Gå til innhold

Jeg ønsker flere barn

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
3 timer siden, Maleficenta skrev:

Men hva er det du egentlig savner siden du på død og liv må ha et barn til? Hvorfor er det utilstrekkelug med to? Og så må jeg si at som 3 barn i en søskenflokk. Ikke bare bare å være 3 hjul på vogna

Sier du det samme til de med ett barn? "Men hva er det du egentlig savner siden du på død og liv må ha et barn til? Hvorfor er det utilstrekkelug (sic) med én?" 

Det er da ikke noe mer logisk å ønske seg to barn enn å ønske seg tre (eller bare ett, eller ingen for den saks skyld). Det er bare slik at samfunnet har lagt opp til at to barn er "normalen". Men det er da ikke rart å ønske seg et annet antall barn av den grunn!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Sier du det samme til de med ett barn? "Men hva er det du egentlig savner siden du på død og liv må ha et barn til? Hvorfor er det utilstrekkelug (sic) med én?" 

Det er da ikke noe mer logisk å ønske seg to barn enn å ønske seg tre (eller bare ett, eller ingen for den saks skyld). Det er bare slik at samfunnet har lagt opp til at to barn er "normalen". Men det er da ikke rart å ønske seg et annet antall barn av den grunn!

Altså der skjønner jeg argumentet med at de ønsker st førstemann skal få søsken men når de allerede er to og har hverandre så ser jeg ikke at behovet for et til søsken er like stort... sier ikke det er rart å ønske flere enn to. Syns bare det er rart at det er et så inderlig savn å få en tredje på lik linje som å få nr en eller nr to

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Altså der skjønner jeg argumentet med at de ønsker st førstemann skal få søsken men når de allerede er to og har hverandre så ser jeg ikke at behovet for et til søsken er like stort...

Det er neppe slik at søsken til førstemann er den eneste grunnen til at folk får to barn... Hvorfor får man barn i det hele tatt? Det er jo gjerne et ønske man ikke helt evner å forklare på en rasjonell måte. Noen ønsker det ene og noen det andre. Det må være lov uten at det skal kritiseres av andre uten samme ønske. Som sagt, at man må få to barn, og ikke flere eller færre, er en kulturell ting, ikke en rasjonell eller naturlig sak. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er neppe slik at søsken til førstemann er den eneste grunnen til at folk får to barn... Hvorfor får man barn i det hele tatt? Det er jo gjerne et ønske man ikke helt evner å forklare på en rasjonell måte. Noen ønsker det ene og noen det andre. Det må være lov uten at det skal kritiseres av andre uten samme ønske. Som sagt, at man må få to barn, og ikke flere eller færre, er en kulturell ting, ikke en rasjonell eller naturlig sak. 

Kritiserer ikke men når mannen til ts ikke vil ha flere barn så er det ikke stort å gjøre...

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Kritiserer ikke men når mannen til ts ikke vil ha flere barn så er det ikke stort å gjøre...

Forstå meg rett nå. Syns det er rart at jeg skal bare akseptere at han ikke ønsker flere barn, hva om jeg hadde forventet det samme av han. Er man sammen så må man ta hensyn til hverandre!

Mannen har sagt at vi kan få nr. 3, men jeg føler det blir feil når jeg egentlig vet at han ikke ønsker flere. 

Anonymkode: eb6b0...870

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstå meg rett nå. Syns det er rart at jeg skal bare akseptere at han ikke ønsker flere barn, hva om jeg hadde forventet det samme av han. Er man sammen så må man ta hensyn til hverandre!

Mannen har sagt at vi kan få nr. 3, men jeg føler det blir feil når jeg egentlig vet at han ikke ønsker flere. 

Forstår deg godt jeg ts 💜 det er ikke lett å slå en sånn tanke fra seg hjertet ønsker det sååååååå mye.

Anonymkode: 90860...20f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns to hadde vært nok, mens mannen min ha minst fem, så etter mye om og men skulle vi møtes på midten og få tre. Nummer tre ble tvillinger, selvsagt. Angrer selvfølgelig ikke i det hele på det, selv om mannen måtte overtale meg ordentlig for å prøve på nummer tre. Vi hadde alt på stell med hus og heim og økonomi, så i ettertid vet jeg liksom ikke helt hvorfor jeg syns det var nok med to, men alt endrer seg jo når ungene først er født. Det er jo du som kjenner mannen din best, hvis du vet at han kan «overtales» uten det blir tvang så prøv deg på det.

Anonymkode: f9649...c14

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns to hadde vært nok, mens mannen min ha minst fem, så etter mye om og men skulle vi møtes på midten og få tre. Nummer tre ble tvillinger, selvsagt. Angrer selvfølgelig ikke i det hele på det, selv om mannen måtte overtale meg ordentlig for å prøve på nummer tre. Vi hadde alt på stell med hus og heim og økonomi, så i ettertid vet jeg liksom ikke helt hvorfor jeg syns det var nok med to, men alt endrer seg jo når ungene først er født. Det er jo du som kjenner mannen din best, hvis du vet at han kan «overtales» uten det blir tvang så prøv deg på det.

Anonymkode: f9649...c14

Haha, morsomt at det ble tvillinger 😂 OM vi prøver oss på en til, håper jeg det blir bare 1. Men vi skulle nok klart to og, det må være fantastisk å oppleve tvillinger. Vil tro det er travelt i småbarnstiden da 😅 Sporet av litt her nå. 

