AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #1 Skrevet 24. april 2018 I helgen var jeg hos ett vennepar på middag. Vi var vel tilsammen 16 voksne som hadde det utrolig koselig. Vi snakket om absolutt alt og vi er en gjeng som et veldig godt kjent i flere år. Så kom vi inn på uføretrygdede. Hun som sto i bresjen og synes de var snyltere er selv ufør. Jeg er for tiden langtidssykmeldt pga FM og ME og jeg hater det som pest og kolera. Da ble diskusjonen meget høylytt for folk skal klare å gjøre noe uansett hvordan syk de er. Det at noen er ufør men allikevel klarer å reise til syden en ukes tid var uhørt. Da var de ikke syke nok. At en annen gikk turer hver dag fordi personen plagdes med vond rygg, nei da var det bare latskap. Ingen hadde så vondt at de måtte sykmeldes eller uføretrygdes. Jeg følte meg som en skikkelig dritt der vi satt og diskuterte, siden jeg for tiden er sykmeldt på grunn av en svært vondt kropp. Samtisig tenker de ikke over at hun som freste ut at de uføre er snyltere er ufør selv pga ryggplager. Jeg ble helt sjakk matt av den diskusjonen. Jeg måtte bare få ut litt frustrasjon før jeg lenker meg fast til senga. Jeg kan jo ikke gå tur og iallefall ikke dra i butikken og handle, for jeg kan jo bli sett og det må ikke skje på grunnav at jeg er sykmeldt. Anonymkode: 3c98e...d42
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #2 Skrevet 24. april 2018 Ser jo i enkelte tråder her også at uføre blir mistrodd. Det er vel få som får uføretrygd fordi de har lurt seg til det. Når en sliter med ryggen er det fint å gå turer! Det virker nesten som om noen mener at uføre skal sitte i sofaen hele dagen. Tragisk at folk skal dømme og mene så mye om andre. Så er det dem som mener at dem er berettiget til uføre, og likevel snakker dømmende om andre som er det. Forstå den som kan. Anonymkode: 84646...5a4 2
Gjest Nina1975 Skrevet 24. april 2018 #3 Skrevet 24. april 2018 (endret) Jeg mistrodde flere som var uføre, tenkte mye av det samme. Frem til jeg ble ufør selv. Jeg skammer meg nå. Tenker at karma is a bitch. Du får satse på at de opplever det samme, at hovmod står for fall. Jeg er mye i bevegelse, går mye turer ol, men folk skulle ha sett meg de dagene jeg ikke er så mobil, da hadde de forstått hvorfor jeg er ufør. Endret 24. april 2018 av Nina1975
Gjest making.a.mess Skrevet 24. april 2018 #4 Skrevet 24. april 2018 Jeg er ikke ufør, men har gått på aap lenge. Jeg har tenkt det før, og sikkert også sagt, at hun/han kan umulig være så syk som klarer ditten og datten. Jeg vet bedre nå og benytter enhver anledning til å kjempe imot fordommer mot uføre. Det er ikke på den dårligste dag man drar ut blant folk, men den beste.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #5 Skrevet 24. april 2018 Noen mennesker er som barn, TS. Oppfatning deres av andre menensker og verden er enkel, som et barns. Ganske skummelt når noen av dem jobber i viktige yrker som lege eller lærer, men sånn er det nå. Anonymkode: d5b46...170 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #6 Skrevet 24. april 2018 Jeg tenker også som vennene dine, etter mange år i helsevesenet der jeg har møtt uføre og sett i journalen hva de er ufør for, så er det ingen tvil om at mange aldri burde vært uføre. Noen har helt klart ingen mulighet for å være i jobb, men mange burde absolutt kunne vært i jobb med litt vilje, og en del jobber aktivt for å bli ufør å fort som mulig. En pasient sa til meg at endelig hadde hun fått innvilget ufør og kunne begynne å bygge hytte på fjellet. Klarer du å bygge hytte klarer du å jobbe, og det er langt fra eneste utsagn i lignende kategori. For øvrig har du jo selv to diagnoser som ikke kan påvises på noen som helst objektiv måte, som er en av de hyppigst brukte for å motarbeide alle tiltak på å få folk i jobb og skaffe seg ufør. Du ble vel snurt fordi du følte deg truffet. Anonymkode: 6ead5...a8a 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #7 Skrevet 24. april 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker også som vennene dine, etter mange år i helsevesenet der jeg har møtt uføre og sett i journalen hva de er ufør for, så er det ingen tvil om at mange aldri burde vært uføre. Noen har helt klart ingen mulighet for å være i jobb, men mange burde absolutt kunne vært i jobb med litt vilje, og en del jobber