Gå til innhold

Tusvik & Tønne

Viking-girl

Anbefalte innlegg

Imsen skrev (1 time siden):

Kyrre er en godt voksen mann, selv kjendis, og i en langvarig relasjon med et menneske som i stor grad livnærer seg av å være ekstremt utleverende. Lisa har i ettertid stilt opp i hans podcast, hvor de også snakket om det som skjedde (og Lisas forhåndsgodkjente, offentlige utblåsning). Hvis du ønsker å ha en prinsipiell debatt om kjendiser, artister og ymse kunstnere som utleverer andres privatliv, til de som blir omtalts store motvilje, så hadde det kanskje vært bedre å diskutere: 

• Knausgårds familie og spesielt tidligere kone
  • Vigds Hjorts familie 
  • Sophie Elise Isachsens skriblerier om Thodesen
  • Geir Gulliksens bok om utroskap

Og det finnes langt flere å ta for seg.

Du må jo gjerne betvile hvorvidt Kyrre var samtykkekompetent, men spesielt raust tenkt om ham er det ikke. 

Hvilken bok er det du sikter til? 

Alle de du ramset opp har vel blitt diskutert også? :) Knausgård fikk jo hard kritikk etter bøkene, og søstra til Vigdis Hiort tok til motmæle med egen bok. 

Jeg er litt todelt. Jeg synes de begge er utrolig tøffe, som tør og være så ærlige og dele noe så personlig og vondt. Det er mange som har opplevd lignende og som sikkert finner hjelp i at to så tøffe damer er åpen om at det også har skjedd med dem. Men den offentlige gapestokken gir meg også bismak. Det koker på nettet i disse dager om dette- og selv om de involverte kanskje på en måte "fortjener" det, er det så hensiktsmessig at hele Norge skal vite dette?  Det er jo flere enn dem dette angår, barna foreksempel. Og kommentarfeltene og trådene på jodel kan være ganske vonde og lese. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finlay skrev (9 timer siden):

Jeg tenker også at det er i situasjoner som denne (utroskapshistorier) podcasten deres kan bli problematisk.

Nå er podden bare en del av karrierene deres, men ingen tvil om at de har tjent gode penger på den gjennom årene.

Selve fundamentet i podcasten har vært, og er, bygget på deres private relasjoner til mann og barn. Sigrid har vel også satt opp show som omhandler mannen i stor grad. Alt fungerer så lenge alle parter er inneforstått med premissene, og alle parter nyter godt av det økonomisk. Når det så kommer skjær i sjøen og balansen forrykkes, blir ting komplisert. Så ja, jeg ser poenget ditt.

(Hører på dem, men har problemer med at det deles alt for mye om barna. Intime detaljer som ikke har noe i offentligheten å gjøre.)

Har du vært på showet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (35 minutter siden):

Jeg velger å ikke fortsette diskusjonen rundt person, da nettopp dette er poenget mitt. Jeg mener at dette ikke hører til i offentligheten. 

Jeg er ellers godt kjent med debatten om virkelighetslitteraturen. Det problematiske der er at forfatterne blander fiksjon med virkelighet uten å klargjøre hva som er hva. Ikke klargjøres det om det er virkelige personer man snakker om. Mye er likt, mens man har tatt seg kunstneriske friheter. Folk må deretter leve med spekulasjoner om dette handler om dem og hva som er sant. Det er nedrig. 

Nå får du svare en annen om virkelighetslitteratur. 

Du kan gjerne la være å lese og følge saken, men du kan ikke kneble SBT eller noen andre, heldigvis.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pottah skrev (9 timer siden):

Riktignok ikke min påstand, men her er en artikkel som ble skrevet samme dag som "Lisa" kom ut.

https://730.no/lisa-tonne-hevder-at-ektemannen-har-vaert-utro-i-podcasten-tusvik-tonne/

Jeg er tydeligvis stilt for retten her inne, som kunne finne på å si at det ble skrevet om utroskapen Lisa opplevde😂 Takk skal du ha🙏🏼

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoftKitty skrev (8 timer siden):

Jeg er så lei av at folk som er utro skal beskyttes og ikke "henges ut". Drit i å oppfør deg som en drittsekk da så slipper du at hele Norge får vite at du er en drittsekk. Utroskap er ikke annerledes enn annen drittsekkoppførsel der, selv om det ikke bryter noen norsk lov.

Enig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (8 minutter siden):

Nå får du svare en annen om virkelighetslitteratur. 