Jeg er helt sikker på at han hadde blitt like glad i nr 3, som nr 1 og 2. Og ja, han kan overtales, men det føles likevel litt feil. 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er rart at jeg skal bare akseptere at han ikke ønsker flere barn, hva om jeg hadde forventet det samme av han. Er man sammen så må man ta hensyn til hverandre!

Akkurat. Hensyn til den andre parten. Du kan ikke tvinge («overtale») noen til noe de egentlig ikke vil. Strengt tatt så kan du jo bare drite i hva folk her sier og bare mase og overtale mannen din, og så se hva som skjer når du har trumfet gjennom viljen din når han selv ikke hadde lyst på flere! Slike forhold går som regel rett i dass. 

Anonymkode: 3bb50...ccd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat. Hensyn til den andre parten. Du kan ikke tvinge («overtale») noen til noe de egentlig ikke vil. Strengt tatt så kan du jo bare drite i hva folk her sier og bare mase og overtale mannen din, og så se hva som skjer når du har trumfet gjennom viljen din når han selv ikke hadde lyst på flere! Slike forhold går som regel rett i dass. 

Anonymkode: 3bb50...ccd

Har på ingen måte tenkt å tvinge han til noe som helst. Likevel er vi to stykk i forholdet, og jeg syns det blir feil om det er bare jeg som skal ta hensyn til hans ønske om å ikke få flere barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ikke på død og liv ha et barn til, da hadde jeg nok hatt tre barn allerede 😅 Vanskelig å forklare, men etter at nr. 2 kom til verden følte jeg meg ikke ferdig. Dette begynner å bli noen år siden, og jeg trodde kanskje dette ville endre seg ettersom barna ble eldre. Det har det altså ikke gjort, det kribler fremdeles i eggstokkene 🙈😂

Hvor store er de andre barna da?

Anonymkode: d6de9...9ee

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har på ingen måte tenkt å tvinge han til noe som helst. Likevel er vi to stykk i forholdet, og jeg syns det blir feil om det er bare jeg som skal ta hensyn til hans ønske om å ikke få flere barn. 

Det du skal ta hensyn til, er familien som helhet, og at alle barna fortjener å være like ønsket. Når den ene parten ikke ønsker flere barn (og man har to fra før..), så må nesten det hensynet veie tyngst synes jeg. 

Anonymkode: 5394a...917

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor store er de andre barna da?

Anonymkode: d6de9...9ee

En gutt på 6 og en jente på 3

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det du skal ta hensyn til, er familien som helhet, og at alle barna fortjener å være like ønsket. Når den ene parten ikke ønsker flere barn (og man har to fra før..), så må nesten det hensynet veie tyngst synes jeg. 

Anonymkode: 5394a...917

Helt enig med deg. Jeg ville bare frem til at vi er to i forholdet, og at begges ønsker må tas i betraktning. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
9 timer siden, Maleficenta skrev:

enig i det selvsagt. Prøver bare å sette spørsmålstegn ved den normen at alle må ha to unger, ikke færre, og absolutt ikke fler. 

AnonymBruker
Skrevet
På 23.4.2018 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Sivil ingeniør

Nei, det er du ikke. Alle vet hvordan ens eget yrke staves:fnise:

Anonymkode: 1ca1f...b49

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sivil ingeniør

Hah! You wish... En sivilingeniør hadde ikke hatt særskrivningsfeil her...

Anonymkode: f6c86...c4e

Skrevet

Sivil ingeniør

Helt sikker? Du kan ikke en gang skrive det korrekt. 

Nei, du burde ikke få flere barn. 

Skrevet
På 24.4.2018 den 8.38, Anonymus Notarius skrev:

enig i det selvsagt. Prøver bare å sette spørsmålstegn ved den normen at alle må ha to unger, ikke færre, og absolutt ikke fler. 

Jeg mente ikke at jeg mener det burde være en norm. Jeg argumenteter kun fra ts situasjon

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du bør snakke litt mer med mannen din og forhøre deg om hvor dypt han ikke ønsker nr. 3. Er det et oppriktig ønske om å slippe flere runder med småbarn så bør du ikke mase frem en til slik jeg ser det. Er han litt overfladisk i mot hadde jeg faktisk prøvd å overtale med små kommentarer her og der - men viktig at disse er koselige og ikke spydige eller frekke.

Jeg er SÅ lei at folk snakker om «dritten i midten» for mellomste søsken av tre. Jeg har to storesøsken, og han i midten av oss tror han er nettopp dette. Det som er så hysterisk er at han var yndlingsbarnet i familien og ble forgudet av alle mens den eldste og jeg ble oversett ganske hardt. Noen mennesker overbeviser seg selv om at de er offer uansett hvordan omstendighetene egentlig er. Posisjon i søskenflokk kan kun gi en veiledende pekepikk på hva slags oppvekst de får, men i realiteten kan førstefødte bli dullet med, andrefødte forgudet, og tredjefødte bli oversett og få overdrevet mye ansvar. Så kjør på med kombinasjonene dere ønsker damer, for alle familier blir forskjellige fra hverandre uansett.

Anonymkode: 94cf9...4bd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...