aktivt for å bli ufør å fort som mulig. En pasient sa til meg at endelig hadde hun fått innvilget ufør og kunne begynne å bygge hytte på fjellet. Klarer du å bygge hytte klarer du å jobbe, og det er langt fra eneste utsagn i lignende kategori. For øvrig har du jo selv to diagnoser som ikke kan påvises på noen som helst objektiv måte, som er en av de hyppigst brukte for å motarbeide alle tiltak på å få folk i jobb og skaffe seg ufør. Du ble vel snurt fordi du følte deg truffet. Anonymkode: 6ead5...a8a Enig. Jeg jobber også i helsevesenet og har sett uendelig mange uføre som på ingen måte er ute av stand til å jobbe. Har også denne type uføre i familie og omgangskrets. Jeg snakker om personer som har hatt endometriose og etter hysterektomi har fått seg ufør på bakgrunn av invalidiserende fantomsmerter (personen lever et helt normalt liv og ser ikke ut til å være begrenset av disse fantomsmertene annet enn at hun ikke kan gå på jobb). En annen som plutselig i en alder av 30 fikk senskader etter et fall av en hest i barndommen. Vedkommende hevder å ha pådratt seg en nakkeskade som aldri ble diagnostisert men som nå ødelegger livet. Ingen lege har klart å påvise en faktisk skade, men personen fikk etter åresvis med arbeidsnekt godkjent ufør. Denne personen lever også et helt normalt liv, går tur, drar på byen, ferier, shopping. Er generelt veldig aktiv. En siste person med ME men som alikevel fungerer like godt i livet som meg (bortsett fra at personen selvsagt ikke kan gå på jobb), og jeg har dratt på ferier etc med denne personen flere ganger og har aldri sett antydning til noe utmattelse, annet enn fyllesyke etter flere dager på rad med shopping og champagne. Selvsagt finnes det mange uføre som ikke kan jobbe, og med god grunn. Men det rart man tenker sitt? Anonymkode: e6b02...665 4
Gjest Sjokoladeknask Skrevet 24. april 2018 #8 Skrevet 24. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt finnes det mange uføre som ikke kan jobbe, og med god grunn. Men det rart man tenker sitt? Anonymkode: e6b02...665 Problemet er vel som med mye annet - få ødelegger for mange.
Skadeskutt Skrevet 24. april 2018 #9 Skrevet 24. april 2018 De fleste uføre er det nok av en grunn. Har selv akseptert at jeg kanskje må leve et liv som delvis ufør. Og det er absolutt ikke noe jeg ønsker for å si det sånn, men slik ting er så er jeg heldig dersom jeg klarer å komme ut i 50% arbeid etter hvert. Jeg har ganske lav AAP-sats og lever under fattigdomsgrensen. Jeg må gå på sosial økonomhjelp og foreldrene mine må regelmessig handle inn mat til meg. Jeg er 27 år. Slikt skal jeg få til selv.. Men ja jeg trener nesten hver dag. Det er veldig viktig for min helse å gjøre nettopp det. Når jeg trener så vil sikkert mange stusse, men de ser meg ikke når jeg ikke trener. Hvor mange timer i døgnet jeg sover. Alle medisinene jeg går på, all tid som går til behandling. Og hvor enormt utslitt jeg blir av et samvær på tre timer med mine egne barn. Jeg hater at det er blitt sånn, men per nå klarer jeg ikke arbeidspraksis to timer to ganger i uken en gang. Jeg skulle begynne med det, men klarte det ikke. Kjipt å tenke på at jeg kanskje blir dømt nord og ned fordi jeg blir observert på jogge- eller sykkeltur. Hvis jeg ikke trener blir jeg enda sykere. Og ja jeg hadde klart en uke i Syden. Hadde nok vært helt utslitt når jeg kom hjem fordi jeg hadde "holdt masken" en uke i strekk. Det krever mye. Så der også kan jeg vel bli dømt. Hvis jeg drar på ferie. "Flaks" for meg da at jeg ikke har råd til det. Er ingen luksus å ikke være i jobb. I alle fall ikke hvis man har blitt ufør som ung. Altså ikke har jobbet nok til å få grei trygd. Jeg får forhåpentligvis innvilget AAP etter ung ufør-sats, men det er dessverre en kamp å ta det også. Selv om jeg åpenbart har krav på det. Jeg har vært 3 mnd i 100% jobb de siste årene, men Nav fikk det for seg at jeg har vært i 100% jobb siden 2012. Jeg har riktig nok vært ansatt i kommunen siden da, men det var ei helgestilling. I tillegg til at Nav var utålmodig og gav meg avslag nr to fire dager før legeerklæringen kom inn. Så nå må jeg vente i opp til enda et halvår til før jeg forhåpentligvis får litt mer i inntekt. Får jo etterbetalt så klart, men det hjelper lite på akkurat nå. Så personlig ser jeg ikke hva som er så attraktivt med å være ufør. Jeg har ikke lyst til å være det og håper jeg i løpet av noen år kan jobbe delvis i alle fall. Mulig jeg tar fullstendig feil, men i mitt hode er det slik de fleste tenker.