Gå til innhold

Skole som nekter meg å snakke med hjelpelæreren til barnet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en absurd problemstilling. Vi har en kontaktlærer til det ene barnet vårt som virker svært kontrollerende. Barnet har nylig fått ekstra oppfølging i et fag av en person jeg ikke har fått annen informasjon på enn fornavnet. Jeg har uttrykt ønske om å få snakke direkte med denne personen, for bedre å kunne tilpasse oppfølging av lekser og lignende, samt hilse på vedkommende. Kontaktlærer har meldt tilbake og sier at hun ønsker å håndtere dette selv, og ikke ønsker at jeg skal ha direkte kontakt med personen som nå følger opp barnet faglig. Dette er ikke et diagnosebarn. Kan skolen gjøre dette?

Anonymkode: 5eb52...7bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres merkelig ut. Jeg hadde tatt kontakt med administrasjonen.

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Kontaktlærer ønsker å vite hvilken informasjon som sendes til/fra skolen. Kontaktlærer får betalt for å ha foreldrekontakten. Det er ikke sikkert at den andre læreren ønsker å prate med dere. Det er ikke en del av hans/hennes oppgaver. Kanskje har skolen opplevd kontrollerende/vanskelige foreldre, og gitt retningslinjer på at det skal gjøres på denne måten.  Vet du at hjelpelæreren er den som har ansvaret for undervisningen? I mine fag er det jeg som lager opplegget til hver elev.  Støttelærer/assistent følger bare mine instrukser. Da hadde det hjulpet lite å snakke over hodet på meg.

Anonymkode: 398af...714

• Liker 40
Skrevet

Kontaktlærer er betalt for å ha kontakt og dialog med hjemmet. Ikke faglærer eller assistent. Det er ikke å være eiesyk, det er for å verne om de som ikke skal behøve å ha kontakt med foresatte. 

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet som assistent, hadde jeg ingenting med foreldrene til barna å gjøre. Alt det ble tatt av kontaktlærer. Det er de som er betalt for å ta foreldrearbeidet. Assistentene legger ikke opp undervisningen til barnet ditt uansett, det er det kontaktlærer/spes.ped som gjør. Assistenten bare utfører planen.

Anonymkode: d2a0f...543

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette syntes jeg høres veldig merkelig ut. De fleste foreldre er vel interessert i å hilse på  hvem som skal tilbringe tid sammen med barnet deres jevnlig? Det er en ting hva som er mest praktisk for skolen, men er det i det hele tatt lov å nekte foreldrene til barna å snakke med de som følger det opp?  Denne læreren er veldig kontrollerende. Grunnen til at jeg syntes dette er ikke først og fremst denne hendelsen, men en rekke hendelser.

Jeg vet ikke hvem som følger opp barnet, jeg vet ikke om det er en assistent eller en spesialpedagog. Det var en av de tingene jeg ønsket å finne ut av ved å møte vedkommende.

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette syntes jeg høres veldig merkelig ut. De fleste foreldre er vel interessert i å hilse på  hvem som skal tilbringe tid sammen med barnet deres jevnlig? Det er en ting hva som er mest praktisk for skolen, men er det i det hele tatt lov å nekte foreldrene til barna å snakke med de som følger det opp?  Denne læreren er veldig kontrollerende. Grunnen til at jeg syntes dette er ikke først og fremst denne hendelsen, men en rekke hendelser.

Jeg vet ikke hvem som følger opp barnet, jeg vet ikke om det er en assistent eller en spesialpedagog. Det var en av de tingene jeg ønsket å finne ut av ved å møte vedkommende.

Dette spør du kontaktlærer om. 

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det ikke er diagnose kan du være rimelig sikker på at det ikke er spes ped.  Spes ped blir ikke brukt til leksehjelp. 

Du har ikke krav på å treffe noen på den måten, men det er vel ingen grunn til at du ikke kan hilse på. Men hvis du vil ha et møte for å diskutere opplegg, er dette noe du skal ta med kontaktlærer. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en absurd problemstilling. Vi har en kontaktlærer til det ene barnet vårt som virker svært kontrollerende. Barnet har nylig fått ekstra oppfølging i et fag av en person jeg ikke har fått annen informasjon på enn fornavnet. Jeg har uttrykt ønske om å få snakke direkte med denne personen, for bedre å kunne tilpasse oppfølging av lekser og lignende,  samt hilse på vedkommende. Kontaktlærer har meldt tilbake og sier at hun ønsker å håndtere dette selv, og ikke ønsker at jeg skal ha direkte kontakt med personen som nå følger opp barnet faglig. Dette er ikke et diagnosebarn. Kan skolen gjøre dette?

Det skal tas med kontaktlæreren. 

Anonymkode: 1503e...b4d

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Denne praksisen burde rett og slett være ulovlig, hvis den ikke allerede er det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette syntes jeg høres veldig merkelig ut. De fleste foreldre er vel interessert i å hilse på  hvem som skal tilbringe tid sammen med barnet deres jevnlig? Det er en ting hva som er mest praktisk for skolen, men er det i det hele tatt lov å nekte foreldrene til barna å snakke med de som følger det opp?   Denne læreren er veldig kontrollerende. Grunnen til at jeg syntes dette er ikke først og fremst denne hendelsen, men en rekke hendelser.

Ja.

Alt du har nevnt i tråden skal tas med kontaktlærer. Alt. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ikke pokker om jeg ville hatt noen til å jobbe med barna mine som jeg ikke fikk hilse på. Det er uaktuelt. 

