Gå til innhold

småfolk bort fra skjermen?


Henna

Anbefalte innlegg

Kom over en artikkel i et magasin om småbarn og tv-titting, skrevet av en barnepsykiater og professor:

Barn som er under tre år bør ikke se tv idet hele tatt, mens barn mellom 3 og 6 bør tilbringe maks en time per dag foran skjermen. Begrunner dette med at passiviteten foran skjermen er negativ, og de stadig vekslende bildene på skjermen kan skade hjernens utvikling!

Har selv begynt å la min sønn få lov til å se barne-tv (han er under 2), og synes det er gøy å se hvordan han fryder seg, klapper, ler og synger med.

Men må si jeg blir en anelse skremt når jeg leser slikt. Bør jeg kanskje ta det til ettertanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Duchess

Nei synes ikke det er noe galt i det så lenge du begrenser tv-tittingen hans så han ikke blir sittende foran tv'n hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda

Passivitet er jo faktisk en ny folkesykdom, så det er nok viktig at vi ikke "ødelegger" vår neste generasjon med slike medier som vi vet kan være skadelig i stor mengder da vel å merke. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg griper mer fast i argumentet om hjernens kapasitet enn i diskusjonen om passivitet. Det siste har alt å si med sammenhengen og annen stimulans, det første har mer med utvikling å gjøre.

Etter én Pokèmon-episode som ble vist i Japan ble 700 barn lagt inn på sykehuset med TV-epilepsi. Det vil si at bildene skiftet så raskt og hadde så sterke farger at barnas hjerne ikke klarte å følge med, og ble rett og slett overbelastet.

Det blir litt skremselspropaganda, ja, men det er av og til nødvendig for at foreldre skal sette seg ned for å se hva barna egentlig ser på. Det finnes masse som to-åringer har stor glede og nytte av, men det finnes også noe som barna kan få vente litt med å se.

Uansett trenger barna at foreldrene er en del tilstede og kan følge med, både på innhold og på teknikk. Du kjenner uansett best ditt eget barn, og kan legge merke til reaksjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de aller fleste i dag lar barna få se TV selv om de er under 3 år. Korte perioder med TV-titting tror jeg er helt uskadelig, det er de som lar ungen sitte foran TVn hele dagen som er problemet. Har selv en datter på 1/2 år som såvidt har begynt å titte på Ole Brum. Men ikke lenge av gangen.

Skal ikke tro på alt ekspertene sier heller. Kan ikke tenke meg at det er skadelig for en 2-åring å se på barne-TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1/2 år og ser på tv?! Ja, en skal tidlig krøkes! Kan ikke begripe hvorfor så små barn, som har det like moro med en tom pappeske, skal plasseres foran denne kopeboksen, om det er for aldri så kort tid av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke akkurat sånn at jeg plasserer jenta mi foran skjermen og lar henne bli sittende der... Jeg ser sammen med henne, i veldig korte perioder, og jeg merker at hun koser seg. Tror heller ikke at hun kommer til å ta noen skade av det. Blir de litt vant med TVn fra de er små blir det kanskje ikke så spennede når de blir litt større. Vet om 3 - 4 åringer som sitter mange timer og ser på TV hver dag, det synes jeg er verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er verre med unger som sitter og glor på tven fra de står opp om morran (eller kommer hjem fra skolen) til de går og legger seg. Og jeg mener ikke det at jenta di ikke skal få kose seg, men hvorfor akkurat foran tven? Det fins da mange andre måter (og etter min mening; bedre måter) å tilbringe tid med babyen på. Jeg mener ikke å antyde at du er en dårlig mor og at du kommer til å få en tvslave av en datter, jeg syns bare det er så tåpelig å se på tv når en først skal kose seg med barna sine.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke tv i det hele tatt, vi! Og barna her i vårt miljø (30 barn) savner det heller ikke. De har allikevel ikke tid sier de, det er så mye annet å finne på. Dessuten leser vi høyt, massevis av bøker, selv om de kan lese selv. Jeg tror ikke en baby på 1/2 år får noe som helst ut av å se på Ole Brumm!!!!! Og jeg tror ikke alle de inntrykkene barn får gjennom tv-skjermen er fordøyelige for dem, gi dem heller fargestifter og lekekamerater og baller og natur og og og og opplevelser!!!! Sammen med mennesker, ikke en skjerm!