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #10 Skrevet 24. april 2018 Forstår at du er skuffet og frustrert.... Det blir man såklart når man møter så trangsynte mennesker, og spesielt når det viser seg at det er venner som har sånne holdninger..! Jeg er selv syk med ME , og ville brutt inn i samtalen og sagt det at "Nei, vet dere hva, folk som er syke må også få lov til å gjøre noe minnerikt og hyggelig de gangene de klarer det. I dag var jeg heldig å var i form nok til å komme hit, det er kjempehyggelig at jeg har greid og får oppleve noe normalt som friske gjør, for både før og etter dette ligger jeg mange uker med ekstra sterke smerter fordi jeg brukte kroppen i dag, lenket til sengen i mørkt rom og går glipp av livet. Om dere ser bilde av noen uføre på ferie så betyr det ikke at de er friske bare fordi de smiler på et bilde i strandstolen, det er utrolig viktig å føle seg normalisert av og til også, så man griper de muligheten man har hvor kroppen ikke er like syk. For som med alle andre sykdommer svinger formen, sånn er det også å være forkjøla og å knekke beinet, smertene er ikke like intense hele tiden. Dere skal slutte å tenke sånn om folk og mene det der, for dere vet ingenting om hvor begrenset en person er pga sykdommen sin de gangene dere ikke ser personen , som jo gjelder mesteparten av tiden, og når man faktisk har fått innvilget ufør så ER man så kraftig begrenset at den eneste jobben man klarer er å ta vare på seg selv og lage mat og kanskje dusje. For de flest uføre er dette nok til å gjøre en person sykere, så å mene at de heller skal presse seg på jobb i 8 timer daglig eller 2 timer 2 ganger i uka, når de har mer enn nok med å overleve, så har dere liten innsikt altså! Dere vil nok skjønne det om dere hadde levd med en alvorlig syk eller ble det selv en dag, og inntil da, når dere ikke kan forstå, så døm heller ikke og slutt å synse om det, for dere tar så feil!....... " Så ville jeg satt de på plass på en vennlig, men konkret måte! huff ble helt gåen og frustrert bare av å skrive alt dette.... Men veldig viktig å kjempe for rettferdigheten og ikke la folk få ha og spre sånne holdninger...! Anonymkode: 44995...e5a 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #11 Skrevet 24. april 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker også som vennene dine, etter mange år i helsevesenet der jeg har møtt uføre og sett i journalen hva de er ufør for, så er det ingen tvil om at mange aldri burde vært uføre. Noen har helt klart ingen mulighet for å være i jobb, men mange burde absolutt kunne vært i jobb med litt vilje, og en del jobber aktivt for å bli ufør å fort som mulig. En pasient sa til meg at endelig hadde hun fått innvilget ufør og kunne begynne å bygge hytte på fjellet. Klarer du å bygge hytte klarer du å jobbe, og det er langt fra eneste utsagn i lignende kategori. For øvrig har du jo selv to diagnoser som ikke kan påvises på noen som helst objektiv måte, som er en av de hyppigst brukte for å motarbeide alle tiltak på å få folk i jobb og skaffe seg ufør. Du ble vel snurt fordi du følte deg truffet. Anonymkode: 6ead5...a8a Et stort problem er at det er svært få arbeidsgivere som er villige til å ansette folk som er kronisk syke. Så selv om man er uføretrygdet og i form til å jobbe kanskje to halve dager i uken, så er det nesten umulig å få en passende jobb. Anonymkode: c6757...eec 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #12 Skrevet 24. april 2018 Man skal ikke diskutere andres uføre uansett, å ha trygd har man ikke uten grunn idag og mange uføre føler press om å forklare seg..synd voksne folk må legge seg slik inn i andres privatliv. Anonymkode: 63daf...cbe 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #13 Skrevet 24. