Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I de siste dager har det vært mye snakk om all forsøplingen plast fører til. Derfor tenkte jeg å opprette en tråd hvor man kan komme med tips til alternative produkter.

Jeg har tenkt å finne q-tips og tannbørster som ikke er av plast. Jeg har også tenkt å kjøpe færre handlenett. Pleier å takke nei til flere poser om jeg allerede har en, når jeg er på shopping. Jeg fyller heller den jeg har. Jeg gjenbruker brødposer, men tar gjerne imot tips om man kan bruke noe annet til å fryse ned brød i.

Jeg har sluttet å kaste linser og snus i do, og sorterer søppelet mitt grundigere enn før. 

Hva kjøper du, eller gjør du for å minske plastforbruket?

Anonymkode: 9b097...f3c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som selger bambustannbørster. På alle butikkene jeg har vært i i det siste gir de kun ut papirposer. 

Anonymkode: 473e9...26d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ikke inn for å begrense plastforbruket, for jeg er veldig bevisst på å resirkulere plasten, eller i verste fall legge den i søpla. Da havner den ikke i havet, eller andre steder den ikke skal være.

Anonymkode: 82a6f...470

• Liker 4
Skrevet

Jeg gjør mye av det samme, handlenett og gjenbruk av brødposer og lignende. 
Si gjerne ifra om du finner qtips med annen stamme en plast. 

Ikke så lenge siden jeg begynte å kaste linser i søpla i stede for vasken, hadde faktisk ikke falt meg inn at den lille biten er plastikk som går rett i havet. 

Jeg bruker også menskopp, det kan jeg anbefale for så mange flere grunner en at det bare er miljøvennlig. 
Har brukt det i snart et år, og det er nesten blitt "enkelt" å ha mensen. Så mange pluss her, anbefaler alle å prøve det ut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rema1000 har qtips med stamme av papir.

Anonymkode: 29a41...f3a

AnonymBruker
Skrevet

Tror First Price også har q-tips av papir.

Anonymkode: 06a53...d79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker handlenett til matbutikken, og har også et som kan brettes lite, så det får plass i en lomme nr jeg skal på kjøpesenter.
Jeg bruker minimalt tøymykner, og kjøper tannkrem på apoteket som er uten microplast og ikke dreper fisken i havet. 
Har en glass og en aluminium-flaske som går på omgang istendenfor f.eks Imsdal flaske til daglig vanndrikking
Bruker tre-redskaper i middagslagingen, har aluminium vannkoker, glass el.aluminium skåler/ boller til matlaging.

Ja, har prøvd å unngå plast i en god stund allerede og har ikke noe plast på kjøkkenet med unntak av brødposer, plastfolie og bossposer. 

Anonymkode: 249e3...755

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det største utslippet av mikroplast i naturen er bilkjøring. Det hjelper ikke stort med elbil de har jo dekk de også. Så jeg har gått til innkjøp av sykkel og busskort. Det er mitt bidrag. 

Anonymkode: 6acf2...a42

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er egentlig ikke plast. Men plast på avveie. Det er ikke alle land som har gode muligheter for resirkulering av plast.

Anonymkode: 107e6...cff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Supert! Selv har jeg kjøpt bambus tannbørste fra ebay, sluttet å barbere meg for barberhøvler forsøpler mye, og bladene kan ikke gjenvinnes på noe måte, veldig utrygt for naturen.
Tar også med meg pose hjemmefra eller handlenett eller sekk når jeg skal i butikken, og sier alltid "Neitakk , jeg har med, sparer miljøet :) " når de spør om jeg trenger pose, for da kan de andre rundt kassa også høre det og kanskje bli inspirert.
Jeg har sluttet å kjøpe klær av lycra og acryl (lagd av plast)  kjøper og bruker kun bomull.
Og kjøper kun store emballasjer med f eks ris , pasta, krydder osv, i stedet for mange mindre pakninger.

Og jeg bruker alltid søppelbøtte ute, f eks før kunne jeg finne på å kaste plastikken fra sigarettpakke jeg åpnet på bakken, nå putter jeg den heller i lomma og venter til jeg kommer til en søplekasse eller tar med plasten hjem og hiver i søpla her, samme med plast fra ølbokser+ølbokser i parken osv.

Det er kanskje ikke store greiene, men i det minste NOE. Og om ALLE gjør NOE, så blir det STORT totalt. For en person kan desverre gjøre ALT.

Veldig fin tråd til inspirasjon her forresten!

Anonymkode: 69a60...45d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er egentlig ikke plast. Men plast på avveie. Det er ikke alle land som har gode muligheter for resirkulering av plast.

Anonymkode: 107e6...cff

Og plast på avveie skapes av høy plastproduksjon. Om folk kutter ned på bruk av plast vil også produksjonen minske, og plast på avveie minske. Plast som forbrennes er ikke bra for miljøet, plast på avveie er ikke bra for jorda og dyre og menneskelive, plast som resirkuleres er bedre, men best er ikke noe plast i det hele tatt :)
Plastproduksjonen og bruken MÅ ned!