Du kan gjerne la være å lese og følge saken, men du kan ikke kneble SBT eller noen andre, heldigvis.

Hvorfor det for noen fortsatt er så tabubelagt å snakke om utroskap, og at offeret alltid skal skåne den andre er for meg en gåte. Det er bra at man setter ord og bilde på sånt. Utroskap er utrolig vondt. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, miaw said:

Alle de du ramset opp har vel blitt diskutert også? :) Knausgård fikk jo hard kritikk etter bøkene, og søstra til Vigdis Hiort tok til motmæle med egen bok. 

Jeg er litt todelt. Jeg synes de begge er utrolig tøffe, som tør og være så ærlige og dele noe så personlig og vondt. Det er mange som har opplevd lignende og som sikkert finner hjelp i at to så tøffe damer er åpen om at det også har skjedd med dem. Men den offentlige gapestokken gir meg også bismak. Det koker på nettet i disse dager om dette- og selv om de involverte kanskje på en måte "fortjener" det, er det så hensiktsmessig at hele Norge skal vite dette?  Det er jo flere enn dem dette angår, barna foreksempel. Og kommentarfeltene og trådene på jodel kan være ganske vonde og lese. 

Men barna vil jo ikke lese hverken jodel eller kommentarfelt, og hvis det som står der stemmer er dette noe de får vite uansett i voksen alder, antageligvis. Og det er Martin sin skyld. Han har tatt et valg hver eneste dag på at han driter i det, han. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med at Tusvik velger å dele dette på valgte fora. De fleste som lever i rampelyset tjener penger på historier de selger. Tredjepart er voksen og helt sikkert i stand til å skjønne konsekvensen av egne valg. Uansett hva dette sviket handler om. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Licorne skrev (2 minutter siden):

Men barna vil jo ikke lese hverken jodel eller kommentarfelt, og hvis det som står der stemmer er dette noe de får vite uansett i voksen alder, antageligvis. Og det er Martin sin skyld. Han har tatt et valg hver eneste dag på at han driter i det, han. 

Tja, det kan jo tenkes at de får det med seg alikevel da? Og om de er blitt voksne, så er det kanskje ikke så kult da heller? 

Jeg er vel ikke så fan av offentlig gapestokk bare. Internett koker- og selv om skylden blir plassert der den hører hjemme så er det fortsatt stygt.. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, CecilieX said:

Samtykkekompetanse? Jeg har ikke brukt ordet. Det begrepet handler om mental kapasitet til å forstå hva man samtykker til. 

Faller man ned på stråmannsargumentasjon, da synker man lavt gitt. 

Du bruker ikke ordet, nei, det er det jeg som gjorde. For i begge innleggene jeg siterte sår du tvil om hvorvidt Kyrres samtykke - for ja, Kyrre har selv sagt at han samtykket til at det ble offentliggjort - var reelt. Du trekker frem, blant annet, ytre press og insinuerer på den måten at det var noe han ble tvunget til - grunnet omstendighetene. Det var ikke noe forsøk på "stråmannsargumentasjon" fra min side. Jeg leste det du skrev.

Det er helt legitimt å mene at "visse ting" ikke bør diskuteres offentlig, men å begrunne det med at folk har rett på privatliv når de selv sier det er greit at privatlivet utleveres er søkt - med mindre vi diskuterer mennesker som må beskyttes fra seg selv og ikke er i stand til å ta beslutninger på egne vegne.

18 minutter siden, miaw said:

Historie om et ekteskap: https://www.aftenposten.no/kultur/i/JAQX8/det-er-som-aa-bli-kidnappet-av-en-roman

18 minutter siden, miaw said:

Absolutt. Se mitt svar på forrige side til noen andre.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, miaw said:

Tja, det kan jo tenkes at de får det med seg alikevel da? Og om de er blitt voksne, så er det kanskje ikke så kult da heller? 

Jeg er vel ikke så fan av offentlig gapestokk bare. Internett koker- og selv om skylden blir plassert der den hører hjemme så er det fortsatt stygt.. 

Nei, selvfølgelig er det ikke kult, men det er fremdeles bare Martin sin skyld, da.

Og nei, jeg nekter å tro at barna til Sigrid som begge er under 10 år vil få beskjed om hva som står på jodel. De vil få vite alt uansett, og det var faren deres sin jobb å ikke utsette de for dette, men det dret han altså i.

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Licorne skrev (13 minutter siden):

Nei, selvfølgelig er det ikke kult, men det er fremdeles bare Martin sin skyld, da.