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig. Jeg jobber også i helsevesenet og har sett uendelig mange uføre som på ingen måte er ute av stand til å jobbe. Har også denne type uføre i familie og omgangskrets. Jeg snakker om personer som har hatt endometriose og etter hysterektomi har fått seg ufør på bakgrunn av invalidiserende fantomsmerter (personen lever et helt normalt liv og ser ikke ut til å være begrenset av disse fantomsmertene annet enn at hun ikke kan gå på jobb). En annen som plutselig i en alder av 30 fikk senskader etter et fall av en hest i barndommen. Vedkommende hevder å ha pådratt seg en nakkeskade som aldri ble diagnostisert men som nå ødelegger livet. Ingen lege har klart å påvise en faktisk skade, men personen fikk etter åresvis med arbeidsnekt godkjent ufør. Denne personen lever også et helt normalt liv, går tur, drar på byen, ferier, shopping. Er generelt veldig aktiv. En siste person med ME men som alikevel fungerer like godt i livet som meg (bortsett fra at personen selvsagt ikke kan gå på jobb), og jeg har dratt på ferier etc med denne personen flere ganger og har aldri sett antydning til noe utmattelse, annet enn fyllesyke etter flere dager på rad med shopping og champagne. Selvsagt finnes det mange uføre som ikke kan jobbe, og med god grunn. Men det rart man tenker sitt? Anonymkode: e6b02...665 Herregud så ufattelig uprofesjonelt å skryte om at en har tilgang til andres helseopplysninger, for så bruke det for å hetse store grupper på et nettforum. Absolutt lavmål. Er du virkelig helsepersonell vet du selv hvor lavt du synker nå. Anonymkode: 9f2df...74e 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #14 Skrevet 24. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utrolig at en fra helsevesenet ikke forstår bedre,jeg har en såkalt usynlig sykdom,fungerer i litt arbeid,40%.og er ofte mer sliten enn kolleger pga sykdommern.et sykdomsbilde er enormt sammensatt for den syke,og jeg må ta hensyn for å klare å jobbe,hadde folk visst hvor mange plager jeg har ville de fått sjokk,siden det ikke synes utenpå.mwn jeg har faktisk ingen plikt å forklare meg. Anonymkode: 63daf...cbe
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #15 Skrevet 24. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 63daf...cbe Tenk at en fra et helsepersonell kan rakke ned generelt på uføre. Du har nok valgt feil yrke. Anonymkode: 63daf...cbe 2
Gjest lillemy36 Skrevet 24. april 2018 #16 Skrevet 24. april 2018 Er selv ufør .... MASSE plager .... er så lei av og høre at jeg ser frisk ut og ikke virker dårlig fordi jeg da er på butikken , kino Osv... de som dømmer kan bli med de som er uføre hjem for en Mnd tid , da kan de dømme. Vi holder oss jo hjemme i vår egen hule når vi er på det dårligste.... da er det ikke mange som ser oss.. når vi endelig føler oss bedre og er ute og finner på noe så blir vi søren meg dømt opp ned ....alt vi har av glede blir tatt i fra oss på det ene og det andre... skulle likt jeg ikke hadde plagene mine og skulle likt jeg ikke var ufør . vil være frisk og normal jeg også 😢
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #17 Skrevet 24. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig. Jeg jobber også i helsevesenet og har sett uendelig mange uføre som på ingen måte er ute av stand til å jobbe. Har også denne type uføre i familie og omgangskrets. Jeg snakker om personer som har hatt endometriose og etter hysterektomi har fått seg ufør på bakgrunn av invalidiserende fantomsmerter (personen lever et helt normalt liv og ser ikke ut til å være begrenset av disse fantomsmertene annet enn at hun ikke kan gå på jobb). En annen som plutselig i en alder av 30 fikk senskader etter et fall av en hest i barndommen. Vedkommende hevder å ha pådratt seg en nakkeskade som aldri ble diagnostisert men som nå ødelegger livet. Ingen lege har klart å påvise en faktisk skade, men personen fikk etter åresvis med arbeidsnekt godkjent ufør. Denne personen lever også et helt normalt liv, går tur, drar på byen, ferier, shopping. Er generelt veldig aktiv. En siste person med ME men som alikevel fungerer like godt i livet som meg (bortsett fra at personen selvsagt ikke kan gå på jobb), og jeg har dratt på ferier etc med denne personen flere ganger og har aldri sett antydning til noe utmattelse, annet enn fyllesyke etter flere dager på rad med shopping og champagne. Selvsagt finnes det mange uføre som ikke kan jobbe, og med god grunn. Men det rart man tenker sitt? Anonymkode: e6b02...665 Hysterektomi er ikke en kur for Endometriose. Hvis du skal dømme andre bør du i det minste sette deg inn i fakta først. Kjenner noen som har hatt 16 Endometrioseoperasjoner, de fleste etter fjerning av livmor, for øvrig