Anonymkode: 69a60...45d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ikke inn for å begrense plastforbruket, for jeg er veldig bevisst på å resirkulere plasten, eller i verste fall legge den i søpla. Da havner den ikke i havet, eller andre steder den ikke skal være.

Anonymkode: 82a6f...470

Plastproduksjon fører alltid til utslipp av mikroplast, i tillegg til annet lite miljøvennlig avfall, derfor vil det være en god idé om vi begrenser plastbruken vår selv om vi er superflinke til å resirkulere:)

Mikroplasten er tilnærmet umulig å fjerne og gjør stor skade på naturen og dyrelivet. Når du spiser en fisk som ser tilsynelatende fin ut (ingen plastbiter synlig inni fisken som skrekkbildene gjerne viser oss) kan det likevel være (faktisk ganske sannsynlig) at du spiser plast - mikroplast! Og dette er hovedgrunnen til at vi muligens ikke kan spise fisken i havet om 30 år, ikke pga plastflasker på avveie, selv om dette selvsagt er et stort problem når større dyr inntar det som mat og deretter dør.

Anonymkode: a84e6...c2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er bivokspapir, som i mitt tilfelle erstatter brødposene, plastfolien og matpapiret hjemme. Det er mange nydelige mønster å kjøpe, eller du kan lage ditt eget veldig enkelt hjemme og bruke feks gammelt sengetøy med kule retro mønster:)) bivokspapiret vaskes i kaldt vann og brukes igjen og igjen. Legg det rundt brødet, matpakka, den halve melonen osv, varm kantene litt med fingrene dine og papiret stivner i den formen du har brettet det. Holder ca et år, men kan friskes opp igjen ved å bruke ny bivoks (som du får kjøpt i flere nettbutikker). 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt beste tips er bivokspapir, som i mitt tilfelle erstatter brødposene, plastfolien og matpapiret hjemme. Det er mange nydelige mønster å kjøpe, eller du kan lage ditt eget veldig enkelt hjemme og bruke feks gammelt sengetøy med kule retro mønster:)) bivokspapiret vaskes i kaldt vann og brukes igjen og igjen. Legg det rundt brødet, matpakka, den halve melonen osv, varm kantene litt med fingrene dine og papiret stivner i den formen du har brettet det. Holder ca et år, men kan friskes opp igjen ved å bruke ny bivoks (som du får kjøpt i flere nettbutikker). 

Får man  kjøpt dette i fysiske  butikker  i Norge? I  så  fall hvor?

Anonymkode: 692ad...44a

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør man dette og hva må man ha? Kjøper du bivoks på apoteket og smelter det  og dypper sengetøyet i bivoksen?

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør man dette og hva må man ha? Kjøper du bivoks på apoteket og smelter det  og dypper sengetøyet i bivoksen?

Jeg har kjøpt ingredienser i en norks nettbutikk jeg ikke husker helt navnet på i farten, beecoshop tror jeg den heter. Der var også oppskriften, bare å google evt. Blander treharpiks bivoks og litt jojobaolje (mulig det siste ikke er nødvendig), varmer dette og pensler på valgt klippet stoff (i den størrelse du ønsker). Så skal det inn i ovnen på x antall grader;) tror det lønner seg å gjøre selv, trenger ikke store mengder for å lage noen ark og de som er ferdige er ganske dyre i innkjøp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man  kjøpt dette i fysiske  butikker  i Norge? I  så  fall hvor?

Jeg har kjøpt på nett, flere norske nettbutikker har.  ikke peiling på fysiske butikker da jeg bor veldig usentralt:-D

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt på nett, flere norske nettbutikker har.  ikke peiling på fysiske butikker da jeg bor veldig usentralt:-D

Ser de ofte ligger ute som "bees wraps"

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt ingredienser i en norks nettbutikk jeg ikke husker helt navnet på i farten, beecoshop tror jeg den heter. Der var også oppskriften, bare å google evt. Blander treharpiks bivoks og litt jojobaolje (mulig det siste ikke er nødvendig), varmer dette og pensler på valgt klippet stoff (i den størrelse du ønsker). Så skal det inn i ovnen på x antall grader;) tror det lønner seg å gjøre selv, trenger ikke store mengder for å lage noen ark og de som er ferdige er ganske dyre i innkjøp. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser de ofte ligger ute som "bees wraps"

Tusen takk for hjelpen :blomst: 

Skrevet (endret)

Noe av det mest irriterende jeg ser er plastpose i papiravfallet 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️ Liksom, at man samler alt papir oppi en plastpose og kaster det i papiravfallet. Det tar jo bort hele poenget. Samme med folk som samler hundebæsj oppi plastposer og legger dem fra seg på bakken 😤 Gidder man ikke å hive dem i et boss så er det faktisk bedre å ikke plukke den opp i det hele tatt. Bæsjen forsvinner fra naturen mye fortere enn plast.

Jeg samler all plast i en svær plastsekk, og da mener jeg all plast. Prøver å begrense bruk av plast der jeg kan. Plukker opp plastboss fra bakken. Jeg og samboer gikk rundt i en park her i nærheten, og vi samlet flere handleposer med plast. Og dette var en liten park... Folk ass 🙄😑

Endret av Rosewood
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...