Anonymkode: 852c1...ebf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke pokker om jeg ville hatt noen til å jobbe med barna mine som jeg ikke fikk hilse på. Det er uaktuelt. 

Anonymkode: 852c1...ebf

Lykke til når de begynner på skolen. Sjeldent foreldre får møte andre enn kontaktlærer.

Anonymkode: 398af...714

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke kontaktlærer som virker å ha det største kontrollbehovet her... Hvorfor er det så vanskelig for deg å følge skolens vanlige rutiner for kontakt mellom skole og hjem og forholde deg til KONTAKTlærer (hint: Tittelen er ikke tilfeldig valgt)? At én lærer har det ansvaret er ikke fordi skolen vil være vanskelige, det er tvert imot fordi det er enklere og ryddigere for alle parter. 

Anonymkode: 4cd06...2d1

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke kontaktlærer som virker å ha det største kontrollbehovet her... Hvorfor er det så vanskelig for deg å følge skolens vanlige rutiner for kontakt mellom skole og hjem og forholde deg til KONTAKTlærer (hint: Tittelen er ikke tilfeldig valgt)? At én lærer har det ansvaret er ikke fordi skolen vil være vanskelige, det er tvert imot fordi det er enklere og ryddigere for alle parter. 

Anonymkode: 4cd06...2d1

Det er jo ikke sikkert det er en lovlig praksis av skolen å motsette seg kontakt, men at det kan være en praktisk rutine enkelte skoler tar litt for bokstavelig.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sikkert det er en lovlig praksis av skolen å motsette seg kontakt, men at det kan være en praktisk rutine enkelte skoler tar litt for bokstavelig.

Det er praktisk fordi læreren får lønn for å gjøre det, assistenten får ikke. Dessuten har ikke assistenten slikt ansvar. Læreren skal ha oversikt og går vi foreldre bakveien til assistenten tar vi ifra læreren viktig informasjon. Å holde tilbake viktig informasjon er en hersketeknikk. Det er ekstremt frustrerende å ha ansvar for barn når noen holder tilbake informasjon som man trenger for å lage gode pedagogiske opplegg for ditt barn. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spes ped med en elev med iop. Her deltar jeg på utviklingssamtaler. Vi hadde også et samarbeidsmøte i starten av skoleåret. Foreldre kan også kontakte meg. Men dette er fordi det er et barn med iop.

Andre barn som jeg veileder trenger jeg ikke ha kontakt med foreldrene til. Det er kontaktlærer sin jobb å formidle resultater og utfordringer til foreldre. De er bindeleddet mellom andre lærere/assistenter og hjemmet. Det er litt av poenget med en kontaktlærer, og dette får de betalt for.

Jeg hadde ikke syntes det var greit om masse foreldre skulle ha kontakt med, og møter med meg. Det er ikke satt av tid til det i arb.planen, og det står ikke skriftlig noe sted at jeg har det ansvaret. Jeg har kun plikt til å holde noe kontakt med foreldre hos barn med iop der jeg står oppført som en av ansvarspersonene på iop-dokumentet.

Anonymkode: 9b6d2...8cf

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en absurd problemstilling. Vi har en kontaktlærer til det ene barnet vårt som virker svært kontrollerende. Barnet har nylig fått ekstra oppfølging i et fag av en person jeg ikke har fått annen informasjon på enn fornavnet. Jeg har uttrykt ønske om å få snakke direkte med denne personen, for bedre å kunne tilpasse oppfølging av lekser og lignende, samt hilse på vedkommende. Kontaktlærer har meldt tilbake og sier at hun ønsker å håndtere dette selv, og ikke ønsker at jeg skal ha direkte kontakt med personen som nå følger opp barnet faglig. Dette er ikke et diagnosebarn. Kan skolen gjøre dette?

Jeg tenker at det er forskjell på å få hilse på for å få et ansikt til navnet på en person som tilbringer mye tid med barnet ditt, og et møte for «bedre å kunne tilpasse oppfølging av lekser og lignende». Jeg forstår godt behovet for å hilse på og snakke med personen(e) som er i tett kontakt med barnet på skolen, men når kontaktlærer sier at hun vil håndtere det du beskriver som tilpassing av lekser o.l, så er det fordi det er hennes ansvar i forhold til stillingen som kontaktlærer og ikke fordi hun er vanskelig og kontrollerende, som du kaller det.
Selv tenker jeg at det er enklere å ha en person å forholde meg til, selv om jeg også foretrekker å vite hvem som er med barnet mitt i løpet av skoledagen.

Anonymkode: 80e0f...8c8

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv lærer. Selvsagt snakker jeg med foreldre om de vil i fag der jeg kun er faglærer. Kunne ikke drømme om å ikke gjøre det. 
Selvsagt følger det mer ansvar med å være kontaktlærer enn faglærer, men om foresatte har behov for å snakke med meg så ville det ikke ramlet meg inn å si nei.
Jeg er kontaktlærer i en annen klasse. Hvis en foresatt tok kontakt med meg og ville snakke med en faglærer ville jeg kontaktet faglæreren og spurt om han eller hun kunne ta en telefon. Ville syns det var rart om vedkommende sa nei. 

Anonymkode: 19ae2...9f4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med det som er nevnt over. Det er ikke kontaktlæreren som har et kontrollbehov, det er du. Nå sutrer du helt forferdelig fordi at du ikke får viljen sin. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...