er hun yrkesaktiv. Endometriose rammer pasienter på veldig ulikt vis. Anonymkode: 6d656...e6b 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #18 Skrevet 24. april 2018 Akkurat nå, Alina82 skrev: Er selv ufør .... MASSE plager .... er så lei av og høre at jeg ser frisk ut og ikke virker dårlig fordi jeg da er på butikken , kino Osv... de som dømmer kan bli med de som er uføre hjem for en Mnd tid , da kan de dømme. Vi holder oss jo hjemme i vår egen hule når vi er på det dårligste.... da er det ikke mange som ser oss.. når vi endelig føler oss bedre og er ute og finner på noe så blir vi søren meg dømt opp ned ....alt vi har av glede blir tatt i fra oss på det ene og det andre... skulle likt jeg ikke hadde plagene mine og skulle likt jeg ikke var ufør . vil være frisk og normal jeg også 😢 Til alle som leser her :vi uføre trenger også å gjøre h y g g. L i g e ting, vi har også en psyke å ta vare på,ikke alle dager er like for oss heller.vi er ikke på jobb og skal prestere når vi feks går på cafe,kino,butikken..tenk dere om før dere dømmer.!!!!! Anonymkode: 63daf...cbe 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #19 Skrevet 24. april 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: I helgen var jeg hos ett vennepar på middag. Vi var vel tilsammen 16 voksne som hadde det utrolig koselig. Vi snakket om absolutt alt og vi er en gjeng som et veldig godt kjent i flere år. Så kom vi inn på uføretrygdede. Hun som sto i bresjen og synes de var snyltere er selv ufør. Jeg er for tiden langtidssykmeldt pga FM og ME og jeg hater det som pest og kolera. Da ble diskusjonen meget høylytt for folk skal klare å gjøre noe uansett hvordan syk de er. Det at noen er ufør men allikevel klarer å reise til syden en ukes tid var uhørt. Da var de ikke syke nok. At en annen gikk turer hver dag fordi personen plagdes med vond rygg, nei da var det bare latskap. Ingen hadde så vondt at de måtte sykmeldes eller uføretrygdes. Jeg følte meg som en skikkelig dritt der vi satt og diskuterte, siden jeg for tiden er sykmeldt på grunn av en svært vondt kropp. Samtisig tenker de ikke over at hun som freste ut at de uføre er snyltere er ufør selv pga ryggplager. Jeg ble helt sjakk matt av den diskusjonen. Jeg måtte bare få ut litt frustrasjon før jeg lenker meg fast til senga. Jeg kan jo ikke gå tur og iallefall ikke dra i butikken og handle, for jeg kan jo bli sett og det må ikke skje på grunnav at jeg er sykmeldt. Anonymkode: 3c98e...d42 Synes det er tragisk rett og slett ! Folk unner jo ikke de som har det verst noe godt lenger 😔 ingen tenker på de som faktisk sliter og har det fælt og folk bare mener at en fortjener det og er lavstatus, haha og alle bloggere skryter av hvor heldige vi er som lever i Norge. Det eneste som er bra med Norge er naturen og at alle har like rettigheter uansett kjønn og hudfarge osv. Og det de uføre får er ingenting av penger, det er ikke nok til å leve av engang når du tenker på de forferdelige stygge prisene på alt her til lands... og helsehjelpen blir bare strammere. Og det er flere fæle sykdommer som man ikke får behandling for i Norge og folk lider, Har sett med egne øyne. Vurderer selv å iverksette et slags tiltak for å få frem hvor fælt de syke kan ha det i det landet her... Er selv sykmeldt og sliter med andre ting i tillegg og kjenner jeg blir drit lei av folk og åssen de fleste tenker og føler... mennesker har alltid vært et problem for meg og liker ikke mennesker fordi de er så fæle og dumme. Alt skal være så perfekt på Instagram osv, perfekte forhold med masse kjærlighet, hus, penger, familieforøkelse, karriere, også skal alle leke så smarte og intellektuelle og skrive masse greier under bilde e sine, som de sikkert bare har klipt og limt inn. De fleste mennesker lærer aldri og er man en drittsekk er man det foralltid, de fleste gir aldri noe eller snakker sant, de drar deg bare ned i sin drit, legger all skylden på deg og eier ingen skam eller samvittighet, kjærlighet finnes i hvert fall ikke, du kommer aldri nær noen, bare problemene og skavankene deres, også bare stikker de... Anonymkode: 18b5b...90b
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #20 Skrevet 24. april 2018 vi lever desverre i et meget kynisk samfunn. Hilsen skuffet 😞 Anonymkode: 63daf...cbe 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå