Gå til innhold

Blinker du inn i/ ut av rundkjøringa?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe i vegtrafikkloven som sier at man ikke har lov til å blinke inn i en rundkjøring' date=' men det betyr ikke at man kan la være å blinke ut. Det er nemlig påbudt å blinke ut. Så man kan altså velge om man vil blinke både inn og ut, eller om man bare vil blinke ut. Begge deler er like riktig. Selv blinker jeg bare ut, var det jeg lærte hos kjørelære.[/quote']

:Nikke: riktig riktig

jeg blinker bare ut, men vet at mange kjørelærere også oppmuntrer til å blinke inn.

jeg irritere meg også over de som ikke klarer å blinke ut, spesielt de som står og venter på å slippe inn i rundkjøringa. kunne blitt så mye bedre flyt i trafikken hvis alle hadde gjort det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg lærte på kjøreskolen at man alltid skal blinke ut.

Så lærte vi at vi skal blinke inn (først) om man skal til venstre eller helt rundt rundkjøringen.

Å gi tydelig tegn til hvor man skal, kan aldri være overflødig i trafikken lærte vi.

Rundkjøring er jo et veikryss, bare med en løsning som skal få trafikken til å flyte best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selvsagt blinker jeg ut av en rundkjøring, har ikke lappen, men kan kjøre bil likavel...det lærte jeg da jeg var tolv år...

Problemet er???

Lese mere teori eller kjøre på bane og lære seg kontrastene og begrensningene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjører mot en rundkjøring og finner ut av at du skal blinke, hva tenker du da? Hva ønsker du å fortelle?

Ja, greit at du blinker (nei, ikke greit, men du gjør nå det du da) men hva forteller det meg som kommer bak. At du ikke skal svinge av veien og kjøre over en plen eller en grøft?

Hvor skal man ellers kjøre enn inn i en rundkjøring? Så hva er vitsen med å blinke? Jeg skjønner at det er dit du skal.

Det jeg derimot lurer på, er om du skal rett ut til høyre i rundkjøringen, eller vente til neste avkjørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg lærte på kjøreskolen (ja, i Stavanger) å blinke INN i rundkjøring. Det er mye mer oversiktelig når folk blinker inn i små rundkjøringer.

Har forstått at ellers i landet blinkes det ut, så det gjør jeg også når jeg kjører andre steder.

Mor tok lappen i Oslo for mange år siden, og lærte å blinke inn i rundkjøringer. Hun sier at alle gjorde det før de "nye" reglene kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg lurer fortsatt på hva du forteller ved å blinke inn i en rundkjøring - hvor skulle du ellers kjørt?

Du forteller andre bilister enda tidligere hvor du skal ut!

Situasjon: Du skal inn i rundkjøring, og en bil kommer samtidig i påkjørselen til venstre for deg. Du skal til høyre. Dersom denne andre bilen blinker til venstre, skan h*n kjøre nesten rundt rundkjøringer. Ergo kan du legge deg i høyre fil og kjøre ut, uten å måtte vente og se hva den andre bilen gjør.

Mye mer effektivt i rundkjøringer som er så små at du ser bilene som kjører inn i rundkjøringen fra andre kanter. Det er sånne rundkjøringer stavanger har.

I svære rundkjøringer er det mer effektivt å bare blinke ut, det er klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forteller andre bilister enda tidligere hvor du skal ut!

Situasjon: Du skal inn i rundkjøring, og en bil kommer samtidig i påkjørselen til venstre for deg. Du skal til høyre. Dersom denne andre bilen blinker til venstre, skan h*n kjøre nesten rundt rundkjøringer. Ergo kan du legge deg i høyre fil og kjøre ut, uten å måtte vente og se hva den andre bilen gjør.

Mye mer effektivt i rundkjøringer som er så små at du ser bilene som kjører inn i rundkjøringen fra andre kanter. Det er sånne rundkjøringer stavanger har.

I svære rundkjøringer er det mer effektivt å bare blinke ut, det er klart.

Dersom det er flere filer i en rundkjøring markere man hvor man skal med hvilken fil man plasserer seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hele blir så forvirrende at jeg setter på nødblinken i god tid før jeg kommer inn i rundkjøringen.

:hoho:

Syns jeg ser! Er du gammel mann og har hatt eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med dere og forvirres hver dag av noen som synes det e rkjempelurt å fortelle meg at de skal følge veien fremover for å kjøre inn i en rundkjøring.

Det er nemlig svært sjelden at folk blinker to ganger, dermed aner jeg ikke hvor de skal ut hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blinker alltid ut av rundkjøring.

I England derimot, så er det vanlig å blinke seg rundt i rundkjøringa, og så slutte å blinke når de skal ut av rundkjøringa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg blinker når jeg skal ut av rundkjøringen, men ikke når jeg skal inn...Burde jeg blinke meg inn? det synes jeg høres rart ut, og det har jeg aldri gjort og jeg ser på meg selv som en ganske så god sjåfør om jeg skal si det selv :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

Da jeg tok teoriprøven for tja.. det er nesten sju år siden nå :o - så fikk jeg spørsmål om det er riktig å blinke til venstre når man kommer til en rundkjøring. Jeg hadde lært at man skal blinke seg ut - og svarte derfor "Nei, jeg blinker høyre når jeg kjører ut av rundkjøringa". Dette var feil svar, jeg skulle svart "Ja, det kan være informativt".

Så i følge veivesenet (hvis de ikke har endra seg på sju år da) - så er det riktig å blinke til venstre også...

Jeg kan legge til som andre påpeker at det er viktigere å blinke seg ut - ikke fordi bilen bak deg skal vite hvor du skal, men fordi bilene som står og venter på å få kjøre inn i rundkjøringa kan kjøre. Ellers forsvinner jo hele poenget med rundkjøring - nemlig at trafikken skal flyte fortere enn et vanlig veikryss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Samboeren min er i ferd med å ta lastebillappen for øyeblikket, og der lærer de at de skal blinke både inn og ut av rundkjøringer. Men dette gjelder stort sett store kjøretøy f.eks lastebil/trailer eller busser.

Det er mindre vanlige at personbiler blinker inn i rundkjøringer, der er det mer riktig å kun blinke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest 0

Jeg lærte for 6 år siden at man skal blinke inn hvis man skal endre retning og alltid ut!

Og det er stort sett slik jeg praktiserer det også.

Kjenner en som tok lappen i høst og han lærte at han ikke trenger å blinke inn.

Pam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blinker alltid ut. Noen ganger blinker jeg inn også, det kommer an på situasjonen, trafikk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke blinke inn eller ut jeg.

:evil: Så du er én av de nissene som jeg venter unødvendig på når jeg skal inn i en rundkjøring? Skam deg - du burde ta bussen i stedet!!!!

Jeg blinker ut, slik at de som skal inn kan se at jeg skal ut - dermed behøver de ikke vente på at jeg skal kjøre forbi dem når jeg ikke skal det..... dumme "Dry" som tror at andre bilister er tankelesere..... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge svigerfaren min, som er trafikkskole lærer, er der ingen lov som sier at en MÅ blinke ut av rundkjøringen..

Jeg tror, at det er for at de fleste rundkjøringene i Stavanger og omeng er så små, som gjør at folk ikke blinker ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...