske raskt. 

Når du bor et sted hvor bussen går "en gang i halvtimen hver time etter klokken seks" så har du ikke noe å klage over! Jeg har selv bodd et sted hvor bussen går hver tredje time i ukedagene og en gang på lørdagene - da sier det seg selv at det blir klin umulig å komme seg rundt. Og nei, vi kan ikke bare fylle opp bussene slik at de setter inn flere busser... det bor ikke nok folk her til at det hadde vært mulig, og i tillegg så har vi jo arbeid/henting/fritidsaktiviteter vi må komme oss til - det er ingen som hadde hatt tid til en slik snodig aksjon uansett!

Anonymkode: e5d7c...662

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruker handlenett

Avfallsposer av nedbrytbar plast

Unngår tannkrem, peelinger og andre produkter med plastbiter (og det gjelder mye..) 

Kjøper grønnsaker sesongbasert, og i løsvekt. 

Etterstreber generelt å unngå kjøp og kast. Kjøper kvalitetsvarer vi kan ha i mange år. 

Tar vare på tingene mine. Da mange måtte kaste hageslanger, møbler, blomsterkrukker og annet etter en kald vinter, kunne jeg hente frem mitt fra garasjeboden. 

Men jeg er ikke for at alt av plast i butikken skal fjernes. Mange ser ikke sammenheng mellom holdbarhet og innpakning. Fjerner man plasten fra enkelte matvarer vil det føre til et mye større matsvinn, som også er uheldig for miljøet. Tilsvarende er mange produkter enda mer skadelig en plast. Derfor uheldig når et element i miljøvern får så overdreven stor oppmerksomhet, og nærmest blir en trendsak. 

Anonymkode: e0ce1...5ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du bor et sted hvor bussen går "en gang i halvtimen hver time etter klokken seks" så har du ikke noe å klage over! Jeg har selv bodd et sted hvor bussen går hver tredje time i ukedagene og en gang på lørdagene - da sier det seg selv at det blir klin umulig å komme seg rundt. Og nei, vi kan ikke bare fylle opp bussene slik at de setter inn flere busser... det bor ikke nok folk her til at det hadde vært mulig, og i tillegg så har vi jo arbeid/henting/fritidsaktiviteter vi må komme oss til - det er ingen som hadde hatt tid til en slik snodig aksjon uansett!

Anonymkode: e5d7c...662

Kanskje jeg hinter til de som bor tilavarende steder? Jeg synes det blir feil å satse på plastfri tannkrem - når man må kjøre 45 min for å få tak i den... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...