Vi har heller ikke videospill, dataspill og lignende, de blir ingen sinker av den grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er ganske sikker på at det ikke skader barn og ikke se på tv. hjemme hos oss står det på tv og pc nesten hele tide. vi skulle ha hatt et barn men han døde på sykehuset da han var tre uker. men hvis man ikke setter barna forann tven kan det hende det tar litt tid før de egentlig begynner og interesere seg for den, men dette kommer sikkert ann på hvordan foreldrene selv er i forhold til tv bruk. Jeg tror heller ikke at litt barne tv er skadelig, men jeg er enig i at vi foreldre må ta ansvar for og få med oss hva barna ser.

Og hvorfor ikke se om det finnes andre ting i hjemmet barnet kan interisere seg for.

Nå husker jeg hvor jeg hørte dette, men bøker krever mer energi og fantasi enn det tv gjør, og dette er jo ikke så merkelig der må man danne bildene selv. så hva med og prøve og lese litt for barna våre istede for og sette dem foran den kassa vi kaller tv. De synes kanskje det er like spennende de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest artige med denne type dikusjoner er å se hvordan noen av de mest profilerte her inne er imot TVbruk.

Altså med andre ord mødre som oftest sitter sylta inne i PCskjermen og forteller om hvordan de holder sine småfolk unna lignende..

TV.

PC.

Hva er forskjellen?

Er vi bedre?

Er dette mindre skadelig for oss?

Eller er det bare dødsdeilig å ta kontrollen over noen andre?

Ta kontrollen over barn? For enhver pris.

Når man fortvilet ikke har andre å ta kontroll over?

Bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest artige med denne type dikusjoner er å se hvordan noen av de mest profilerte her inne er imot TVbruk.

Altså med andre ord mødre som oftest sitter sylta inne i PCskjermen og forteller om hvordan de holder sine småfolk unna lignende..

Vil ikke si at jeg er blandt de mest profilerte her, som du sikter til her, men jeg svarer allikevel fra mitt ståsted.

Jeg sitter på dataen høyst en time dagen, og som oftest om kvelden når småen har lagt seg og resten av dagen bare min.

Er enig i at PC heller ikke er av det beste, men det er allikevel en stor forskjell på PC og TV. For det første så enser ikke sønnen min dataskjermen når den står på, av den grunn at det beveger seg ikke like mye, lite lyd etc. Når tv´en blir slått på er han hypnotisert med en gang.

Data mener jeg det er greit at barn lærer seg å bruke (forsåvidt litt eldre enn min), da de vil få nytte av det senere, det er mye lærdom og et hjelpemiddel i forhold til skole.

Tv er ren og skjær passivitet

Er dette mindre skadelig for oss?Eller er det bare dødsdeilig å ta kontrollen over andre? Ta kontrollen over barn? For enhver pris.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om TV-titting er skadelig eller ikke, har jeg ikke nok kunnskap om...

Men

Det er mange ting som er mye mer stimulerende for barn enn TV-titting, så man kan jo se de fra en vinkelen.

Å være ute og oppdage ting i naturen er stimulerende, og kan gi rom for undring hos barn, pluss at det styrker musklene og er utviklende for motorikken.

Å lese er stimulerende på mange måter, sammen med å synge, både for å bygge opp et nyansert språk og for å stimulere fantasien. Og de lærer noe om vår kultur

Bygging med klosser, leke med bilder, dokker - pappesker eller annet er stimulerende for språk, kreativitet og motorikk.

Å kjede seg er også stimulerende, for da må ungene bruke hodet for å finne på noe så de ikke kjeder seg lenger - fint for kreativiteten.

En fordel med disse aktivitetene er at de foregår i et tempo som ungene klarer å følge med i. og de får tid til å bearbeide sanseinntrykkene. I tillegg bygges det bånd mellom lekekammerater - og de lærer å dele, de lærer å krangle - og bli venner igjen, og de lærer å ta hensyn til andres følelser. Og så er det ganske koselig for mor/far - også, da.

TV-titting og dataspill gir ikke disse mulighetene, og gir ofte heller ikke tid til bearbeiding av inntrykkene.

Å ha tenkt gjennom dette er ihvertfall viktig, og så får man gjøre de valg man selv mener er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er jo ikke sånn at hvis et barn ser på TV, så kan han ikke gå tur i skogen eller leke med lego eller bli lest for. Det ene utelukker ikke det andre. Jeg har en sønn på ett år som såvidt har begynt å vise interesse for tv, men bare i korte perioder. Han er veldig aktiv (som seg hør og bør for en ettåring) og det er ikke lange stunda han sitter stille. Derfor er det utrolig deilig at han har begynt å sitte stille på fanget og se på "Noddy" om morgenen feks.

Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...