Og nei, jeg nekter å tro at barna til Sigrid som begge er under 10 år vil få beskjed om hva som står på jodel. De vil få vite alt uansett, og det var faren deres sin jobb å ikke utsette de for dette, men det dret han altså i.

Selvfølgeliig er det Martin sin skyld. Men er det hensiktsmessig at hele Norge blir involvert i dette? Jeg har hørt dette fra flere de siste dagene, folk som ikke er opptatt av podcasten en gang, dette er saftig sladder som folk fråtser i. Det er flere enn Sigrid som har blitt såret over dette, og det gjør meg bare litt vondt at dette er noe som koker på internett der "sladder" spres fortere enn ild. Dette er foreldrene til noen. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SmuleSMitt skrev (32 minutter siden):

Martinskrulla visste jo at gapestokken ventet om han var utro og ble avslørt. Og utroskap kommer alltid for en dag. Han så hvordan Lisa tilgav, og der hadde visst Kyrregutten latt være å prioritere sin syke kone for å pule på hun med mindreverdighetskomplekser fra ungdomsårene som rødhåret, lubben og upopulær som forsøkte reparere de i voksen alder ved å gå inn i klær, make-up og hår tilsvarende en femme fatale fra franske spionfilmer. 

Martinsrulla så hvordan Lisa tilgav Kyrregutt under helt horrible forhold. Så han antok at også han ville slippe relativt billig unna. En podcast eller tre med uthenging, men så er allting glemt og man lever videre. 

😂😂😂😂 dagens!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

msk skrev (2 minutter siden):

Ny T&T podcast ute nå med Kyrre som gjest...

Fikk varsel om ny episode. Nedturen var stor da jeg så at Kyrre var gjest. Trodde de skulle si noe om hvordan det går med Sigrid 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (2 timer siden):

Det individuelle valget vil jeg anta at flere av de involverte ikke har fått. Det valget tok SBT for dem alle. På en slik måte at historien deres lever sitt helt eget liv. 

Jo. De tar valget rundt hva de selv vil si eller ikke si. 
Om man ikke tåler at motparten som man har bedratt skal ha et sånt valg, må man la være å bedra. Det er det som er å ta ansvar for handlingene sine. Ikke «jeg har ikke godkjent at du snakker om at jeg bedro deg, det er dårlig gjort buhu»

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Imsen skrev (9 timer siden):

Du må jo gjerne betvile hvorvidt Kyrre var samtykkekompetent, men spesielt raust tenkt om ham er det ikke. 

Her insinuerer du at jeg mener at han ikke er samtykkekompetent, et juridisk begrep knyttet til mental kapasitet på grunn av alder, sykdom eller utviklingshemming. 

Det jeg skrev var at valget han tok (om å godkjenne Lisa-episoden) ikke nødvendigvis var fritt. 

Du får stå for din egen uredelige debattskikk. 

Akkurat nå handler saken om SBT og hvordan hun bruker sin kommersielle podcast. Når man ser engasjementet og hvordan menneskene omtales av folk som ikke er part i saken er det nok bekreftelse på hvorfor det ikke hører hjemme i offentligheten. Begrepet offentlig gapestokk er dekkende. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, CecilieX said:

Her insinuerer du at jeg mener at han ikke er samtykkekompetent, et juridisk begrep knyttet til mental kapasitet på grunn av alder, sykdom eller utviklingshemming. 

Det jeg skrev var at valget han tok (om å godkjenne Lisa-episoden) ikke nødvendigvis var fritt. 

Du får stå for din egen uredelige debattskikk. 

Samtykkekompetent brukes andre steder også. Det var ikke er forsøk på å være uredelig, det var sånn jeg tolket dine insinuasjoner. Men vi kan jo si "ikke i en situasjon hvor han kunne eller kan gi reellt samtykke", treffer det bedre?

For Kyrre har stått støtt i at han var enig i at Lisa kunne gå ut med det. Selv i sin egen podcast, i 2020, tre år etterpå, med Lisa som gjest. Om ikke noe annet er det rimelig freidig å antyde at det han sier om sin egen situasjon ikke stemmer. Og jeg står på det som var mitt hovedargumentet - Lisa og Kyrres problemer og utbroderinger av dem er et veldig dårlig utgangspunkt for en prinsipiell debatt om hva som er ok å dele om andre menneskers privatliv i det offentlige rom. Det må de få bestemme selv, med mindre de ikke er i stand til det. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...