Gå til innhold

Rydder dere huset hver kveld?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Første jeg gjør når barna er lagt, er å løpe på badet, vaske dagens klær, så rydde kjøkkenet og vaske opp, og legge leker tilbake i lekekassen i stua. 

Her er det ikke lov med glass/tallerkner i stua, alle måltider inntas ved kjøkkenbordet. Det gjør jo ryddingen lettere, da slipper jeg å vaske i stua og rydde den så mye. Ser foreldre som lar nesten alle måltider bli inntatt i stua, og det er så grisete, tenker bare at det må være kjedelig å støvsuge og vaske gulv hver kveld.. skal de spise godteri på lørdager, legger jeg pledd i sofaen så de sitter der eller i sakkosekker, orker ikke kliss. Høres sikkert ut som om jeg er helt nazi, men nei, hvis man ikke vil rydde, må man ikke rote! 

Anonymkode: 40597...e85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utenom leker er det ikke så mye som må ryddes, og det får ungene bidra med før leggetid. Oppvask setter vi inn fortløpende etter måltider, samt tørker av benker og bord. Klesvask tas kanskje annenhver dag? Misliker veldig å stå opp til rot, men noen kvelder orker jeg ikke bry meg så mye. Kanskje særlig i helger når lekene likevel blir dratt utover med en gang de står opp :P 

Anonymkode: a0cfa...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det eneste som alltid ryddes er kjøkkenet. Skitne ting som samler seg på soverom og stue samlels inn og så ryddes kjøkkenet så det er klart til ny dag. Hater å stå opp og begynne dagen med skitne kjørler, smuler og flekker på kjøkkenet 

Anonymkode: 87454...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ryddetid før kveldsmat, da er barna med på å rydde leker. Ellers får de ikke ta frem nye leker før de har ryddet det de er ferdige med, er de ferdige med et puslespill må det opp i eska si før de tar et nytt. De får ikke ha haugevis med leker i stua heller. Prøver å rydde, ta litt klevask, rydde kjøkken langs med i løpet av dagen. Klarer ikke slappe av når huset er bomba, så her er det strøkent hver kveld 😊

Anonymkode: 3fe05...c8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi alltid hatt det slik at sønnen min rydder tingene sine når han er ferdig med de og jeg prøver det samme... :P Da er det stort sett alltid ryddig hos oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fenixs

Nå har jeg store barn, så det er ikke nødvendig lengre å rydde hver kveld, men da de var mindre, måtte vi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som småbarnsmor til tre, ser huset ganske herjet ut når kvelden kommer og de små er i seng. Har alltid ryddet så det er tilbake til null igjen hver kveld. Men nå kjenner jeg at jeg begynner å bli litt lei. Er i svangerskapspermisjon med yngstemann, så våkner opp igjen og kan starte opp igjen der jeg slapp dagen etter. Etter at ungene på  0, 2 og 5 er lang kjennes det mest fristende å nyte ett par timer i ro og mak. Lade opp til ny natt og en morgen som gjerne starter kl 05. Men ja, det er veldig godt å stå opp igjen til ryddig hus også, men etter en time er vi tilbake igjen til kaos. 

Anonymkode: 6efac...03d

Skal du slite deg ut, så prøver du å ha et hus uten synlige bevis på at det bor barn i huset og it tillegg bruker all energi på prosjektet. 

Leker rydder barna opp før de legger seg, og lag system slik at de ikke trekker frem alt på en gang. Skal noe nytt frem, må noe annet ryddes bort førs. Da hjelper du både barn og voksne med å lære system og organisering og minsker ryddearbeidet for barna før de legger seg. 

Vi har i tillegg invistert i en ronotstøvsuger, og den er gull verdt. 

Anonymkode: 53dad...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her rydder den som ikke legger minsten. Da ryddes kjøkken og stue. Leker og alt annet rot ryddes bort på alt fra 10-30 min. Det er det faktisk verdt.

Anonymkode: 60d4f...c81

Sånn var det hos oss også. Den som ikke tok kveldsstell, ryddet :) 

Ellers anbefaler jeg å redusere grunnlaget for rotet. Reduser på leker, organiser tingene bedre, kast det som kan kastes, og lag rutiner for å rydde litt underveis på dagen. Jeg har god erfaring med å ha minst mulig leker i oppholdsrommene (stue/ kjøkken), det er uansett begrenset hvor mye de leker med samtidig :) 

Med babyer ble det alltid mye yttertøy, tepper, kluter og smårot - dette gikk jeg og ryddet på hele dagen, og hadde som mål at når mannen kom hjem med barnehageungene, så skulle huset være ryddig. Da ble det også mindre på kvelden :) 

Min tommelfinger regel: Lite ting = lite rot :)  (Jeg har til og med kvittet meg med møbler, for å få mer orden).

Anonymkode: 87ce6...06c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn under 6år, og vi rydder alltid sammen før barnetv og kveldsmat. Hatt dette som rutine siden første var baby. Veldig kjekt. Da får alle roen etterpå, og huset ser fint ut. Drittlei av å rydde, og rydder ofte igjennom hele dagen, men elsker at det er ryddig og fint på kvelden. Samtidig føler jeg at morgenen går mye enklere når huset er ryddet.

Anonymkode: 67a89...8fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rydder fra jeg står opp til jeg legger meg 😂 

Anonymkode: c443a...caa

Slik føles det her også.... 

TS

Anonymkode: 6efac...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna på 2 år og 3,5 år er med på ryddetid av leker som de har dratt ut av lekerommet, før vi går på badet for kveldsbad og sengetid... Nesten hver kveld gjør de det.

Shine alt hele tiden, kjøkken, stue, bad, -det er nesten alltid gjort. Tom oppvasksmaskin, brettet rene klær, henge opp nyvaskede klær. Vi deler på. Den som legger barna shiner. 

 

 

Jeg pleier å sette på en podcast og høretelefoner å dure i vei :husarbeid:

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske rigid på at det skal være ryddig når vi legger oss. Hater å stå opp til rot! Men: Vi har et hus som aldri kommer til å se striglet ut. Altfor masse ting og tang, og veldig langt fra et sånt interiørmagasin-hus. Når jeg rydder, handler det derfor om at alle leker legges i store kurver som har sin faste plass i et hjørne på stua. Der står det nå 4-5 kurver med alt fra lego til togskinner (sortert på et vis). På kjøkkenbenken er det både små esker med regninger som skal betales, glass med havregryn og matboksen som er vasket. Det er altså mye som står framme, men alt har sin faste plass. Liker også å brette ferdig klær som er i tørketrommelen, samt tømme oppvaskmaskina hvis den er ferdig. Alt for at dagen etter skal starte best mulig. Men det er jo en evig runddans da....

Anonymkode: 1a950...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meg over her. Jeg hat forresten en liten uskreven regel om at ungene må rydde bort det de er ferdige med før de tar fram noe nytt. Da blir det ikke så mye å rydde når kvelden kommer. Som regel må jeg bidra ganske sterkt selv i den prosessen da, men håper de kan bli bedre på det selv etterhvert...

Anonymkode: 1a950...5d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forresten en liten uskreven regel om at ungene må rydde bort det de er ferdige med før de tar fram noe nytt. Da blir det ikke så mye å rydde når kvelden kommer. Som regel må jeg bidra ganske sterkt selv i den prosessen da, men håper de kan bli bedre på det selv etterhvert...

Anonymkode: 1a950...5d5

 

Samme her. Samme gjør barna i barnehagen. Dette kan barna veldig godt. VI foreldre må ikke være så ettergivende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei. Har større barn, og hele tiden går med til alt annet: middag, lekser, lek, tv, spill. Dvs jeg og mannen rydder hver dag, men det er jo før og etter middagslaging, forsøker å komme ajour med klesvasken osv. Det er et salig kaos, og på kvelden vil vi gjerne se en episode av en tv-serie eller noe, vi er utslitte. Da barna var i barnehagealder var det mye mer ryddig, da hadde jeg jo kontroll, og det var bare leker. Nå er det klær, sko, bagger, sekker, lekser, bøker, mer klær, fortsatt leker, instrumenter, sportsutstyr, noter, treningstøy, sko, bagger, sekker, matbokser, vannflasker, telefoner, matlaging (en del av dette er vårt også, det baller jo på seg). Vi forsøker holde kjøkkenet greit i løpet av kvelden..

Anonymkode: dfbdc...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første jeg gjør når barna er lagt, er å løpe på badet, vaske dagens klær, så rydde kjøkkenet og vaske opp, og legge leker tilbake i lekekassen i stua. 

Her er det ikke lov med glass/tallerkner i stua, alle måltider inntas ved kjøkkenbordet. Det gjør jo ryddingen lettere, da slipper jeg å vaske i stua og rydde den så mye. Ser foreldre som lar nesten alle måltider bli inntatt i stua, og det er så grisete, tenker bare at det må være kjedelig å støvsuge og vaske gulv hver kveld.. skal de spise godteri på lørdager, legger jeg pledd i sofaen så de sitter der eller i sakkosekker, orker ikke kliss. Høres sikkert ut som om jeg er helt nazi, men nei, hvis man ikke vil rydde, må man ikke rote! 

Anonymkode: 40597...e85

Her inntas alle måltider i stua. Ikke alle som har så stort kjøkken at det er spiseplass der 👍

Anonymkode: 60d4f...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud... Dere ryddenazier, kom på besøk til meg da:fnise: Jeg hadde vel blitt meldt til barnevernet. 

Nei, vettu hva...litt rot får en tåle. Når unga er lagt er jeg rett og slett for utslitt til å finne fram kluten. Rydder nok i løpet av dagen, men det hoper seg fort opp. Om noen hever øyenbryna når de stikker hodet innom hos meg fordi kjøkkenet flyter over og klær ligger strødd så får de la være å komme inn! 

Anonymkode: 87f9d...d3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og pappa er?  Hvorfor er han ikke med for å rydde? Hvem er det som legge barna - deg eller han?  Den som legger barna kan rydde i mens.  

Anonymkode: cadb8...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...